×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
پویش نجات طبیعت، برای مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در شیراز اجرا می‌شود

زاگرس زیر چتر پویش مردمی نجات طبیعت شیراز، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم، دومین پویش نجات طبیعت شیراز، در حالی از روز گذشته آغاز شد که به گفته رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز که با اجرای اولین دور این پویش، در  سال گذشته، شاهد اتفاقات خوبی در کاهش حوادث و خسارت به طبیعت شیراز بودیم.

هادی عیدی پور، گفت: پویش نجات طبیعت، برای مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در مراتع، ارتفاعات و باغ های سبز شیراز  و در سه مرحله پیشگیری، آمادگی و مقابله، اجرا می‌شود.

وی، با اشاره به برخی آمار و ارقام آتش نشانی شیراز در سال گذشته، افزود: سال گذشته، ۲۴۳۷۷ ماموریت و عملیات، توسط آتش نشانی انجام شد که از این تعداد، ۲۰۱۸۹ عملیات مربوط به حوادثی مانند اتش سوزی و امداد نجات بود و قریب به ۴ هزار مورد مربوط به مانور، بازدید و موارد از این دست بود.

عیدی پور گفت: این ماموریت ها توسط ۲۴ ایستگاه آتش نشانی، انجام شده است و برخی منجر شد تا اخطارهایی صادر کنیم.

وی، با بیان اینکه اجرای این پویش، پارسال تا حد زیادی بر کاهش آتش سوزی‌های ارتفاعات شیراز، تاثیر داشت، افزود: امسال سایر دستگاه‌ها، از جمله منابع طبیعی، محیط زیست هم مشارکت دارند و افزون بر ۳ میلیارد تومان، تجهیزات به این ایستگاه‌ها تزریق شده است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، بر نقش مهم مشارکت مردم، ثمن‌ها و انجمن‌های مردمی فعال در محیط زیست و کوهنوردان، تاکید کرد و افزود: مردم می‌توانند، با تماس با شماره ۱۲۵ مناطق پرخطر در ارتفاعات و مراتع شهر شیراز را به آتش نشانی، اطلاع دهند.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز، خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۲، حدود ۳ هزار و ۸۴۷ مورد آتش سوزی، در عرصه های مختلف، فضای سبز و باغات رخ داد که ماموران آتش نشانی، به این عملیات ها اعزام شدند.

عیدی پور، افزود: طی سال ۱۴۰۲، شاهد آتش سوزی گسترده در ارتفاعات شیراز نبوده ایم و حداکثر ظرفیت استفاده آتش نشانی، ۳ ایستگاه بوده است، این در حالی است که سال های قبل، حدود ۱۲ ایستگاه درگیر حریق ها بوده‌اند.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز، با اشاره به بارش های خوبی که در ایام نوروز، صورت گرفت، گفت: در دامنه اطراف کوه ها و فضای سبز، رویش خوبی صورت گرفته است و این ریسک را برای ما افزایش می دهد که احتمالا وقوع آتش سوزی در این عرصه ها، بیشتر شوند و با وزش باد، گسترش پیدا کنند.

عیدی پور، با بیان اینکه سال گذشته با راه اندازی پویش نجات طبیعت، حریق در لحظات اولیه کنترل و گسترده نشد، یادآور شد: امسال رویکردها، تقویت شده اند و این پویش، در سه فاز اصلی برپا شده است. وی، با اشاره به اینکه هر برنامه ریزی در حوادث، با ۴ اصل پیشگیری، آمادگی، مقابله و باز توانی، همراه است که آتش نشانی با سه فاز آن، ارتباط مستقیم دارد، عنوان کرد: اولین فاز پویش نجات طبیعت، پیشگیری است که باید طبق ریسک هایی که در شیراز وجود دارد و بر اساس آن، برنامه ریزی شود.

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز، افزود: در فاز پیشگیری، دو رویکرد اصلی را دنبال می کنیم تا آتش سوزی ها، به صفر برسد که از جمله آن می توان به فرهنگ سازی، آموزش و نقش رسانه ها اشاره کرد.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز، تصریح کرد: مانورهای دور میزی، میدانی و عملیاتی، با هماهنگی دستگاه های مختلف، در اردیبهشت برگزار خواهد شد تا سطح آمادگی را در شیراز افزایش دهیم.

وی، ادامه داد: در فاز آمادگی، جلسات هماهنگی و سناریوهای مختلف را با دستگاه ها، برای توزیع تجهیزات داشته ایم.عیدی پور، گفت: طبق بررسی هایی که در سازمان آتش نشانی انجام گرفته است؛ بیشترین وقوع آتش سوزی ها در ارتفاعات شیراز، در روزهای پنج شنبه و جمعه که مردم به این نقاط، مراجعه کرده اند، رخ داده است.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز، با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲، تیم‌های عملیاتی را به صورت نقطه‌ای در ارتفاعات شیراز، مستقر کرده ایم تا واکنش سریعتری نشان دهند.

وی، ادامه داد: امسال شهرداری شیراز، رویکرد متفاوت تری خواهد داشت، از جمله افزایش آتش برها را احیا خواهیم کرد، چرا که این آتش برها، باعث کنترل حریق می شوند.

عیدی پور، گفت: در فاز آمادگی، استفاده از سمن ها است هرجا از ظرفیت مردم استفاده شود، نتیجه خوبی گرفته ایم و در حوزه مقابله، فرهنگ سازی و … کمک زیادی به ما شده است.

وی، تصریح کرد: هدف مان در سال ۱۴۰۳ این است که پویش نجات طبیعت، به شهرستان های استان، تسری پیدا کند.

مدیریت بحران استانداری فارس نیز با اشاره به اینکه خطر خشکسالی با بارش های باران،  کاهش یافته است، گفت: با برگزاری پویش ها، باید تاب آوری را بالا ببریم و فضا را به سمت و سویی ببریم که حوادث را کاهش دهیم. غلامرضا غلامی، افزود: ما در هر شهرستانی حضور پیدا کردیم، مشکل افت عمق چاه های آب شرب و کشاورزی، مطرح شد و سد درود زن، به عنوان منبع آب شرب شهرستان شیراز، تنها ۵۰ درصد ظرفیت آن، پر شده است و ۵۰ درصد ظرفیت، خالی است.

وی، با بیان اینکه شهرداری شیراز، به دلیل وجود نیرو، اعتبار و امکانات مورد نیاز، در مواجهه با حوادث و‌ پدیده ها، یک پله بالاتر است، گفت: در همین راستا، در استان از ظرفیت آتش نشانی شهرداری شیراز، بهره بردیم.

غلامی، با اشاره به رکورد شکنی شیراز، در حضور مهمانان نوروزی، گفت: در ایام نوروز، هر شب به طور متوسط، بیش از ۱۵۰ هزار نفر، به اندازه جمعیت شهرستانهایی مثل کازرون یا فسا، جمعیت در شیراز حضور داشتند، آن هم در تعداد بسیار زیادی چادر؛ اما با تمهیداتی که اندیشیده شد، شاهد هیچ حادثه ای مثل گازگرفتگی و مواردی از این دست، نبودیم که این نشان از آمادگی شهرداری شیراز است.

true
true
پویش نجات طبیعت، برای مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در شیراز اجرا می‌شود
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true