×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
دسترسی به کتاب هموار شد/ از وام‌های میلیاردی به چاپخانه‌ها تا اهدای کتاب به مناطق محروم

دسترسی به کتاب هموار شد/ از وام‌های میلیاردی به چاپخانه‌ها تا اهدای کتاب به مناطق محروم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه‌های اخیر اقدامات گوناگونی برای تسهیل دسترسی به کتاب انجام داده است که در این گزارش به برخی از آن‌ها توجه شده است.

به گزارش شهر مردم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر اقداماتی برای دسترس‌پذیر کردن کتاب برای مخاطبان این کالای فرهنگی انجام داده است، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ارائه یارانه در آن، برگزاری جایزه کتاب سال، پیگیری برگزاری پایتخت کتاب ایران بعد از همه‌گیری کرونا، تلاش برای رفع برخی مشکلات ناشران و کتاب‌فروشی‌ها با راه‌اندازی سامانه خرید از کتاب‌فروشی و پیگیری تولید کاغذ ایرانی برخی از این اقدامات هستند.

در بهار ۱۴۰۲ از طریق «سایت اهدای کتاب» خانه کتاب و ادبیات ایران ۱۰هزار و ۳۰۷جلد کتاب به ۲۱ مرکز آموزشی، فرهنگی، مذهبی و دانشگاهی در سراسر ایران اهدا شده است. سایت اهدای کتاب وابسته به خانه‌کتاب و ادبیات ایران در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی و توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها به منابع بیشتر و همچنین با هدف مدیریت هدفمند و مؤثر کتاب‌های اهدایی راه‌اندازی شده است.

کتاب‌های اهدایی در «سایت اهدای کتاب» با اولویت مناطق کم برخوردار توزیع می‌شود و در فصل بهار ۱۴۰۲ از طریق این سایت ۱۰هزار و ۳۰۷جلد کتاب به ارزش ۱۰میلیارد و ۳۷۵میلیون و ۵۱۵هزار و ۵۶۳ ریال کتاب به ۲۱ مرکز آموزشی، فرهنگی، مذهبی و دانشگاهی در سراسر ایران اهدا شده است. همچنین در سه ماه ابتدایی سال جاری ۱۷هزار و ۸۷۶ جلد کتاب برای اهدا به ارزش ۱۷میلیارد و ۸۹۶میلیون و ۴۴۰هزار و ۱۷۴ ریال در این سامانه ثبت شد.

دسترسی به کتاب هموار شد/ از وام‌های میلیاردی به چاپخانه‌ها تا اهدای کتاب به مناطق محروم

انتشار ۹هزار و ۶۷۴ عنوان کتاب در اولین ماه تابستان سال جاری

موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تابستان ۱۴۰۲ اطلاعاتی درباره کتاب‌های منتشر شده، اعلام کرد.

آمار موضوعی کتاب‌های ثبت شده در بانک اطلاعاتی خانه‌کتاب و ادبیات ایران نشان می‌دهد از مجموع کل کتاب‌های منتشر شده در تیر ماه ۱۴۰۲، تعداد ۷هزار و ۱۶۱ عنوان تالیف و ۲هزار و ۵۱۳ عنوان ترجمه بوده است. موضوعات ادبیات، کمک درسی، علوم اجتماعی، علوم عملی و دین بیشترین سهم آثار تالیفی را به نام خود ثبت کردند و از موضوعات ادبیات، کودک و نوجوان، علوم عملی، فلسفه و روان‌شناسی و علوم اجتماعی بیشترین ترجمه صورت گرفته است.

در اولین ماه تابستان سال جاری ۹هزار و ۶۷۴ عنوان کتاب از سوی هزار و ۲۴۴ ناشر در کشور منتشر شده است که در مقایسه با ۸هزار و ۲۸ عنوان کتاب منتشر شده در بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است.

تعداد کتاب‌های منتشر شده در موضوعات علوم طبیعی و ریاضیات، فلسفه و روان‌شناسی، کلیات، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، علوم عملی و کودک و نوجوان در مقایسه با تیر ماه سال ۱۴۰۱ به ترتیب افزایش ۴۵، ۳۳، ۲۸، ۲۰، ۱۶، ۱۵ و ۱۲ درصدی داشته‌اند.

ناشران استان تهران از مجموع کل کتاب‌های چاپ شده در این ماه ۶هزار و ۴۶۲ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند که در مقایسه با تیر سال گذشته افزایش ۱۹درصدی را تجربه کرده است. تعداد کتاب‌های منتشر شده از سوی ناشران در سایر استان‌ها با افزایش ۲۳درصدی در مقایسه با تیر ماه سال ۱۴۰۱ به عدد ۳هزار و ۲۱۲ عنوان کتاب رسیده است. در این ماه ناشران استان تهران در موضوعات ادبیات، کمک درسی، علوم اجتماعی، علوم عملی و کودک و نوجوان بیشترین آثار را روانه بازار نشر کرده‌اند و بیشترین آثار منتشر شده از سوی ناشران سایر استان‌ها به موضوعات ادبیات، دین، علوم اجتماعی، کودک و نوجوان و علوم عملی اختصاص پیدا کرده است.

در تیر ماه سال جاری ۶هزار و ۳۳۶ عنوان کتاب چاپ اول و ۳هزار و ۳۳۸ عنوان کتاب چاپ مجدد در پیشخان کتابفروشی‌های کشور قرار گرفت. ناشران بیشترین آثار چاپ اول را در موضوعات ادبیات، علوم اجتماعی، علوم عملی، دین و کمک درسی و بیشترین آثار چاپ مجدد را در موضوعات کمک درسی، ادبیات، کودک و نوجوان، فلسفه و روان‌شناسی و دین در کشور منتشر کرده‌اند.

شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در تیر ماه سال جاری نیز ۷ میلیون و ۹۴۰هزار و ۹۴۱ نسخه را نشان می‌دهد و میانگین شمارگان عدد ۸۲۱ ثبت شده است .بیشترین کتاب‌های منتشر شده در تیر ماه سال ۱۴۰۲ به موضوعات ادبیات، علوم اجتماعی، کمک درسی، علوم عملی و کودک و نوجوان اختصاص پیدا کرده است.

دسترسی به کتاب هموار شد/ از وام‌های میلیاردی به چاپخانه‌ها تا اهدای کتاب به مناطق محروم

چاپ همه کتاب‌های درسی با کاغذ تولید داخل

تولید کاغذ ایرانی به گفته معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق برنامه و حتی سریع‌تر از آنچه پنداشته می‌شد، پیش می‌رود. یاسر احمدوند، ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ در نوشته‌ای در فضای مجازی به چاپ کتاب‌های درسی سال آینده با کاغذ تولید داخل اشاره کرده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است؛ «برای نخستین بار در تاریخ ایران همه کتاب‌های درسی دانش‌آموزان سال آینده با کاغذ تولید داخل به چاپ خواهد رسید. آفرین به همت کارگران و مهندسان ایرانی.»

رویکرد جدی دولت حمایت از تولید کنندگان کاغذ است، بانک مرکزی و بانک‌های عامل را مکلف کرد ارز و تسهیلات مصوب مورد نیاز کارخانه‌های تولید کاغذ را با اولویت در اختیار آن‌ها قرار دهند تا روند تولید با مشکل مواجه نشود. همچنین کارخانجات تولید کاغذ هم باید طوری برنامه‌ریزی کنند که قیمت تمام‌شده کاهش پیدا کرده و قیمت تولید کاغذ داخلی قابل رقابت با کاغذ وارداتی باشد.

تأمین و تخصیص ارز واردکنندگان کاغذ و خمیر کاغذ با اولویت انجام می‌شود و سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم برای خرید کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهد.

دسترسی به کتاب هموار شد/ از وام‌های میلیاردی به چاپخانه‌ها تا اهدای کتاب به مناطق محروم

کاهش قیمت کاغذ در بازار

در همین راستا، از یکی‌دو ماه پیش که بازار کاغذ با سیر نزولی همراه بود، کارشناسان بازار، استمرار این کاهش را به دلایل مختلف مثل کاهش قیمت جهانی کاغذ و خمیر کاغذ و ثبات نسبی نرخ ارز در بازار پیش‌بینی کرده بودند. ثبات در بهای سایر ملزومات تولید کتاب مثل مرکب، چسب صحافی، الکل ایزوپروپیل نیز طی یک‌ماه اخیر استمرار داشته است و همین مسئله به کمک ناشران آمده تا به‌دنبال کاهش قیمت کاغذ و سایر مواد اولیه، تولید کتاب را در فضای آرامتری دنبال کنند.

بخش عمده کاغذهای موجود در بازار، اندونزی و چینی هستند و بخش عمده کاغذ بازار در دست چینی‌ها است، هر بند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ به قیمت یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و هربند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ نیز به بهای ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

هر بند کاغذ تحریر چینی ۸۰ گرمی اما بدون تغییر نسبت به دو هفته اخیر در بازار عرضه شده است، اکنون هر بند کاغذ ۸۰ گرمی، ۷۰ در ۱۰۰، حدود یک‌میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و هربند کاغذ ۶۰ در ۹۰ یک‌میلیون و ۳۹۰ هزار تومان در بازار عرضه شده است.

قیمت کاغذ و مقوای گلاسه نیز با کمترین تغییر عرضه می‌شود، به‌طوری که هر کیلو کاغذ گلاسه ۱۳۰ گرمی به قیمت ۵۵ هزار تومان و هرکیلو کاغذ گلاسه ۲۵۰ گرمی حدود ۴۹ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

بازار سایر ملزومات چاپ و نشر نیز افزایش قیمتی نداشته و با ثبات نسبی همراه بوده است، مرکب گلاسه خارجی کاهش قیمت داشته و اکنون هر کیلوی آن حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تومان به تناسب برند و جنس فروخته می‌شود.

مرکب ایرانی اما تغییر چندانی نداشته است، هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی ۲۹۰ هزار تومان، هرکیلو مرکب گلاسه مشکی به قیمت ۲۲۰ هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، ۲۱۵ هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به قیمت ۱۷۵ هزار تومان عرضه شده است.

بهای زینک تغییر زیادی نداشته و هر ورق زینک نیز حدود ۸۰ هزار تومان، هرکیلو چسب سرد ایرانی نیز حدود ۱۰۸ هزار تومان و چسب گرم، کیلویی ۲۵۰ هزار تومان در بازار عرضه شده است. الکل ایزوپروپیل نیز کاهش قیمت داشته است، هر گالن نیز به تناسب نشان تجاری و کشور تولیدکننده، حدود ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

دسترسی به کتاب هموار شد/ از وام‌های میلیاردی به چاپخانه‌ها تا اهدای کتاب به مناطق محروم

امکان دریافت وام میلیاردی چاپخانه‌داران

چاپخانه‌داران تاکنون فقط می‌توانستند تا سقف ۵ میلیارد تومان وام دریافت کنند، اما طی تعاملاتی که از طریق اتاق اصناف و اتحادیه با وزارت صمت انجام شد، چاپخانه‌داران می‌توانند تا سقف ۵۰ ‌تا ۱۰۰ میلیارد تومان به تناسب بزرگی یا کوچکی واحد تجاری خود این تسهیلات را دریافت کنند.

بهره این وام طبق جدول ارائه شده، از ۱۰ تا ۱۷ درصد است و میانگین آن در نهایت ۱۳ تا ۱۴ درصد می‌شود، در این زمینه رایزنی‌هایی شده است که برای برخی موارد خاص بتوان سود ۴ درصد را تعیین کرد.

صدور بیش از ۹۱ هزار هنرکارت

در ماه‌های گذشته، مدیرعامل شرکت مهان اندیشان آکام (هنرکارت) از صدور بیش از ۹۱ هزار هنرکارت تاکنون برای اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت سراسر کشور خبر داد. همزمان با افزایش تعداد هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر، شرکت مهان اندیشان آکام (هنرکارت) نیز، همگام با این صندوق، بیش از ۲۸ هزار هنرکارت از مهر ماه ۱۴۰۰ تاکنون صادر و برای اعضا ارسال شده است.

در چهارماهه اول سال ۱۴۰۲ برای بیش از چهارهزار نفر هنرکارت صادر و بالغ بر ۷۰۰ نفر نیز در مرحله چاپ و صدور هنرکارت هستند. براساس توافق بعمل آمده بیش از ۱۵۰۰ فروشگاه سراسرکشور بنا به سطح کارت افراد دارای هنرکارت با خرید خود از فروشگاه های فوق، هر دوشنبه بین ۱۰ تا ۵۰ درصد بازگشت نقدی برای آنها لحاظ شده و به کارت افراد واریز می‌ شود.

دسترسی به کتاب هموار شد/ از وام‌های میلیاردی به چاپخانه‌ها تا اهدای کتاب به مناطق محروم

۱۴۰ هزار نسخه کتاب در راه کتابخانه‌های عمومی کشور

با پیگیری اداره‌کل تأمین منابع کتابخانه‌ها، بسته‌های نورسیده ۷۲، ۷۳ و ۷۴، حاوی ۱۴۰ هزار و ۵۱۰ نسخه کتاب در حال ارسال به ۱۱۳۰ باب کتابخانه در سراسر کشور است.

بر این اساس ۱۲۷ عنوان کتاب از ۷۸ ناشر از جمله ارجمند، افق، امیرکبیر، آسیم، آفرینگان، آوای مهدیس، بدون، برج، به‌نشر، به‌نگار، بین‌المللی حافظ، ثالث، جمکران، چترنگ، چشمه، خوب، رشد، روزنامه ایران، روزنه، سفیر اردهال، سوره مهر، شهید کاظمی، صاد، علم، فنجان، قطره، ققنوس، کتاب پارسه، کتاب نیستان، کتابستان معرفت، کتابسرای تندیس، گام، گاه، محراب قلم، مروارید، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، نشر شهر، نظر، نگاه، نون، نی، نیلوفر، نیماژ، وال، ورزش، هفت‌ونیم، هنوز، هیلا و…، خریداری شده و در راه رسیدن به ۱۱۳۰ باب از کتابخانه‌های اصلی استان‌ها، شهرستان‌ها و شهرها است.

سال نخست

ملی شدن تولید و خودکفایی در کاغذ از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در سال نخست بود

اقدامات دولت سیزدهم گویای این است که این دولت با ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان کاغذ، تلاش در خودکفایی در این حوزه دارد تا در نتیجه آن صنعت نشر بتواند بهتر از قبل فعالیت کند.

نزدیک به ۲ سال از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد. دولتی که کار خود را با مشکلات فراوان در حوزه اقتصاد شروع کرد. با اینکه در سال اول این دولت ناامنی به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا تا حدی کاهش یافته بود، اما هنوز ادامه داشت و ادامه واکسیناسیون توانست موجب شکل‌گیری اقداماتی مانند برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شود. اهمیت این اقدام به این دلیل بسیار بالا است که بسیاری از ناشران، فعالیت‌های خود در طول سال را بر اساس میزان درآمد خود از نمایشگاه کتاب برنامه‌ریزی می‌کنند و برگزار نشدن این رویداد فرهنگی در سال‌های اخیر موجب نگرانی بسیاری از فعالان حوزه نشر شده‌بود.

یکی از اقدامات مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم اقدام برای تامین نیاز ناشران به کاغذ بوده‌است. بخشی از این اقدامات رفع مشکلاتی بود که برای چندتن از کاغذها روی داده‌بود. این کاغذها چند سال در سازمان گمرک گیر کرده بودند. د رنتیجه هرچند محدود اما مقداری کاغذ با ارز دولتی به دست برخی از ناشران رسید.

از طرفی این دولت تلاش دارد تا با افزایش تولید داخلی کاغذ، نیاز ناشران به این کالای اساسی را رفع کند. در این مسیر با دستور ریاست جمهوری و با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی خرید کاغذ انجام شد. پیش از این هم اعلام شده‌بود که برنامه وزارتخانه در دراز مدت، خودکفایی است. دولت در نظر دارد همانطور که فعالان فرهنگی در ایران توانستند به ملی شدن صنعت نشر و چاپ توسط در حوزه معاونت فرهنگی برسند، همانطور تا پایان سال ۱۴۰۴ دولت بتواند به خودکفایی در موضوع کاغذ و استقلال برسد.

به همین دلیل ملی شدن و خودکفایی در حوزه کاغذ در نظر دولت سیزدهم به عنوان راهبرد اصلی در نظر گرفته می‌شود. دولت سیزدهم با راه‌اندازی کارخانه‌های تولید کاغذ، تلاش در رفع نیاز ناشران به این کالای حیاتی دارد تا در نتیجه آن مشکلات ناشران، شرکت‌های پخش، کتاب‌فروشان، مولفان، مترجمان و… رفع شود.

همچنین دولت سیزدهم برای فروشگاه‌های کتاب و کتاب‌فروشی‌ها در حال تدوین برنامه‌ای توسط معاونت فرهنگی است و امید است که این برنامه‌ها باعث رونق فروشگاه‌های کتاب خواهدشد و برنامه جدیدی برای حمایت از فروشگاه ها و کتاب‌فروشی‌ها در اولویت و دستور کار دولت قرار دارد.

جدی شدن راه‌اندازی مجدد کارخانه کاغذسازی

بعد از نوسانات ارزی و افزایش قیمت دلار، تولید کاغذ ملی اهمیت زیادی پیدا کرد. زیرا دولت نمی‌توانست با یارانه دولتی نیاز ناشران به کاغذ را تامین کنند و این روند موجب افزایش قیمت کاغذ، کتاب و در کل سخت‌تر شدن دسترسی به کتاب و کاهش سرانه مطالعه می‌شود. در نتیجه در اقدامی، دولت تمرکز خود را روی تولید کاغذ گذاشت، تا از این راه بتواند نیاز ناشران را تامین کند. اقدامات برای راه‌اندازی کارخانه کاغذسازی در ایران جدیت پیدا کرد. این در حالی است که گفته می‌شود کارخانه کاغذسازی به جنگل‌های ایران آسیب وارد نخواهدکرد و از راه جنگل‌های دست کاشت یا بازیافت کاغذ، به تولید کاغذ داخلی اقدام خواهدشد.

در ادامه این حرکت، جلوگیری از ارائه کاغذ به ناشرنماها مهم بود. ناشرنماها، افرادی هستند که با شناسایی آثار پرفروش ناشران، اقدام به کپی‌برداری، چاپ و فروش این دست از آثار می‌کنند. ایران هنوز به کنوانسیون برن نپیوسته است، البته از سال ۱۳۴۸ قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان درایران به تصویب رسیده است، اما نمی‌تواند مانع چندبار ترجمه شدن یک کتاب در ایران شود. ناشرنماها از این مساله استفاده کردند و با ایجاد تغییرهای کوچک در متن آثار ترجمه شده، با استفاده از نام افرادی که حضور حقیقی ندارند یا افرادی مانند اعضای خانواده‌شان که لزوما مترجم نیستند و صرفا برای اینکه نام مترجم کتاب تغییر کرده باشد، کتاب را با نام مترجم جدید منتشر می‌کنند.

اتفاق تاسف‌بار این بود که گاهی این دست از ناشران هم می‌توانستند از کاغذ با یارانه دولتی استفاده کنند. در ادامه روند رسیدگی به تخصیص منظم‌تر کاغذ به ناشران و جلوگیری از ارائه کاغذ به ناشرنماها، سامانه توزیع کاغذ به منظور تقویت و ارتقاء نرم افزاری از هفته سوم خرداد ماه ۱۴۰۱ در دسترس متقاضیان قرار گرفت و اعلام شد ناشران متقاضی دریافت کاغذ می‌توانند با مراجعه به سامانه توزیع کاغذ به نشانی paperds.ir درخواست خود را ثبت و از همان طریق نیز پیگیری کنند.

البته باید توجه داشت که در مسیر ملی شدن تولید کاغذ در ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها نیست و احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی اعلام کرده که در راه ملی کردن این صنعت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه خواهد بود و با ارائه تسهیلات به راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های تولید کاغذ کمک خواهدکرد تا به حداکثر ظرفیت میزان بازدهی خود نزدیک شوند.

راه‌اندازی شاه‌راه نشر برای کتاب‌فروشی‌ها

گفته شد ناشران با در نظر گرفتن درآمد از نمایشگاه کتاب برای یک سال فعالیت خود برنامه‌ریزی می‌کنند. این در حالی است که به دلیل همه‌گیری کرونا دودوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شکل حضوری برگزار نشد و با اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل مجازی می‌توانست تا حدی نقدینگی ناشران را تامین کند، اما برای تامین نیاز به نقدینگی یک‌ساله آن‌ها کافی نبود. دولت سیزدهم توانست با تقبل خطرهای احتمالی و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در زمانی مناسب، نمایشگاه کتاب را هم‌زمان به شکل مجازی و حضوری برگزار کند.

البته کتاب‌فروشان هر سال از برگزاری نمایشگاه کتاب ناراضی هستند زیرا موجب کاهش فروش آن‌ها می‌شود. رابطه نمایشگاه کتاب با کتاب‌فروشی‌ها رابطه چند وجهی است و برگزار نکردن نمایشگاه برای حمایت از کتاب‌فروشی، به این معنی است که بخش‌هایی از این مساله دیده نشود. همچنین نمی‌توان گفت بدون در نظر گرفتن کتاب‌فروشی‌ها نمایشگاه کتاب برگزار شود.

یکی از نکات اساسی در برگزاری این دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کاهش سواستفاده از یارانه دولتی بود که در نتیجه ارائه بن‌های خرید کتاب در فضای مجازی تامین شد.

در نتیجه دولت سیزدهم برای کاهش آسیب‌های نمایشگاه کتاب، اقدام به راه‌اندازی شاه‌راه نشر کرده‌است. نرم‌افزار جدید می‌تواند امکانات بیشتری در اختیار کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب و طرح‌های فصلی قرار بدهد. مسئولان در مرحله بررسی فنی و اجرای نرم‌افزار جدید هستند. اجرای طرح فصلی با نرم‌افزار جدید که امکانات بیشتری به کتاب‌فروشی‌ها می‌دهد و آورده‌های بیشتری برای کتاب‌فروشی‌ها خواهدداشت نتایج بهتری خواهدداشت.این نرم‌افزار از شکل‌گیری مشکلات جلوگیری خواهدکرد و فعالان حوزه نشر را چند پله جلو خواهدبرد.

از طرفی آیین‌نامه حمایت از کتاب‌فروشی‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تدوین است تا بر اساس آن کتاب‌فروشی‌ها از امکان استفاده از تعرفه‌های فرهنگی در بخش‌های مختلف دولتی بهره‌مند شوند.

افزایش تبادلات فرهنگی در دولت سیزدهم

افزایش ارتباط فرهنگی با دیگر کشورها از اقدامات دیگر دولت سیزدهم است. به همین منظور دپارتمانی در سفارتخانه مجارستان به نام دپارتمان امور فرهنگی تشکیل و بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده‌است. این در حالی است که خواهرخواندگی شهر شیراز و پچ در مجارستان در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد.

از جمله اقدامات در این راستا ترجمه حدود ۵۰ غزل از حافظ به زبان مجاری و فارسی است که این کار با همکاری شهرداری شیراز و شهرداری پچ انجام شده است. دولت سیزدهم در ادامه این روند از تبادلات فرهنگی استقبال می‌کند.

جدیت دولت سیزدهم در توزیع عادلانه منابع

صندوق اعتباری هنر بعد از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ و در دولت سیزدهم بیش از گذشته به هنرمندان و اهالی قلم توجه می‌کند. حمایت از اقشار مختلف فرهنگ و هنر، توزیع عادلانه منابع و توجه به توانمندسازی از جمله موارد مورد تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در صندوق اعتباری هنر به جدیت دنبال می‌شود. در نتیجه در صندوق اعتباری هنر تلاش می‌شود از نظرات صاحب‌ نظران و فعالان این حوزه استفاده شود و با مشورت و اظهار نظر آن‌ها طرح‌ها و اقدامات مناسب برای حمایت از هنرمندان کشور، برنامه‌ریزی و اجرا شود.

در حال حاضر بیش از ۹۰ هزار نفر از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی عضو صندوق اعتباری هنر هستند. در سیاست‌گذاری‌های نوین همواره به فعالیت‌های کلان و پایدار اقتصاد فرهنگ و هنر و توانمندسازی هنرمندان توجه ویژه شده‌است.

محرومیت‌زدایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

یکی از اولویت‌های دولت مردمی در حوزه فرهنگ، تحقق عدالت فرهنگی است که در مسیر رسیدن به این هدف قرارگاه محرومیت‌زدایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و در مرحله نخست بیش از ۲۸ هزار نفر در ۵۰ رشته هنری این دوره‌های رایگان آموزشی را طی کردند.

به نقل از ایرنا، در مرحله دوم طرح آموزش رایگان هنر که ثبت‌نام متقاضیان آن به تازگی پایان یافته، بیش از ۱۰ هزار نفر در ۹ استان در سامانه ثبت‌نام کردند و در مجموع دو مرحله، ۳۸ هزار نفر در ۲۰ استان زیر پوشش خدمات طرح آموزش رایگان هنر قرار می‌گیرند. مباحث اصلی مطرح شده در این کمیته با رویکرد مدیریت فرهنگی دولت مردمی که تحقق عدالت فرهنگی است تطابق دارد. باید شرایطی فراهم شود تا به هم‌افزایی گسترده در زمینه امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف دست یابد.

true
برچسب ها :
true
دسترسی به کتاب هموار شد/ از وام‌های میلیاردی به چاپخانه‌ها تا اهدای کتاب به مناطق محروم
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true