×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
هماوردی قیمت سفر نوروزی به شیراز و ترکیه!

یک تورگردان:تور شیراز هم قیمت تور ترکیه است مسافر چرا باید به شیراز بیاید؟ بیشتر تورگردان‌ها به جای تورهای داخلی به مسافرانشان تورهای هم قیمت خارجی را توصیه می کنند، رئیس انجمن دفاتر مسافرتی فارس گفت:هزینه سفر در کل کشور گران است و شیراز مستثنی نیست، هتل‌های شیراز بسیار با کیفیت‌تر از هتل‌های ترکیه است ، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار شهر مردم، «از ما می شنوید، امروز فردا نکنید، تورهای نوروزی، یکی یکی در حال پر شدن است… تا دیر نشده، رزرو کنید، هنوز چند جای خالی در تورهای نوروزی، باقی مانده. قبل از تکمیل ظرفیت، رزرو کنید.» شاید برای شما هم از این دست تبلیغ ها، از سوی آژانس های گردشگری یا از طرف هلدینگ های مسافرتی اینترنتی، آمده باشد. امروز که درست در زمان رزرو سفرهای نوروزی قرار گرفته ایم، میخواهیم ببینیم، سفر به شیراز، پای مسافرانی که از استانهای شمالی و شمال غربی و شمال شرقی و البته تهران، قصد سفر و اقامت در این شهر پر جاذبه را دارند، چه قیمتی در می آید؟ برخی تورگردان های شیرازی، معتقدند که سفر به شیراز، برای استان های ذکر شده، از سفر به برخی شهرهای ترکیه و ارمنستان، گران تر است و نمی صرفد کسی از تبریز یا مشهد و تهران، تور سفر به شیراز را بخرد و. چند روز اقامت در هتل ها و بوم گردی های گران قیمت این شهر را تجربه کند. چرا که می تواند با همان پول سفر به شیراز، تور سفری خارجی به وان ترکیه و حتی زمینی استانبول، با روزهایی یکسان را بخرند.

نگاهی به قیمت چند تور نوروزی خارجی و تور نوروزی شیراز، خالی از لطف نیست،

تور زمینی وان ترکیه، ویژه نوروز ۱۴۰۳، از تهران ۳ شب و ۴ روز هتل سه ستاره،   Toprak قیمت ۵,۳۰۰,۰۰۰ تومان.

تور زمینی ترکیبی دو شهر ترابزون ترکیه و باتومی گرجستان، نوروز ۱۴۰۳ از تهران ۳ شب  و ۴ روز اقامت در هتل چهار ستاره، Aqua Batumi Hotel قیمت  ۱۴,۹۹۰,۰۰۰ تومان.

تور شیراز از تهران با قطار، ویژه نوروز ۱۴۰۳، ۳ شب و چهار روز اقامت در هتل سه ستاره تالار، قیمت ۷,۲۰۰,۰۰۰ تومان (امکان استفاده از گشت آپشنال در این تور فراهم است اما هزینه به صورت جداگانه محاسبه می شود)

تور هوایی شیراز از تهران، ویژه نوروز ۱۴۰۳، سه شب و چهار روز اقامت در هتل دو ستاره ساسان، قیمت برای هر نفر ۶,۴۰۰,۰۰۰ تومان.

سفرهای آسان و ارزان که در شهرهای پر گردشگری، چون مشهد به جد دنبال می شود، شاید موضوعی باشد که بتواند به گردشگری فارس و شیراز، رونق بهتر و سود تاسیسات گردشگری را در فروش زیاد تامین کند تا با گران فروشی در مقاطعی کوتاه.

* میراث نظارت لازم را بر قیمت اقامتگاه های سنتی ندارد

یک تور گردان، در گفت و گو با شهر مردم، با اشاره به گرانی تورهای گردشگری به مقصد شیراز، خصوصا در نوروز، گفت: «این گرانی به حدی است که سفر به شیراز، برای هموطنان استان های شمالی و غربی و تهران، از سفر به وان ترکیه گران تر است و نوروز امسال، شاید با گرانی های افزون شده در ترانسفر و اقامت و البته غذا، سفر زمینی به استانبول نیز از سفر به شیراز، ارزان تر دربیاید و روشن است، مسافر، ترجیح می دهد، سفر خارجی را به جای شیراز  انتخاب کند.»

وحید پارسایی، در ادامه افزود: «اصولا بستن تور برای شیراز، با توجه به اماکن شاخص آن، چون محور زندیه، قاجاریه، هخامنشی و عرفان، قاعدتا سه شب و چهار روز اقامت، لازم دارد تا بتوان گفت در یک پکیج، می توان گردشگران را به  تمام اماکن گردشگری شیراز برد. حالا کسانی که با تور به سفر می روند، اگر از مقاصدی چون تبریز، ارومیه، تهران و مشهد، بخواهند به شیراز بیایند، بنا بر نرخ گذاری جدید اقامتگاه های بومگردی، هر نفر برای هر شب اقامت در بومگردی های شیراز، باید ۸۷۰ هزارتومان بپردازد که شامل تنها تخت و صبحانه می شود، در حالیکه این قیمت، پیش از این ۶۰۰ هزار تومان بود، با این حال، تعداد زیادی از بومگردی ها، به سبب عدم نظارت اداره کل میراث فارس، بر عملکردشان، این نرخ را تا شبی یک میلیون تومان نیز افزایش می دهند.»

وی، در ادامه افزود: «اقامت برای سه شب ۲میلیون ۷۰۰ هزار تومان، برای هر مسافر در می آید که در این مدت، شش وعده نهار و شام هم شامل می شود که هزینه ای جداگانه دارد. با توجه به اینکه نظارت بر هتل های سنتی و بومگردی های تحت نظارت میراث، بسیار کم است، وعده های غذا در این اماکن، بسیار گران تر از نرخ رایج، به مسافران و میهمانان، عرضه می شود به طوری که یک دست غذای زرشک پلو با مرغ، به قیمت نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان در برخی از رستوران های سنتی عرضه می شود که نزدیک به دو برابر قیمت همین غذا، در بیرون برهاست. حال با توجه به اینکه عید نوروز، با ماه رمضان، همراه است، مسافران ناچارند که در اقامتگاه ها، غذا بخورند. با این حساب، اگر دست پایین هم حساب کنیم، شش وعده غذا در این اقامتگاه ها، بالای ۱ میلیون ۷۰۰ هزارتومان برای هر نفر، در سه شب اقامت، خرج برمی دارد.که این میان، فقط ۴میلیون ۴۰۰ هزارتومان، برای تخت و غذای هر مسافر باید بپردازد. با توجه به طولانی بودن مسیر ترانسفر، از این مقاصد تا شیراز، سفر، شش روز طول می کشد، یعنی یک اتوبوس وی آی پی، حدود شش روز، در اجاره تور است که این اتوبوس، در این شش روز، به ازای  هر روز، ۱۸ میلیون تومان جمعا  ۱۰۸ میلیون تومان، پول از تورگردان می گیرد که این مقدار پول، برای هر ۲۴ مسافر یک اتوبوس وی آی پی، نفری ۴ میلیون ۵۰۰ هزار تومان، خرج بر می دارد که تا به اینجا، با هر چه بتوانیم تخفیف بگیریم، سفر سه روزه به شیراز، برای هر نفر، حدود ۸میلیون ۹۰۰ هزارتومان، هزینه در بر دارد. هزینه سفر به شیراز، برای یک خانواده ۵ نفره که با ماشین خود سفر می کنند و آپارتمان ها و منازل مبله مجوزدار یا بدون مجوز را اجاره می کنند، برای هر شب اقامت با غذا، شبی ۴میلیون ۵۰۰ هزار تومان، خرج بر می دارد که نتیجه آن، کم شدن استقبال از تورهای مسافرتی و رونق مسافرت های گروهی و شخصی است. البته هتل ها، همیشه مسافران خود را دارند که عموما هم عرب هایی هستند که از کشورهای حوزه خلیج فارس، به شیراز می آیند و هم قشر کم تعداد مرفه ایرانی. اما مسئله این است، زمانی که مسافری بخواهد، سفر شخصی داشته باشد و تور بخرد، با این هزینه ها، از انتخاب مقصدی چون شیراز، منصرف خواهد شد.»

‏* مسافران که گروهی با ماشین شخصی سفر می کنند آورده چندانی برای شیراز ندارند!‏

نکته ای که این میان، وجود دارد، این است که گرچه قدم مسافران، به هر شکل و صورت، بر چشم مردم مهمان نواز شیراز است، اما آن گروه از مسافران که با ماشین شخصی و به صورت گروهی، سفر می کنند، اکثرا به جای هتل ها و اقامتگاه های رسمی، در اقامتگاه های غیر رسمی، چون خانه های مبله، اقامت می کنند و اغلب نیز غذا را نیز خودشان در خانه می پزند با مواد و لوازمی که بخش زیادی از آن را با خود آورده اند، یعنی یک گروه مسافری که به شهر شیراز می آید، هیچ آورده ای برای شهر ندارد، جز آورده ای که به اقامتگاه های غیر رسمی که نه مالیات می دهند و نه خرج و مخارجی در طول سال دارند، می پردازد.

از سوی دیگر، نمی توان به اقامتگاه رسمی، چون بومگردی ها و هتل ها، برای دریافت هزینه های چند برابری، در فصل سفر، چندان خرده گرفت، زیرا به سبب فلجی اقتصاد گردشگری شیراز، در تمام طول سال، این اقامتگاه ها، مسافر چندانی ندارند که بتوانند خرج و دخلشان را با هم میزان کنند و ناچارند در این دو ماه پیک سفر، با گرفتن هزینه بیشتر از مسافران، خرج سالشان را در بیاورند، با این حال، اگر نظارت میراث، بر اقامتگاه ها افزایش یابد و توزیع سفر، به هر شکل ممکن در طول سال، صورت گیرد و کمک میراث، در تبلیغات سفر به شیراز، در طول سال انجام گیرد، این اقامتگاه ها نیز از ضرر بیرون می آیند و ناچار نمی شوند، هزینه سالشان را در دو تا سه ماه، در بیاورند و باقی سال، منتظر بنشینند و به فروش کم غذا یا برگزاری مراسم عقد و نامزدی، بسنده کنند. اما مسئله این است که اداره کل میراث فارس، نیروی بازرسی بسیار کمی دارد که فرصت نظارت، بر این اماکن را از آنها می گیرد، در ثانی، میراث آنقدر به چیزهای دیگر مشغول است که تبلیغ سفر به شیراز در طول سال، اولویت دست چندم این اداره کل هم نیست و خود را به آمار پر تعداد سفرهای گروهی نوروزی، که برخی، فقط از شیراز عبور می کنند، راضی نگه می دارد!

* اقامت در شیراز از سایر کلان شهرهای کشور گران تر است

یک تور گردان دیگر نیز با اشاره به اینکه هزینه سفر به شیراز، در یک مثلث گرانی ترانسفر، اقامت و رستوران ها، رشد صعودی یافته است، گفت:«شیراز، جزو مقاصد گران سفر کشور، به شمار می رود و بار اصلی گرانی هم بر دوش ترانسفر است که با ۶۰ درصد افزایش قیمت، هزینه سفر از راه های دورتر به شیراز را افزایش زیادی داده است. همچنین اگر بخواهیم، شیراز را با شهری چون وان ترکیه که برنامه های گردشگری بسیار جذابی دارد نیز مقایسه کنیم، هزینه هتل ها و اقامتگاه های سنتی شیراز، از این شهر پرجاذبه، بسیار بیشتر است. همین طور هزینه غذا نیز در شیراز، گران تر از شهرهای دیگر و حتی گاه بیشتر از شهر وان ترکیه است.»

همایون ملک، در ادامه افزود: «البته اقامت در شیراز نیز بسیار گران تر از دیگر کلان شهرهای کشور است، در حالیکه جز شیراز، مازندارن و چابهار، قیمت هتل ها در کلان شهرهای کشور، بسیار ارزان تر است، مثلا در شهر یزد، هتل های خوب سه ستاره آن، شبی ۵۰۰ هزارتومان قیمت دارد. کافی است، یک جستجوی کوتاه در اینترنت کنید و قیمت هتل های سه ستاره شیراز را با وان ترکیه و حتی استانبول، مقایسه کنید، خواهید دید که قیمت هتل های سه ستاره شیراز، با همه محدودیت ها، از هتل های سه ستاره ترکیه  گران تر است. همین شده که اوضاع ورود مسافر و خرید تور، آنقدر بد شده است که بیشتر تورگردان ها، از این کار انصراف داده اند یا برای ‏مسافرانشان، تورهای خارجی می بندند.‏»

* نمی‌توان با قیاس کیفیت های متفاوت سفر به ترکیه و شیراز را یک قیمت خواند

رئیس انجمن دفاتر مسافرتی فارس نیز در گفت و گو با شهر مردم، با تاکید بر اینکه هزینه سفر در کل کشور، گران است و شیراز نیز از این قاعده، مستثنی نیست، گفت: «اگر بخواهیم سفر به وان ترکیه را با سفر به شیراز، مقایسه کنیم، این قیاس ، اجزای معادله یکسانی ندارد، بعضی از هتل های سه ستاره وان ترکیه، از هتل های یک ستاره شیراز نیز خدمات کمتری، ارائه می دهند.»

محمود فخری، در ادامه افزود:«بله، تور هوایی به شیراز، گران تر از تور زمینی به وان ترکیه درمی آید، اما قیمت تور زمینی به شیراز را نمی توان با تور زمینی وان، مقایسه کرد. در ضمن، غذا هم در ایران، ارزان تر از ترکیه است، در صورتیکه از لحاظ کیفی  غذای رستورانی در شیراز را با رستوران ترکیه مقایسه کنیم. نمی توان اینجا بر فرض مسافر را به رستورانی لوکس، چون هفت خوان برد و بعد آن را با قیمت رستورانی ارازن در وان ترکیه، مقایسه کرد. به عقیده من، دوستان، اجزای این قیاس را یکسان در نظر نمی گیرند.»

وی، با اشاره به اینکه البته با گرانی و تورم فزاینده، همه چیز در ایران، گران شده است، اظهار داشت: «قسمتهای مختلف یک پکیج سفر، تابع شرایط اقتصادی کشور، افزایش قیمت چند برابری داشته اند و همین موضوع، سفر به شیراز را چون دیگر کلان شهرها، گران کرده است. وقتی یک ون دربستی، برای بردن مسافر به جایی چون پاسارگاد، افزایش قیمتی چند برابری داشته، باید ببینیم که استهلاک این ون، بنزین و قطعات آن در سال جاری، تا چه حد افزایش یافته است.»

فخری، با اشاره به اینکه قیمت سفر داخلی، گران است و تنها افرادی، می‌توانند به مسافرت بروند که از تمکن مالی خوبی برخوردارند، بیان کرد: «وقتی همه چیز در کشور گران شده است، بلیت هواپیما، اتوبوس، قطار و اقامت هتل و بومگردی و… نیز به همان نسبت، گران می شود.»

* اداره کل میراث باید اقامتگاه های سنتی را وادار به نصب نرخنامه کند

وی در ادامه، با اشاره به اینکه نظارت بر عملکرد هتل ها، دقیق و حساب شده است، گفت: «هیچ هتلی، بدون مجوز نمی تواند، هزارتومان هم گران‌تر بفروشد و همه هتل ها نیز نرخنامه دارند. اگر بومگردی ها هم نرخنامه ندارند، باید میراث تا قبل از نوروز، این اماکن را وادار به نصب نرخنامه در دفاترشان و جلوی چشم مسافران کند.»

رئیس انجمن دفاتر مسافرتی فارس، ‏در ادامه اظهار داشت: «هر گرانی در سفر، به عرضه و تقاضا بستگی دارد، وقتی سفر تنها در دو ماه سال اتفاق می افتد، خب روشن است، تقاضا آنقدر زیاد می شود که بازار سیاه، شکل می گیرد و گران فروشی، رخ می دهد و این ویژگی تمام بازارهاست نه تنها بازار سفر. حتی در فروش یک بلیت کنسرت نیز این وضعیت است. البته اقامتگاه های رسمی، ظرفیتی دارند و با همان ظرفیت، کار می کنند و بازار سیاهی برای آنها، شکل نمی گیرد.»

*ایستادن دولت مقابل بخش خصوصی گردشگری خلاف قانون است

فخری، افزود: « اعتقاد من بر این است که دولت، روز به روز دارد با تصمیم سازی مختلف، خود را بزرگتر می کند و مقابل بخش خصوصی، قرار می گیرد و این اشتباهی است که دامن گردشگری ما را گرفته است، دولت چون کاسب خوبی نیست، نباید رقیب بخش گردشگری باشد. چنانچه می بینیم در شهر شیراز، چندین اقامتگاه، مربوط به دولت است یا اینکه چندین اداره، تورهای زیارتی و سیاحتی در تعاونی های خود، برگزار می کنند، در حالیکه قبلا تنها تور زیارتی برگزار می کردند و اکنون تور سیاحتی هم برگزار می کنند و اینگونه ایستادن مقابل بخش خصوصی، خلاف قانون است.»

فخری، در پایان خاطرنشان کرد: «در کشور، برای رونق گردشگری، باید دولت دست از ارائه بخشنامه ها و دستورهای پشت سر هم و متناقض بردارد، وقتی کسی که در حرفه گردشگری، متخصص نیست، در راس تصمیم گیری برای این صنعت، قرار می گیرد، بخشنامه و دستوری صادر می کند که این صنف را آزار می دهد و به عوض آنکه تاسیسات گردشگری، در فضای سالم برای ورود مسافر به شهر، با هم رقابت کنند، بخش‌های مختلف گردشگری، از ترانسفر تا اقامت و غذاخوری ها، مجبور به قرارگیری در وضعیتی می شوند که با هم متحد شوند تا جلوی فلان بخشنامه دولتی بایستند. خب این اتلاف انرژی است و باعث توقف در صنعت گردشگری و عدم تمرکز بر توزیع سفر، در طول سال می شود.»

true
true
هماوردی قیمت سفر نوروزی به شیراز و ترکیه!
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true