×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
احیا و نوسازی یک هزار منزل دیگر مناطق محروم شیراز در دستور کار امسال کمیته محرومیت زدایی شهر

احیا و نوسازی یک هزار منزل دیگر مناطق محروم شیراز در دستور کار امسال کمیته محرومیت زدایی شهر، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم، محرومیت زدایی، یکی از مسائلی بود که از همان ابتدای فعالیت شورای ششم، در دستور کار این دور از شورا، قرار گرفت و حتی کمیسیونی که بعدها با عنوان کمیته محرومیت زدایی شکل گرفت، کمیته ای که ما حصل فعالیت آن در سال ۱۴۰۰، منجر به عقد تفاهم نامه ای سه جانبه میان شورای شهر، شهرداری شیراز و قرارگاه محرومیت زدایی حضرت احمدبن موسی(ع) سپاه فجر فارس شد، تفاهم نامه ای که طی آن قرار شد، پانصد خانه در ۴۰ محله محروم شناسایی و احیا شود تا با این کار، کمک های هدف گذاری شده به محرومیت زدایی در این مناطق منجر شود،

حال پس از گذشت بیش از یک سال، روز گذشته رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای شهر شیراز، برخی از مسئولان شهرداری، قرارگاه محرومیت زدایی احمدبن موسی (ع) و خبرنگاران، به تعدادی از منازل محروم بازسازی و نوسازی شده در چند محله بافت تاریخی و مهدی آباد، سری زدند تا از نزدیک از روند اجرای این تفاهم نامه، آشنا شوند، رییس کمیته محرومیت زدایی شورای شهر شیراز، در حاشیه بازدید از این منازل در جمع خبرنگاران، گفت: بر اساس این تفاهم نامه، خانه های مورد نظر توسط یاوران و معتمدین محله، گروه های جهادی، پایگاه های مقاومت و یا برخی موارد دیگر، شناسایی و بعد نیروهای جهادی و کارشناسان شورا، به منزل مورد نظر مراجعه و در رابطه با اینکه واجد شرایط هستند یا خیر؟تحقیق می کنند.

سیده مریم حسینی، افزود: پس از شناسایی و تایید، آن منزل نیاز سنجی شده و در لیست قرار می گیرند و کار با همکاری نیروهای جهادی، برای احیا آنها آغاز می شود.

وی، تصریح کرد: این خانه ها به قدری فرسوده و نامناسب هستند که فقر آنها، محله را آزار می دهد و با درست کردن این خانه ها، امنیت محله هم افزایش میابد.

حسینی، با اشاره به اهمیت حضور خیرین در زمینه محرومیت زدایی از چهره شهر، در خصوص برخی بندهای تفاهم نامه سه جانبه، اظهار داشت: بر اساس این تفاهم نامه سه جانبه، قرار شد یک هزار خانه، در ۴۰ محله محروم شناسایی شود که ۵۰۰ خانه توسط شهرداری و  قرارگاه محرومیت زدایی احمد بن موسی (ع)، احیا و بازسازی شد.

وی، تصریح کرد: بر این اساس، قرار شد به طور میانگین برای هر منزل، ۶۰ میلیون تومان هزینه شود که ۱۵میلیارد تومان سهم شهرداری و ۱۵ میلیارد تومان سهم قرارگاه، تعیین شد.

عضو شورای شهر شیراز، افزود: امسال با توجه به افزایش تورم، سهم هر کدام از طرفین، ۳۰ میلیارد تومان تعیین شده و قرار است یک هزار منزل نیز امسال از محرومیت، خارج شوند.

وی، با اشاره به اجرای این طرح در تمامی مناطق ۱۱ گانه شهرداری شیراز، اضافه کرد: در این راستا، در کل مناطق ۱۱ گانه، از یاوران شورا خواستیم، منازل محروم را شناسایی کنند و بعد نسبت به تایید از طریق بخش های مرتبط، اقدام می شود.

حسینی، افزود: مشکل اصلی ما در این راستا، برخی کارهای عقب افتاده است که در گذشته، انجام نشده و به امروز افتاده است، مانند همین خانه های فرسوده ای که در برخی نقاط، مانند بافت تاریخی، برجا مانده و امروز به معضلی برای این محل، تبدیل شده است وگرنه انجام اموری مثل سنگ فرش برخی معابر که امروز برای آن تصمیم گیری شده، جزء کارهای روزمره است.

وی، با  اشاره به وجود انبوه منازل فرسوده و محروم، در بافت تاریخی و فرهنگی و مشکل ساخت و ساز در این بافت، گفت: بر طبق آمار غیر رسمی، در منطقه ۸ بافت تاریخی و فرهنگی، بیش از ۱۰۰خانه میراثی داریم که احیا و نوسازی آنها مشکل است و علاوه بر مشکل نوسازی و مقاوم سازی، وجود این منازل باعث مشکلات بهداشتی زیادی شده که مردم بافت را تهدید می کند، مثل مشکل سالک که داشت تبدیل به یک بحران بهداشتی می شد.

رییس کمیته محرومیت زدایی شورای شهر شیراز، در خصوص مشکل برخی از منازل اجاره ای نیز گفت: البته ما این مشکل را در سعدی هم داشتیم که برخی صاحبخانه ها، به دلیل مشکل محله، منازل خود را به قیمت کمتری اجاره دادند و خود در یک محله دیگر، منزلی را اجاره کرده اند که ما با ارایه برخی تسهیلات، سعی داریم که صاحبان این منازل هم برای نوسازی و بهسازی منزل خود و حتی بازگشت به بافت ترغیب شوند، حتی برای اینکه کمک شود، لایحه ای برای تسهیلات ارایه شده تا حتی اگر بخواهند منزل خود را مرمت کنند، نیاز به پرداخت هزینه پروانه و پایان کار هم نباشد.

حسینی، گفت: معتقدیم با مرمت این منازل، اعتبار و امنیت محله را افزایش می دهیم.

بازدید از تعدادی منازل بازسازی و نوسازی شده در مناطق ۸ بافت تاریخی و فرهنگی و برخی از منازل تعمیر و بازسازی شده در محله مهدی آباد(کتس بس) در منطقه ۹ شهرداری شیراز، از جمله برنامه هایی بود که خبرنگاران از نزدیک با فعالیت های صورت گرفته، آشنا شدند.

true
true
احیا و نوسازی یک هزار منزل دیگر مناطق محروم شیراز در دستور کار امسال کمیته محرومیت زدایی شهر
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true