×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
گل از مو دیگری گیره گلابش!

آیا برای درد دل اهالی میمند گوش شنوایی هست؟، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار شهر مردم، وقفی بودن یا نبودن کل شهر میمند، مسئله این است! بیشتر از یک دهه است که حرف و حدیث موقوفه بودن یا نبودن میمند، به رسانه ها کشیده شده و هنوز که هنوز است، این مسئله حل نشده، دست تولید کنندگان گل و گلاب میمند را توی حنا گذاشته است. امروز وقفی بودن اراضی میمند، نه تنها سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری در این شهر منصرف کرده، بلکه مردمان شهر گل و گلاب هم حق استفاده از خاک و منابع این دیار کهن را ندارند.

داستان از این قرار است که متولیان شاهچراغ، بر اساس سندی که معتقدند تاریخی و محکمه پسند است، شهر میمند و شش دانگ برخی دهستان ها و روستاهای آن را موقوفه شاهچراغ(ع) می خوانند و اظهار می دارند که اسناد مالکیت، متعلق به حدود ۵۰۰ سال پیش در این آستان مقدس، وجود دارد و همچنین اجاره نامه‌هایی نیز ‏متعلق به ‏‏دوران مختلف، از جمله ۲۵۰ سال قبل تا کنون، موجود است که وقفیت این منطقه را ثابت می کند‎.‎ اهالی میمند، اما به موقوفه بودن زمین های آبا و اجدادیشان معترضند و طی سالیان گذشته، به طرق مختلف نسبت به این مسأله، اعتراض کردند و معتقدند که مدیران آستان مقدس شاهچراغ(ع)، تنها مدعی مالکیت هستند و به طرق مختلف، ‏سعی در اجبار مردم به بستن قرارداد اجاره با این آستان دارند تا بعد از مدتی، بر همه مسلم شود که شش دانگ میمند، وقف شاهچراغ بوده است و پس از آن نیز اسناد مالکیت عده کمی که سند دارند، ابطال خواهد شد. این در حالی است که تنها تعدادِ انگشت شماری از باغ ها و قَنواتِ میمند، ‏وقف شاهچراغ(ع) بوده است و ادعای موقوفه بودن شش دانگ میمند و دهستان های آن، ادعای جدیدی است که در پی ارزشمند شدن زمین های میمند، مطرح شده است.

چرا مردم میمند سند ملکی ندارند؟

بنا به گفته عباس شریفی، سخنگوی شورای شهرستان فیروزآباد، داستان بدون سند بودن زمین های اهالی میمند، از این قرار است که «در سال ۱۳۱۸ متولی وقتِ موقوفات شاهچراغ(ع)، به میمند می آید و بعد از اعلام این موضوع  که شش دانگ ‏‏میمند، وقف آستان شاهچراغ است و با وجود برانگیخته شدن خشم اعتراض مردم، مبادرت به درخواستِ ثبت املاک میمند، ‏‏به وسعتِ خَـطُ الرأسِ کوه های شمالی تا جنوبی و شرقی تا غربی، بدون هیچ گونه مدرک و دلیلی می کند. در آن سال، هر کدام از اهالی میمند كه از این موضوع مطلع شدند، نسبت به این درخواستِ ثبت، ‏اعتراض کردند و موفق شدند رای دادگاه را به نفع مالکیت خود بگیرند و اکنون سند رسمی دارند، اما باقی مردم، از اعتراض به این رای یا آگاه نبودند یا پیگیری نکردند و حالا بعد از گذشتِ بیش از ۸۰ سال، با سپری شدن مهلت اعتراض به ثبت درخواست متولیان شاهچراغ، مردمِ میمند قادر به گرفتن سندِ املاک خود نیستند. متولیان آستان نیز طی سال‌های گذشته، به صورت پنهانی مبادرت به نقشه برداری و تحدید حدود از املاک مردم، به نام ‏‏موقوفه کرده‌اند و برخلاف مقررات ‏و البته با همکاری ادارهٔ ثبت اسناد و ادارهٔ منابع طبیعی، مبادرت به نقشه ‏برداری و تحدید حدود از املاک ‏مردم به نام موقوفه کرده اند و موفق به اخذِ سند حدود هزار هکتار از اراضی میمند، به نام موقوفه شده‌اند‎.‎»

* متولیان شاهچراغ ادارات استان را وادار به عدم همکاری با کشاورزان و اهالی میمند کرده اند

یک تولید کننده گل و گلاب میمندی، در گفت و گو با شهر مردم، با اشاره به اینکه از دو سال گذشته که دفتر موقوفات آستان مقدس شاهچراغ (ع)، به ادارات فیروزآباد و شیراز نامه زده و از آنها خواسته است که پس از این، بدون استعلام از ‏این آستان، پاسخ درخواست های مردم میمند، داده نشود، کار ما گره خورده است، گفت: شاهچراغ، دو سه سال است برای گرفتن مالکیت میمند، از خانه های مردم تا زمین های ‏کشاورزی، فشار آورده است و ما برای تمدید پروانه کشاورزی و گرفتن مجوز بهره برداری از جهاد کشاورزی، با مشکل مواجه شده ‏ایم. در این دو سه سال، به سبب فشاری که متولیان شاهچراغ، برای گرفتن سند تک برگ زمین ها و خانه های مسکونی میمند آورده ‏اند، عده کمی از مردم، ناچار به دادن اجاره و بستن قرارداد با شاهچراغ شدند، چرا که خانه ها و کارگاه های تازه ساز میمند، نیاز به ‏برق و آب و گاز داشتند و مجوز کنتور برق، تنها منوط به گرفتن استعلام و بستن قرارداد با شاهچراغ بود، در حالیکه پیش از این، ما همه کنتور برق ‏و آب و گاز، برای کارگاه ها و خانه هایمان گرفته بودیم و هیچ مشکلی وجود نداشت.

‏* رضایت نمی دهیم زمین آبا و اجدادیمان با یک سند نامعتبر از ما گرفته شود

این تولید کننده که نخواست نامش در گزارش، درج شود با اشاره به اینکه با فشارهایی که متولیان ‏شاهچراغ می آورند، موفق خواهند شد، عده کمی را وادار به بستن قرارداد کنند و سند اوقافی برای خانه و زمینشان صادر نمایند، تاکید کرد: با این وجود، مطمئنا ‏این کار در وسعت زیادی ادامه نخواهد یافت و تقریبا تمامی مردم میمند، حاضر به پرداخت اجاره و بستن قرارداد و واگذار کردن ‏زمین های خود، به متولیان شاهچراغ(ع) نیستند. متاسفانه متولیان، در دو سه سال گذشته، فشار خود را برای گرفتن مالکیت زمین ها و ‏صدور سند تک برگ، به نام موقوفات این آستان‏ افزایش داده اند و دیگر ارگان های دولتی، حاضر به ارائه خدمات به مردم و تولید کنندگان ‏میمند نیستند.

*به سبب نداشتن پروانه بهره برداری ناچاریم گل و گلاب خود را بی نام نشان به کاشان بفرستیم

وی، در ادامه با اشاره به اینکه ۹۰ درصد زمین داران میمند، با ادعای مالکیت متولیان شاهچراغ بر زمین هایشان، مواجه هستند، اظهار داشت: ما به سبب این ادعای وقفی بودن میمند، حالا با جهاد کشاورزی نیز دچار مشکل شده ایم و خود من سال ‏گذشته، سفارش بزرگی از کشور بلژیک، برای صادرات گلاب داشتم که به سبب نداشتن پروانه بهره برداری، نتوانستم این سفارش را ‏ارسال کنم و هم اکنون به دلیل نداشتن مجوز بهره برداری، ناچاریم گلاب و عرقیات خود را به کاشان فرستاده و یا گل خام به این شهر بفرستم تا ‏محصولات ما با برند کاشان، به خارج از ایران صادر شود. ‏به هر حال، ما رضایت به آن نمی دهیم که املاک آبا و اجدادی ما، با یک سند غیر قابل قبول به کسی واگذار شود. ‏

*سند مالکیت تنها با نفوذ متولیان اخذ شده است

این تولید کننده میمندی، در ادامه افزود: زمین کنونی که کارگاه گلاب گیری و عرقیات من در آن بنا شده است و ۳۰ کارگر نیز در آن مشغول به کار هستند، از پدرم به ارث رسیده که او نیز این زمین را از پدرش، ارث برده است و در واقع این زمین، نزدیک به ۱۰۰ سال است که متعلق به ماست، چطور ممکن است یکباره

متولیان شاهچراغ، متوجه مالکیت زمین آبا و اجدادی ما شده باشند، جز آنکه با استناد به سندهای تاریخی نامعتبر، ادعا می کنند که شش دانگ شهر میمند، ‏توسط خانمی به نام تاشی خاتون، حدود ۷۰۰ سال پیش، وقف آستان احمدی(شاهچراغ) شده است‏‎.‎ در حالیکه اصلا روشن نیست که تاشی خاتون، خود مالک میمند بوده است و هیچ مدرکی مبنی بر مالکیت این شاهزاده خانم، وجود ندارد. به نظر ما و اکثر مالکان، سند مالکیت کنونی که در دست متولیان است، تنها با قدرت نفوذ این اشخاص، اخذ شده است و اعتبار قانونی ندارد.

* سند معتبر و قانونی که نشان می دهد میمند وقف شاهچراغ است

تولیت آستان مقدس احمدی(ع) در گفت و گو با شهر مردم، با اشاره به اینکه اسناد موقوفه میمند را در دفتر موقوفات این آستان داریم و هر کس که بخواهد، می تواند این سند را ببیند، گفت: به غیر از این اسناد، سندهایی که مالکین اعیان زمین ها، به شاهچراغ اجاره پرداخت می کردند نیز موجود است. این اسناد، مربوط به قبل از دوره رضاخان پهلوی است، در دوره رضاخان، با بر هم زدن مسائل موقوفه و دیگر مسائل دینی، گرفتن اجاره از زمین های موقوفه میمند، متوقف می شود و در دوره اصلاحات ارضی نیز دولت پهلوی، بدون لحاظ کردن موقوفه بودن میمند، اقدام به فروش زمین ها به کشاورزان می کند و این مالکیت که مجاز شرعی نبوده است، با انقلاب اسلامی، ملغی اعلام شد و اسناد زمین ها، باطل گردید.

حجت الاسلام ابراهیم کلانتری، افزود: وقفی بودن زمین، موضوعی نیست که در فارس تازگی داشته و در واقع می توانیم بگوییم، بیشتر زمین های فارس، موقوفه بوده است که در زمان طاغوت، بدون توجه به شرع و اسلام، فروخته شده بود و بعد از انقلاب، همگی باطل شده است.

وی، در پاسخ به این سوال که موقوفه اعلام شدن زمین های میمند، مانعی برای بهره بردای و صدور عرقیات این شهر شده است و این وسط تکلیف تولید کنندگان، چه می شود؟ گفت: این حرف صحت ندارد، دفتر موقوفات آستان شاهچراغ، اعلام کرده است که مردمی که زمین ها در تصرفشان است، با گرفتن استعلام رایگان از شاهچراغ و بستن قرارداد، می توانند به بهره برداری از زمین های خود بپردازند.

حجت الاسلام کلانتری، در پاسخ به این سوال که تولید کنندگان ممیندی، نگران هستند که بستن قرارداد با شاهچراغ، به معنی واگذاری مالکیتشان بر زمین ها و خانه هایشان است، اظهار داشت: کسی که بر روی زمین موقوفه، کار یا زندگی می کند، مستاجر آن زمین است و اصل زمین، مال او نیست و این قانون شرعی است که در شهر شیراز هم اجرا می شود و تعداد زیادی از خانه های مسکونی، زمین موقوفه دارند، ‏اعیان زمین، اما متعلق به مردم است و مالکین اعیان، در ازای پرداخت سالانه مبلغ بسیار ناچیزی، به عنوان اجاره به اداره کل موقوفات فارس، مشکلی در خرید و فروش و اجاره زمین ها و خانه های مسکونیشان ندارند. ‏این ‏آستان، ‏هیچ گونه دخل و تصرفی در اعیانی و اموال مردم میمند، نخواهد داشت‎.‎ ما این قرارداد را به صورت رایگان با تولید کنندگان میمندی می بندیم و آنها مبلغ ناچیزی، در ازای یک هکتار زمین خود، باید به آستان احمدی (ع) بپردازند.

* کسانی که در گذشته سند مالکیت زمین هایشان را گرفته اند کار غیر شرعی انجام داده اند

وی، در ادامه افزود: برای ۹۵ درصد زمین های میمند، اسناد تک برگ صادر شده است که در مالکیت و در اختیار شاهچراغ است. با این همه، امکان ندارد که این زمین ها از مستاجران کنونی و مالکان اعیان زمین، گرفته شود و هیچ مشکلی هم برای مالکان اعیان، ایجاد نخواهد شد. مردم و اهالی میمند که اکنون با آستان مقدس شاهچراغ(ع) قرارداد منعقد می‌کنند، سند شش دانگ اعیانی برای آنها صادر خواهد شد. اما کسانی که برای زمین های خود، سند ملکی گرفته اند که تعداد انگشت شماری هستند، کار غیرشرعی انجام داده اند.

حجت الاسلام کلانتری، در ادامه اظهار داشت: وقف، سنت الهی است، اما عده ای از مردم، به خاطر تبلیغات نادرست، از این سنت ترسیده شده اند و به مخالفت با این سنت حسنه پرداخته اند، اما هیچ جای نگرانی برای مالکیت اهالی میمند، بر زمین ها و خانه هایشان وجود ندارد. اگر تولید کنندگان، به دفتر موقوفه شاهچراغ مراجعه کرده و قرارداد اجاره با این آستان ببندند، بدون آن که کوچکترین مشکلی برایشان پیش بیاید، با پرداخت اجاره ای بسیار جزئی، قادر به بهره برداری از زمین ها، خواهند بود و هیچ کس نمی تواند این سند را از مالکین اعیان بگیرد.

** جهاد کشاورزی نمی تواند بدون استعلام از متولیان شاهچراغ پروانه بهره برداری صادر کند

مدیر صنایع تبدیلی اداره کل جهاد کشاورزی فارس، در گفت و گو با شهر مردم، در پاسخ به این سوال که عدم صدور پروانه بهره برداری، توسط اداره کل جهاد کشاورزی برای تولید کنندگان گل و گلاب میمند، آنها را مجبور به خام فروشی گل کرده است، چرا به مالکانی که به روشنی اعیان زمین را مالکند، مجوز بهره برداری نمی دهید؟ گفت: خدمات جهاد کشاورزی به سرمایه گذاران، اعم از صنایع دام، گلخانه و شیلات، به سه صورت است. یکی «موافقت اولیه» است، بعد از صدور موافقت اولیه، سرمایه گذار باید برای گرفتن «جواز تاسیس اقدام کند که برای گرفتن این جواز، اصل بر مالکیت زمین است که در زمینه صنایع گلخانه ای و شیلات، سرمایه گذاران می توانند با داشتن قولنامه، در زمین به احداث اعیانی بپردازند. در مورد میمند، بحث بر سر مالکیت زمین هاست، متولیان شاهچراغ در نامه ای به جهاد، خواستار گرفتن استعلام از این آستان، در خصوص مالکیت زمین ها، برای صدور پروانه بهره برداری شده اند و ما نمی توانیم بدون هماهنگی با متولیان که اکنون به عنوان صاحب سند، شناخته می شوند، پروانه صادر کنیم.

محمود باصری، در ادامه افزود: ما در زمین های اوقاف، دو مدرک برای صدور پروانه تاسیس لازم داریم که یکی اجاره نامه تنظیم شده و به روز است و دیگری موافقت ضمنی اداره اوقاف، و در این مورد، دفتر موقوفات، شاهچراغ است، چون میمند به صورت مستقیم زیر نظر متولیان است و به اداره اوقاف، مرتبط نمی باشد، اما مسئله این است که سرمایه گذاران میمندی، هیچ کدام این دو مدرک مورد نیاز زمین های وقفی را ندارند، نه اجاره نامه نه موافقت ضمنی.

‏* دعوای حقوقی میان متولیان شاهچراغ و مردم میمند به جهاد کشاورزی ربطی ندارد‏

باصری، در ادامه افزود: تکلیف زمین ها، باید مشخص شود، اگر وقف است سرمایه گذاران و کشاورزان، باید در قراردادهای دو تا ۵ ساله، زمین را از متولیان شاهچراغ اجاره کنند و اگر وقف نیست، باید سند مالکیت بیاورند تا بتوانیم برای آنها مجوز تاسیس صادر کنیم، در واقع ما نیاز به سند داریم همین و بس. اگر مشکل مالکیت عرصه را حل کنند، هیچ مانعی برای صدور پروانه بهره برداری، سر راه سرمایه گذاران و کشاورزان میمندی وجود ندارد. این دعوای حقوقی، به جهاد کشاورزی هیچ ربطی ندارد، جهاد کشاورزی، تنها مجری حکم خواهد بود. اگر این اشخاص، مالک هستند، سند بیاورند، زیرا در زمان اصلاحات ارضی، تمام زمین ها تعیین تکلیف شده اند و سند زنجیره ای امضا شده، به کشاورزان دادند و برای آنها سند صادر شده که برخی زمین ها نیز ملی اعلام شده اند که جدا هستند و برخی اوقافی است که آنها نیز باید ارگان یا متولیان، سند مالکیت زمین ها را ارائه دهند، این یک دعوای حقوقی میان متولیان آستان شاهچراغ و زارعین میمندی است و ما صلاحیت اظهار نظر، در این خصوص نداریم و تنها مراجع قضایی، می توانند در این زمینه اظهار نظر کنند.

true
true
گل از مو دیگری گیره گلابش!
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true