×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳  
true
true
شیرازی ‌ها بیشتر در کدام منطقه شهر تصادف می‌کنند؟

رئیس پلیس راهور شیراز:کاهش سرعت مجاز در بزرگراه های شیراز کذب محض است ، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار شهر مردم، هر مسافری، خصوصا اگر از کلان شهرهای دیگر، به ‏شیراز بیاید، رانندگی ‏متهورانه شیرازی ها، حیرت زده اش می کند. لایی کشیدن، بوق زدن های ممتد و بی دلیل، استفاده از کلمات توهین آمیز و تهدید رانندگان ‏دیگر با ‏حرکت سر یا ‏دست، تغییر جهت ناگهانی خودرو بدون رعایت حق تقدم، حالا دیگر بخشی از ‏فرهنگ رانندگی در شیراز شده است و این شهر زیبا را ‏به ‏فرهنگ نادرست رانندگی، مشهور کرده است. البته همه دلایل رانندگی بد شیرازی ‏ها را نمی توان گردن بی توجهی و قانون ‏گریزی شهروندان، انداخت. همه ما خوب می دانیم که فاکتورهای ‏دیگری نیز در رانندگی بد و ایجاد تصادفات، دخیل هستند. ظرفيت ‏محدود و کم عرض بودن خیابان ها و ‏استاندارد نبودن آنها، از جمله نداشتن خط کشی های طولی، کمبود پارکینگ های عمومی، ازدیاد بیش از ‏حد ماشین ‏در شهر و استفاده فراوان از وسیله شخصی، برای عبور رو مرور در شهر، از جمله عواملی است که گاه ‏شیراز را ‏صدرنشین بحرانی‌ترین شهر، در حوزه تصادفات منجر به فوت در کشور، قرار داده است. گرچه ‏همواره از زبان مسئولین راهور کشور ‏و فارس، عمدترین علت تصادفات شهری را خطاهای انسانی، چون ‏عدم رعایت حق تقدم، سرعت غیر مجاز، عدم توانایی در کنترل ‏وسیله نقلیه و عدم توجه به جلو، ذکر ‏می کنند، اما نقش نا ایمن بودن خیابان های شهر، در این حوادث را نمی توان انکار کرد. جز آنکه پر حادثه ترین جاده برون شهری در فارس، بر اساس نسبت کشته به طول جاده را باید کمربندی شیراز که به نام بلوار امام خمینی(ره)، نامگذاری شده است، خواند، اما حالا که دیگر کمربندی، به جاده برون شهری تبدیل شده است، آمار آن در تصادفات شهر شیراز، لحاظ نمی شود، می خواهیم بدانیم فارغ از این معبر پر تصادف، در ‏کدام ‏خیابان ها و بزرگراه ها و معابر شیراز، بیشترین تصادفات در طول سال رخ می دهد؟ ‏و اینکه آیا فرهنگ ترافیک در شیراز را می توان بهبود بخشید؟

رئیس پلیس راهور شیراز، در گفت و گو با شهر مردم، در پاسخ به این سوال که شیرازی ها، عموما در ‏کدام مناطق شهر، بیشتر تصادف می ‏کنند؟ گفت: حادثه ‏خیزترین مناطق شهر شیراز، بلوار رحمت، بزرگراه ‏دکتر حسابی، بلوار چمران و خیابان میرزای ‏شیرازی است.‏

سرهنگ حمید کریمی، در ادامه با اشاره به آمار تصادفات ۶ ماهه آخر سال ۱۴۰۲ در حوزه ‏‏درون شهری کلانشهر ‏شیراز، افزود: در شش ماه اخر سال ۱۴۰۲ در شهر ‏شیراز، ۹۱ تصادف منجر به فوت، رخ داده است ‏و ۹۵ نفر، جان خود ‏را از دست داده اند و تصادفات جرحی نیز در این مدت، ۴۷۵۵ ‏مورد بود است. در ‏تصادفات منجر به ‏فوت، ۱۶ عابر پیاده و ۳۲ راننده و ۴۳ سرنشین، فوت شده اند. ‏

وی، با اشاره به اهمیت آموزش فرهنگ ترافیک، عامل اصلی تصادفات در شهر شیراز را عوامل انسانی خواند و ‏اظهار داشت: شهر با ‏‏جاده، تفاوت دارد و نقش راننده در ایجاد تصادفات در خیابان های شهر با جاده ها، ‏متفاوت است، چرا که خودرو، عمدتا در تصادفات ‏شهری، تنها در شدت جراحات موثر است، اما نقش ‏اصلی ‏در تصادفات داخل شهر را انسان بازی می کند. عدم توجه به جلو و عدم ‏رعایت حق تقدم، دو ‏عامل اصلی تصادفات ‏در شهر شیراز هستند. البته نقص معابر و نقص فنی خودرو نیز در شکل ‏‏گیری ‏تصادفات، نقش آفرینی دارند، مثلا وجود پیچ های تند در برخی معابر شیراز، کم عرض بودن ‏برخی ‏تقاطع ها و بالا بودن ‏سرعت مجاز در برخی معابر، خود عاملی برای افزایش تصادفات است که ‏باید با ‏مناسب سازی خیابان ها و نصب تعداد بیشتری ‏دوربین کنترل سرعت، به کاهش ‏‏تصادفات کمک کرد.

وی، در پاسخ به این سوال که چرا عموما خیابان ها و بزرگراه های شیراز، خط کشی های طولی که ‏‏‏نمایانگر مرز حرکتی خودروها ‏باشد، ندارد؟ گفت: ما دائما ‏در حال نامه نگاری با شهرداری شیراز، برای ‏‏خط کشی خیابان ها و بزرگراه ها هستیم که حتی در ‏‏صورت انجام خط کشی، متاسفانه از رنگ هایی استفاده ‏‏می شود که خیلی زود، پاک یا کثیف می ‏شوند، ما همچنان پیگیر انجام این ‏کار توسط شهرداری شیراز هستم، ‏‏چون تعیین خط مسیر برای رانندگان، خود ‏عامل مهمی در جلوگیری از تصادفات است و رانندگان، ‏ترغیب ‏‏می شوند که در لاین های تعیین شده، ‏حرکت کنند. ‏

سرهنگ کریمی، در ادامه با اشاره به اینکه رانندگی در شهر و جاده، نیاز به کارهای فرهنگی دارد و باید آموزش ‏‏‏داده شود، گفت: ضمن ‏آنکه فرهنگ ترافیک در شیراز، به خوبی آموزش داده نمی شود و این کار باید از ‏‏‏کودکی، توسط مدارس، رسانه ها و صدا وسیما، ‏انجام شود، مسئله دیگر رانندگی بد در شیراز، این است که ‏‏‏جرایم رانندگی، بازدارندگی لازم را ندارند. مبالغ جرایم، آنقدر کم است که ‏هیچ راننده ای را مجبور به ‏‏‏رعایت قوانین نمی کند، مثلا جریمه سرعت غیر مجاز، ۶۰ هزار تومان است و روشن است که این مبلغ، ‏‏‏‏بازدارنده نیست، وقتی که راننده ای بداند، برای سرعت غیر مجاز، ۶۰۰ هزار تومان جریمه می شود و اگر ‏‏‏دو بار دوربین، سرعت او را ‏ثبت کند، مجبور به پرداخت ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می شود، روشن است ‏‏‏که از سرعت مجاز، تخطی نخواهد کرد. از سوی ‏دیگر، رانندگان در شهر شیراز، اغلب به صورت تهاجمی ‏‏‏رانندگی می کنند و می خواهند کسر وقت خود را با سرعت رانندگی، جبران ‏کنند که اصلاح این فرهنگ ‏‏‏نادرست، نیاز به تلاشی همگانی دارد و نباید جامعه، تنها منتظر پلیس راهور باشد.   ‏

‏*پلیس راهور هیچ برنامه ای برای کاهش سرعت مجاز در معابر و بزرگراه های شیراز ندارد

به تازگی کارزای در فضای مجازی، برای اعتراض به کاهش سرعت مجاز، در معابر و بزرگراه های شیراز، راه اندازی شده و توانسته در مدت کوتاهی، تعداد مناسبی امضای شهروندان شیرازی را بگیرد، شهروندانی که معتقدند که تصمیم گیران، بدون اطلاع رسانی به مردم، سرعت مجاز در بعضی معابر شهر را تا ۳۰ کیلومتر در ساعت، کاهش داده اند و این کار، بدون مطالعه و بدون تطبیق با سرعت مجاز در دیگر کلان شهرهای کشور، انجام شده است.

رئیس پلیس راهور شیراز، در پاسخ به این سوال که آیا شایعه کاهش سرعت مجاز در معابر و بزرگراه ‏‏های شیراز و در برخی معابر تا سی کیلومتر ‏در ساعت، درست است؟ گفت: اصلا هیچ برنامه ای، برای کاهش سرعت مجاز ‏‏در معابر و بزرگراه های شیراز، وجود ندارد و این ‏شایعه، کذب محض است و ما حتی در صددیم که ‏‏سرعت مجاز در معابر را افزایش دهیم. به طور مثال، سرعت مجاز در معابری که ‏در این کارزار ثبت ‏‏شده، نظیر بزرگراه شهید محلاتی، همچنان همان ۸۰ کیلومتر است، در سایر معابر، چون بلوار خلیج فارس، سرعت مجاز ۸۰ کیلومتر، سرداران۶۰ کیلومتر، بلوار ‏‏‏رحمت ۶۰ کیلومتر و بزرگراه دکتر حسابی و بلوار چمران، همانند سابق همان ۷۰ کیلومتر بر ساعت است و هیچ قصدی، برای ‏‏کاهش سرعت این ‏معابر وجود ندارد. ‏

true
true
شیرازی ‌ها بیشتر در کدام منطقه شهر تصادف می‌کنند؟
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true