×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
گزارش شهر مردم از قهوه دوستی شیرازی ها در قدیم

گزارش “شهر مردم” از قهوه دوستی شیرازی ها در قدیم، به گزارش سيد محی الدین حسینی ارسنجانی خبرنگار شهر مردم ، پیگیری های مجدانه مدیریت عمارت تاریخی نصیر نظام شیراز، برای ثبت قهوه قجری شیرازی در فهرست آثار ناملموس ایران، باعث شد تا تحقیقات و مطالعاتی در این باره، داشته باشم.

در این مجال، بخشی کوتاه از دریافت های پژوهشی خود در این زمینه را تقدیم شما مخاطبان گرامی نموده و در فرصت آتی، به نحوه بهتر و بیشتر به صورت گزارشی جامعه تر به آن خواهیم پرداخت.

برابر تاریخ شفاهی و نقل سینه به سینه از معمرین و سالخوردگان، بویژه خانواده بزرگوار عدلو، از تجار و عاملین عمده توزیع ادویه جات در شیراز، فارس و جنوب ایران که طی سه چهار نسل اخیر، در جوار ضلع جنوبی بازار وکیل شیراز، حجره داشته و هم اکنون نیز دارند، شهر تاریخی شیراز، از جمله شهرها و مناطقی از ایران بوده که در آن، از قهوه در طی صدها سال اخیر، استقبال می شده و بین مردم عوام و بویژه خواص جامعه، مصرف داشته است. به شهادت و گواهی جناب حاج عدلو که هم اکنون قریب به هشتاد سال دارند و همچنان فعال به کار در عطاری پدری و مغازه فروش داروهای گیاهی جد خویش مشغولند، پدر و پدر بزرگشان، قهوه را به همراه سایر ادویه جات، از سمت بندر خرمشهر و بصره، به ایران و شیراز وارد می کردند و گاه از سمت دریای احمر، مدیترانه و… از طریق کشتی و از هندوستان، قهوه را همراه با سایر ادویه جات، از جمله فلفل، جوز هندی، زنجبیل و دارچین و… به شیراز می آورده اند.

مردم شیراز و گاه دو سه شهر کازرون، جهرم، لار و…قهوه را در قهوه خانه های شهر خود، در دوره قاجاری و پهلوی، تهیه کرده و می خوردند. بیشتر اعیان و اشراف شهر، شاهزادگان، امرا و ملاکین ساکن در شیراز، قهوه را در منازل خود و آنهم در مهمانی های باشکوه و مجلل، درست می کرده اند و این نوشیدنی را برای مهمانان ویژه و خاصشان، با آداب و رسوم مخصوص به خود، تهیه و تعارف می کردند. آثاری از ظروف تهیه قهوه در عمارت های شاهی و از جمله در باغ ها و کوشک ها و حجره های بازارهای قدیم و سنتی شیراز، موجود بوده که دست تصرف گر انسان، همه آنها را غارت کرده و در پستوهای خانه ها، مخفی یا به ثمن بخس، آنها را به حراج گذاشته و به این و آن فروخته اند.

اینجانب تا چند سال پیش، در سرای مشیر شیراز، تعداد بسیاری از وسایل سرو و تهیه قهوه را که متعلق به خاندان قوامی ها و یا به گفته برخی از فروشندگان این اشیا، مربوط به خاندان وصالی، ذهبی و دستغیبی، اسکورچی، عدلو، ده بزرگی و… شیراز و بعضا با قدمت صدها سال پیش بوده، شخصا دیده ام. با این وصف معلوم می شود، قهوه دان و قهوه ساز و قاشق و کوپهای مخصوص قهوه سازی و قهوه خوردن در شیراز، لااقل در یکی دو سده اخیر، مصرف داشته که آثار و بقایای آن هنوز هم موجود بوده و هست. برابر گفته حاج عدلو، طعم قهوه قجری شیرازی، متفاوت تر از قهوه قجری تهران و قهوه یزدی بود. شیرازی ها در قدیم، قهوه را با کمی شکر یا همراه با رنگینک، میل می کردند تا تلخی کمتری را حس کنند و مدتی بعد از خوردن قهوه، چیزی نمی خوردند تا به قول معروف، قهوه اثر خود را بر مغز و بدن بگذارد. گاه از اصطلاح معروف و پرکاربرد نئشگی هم استفاده کرده و می گفتند: قهوه خوب، حس خوب نئشگی و شادابی خاصی را به فرد مصرف کننده می دهد. قهوه مَشت و پرجوش، یعنی زیاد جوشیده شده، در قهوه خانه ورودی بازار وکیل جنوبی و طبقه فوقانی بازار، جنب مسجد حاج غنی، معروف بود و بسیاری از مردم شهر، معتقد بودند خوردن قهوه تلخ و بدون شکر، در این قهوه خانه از شیراز، امراض بدن را از بین می برد و چربی سوزی خوبی دارد. در قهوه خانه های شیراز که در دوره قاجار و در عصر پهلوی دوم، رونق بیشتری داشت، قهوه را بیشتر مردم شهر و جوانترهایی که به فرنگ‌ رفته یا تحصیلاتی داشتند، میل می کردند. قهوه قجری شیرازی، اگرچه رنگ و بو و عطر و مزه چای های وارداتی از سیلان و کلکته را نداشت، اما به هر حال طرفداران خاص خود را داشت. ظروف مخصوص قهوه جوش و قهوه دان را برخی در بازار مسگرهای شیراز، سفارش می دادند و این اقدام را با افتخار، در محافل و مجالس عمومی بیان می کردند که از مغازه فلانی، قهوه جوش خریده یا درست کردن آن را سفارش داده اند. فروش قهوه آسیاب نشده در عطاری ها و گاه در بقالی ها بیشتر بود تا قهوه آسیاب شده، و مردم معتقد بودند که ادویه جات را آسیاب نشده، بخرند مطمئن ترند. از آن گذشته، برخی مردم شیراز، اصطلاح “یارو لابد قهوه زده شده” را در محاورات عمومی خود، داشتند و این عبارت را برای فرد یا افرادی که طبعشان با خوردن قهوه، سازگار نبوده یا نمیساخته یا به اصطلاح، سردیشان شده است و یا مزاجشان به هم ریخته، به کار می برده اند.

از همین جهات، به نظر می رسد برابر تواریخ و شواهد موجود، خصوصا وجود قهوه دان ها و قهوه جوش ها و کوپهای مصرف قهوه، در آثار تاریخی کشف شده در شیراز و اطراف آن، این اشیای مکشوفه، متعلق به چهارصد یا سیصد و حداقل دویست سال اخیر بوده و در برخی موزه های عمومی و خصوصی شهر شیراز، نگهداری می شود. همچنین عرضه وسایل تهیه، سرو و نوشیدن قهوه، در برخی مراکز عرضه و فروش عتیقه جات، در بافت قدیم و اطراف بازار وکیل شیراز، از جمله عتیقه فروشی مجید آقای آق اولی که بنده به چشم خود، آنها را بارها دیده ام و بنا به گفته آن مرحوم، در سال ۱۳۷۶ یکی از قهوه سازهای عالی و دویست ساله را در مغازه خود داشته و آن را به فردی فروخته است، ما را به این نکته، رهنمون می سازد که سابقه حضور قهوه قجری در شیراز و زمان مصرف قهوه، توسط شیرازی ها از صدها سال پیش به این طرف، بوده است.

هر چند تهیه قهوه قجری و مصارف آن، در دوران قاجاری، به شکلی خاص و در بیشتر کلانشهرها و مناطق آباد آن زمان، مرسوم و معمول بوده، اما بدون شک شیراز و شیرازی ها، قهوه قجری مخصوص به خود را داشته اند. قهوه قجری شیرازی، از دهها و صدها سال پیش، بعنوان میراثی ناملموس از پدران و اجدادشان، به امروزی های ساکن در این شهر پر رمز و راز، به ارث رسیده و به یادگار مانده است. بدون شک، هنوز هم در برخی از منازل قدیمی موجود در بافت تاریخی و خانه های سنتی  بافت ۳۶۰ هکتاری شیراز، شیوه و نحوه ای خاص از تهیه قهوه در حال انجام است و بیم آن می رود که این میراث نیاکان و پیشینیانمان، رو به افول و حذف از رسوم زیبای برجای مانده از قدیمی ها برود. عمارت تاریخی نصیر نظام یا همان هتل سنتی راد، به مدیریت جناب محمدرضا رفیعی راد که حامی امور فرهنگ، ادب و هنر شیراز و فعال حوزه های فرهنگی و گردشگری است، در صدد احیای این رسم کهن و دیرینه در معرض منسوخ شدن و انقراض است. درباره قهوه قجری شیرازی و تاریخچه ورود این نوع از خوراکی سالم و پرسود برای بدن، به شهر شیراز، روایتهای متفاوتی است که با کار و تلاش پژوهشی، می توان به حقایقی نو و اطلاعاتی تازه در این باره دست یافت. قدر مسلم، درباره اولین های این مهم، یعنی اولین قهوه خانه به سبک قهوه خانه قجری در شیراز یا بانیان اولیه طبخ و تهیه قهوه قجری در شیراز، چه کسانی بوده اند و یا در خصوص نوع، نام و برند و مقدار مصرف قهوه قجری و انواع ظروف تهیه قهوه قجری شیراز، بویژه ظروف مسی و پرکارد این نوع خوراکی در بین مردم شیراز، می توان به تحقیقات و مطالعات بیشتری پرداخت که گروه فرهنگی شاهدان شیراز، به دنبال انجام آن و پژوهش هایی از این دست، بوده و هست. امیدوارم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، به مدیریت عالیه جناب دکتر ثابت اقلیدی و همکاران ارجمندشان، بویژه سرکار خانم مژگان ثابت قدم و… همراهی و همکاری های خود، در زمینه ثبت ملی قهوه قجری شیرازی را برابر دستور العمل ها و شرایط ثبت آثار ناملموس، در فهرست آثار ملی ایران داشته و مقدمات ثبت اینچنین اثر مهم و پرکاربردی(از جمله قهوه قجری شیرازی) را فراهم آورند.

true
true
گزارش شهر مردم از قهوه دوستی شیرازی ها در قدیم
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true