×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
نیمه دوم سال ۱۴۰۳ اولین زمان تحویل ۲۴ واحد نهضت مسکن ملی در شیراز

تحویل باقی واحدها شاید وقتی دیگر!، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار  شهرمردم، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ‏‏۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی ‏چهار سال در برنامه خود برای خانه‌دار کردن مردم ‏هدف‌گذاری کرده بود. براساس این طرح قرار بود هر سال ۱ میلیون ‏مسکن ساخته می شد. همگرایی ‏دولت‌سیزدهم و مجلس یازدهم برای عبور از چالش‌های حوزه مسکن با انجام اقدام‌های مؤثری ‏چون «تشدید نظارت بر نحوه عملکرد نظام بانکی در پرداخت تسهیلات و ‏جریمه ‏بانک‌های متخلف»، «کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۲۳درصد به ۱۸درصد»، ‏‏« در ‏دستورکار قرار داشتن پلکانی شدن اقساط نهضت ملی مسکن»، «تزریق منابع جدید» و… همراه شده‌است که چنین همراهی در پروژه های عمرانی با دولت های پیشین مسبوق به سابقه نبوده است.‏ با این حال  با توجه به اظهارات چند روز گذشته حمیدرضا سهرابی معاون بنیاد مسکن، بخش مسکن شهری این پروژه با عقب‌افتادگی ۵۰ درصدی روبروست. بر اساس برنامه باید حداقل ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای تحت مسئولیت بنیاد مسکن ساخته و به بهره‌برداری برسد که تا اینجای کار اما ساخت‌وساز مسکن شهری در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد و در ۳۲ ماهگی نهضت ملی مسکن فقط ۴۷ هزار واحد در سراسر کشور به مرحله اسکلت رسیده است.

به هر رو دوسال از اجرای این پروژه ‏ در فارس می گذرد و ‏پیشرفت ساخت واحدها بسیار کند تر از پیش بینی هاست. در شیراز نیز بار اصلی اجرای طرح جهش مسکن بر دوش شهر صدرا ‏و روستای کرونی است که بخشی از زمین های انها در پروژه مسکن ملی دولت دوازدهم تامین شده بود و محله سهل آباد نیز از دیگر مکان های ساخت پروژه مسکن ملی است که زمین های آن ‏یا ملک شخصی بود و یا مربوط به پروژه مسکن ستاد اجرایی فرمان امام که ادغام ‏این دو پروژه ساخت ‏زمین ‏های سهل ‏آباد را به صورت خانه ‏‏های اغلب ویلایی رقم زده  است. برای آگاهی از میزان پیشرفت پروژه نهضت مسکن ملی با رئیس راه و شهرسازی شیراز و مسئول طرح نهضت مسکن ملی شرکت عمران صدار ‏گفت و گو کردیم

رئیس راه و شهرسازی شیراز درگفت و گو با شهر مردم در خصوص پیشرفت عملیات اجرایی ساخت نهضت مسکن ملی‏ در شهر شیراز گفت: «پروژه های ساخت مسکن در شیراز در دو بخش شهر صدار و شهر شیراز در حال انجام است که انجام پروژه در شهر صدرا بر عهده شرکت عمران صدراست و در شهر شیراز نیز اداره کل راه و شهرسازی این پروژه را دنبال می کند.» ‏

مهندس سعید استقلال  درخصوص پیشرفت پروژه های ساخت مسکن ملی در شهر شیراز گفت:«پروژه هایی که شهر شیراز در حال ساخت و ساز و اجراست یک پروژه ۲۴ واحدی در محله سهل آباد است که این پروژه مرحله سفت کاری(تیغه چینی و احداث سقف و دیوارها) آن تمام شده و در مرحله اجرای تاسیسات ساختمانی است. یک ‏پروژه ۱۴۸ واحدی نیز در سلطان آباد در دست ساخت است که اسکلت آن تمام شده و به زودی مرحله سفت کاری آن آغاز می شود. پروژه ۴۶۰۰ واحدی دیگری نیز در کمیل آباد کرونی در دست اجراست که تعدادی از این واحدها در مرحله آرماتور بندی ‏و اجرای فونداسیون است و متولی انجام ان بنیاد مسکن است در پروژه کمیل آباد در تلاشیم تا پایان سال جاری ۲هزار فوندانسیون را به اجراهای قبلی اضافه کنیم.»

مهندس استقلال با اشاره به اینکه ما برای تمامی پروژه های طرح مسکن ملی پیمانکارهایی با گرید انبوه سازی داریم اظهار داشت: « پروژه های سهل آباد و سلطان آباد از اوایل سال ۱۴۰۱ آغاز شد  یک پروژه ۳۰۰ واحدی در میانرود نیز زمین آن فراهم شده است و مردم نیز پرداخت اول را انجام داده اند اما بنیاد مسکن به سبب مشکلی که با پیمانکار داشته نتوانسته این پروژه وارد ‏فاز اجرایی کند.»

‏ مهندس استقلال درباره زمان احتمالی تحویل خانه ها به متقاضیان گفت: «پروژه ‏های ما با زمان تحویل دوساله از زمان انتخاب پیمانکار دست بندی شده اند در برخی شهرستان های استان که کار ‏زودتر آغاز شده واحدها زودتر تحویل داده شود اما شیراز تحویل بخشی از واحدهای نهضت مسکن ملی در اواسط سال ۱۴۰۳ صورت خواهد گرفت. البته اولین تحویل خانه ها همان ۲۴ واحد ویلایی سهل آباد است که در اواسط سال آینده به تحویل داده خواهد شد و تحویل باقی خانه ها بسته به زمان تحویل به پیمانکار پس از آن خواهد بود.»

وی با اشاره به ممنوع بودن فروش امتیاز خانه مسکن ملی به غیر عنوان کرد: «امتیاز خانه دولتی تنها یک بار به هر فرد تعلق می گیرد و روشن است کسی به هر دلیلی امتیازش را از دست دهد دیگر هرگز امتیازی برای واگذاری مسکن دولتی دریافت نخواهد کرد. »

***شهر صدار با ۱۷ هزار واحد ساخت بیشترین تعداد خانه مسکن ملی را درخود جای داده است

مسئول طرح نهضت مسکن ملی شرکت عمران صدار نیز در خصوص پیشرفت این پروژه در شهر صدرا به شهرمردم گفت: « شهر صدار بیشترین تعداد خانه مسکن ملی را رد خود جای داداه است و تعداد ١٧٣٠٠ واحد در قالب ١٠ پروژه در حال ساخت است.»

جعفر جعفری با اشاره به اینکه پروژه های مسکن ملی در شهر صدرا همگی با فاصله زمانی متفاوتی شروع شده اند به همین سبب پیشرفت فیزیکی این ۱۰ پروژه با هم تفاوت دارد افزود: «پروژه های در دست اجرای شرکت عمران صدار همگی فعال هستند و میزان پیشرفت واحد های در دست ساخت از اجرای فونداسیون تا پروژه های درحال اجرای بخش سفت کاری را شامل میشود. »

جعفری با اشاره به اینکه شرط تخصیص واحد در پروژه نهضت مسکن ملی را واریز آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی خواند و عنوان کرد: «از ۱۷هزار واحد سهمیه شهر صدار واحد حدود ١٠ هزار متقاضی به بانک وصل شده است و همزمان از تسهیلات نهضت مسکن ملی استفاده می کنند. مابقی واحدهایی که متقاضیان واریز اولیه را داشته اند نیز در مراحل نهایی جهت دریافت وام هستند.»

گفتنی است قیمت نهایی تمام شده هر واحد مسکن ملی در شیراز را برای هر متر ۴میلیون ۵۰۰ براساس فهرست بهای سال ۱۴۰۰ و شاخص تعدیل سه ماه سوم ۱۴۰۰ تعیین شده البته به این قیمت پایه  قیمت تعدیلی اضافه خواهد شد به عنوان مثال هزینه تاسیسات یا نما بر اساس هزینه تعدیلی و نرخ روز محاسبه می شود . جز هزینه زمین تمامی هزینه ساخت بر عهده  متقاضیان است که  با دریافت تسهیلات و آورده شخصی باید پرداخت کنند. این هزینه شامل هزینه پایه و تفاوت قیمت روز است تفاوت قمیتی که در طول ساخت بسته به نرخ تورم تعیین خواهد کرد. به گفته مسئولین بنیاد مسکن از انجا که قرارنیست دولت سودی از این ساخت و سازها نداشته باشد قمیت ساخت همان قیمت تمام شده برای پیمانکار تمام خواهد بود

true
true
نیمه دوم سال ۱۴۰۳ اولین زمان تحویل ۲۴ واحد نهضت مسکن ملی در شیراز
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true