×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
واگذاری غرفه های نوروزی حافظیه توسط شهرداری صرفا حمایتی است نه درآمد زایی

در غرفه های گذر حافظیه جز صنایع دستی مرغوب هیچ محصولی عرضه نمی شود، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار شهرمردم،  نزدیک به ۱۲ سال است که همزمان با نوروز(از ۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین) در ‏حوالی آرامگاه حافظیه، غرفه‌هایی در اختیار هنرمندان صنایع دستی، قرار می‌گیرد تا محصولات خود را ‏به‌طور مستقیم، در اختیار علاقه‌‌مندان و گردشگران بگذارند. با توجه به اینکه اداره کل میراث فرهنگی و ‏شهرداری شیراز، همواره بر حمایتی بودن برگزاری این غرفه ها، تاکید داشتند، این غرفه ها در دو سال ‏ابتدایی برگزاری، به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار می گرفت و اسفند ۹۳ هزینه هایی بابت غرفه سازی، نورپردازی و خدمات امنیتی‏، از هنرمندان دریافت می شد و ‏بعد از چند سال نیز هر غرفه، باید هزینه ای به عنوان کرایه به شهرداری می پرداخت به طوری که هنرمندان صنایع دستی، ‏بابت هر غرفه محور حافظیه، اسفند سال گذشته، حدود ۸ تا ۹ میلیون تومان، برای غرفه سازی و امنیت و اجاره، پرداخت کردند. این بازارچه که امید صنعتگران کوشای صنایع دستی، به فروش خوب هر ساله آن، سبب شده مورد استقبال شدید هنرمندان قرار گیرد، هر سال با همکاری اداره کل میراث فرهنگی فارس و کمک اتحادیه صنایع دستی فارس و همکاری شهرداری شیراز، برگزار می شد، امسال اما ‏طبق شنیده های «شهر مردم»، شهرداری شیراز در صدد برآمده که به عنوان دبیر شهر جهانی صنایع ‏دستی، واگذاری این غرفه ها را با مدیریت واحد خود و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، در معرفی هنرمندان و صنعتگران برگزار کند. ‏زمزمه های این تغییرات، نگرانی هایی میان هنرمندان صنایع دستی شیراز، مبنی بر غیرحمایتی شدن واگذاری غرفه ها و گران شدن هزینه ‏اجاره، ایجاد کرده است، برای آگاهی از چند و چون شرایط اجاره، غرفه های محور زندیه با ‏مدیر گردشگری و زیارت شهرداری شیراز که مسئولیت مستقیم برگزاری این بازارچه نوروزی را برعهده دارد، گفت و گو کردیم.

*کمتر از یک پنجم هزینه هر غرفه محور حافظیه از هنرمندان گرفته می شود

مدیر گردشگری و زیارت شهرداری شیراز، در گفت و گو با شهر مردم، با اشاره به اینکه رویکرد شهرداری، در برگزاری غرفه های عیدانه، رویکرد تخصصی برای شناساندن ظرفیت‌های شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، به مسافران و گردشگران نوروز ۱۴۰۳ است، گفت: سیاست شهرداری، برای معرفی بهتر صنایع دستی شیراز و بخش های مختلف گردشگری و محل های عرضه صنایع دستی، در این شهر جهانی، امسال این است که از محور حافظیه که یکی از پر بازدیدترین مکان های گردشگری نوروزی شیراز است، برای معرفی این مکان ها، استفاده کند و از آنجا که بخشی از مهمترین مکان ها، برای عرضه صنایع دستی در شیراز، در سرای مشیر و مجموعه زندیه، قرار دارد و به دلیل آنکه دسترسی پذیری به سرای مشیر، برای مسافران نوروزی کمتر است و در واقع، این مسافران از این مکان ها، اطلاعی ندارند، محور زندیه نیز به صورت اختصاصی، در محور پر بازدید حافظیه، به واسطه نمایشگاه عکس و غرفه های صنایع دستی، معرفی خواهد شد.

علی نیری، در ادامه افزود: ما در نظر داریم، امسال در محور زندیه، نمایشگاه عکس به منظور معرفی جاذبه های شیراز و استان فارس، برگزار کنیم، همچنین به واسطه غرفه های فروش صنایع دستی مرغوب و شاخص شیراز، در محور حافظیه صنایع دستی شهر جهانی صنایع دستی شیراز را نیز به نحوی مطلوب، معرفی خواهد شد. همچنین در نظر داریم، امسال با برگزاری برنامه های فرهنگی در محور حافظیه و معرفی سایت های مختلف گردشگری شیراز و استان، مدت اقامت گردشگران نوروزی در شهر شیراز را افزایش دهیم که در واقع این کار، خود نوعی جاذبه گردشگری مکمل است که زمینه شب مانی بیشتر گردشگران، در شهر شیراز و بازدید از دیگر سایت های گردشگری شهر را افزایش می دهد.

*غرفه های محور حافظیه تنها به هنرمندان صنایع دستی دارای کارت صنعتگری واگذار می شود

وی، در ادامه در خصوص واگذاری غرفه های صنایع دستی به هنرمندان، گفت: از تعداد بیش از صد غرفه که در محور حافظیه، برپا خواهد شد، حدود ۴۰ غرفه را در اختیار هنرمندان صنایع دستی، با اولویت شیراز و استان فارس، قرار خواهیم داد که معمولا با توجه به تعداد زیادی هنرمندان صنعتگر شیرازی، این غرفه ها به صنعتگران و هنرمندان این شهر می رسد. البته به دلیل اهمیت کیفی نمایشگاه، این غرفه ها تنها در اختیار هنرمندانی قرار می گیرد که کارت صنعتگری و کارگاه فعال داشته باشند و اداره میراث فرهنگی، آنها را تایید کند. علاوه بر آن، تعداد ۱۴ غرفه هم برای شهرهای جهانی صنایع دستی کل کشور، در نظر گرفته ایم که در صورت شرکت این شهر، این غرفه ها به آنها واگذار می شود، همچنین دو غرفه هم به صورت ویژه به شیراز، به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، تعلق خواهد گرفت.

مدیر گردشگری و زیارت شهرداری شیراز، در پاسخ به این سوال که نگرانی هنرمندان صنایع دستی، این است که امسال که شهرداری به طور کامل، برگزاری بازار عیدانه را در دست دارد، هزینه واگذاری غرفه های گران تر شود، گفت: این شیطنتی است که عده ای در فضای صنایع دستی شهر ایجاد می کنند، برگزاری این غرفه ها، از سال ۹۰ از سوی شهرداری در حال انجام است و منظور از آن، حمایت از هنرمندان بوده است، البته میراث فرهنگی، در معرفی هنرمندان تولیدکننده با شهرداری، همکاری خواهد داشت، اما برگزاری غرفه ها در خیابان، همواره بر عهده شهرداری است، چون خیابان، متعلق به شهر است و طبق قانون، در اختیار شهرداری است. هدف شهرداری شیراز هم ایجاد مکانی برای کمک به عرضه محصولات صنایع دستی هنرمندان شیرازی است، نه کسب درآمد.

نیری، با تاکید بر اینکه در غرفه های گذر حافظیه، هیچگونه محصولات خوراکی، سوغات و محصولاتی جز صنایع دستی مرغوب و اصیل شیراز و فارس، عرضه نخواهد شد، عنوان کرد: جز این غرفه ها، نزدیک به ۵۰ غرفه نیز در باغ ملی، برپا خواهد شد. غرفه های این محل، سطح عرضه محصول پایین تری نسبت به صنایع دستی محور حافظیه دارد و شامل محصولات فرهنگی و همینطور صنایع دستی که سطح نازل تری دارد و جزو محصولات مشاغل خانگی، قرار می گیرد و همچنین به عرضه تولیدات هنرمندانی که کارت صنعتگری ندارد و یا جزو دانشجویان رشته هنر هستند، تعلق خواهد گرفت. همچنین چند غرفه نیز به توان خواهان یا افراد سرپرست خانوار که خواهان فروش محصولاتشان در این غرفه ها باشند، واگذار خواهد شد.

مدیر گردشگری و زیارت شهرداری شیراز، در پاسخ به این سوال که هزینه واگذاری غرفه های صنایع دستی در محور حافظیه، امسال چه عددی خواهد بود، گفت: هزینه امسال با کمک کارشناس دادگستری، تعیین شده است و قیمت به طور دقیق، هنوز تایید نشده است و هنوز تاییدیه شهرداری را ندارد، اما هزینه تعیین شده، فعلا رقمی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است.

وی، در پاسخ به این سوال که آیا برای این سازه و نگهبانی چون سالهای گذشته، هزینه ای جدا از هنرمندان صنایع دستی، گرفته خواهد شد؟ گفت: خیر، این هزینه برای تمام امکانات، از جمله غرفه، تبلیغات، نگهبانی، تاسیسات مورد نیاز، تبلیغات شهری و برنامه های ویژه استیج شهرداری محور حافظیه، خواهد بود. شهرداری شیراز، برگزاری این غرفه ها، صورت حمایتی از هنرمندان صنایع دستی انجام می دهد و با وجود آنکه هر کدام از غرفه ها، با برنامه های جانبی برای شهرداری، هزینه ای معادل بالای ۵۰ میلیون تومان، برای هزینه خواهد داشت، اما به سبب آنکه شیراز، شهر جهانی صنایع دستی است و شهردار نیز دبیر شهر جهانی است، غرفه های محور زندیه را با یارانه، به هنرمندان ارائه می دهد.

*غرفه های امسال محور حافظیه با اقتباس از معماری بازار وکیل طراحی شده اند

نیری، در ادامه اظهار داشت: شهرداری، امسال در صدد جمع آوری ناهمگونی است که در سالهای گذشته، در محور حافظیه رخ می داد و غرفه هایی، چون فروش خوارکی و غیره، در این محور واگذار می شد که وجهه خوبی برای محور مهمی چون محور حافظیه نداشت. از این رو، امسال در نظر داریم، غرفه هایی را به شکل و شمایل شکیل تر با اقتباس از معماری راسته های بازار وکیل، بازسازی کنیم و این سازه متحد الشکل، جلوه زیباتری در محور حافظیه به گردشگران، عرضه خواهد کرد.

وی، در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است قیمت عنوان شده، برای اجاره غرفه ها به هنرمندان گران تر شود؟ گفت: هنرمندان صنایع دستی، درآمد کمی دارند و ما تلاش کردیم که با همکاری کارشناس دادگستری و ارائه یارانه، هزینه مناسب و کمی را برای اجاره هر غرفه، دریافت کنیم و با توجه به اینکه غرفه های محور حافظیه، ویترین بسیار خوبی برای عرضه صنایع دستی است و استقبال گردشگران نیز از این محور، بسیار زیاد است و برنامه های فرهنگی نوروز امسال نیز به عنوان جاذبه مکمل، به کمک فروش و تبلیغ صنایع دستی و گردشگری شیراز می آید، این غرفه ها، مکان بسیار خوبی برای عرضه محصولات هنرمندان شناسنامه دار شهر شیراز، خواهد بود و شهرداری، نقش حمایتی دارد.

نیری، با اشاره به اینکه برنامه های محور حافظیه و دیگر محورهای گردشگری امسال، بسیار جذاب خواهد بود، گفت: به سبب تقارن ماه رمضان در این ایام، برنامه آواها و نواهای رمضانی، با هنرمندی هنرمندان شهرهای مختلف کشور در این محور، اجرا خواهیم کرد و جشن این ثبت جهانی سفره افطاری که بین چند کشور ثبت یونسکو شد و ایران، یکی از این کشورهاست نیز امسال را در محور حافظیه، برگزار خواهیم کرد. همچنین تورهای گردشگری، از مبدا کمپ های اقامتی نوروزی زیبا شهر و باغ جنت، به ۲۵ نقطه گردشگری شهر شیراز، در طول نوروز ۱۴۰۳ که در این تورهای گردشگری در نظر داریم، با اختصاص دادن اتوبوس های درون شهری، به جابه جایی مسافران، برنامه ای فراهم کنیم که مسافران نوروزی، ماشین های خود را در پارکینگ های کمپ ها بگذارند و با اتوبوس در این تورها، به همراه راهنما از سایت های گردشگری شیراز، بازدید و با این کار، تردد خودرو در سطح شهر در طول عید را کمتر خواهیم کرد.

نیری، اظهار داشت: غرفه های فروش محصولات صنایع دستی، از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ آغاز می شوند و تا ۱۳ فرودین، ادامه ‏خواهند داشت، از صبح تا عصر خواهد بود، اما اجرای برنامه های فرهنگی محور حافظیه، به سبب مقارن شدن با شب های احیا، تا ۹ فروردین برقرار خواهد بود. همچنین در محور حافظیه، ارگ کریم خانی و عفیف آباد، برای گردشگران، توزیع افطاری رایگان داریم که روزه داران می توانند از این افطاری ها، استفاده کنند.

true
true
واگذاری غرفه های نوروزی حافظیه توسط شهرداری صرفا حمایتی است نه درآمد زایی
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true