×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
کارگر ساده نیازمندیم

کارگر ساده نیازمندیم، شیراز-شهرمردم-بازار کار و اشتغالزایی جامعه ما بیش از اینکه با کمبود اشتغال مواجه باشد با عدم ارتقای فرهنگ کار روبرو است و اینگونه که از شواهد امر پیداست کار هست، کارگر و کار کن وجود ندارد.

به گزارش شهرمردم،اشتغالزایی اصل مهم این روزهای اقتصاد کشور و استان فارس است که اغلب دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های مختلف در این رابطه مشغول کاراند.

واکاوی بازار کار و اشتغال فارس، عدم ارتقای فرهنگ کار را بیش از پیش نمایان می‌کند به نحوی که گویا نیروی کار اهمیت تولید و بازار کسب و کار را درک نکرده و نیروی کار که بخش زیادی از آن را هم تحصیلکردگان دانشگاهی شامل می شود، تنها توقع پشت میز نشینی و کار اداری دارند و تن به کارهای دیگر نمی دهند.

فرهنگ کار به عنوان شیوه زندگی نقش بنیادی و زیربنایی در ارتقای سطح پویایی جوامع دارد. در مقایسه با مفاهیمی همچون فرهنگ سازمانی، فرهنگ عمومی و نظایر آن، مفهوم فرهنگ کار کمتر تعریف شده است و به نظر جامعه ما امروزه نیازمند کار جامع و اصولی در زمینه فرهنگ کار دارد.

فراهم آوردن امکان تصمیم‌گیری براساس عقل و درایت در تمام مراحل زندگی به ویژه از دوران کودکی از جمله بنیان‌های اصلی و تأثیرگذار در ایجاد و تقویت فرهنگ کار محسوب می‌شود.

بررسی‌های کارشناسان مسایل اجتماعی ایران نشان می‌دهد که فرهنگ کار در ایران در مقایسه با جوامع پیشرفته در سطح پایین‌تری قرار دارد، این در حالی است که در جهان پیشرفته با وقوف بیشتر به نقش استراتژیک نیروی انسانی و نگرش‌های آن به کار و تولید مفهوم فرهنگ کار از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار است.

زمانی که فرهنگ کار نهادینه شود کار به عنوان یک ارزش تلقی شده و همه افراد جامعه در سطوح مختلف کار کردن را مسیر توسعه موزون جامعه دانسته و اهمیت کار تولیدی را درک خواهند کرد و از طریق درست کار کردن به توسعه اقتصادی کمک می‌کنند.

تدوین سند فرهنگ کار و تعاون فارس کلید خورد

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی فارس در این باره به شهرمردم گفت: پیش نویس سند فرهنگ کار و تعاون استان با توجه به ظرفیت بومی و محلی شهرستان‌ها و اتکا به بیانیه گام دوم انقلاب در حال تدوین است.

وحید خداپرست با اشاره به لزوم حل مشکل تامین نیروی کار ماهر، افزود: نیروی کار کافی برای بعضی رشته‌های شغلی به خصوص در حوزه کارگر ساده با تقاضای بازار هم‌خوانی ندارد و کمبود در این زمینه وجود دارد.

خداپرست افزود: در حال حاضر تعداد فرصت های شغلی بیش از تعداد به کار گماردگان در سطح این استان است.

وی با بیان اینکه طی یکسال گذشته تمام تلاش ها در سطح فارس برای ایجاد اشتغال بکار گرفته شده است،گفت: ورودی و خروجی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی متناسب با بازار کار نیست و از طرفی دیگر نیز با پرداخت تسهیلات و حمایت‌های بخش‌های مختلف واحد تولیدی و کارگاهی راه‌اندازی می‌شود اما نیروی کار و کارگر ماهر متناسب با فعالیت‌های تولیدی وجود ندارد و به همین دلیل واحدهای تولیدی با مشکل مواجه خواهند شد.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی فارس تاکید کرد: در دانشگاه ها و حوزه آموزش عالی به بازار کار توجه نمی شود به نحوی که گویا بازار کار راه خود را می رود و آموزش عالی نیز مسیر دیگری را طی می کند که در یک راستا نیست.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مشاغل فعال در سطح فارس خدماتی است، اظهارکرد: متناسب با نیاز این استان باید یکسری رشته‌های شغلی تعریف و عرضه شود.

خداپرست اعلام کرد: سامانه‌ای در حال طراحی است و به احتمال زیاد تا نیمه سال جاری رونمایی خواهد شد که با تطبیق یکسری شاخص‌ها جویندگان کار را به فرصت های شغلی نزدیک خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به چالش های بازار کار عنوان کرد: بخشی از مشکلات این حوزه به نداشتن مهارت افراد جویای کار باز می گردد که اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس ظرفیت بسیار خوبی برای رفع مشکلات این حوزه و مهارت آموزی برای کارجویان است.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی فارس ادامه داد: چالشی ناشی از عدم ارتقای فرهنگ کار در سطح جامعه ما وجود دارد که به معضلی عظیم در این بخش تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: در شرایط جنگ اقتصادی که در آن قرار داریم باید اولویت جامعه و کشور را درک کرده و باید فرهنگ کار و تعاون نیز ارتقاء یابد و برای این هدف مهم باید کار فرهنگی زیربنایی و اصولی در جامعه انجام شود که در این راستا نیازمند حمایت و همراهی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم.

خداپرست در ادامه با بیان اینکه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز نیروی کار کارفرمایان فارس در کاریابی‌های این استان تامین می‌شود، گفت: قطعا با سبک زندگی کنونی جامعه ما و کم شدن تعداد فرزندان و اینکه اغلب خانواده‌ها تک فرزندی و یا ۲ فرزندی است، بحران تامین نیروی کار و کارگر در سال‌های آینده شدیدتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با مذاکره با مسئولان ارشد و نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز مقرر شده که پیش نویس سند فرهنگ کار و تعاون فارس تدوین و برای تصویب و اجرا به شورای فرهنگ عمومی استان ارجاع شود که برای تهیه این سند توجه به ظرفیت بومی و محلی شهرستان ها با اتکا به بیانیه گام دوم انقلاب ضروری است.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی فارس تاکید کرد: رشته های شغلی نیاز بازار کار امروز با ۲ محور مراکز دانشگاهی و آموزش فنی و حرفه ای نیز باید تهیه و در اختیار این ۲ مجموعه قرار گیرد.

اهمیت تولید برای کارجوهای فارس تبیین شود

خداپرست در ادامه با تاکید بر لزوم ارتقای فرهنگ کار در جامعه گفت: بعضی کارجوها حاضر به انجام مشاغل کاذب هستند اما زیر بار کارهای تولیدی نمی‌روند که باید اهمیت تولید برای نسل جدید و آماده کار تبیین شود.

وی افزود: به رغم وجود مشکلات در سال گذشته حدود ۷۷ هزار اشتغال در این استان با همکاری بخش خصوصی، تعاونی و … ایجاد و در سامانه رصد اشتغال کشور ثبت و در پی آن نرخ بیکاری این استان نیز در سال گذشته با رکوردی که در ۲ دهه گذشته سابقه نداشته با هفت و نیم درصد ثبت شد که رتبه هشتم کشور در کاهش نرخ بیکاری به فارس تعلق گرفت.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس با بیان اینکه رشته‌های شغلی نیاز استان باید احصا شود،گفت: بعضی فرصت های شغلی در سال گذشته در این استان وجود داشت که مورد قبول کارجویان قرار نگرفت.

وی اضافه کرد: بعضی کارجوها حاضر به انجام مشاغل کاذب هستند اما زیر بار کارهای تولیدی نمی روند که باید اهمیت تولید برای نسل جدید تبیین شود.

خداپرست تاکید کرد: مهارت آموزی نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود که با رایزنی با مسئولان بعضی مراکز آموزش عالی استان این موضوع پیش بینی و مهارت آموزی کارجویان توسط دانشگاه‌هایی از جمله دانشگاه علمی کاربردی با انعقاد تفاهم نامه‌هایی در حال انجام است.

فرهنگ کار استاد شاگردی احیا شود

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز نیز در این باره به شهرمردم گفت: استفاده از ظرفیت خیرین این مجمع برای توسعه استان و کلانشهر شیراز و به خصوص حوزه اشتغالزایی و … فراهم است.

سیدعبدالرضا دستغیب ادامه داد: فرهنگ کار گذشته جامعه ما که استاد شاگردی بود باید احیا شود.

وی اضافه کرد: اغلب قریب به اتفاق نوجوانان و دانش آموزان در فصل تابستان در حجره، مغازه یا کسب و کاری به عنوان شاگرد مشغول فعالیت می‌شدند تا بعد از اتمام دوره تحصیل به رغم باسواد شدن با پیشه و شغلی در بازار کار آشنایی داشته باشند.

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز تاکید کرد: بعضی قوانین دست و پا گیر که نیازمند اصلاح است و تغییر سبک زندگی مردم باعث شده که ذائقه کارجویان نیز تغییر پیدا کند که این آمادگی در مجمع خیرین وجود دارد که برای هر نوع کمک فرهنگی به ارتقای فرهنگ کار و تعاون استان و به خصوص کلانشهر شیراز وارد میدان شوند.

آماده مهارت‌افزایی برای کارجویان هستیم

مدیرکل فنی و حرفه ای فارس نیز در این باره به شهرمردم گفت: مشکلی دررابطه با فرصت های شغلی در جامعه وجود ندارد اما متاسفانه فرهنگ کار در جامعه با معضلاتی روبرو است.

رهام کیائی بر لزوم اصلاح قانون کار کشور تاکید کرد و افزود: برای بهبود اشتغالزایی این احساس می شود که تقویت کاریابی ها می تواند گره گشا باشد.

وی ادامه داد: دامنه فعالیت کاریابی ها باید گسترش یابد و اگر نیرویی نیازمند مهارت خاصی است می توان این نیرو به فنی و حرفه ای معرفی شود تا مهارت لازم را کسب کند.

وی با اعلام آمادگی در خصوص مهارت آموزی نیروهای کار ،تاکید کرد: فنی و حرفه ای این آمادگی را دارد که همکاری لازم را با کاریابی ها در رابطه با مهارت آموزی نیروهای جویای کار داشته باشد.

کیائی عنوان کرد: فرهنگ جامعه به سوی سفته بازی و دلالی پیش رفته که باید با این رویه مقابله شود و در این زمینه نیاز ورود دستگاه های فرهنگی احساس می شود.

مدیرکل فنی و حرفه ای فارس اظهارکرد: این اداره‌کل برای آموزش‌های مهارتی به نیروی مورد نیاز بازار کار آمادگی دارد.

کارفرما هست کارجو نیست

عضو انجمن صنفی کاریابی های فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار شهرمردم گفت: کاریابی محور اصلی اشتغال است و کارفرمایانی هستند که آمادگی دارند حقوق بالایی به نیروی کار دهند اما متقاضی برای این حرفه ها نیست.

جاسب اسماعیلی افزود: کارفرمای متقاضی بکارگیری نیروی کار در سطح استان بسیار است اما در سوی دیگر نیروی کار وجود ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از جوانان ترجیح می دهند که به جای کار و تولید با یک خودرو پراید در تاکسی اینترنتی مشغول باشند.

عضو انجمن صنفی کاریابی های فارس بیان کرد: تبعه بعضی کشورهای خارجی نیز برخی کارهای موجود را تصاحب کرده اند و این در حالی است که نیروی کار ایرانی تمایلی هم به انجام این نوع کارها ندارد و این از فرهنگ کار بر می آید

وی در پایان عنوان کرد: با این رویه انگیزه کار برای کاریابی ها نیز کاهش پیدا کرده است.

حقوق کارگر جذاب شود

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس نیز در این باره به شهرمردم گفت: ارتباط دانشگاه با آموزش و پرورش و فنی و حرفه ای باید تقویت شود.

علی راستگو افزود: در جامعه ما تنها زمانی که حرف از افزایش حقوق کارگر می شود مسئولان می گویند که این کار تورم زا است در صورتی که افزایش حقوق کارگران با تورم و گرانی تناسب ندارد.

وی ادامه داد: افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم و وضعیت اقتصادی می تواند انگیزه بیشتری برای کارجویان ایجاد کند.

true
true
کارگر ساده نیازمندیم
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true