×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس چه گذشت؟

نمایشگاه پارس از یدک‌کشیدن عنوان بین المللی تا قدم گذاشتن در عرصه ساخت برندی قابل اعتماد ، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار شهر مردم، سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس، امروز ۱۶ دی، در حالی پس از سه روز برگزاری، به کار خود پایان می دهد که شرکت‌کنندگان، گرچه همچنان موفق به انعقاد قراردادهای تجاری نشده نشدند، اما آن را در قیاس با سال گذشته، پر رونق تر ارزیابی کردند. بررسی های خبرنگار «شهر مردم» نیز گویای این مدعا بود که هم تعداد شرکت‌کنندگان و هم وزن اعتباری برخی شرکت‌های گردشگری، خصوصا ایرلاین‌ها نسبت به دوازدهمین دور برگزاری نمایشگاه، قابل توجه بود.

*نمایشگاه پارس از یدک‌کشیدن عنوان بین المللی تا قدم گذاشتن در عرصه ساخت برندی قابل اعتماد

نمایشگاه گردشگری پارس که در چند دوره برگزاری، نظیر سال گذشته، تنها عنوان بین المللی را یدک می‌کشید، امسال بلاخره توانست موافقت چند کشور خارجی را برای شرکت در نمایشگاه، جلب کند، هرچند آمار کشورهای شرکت‌کننده، از آمار اعلامی(۹ کشور) کمتر بود، اما به هر حال حضور نمایندگان کشورها به صورت ویزیتوری و ایجاد غرفه و نمایندگی‌های ایرلاین‌های خارجی، قابل توجه بود. سیزدهمین نمایشگاه پارس، از حضور برخی میهمانان خارجی از جمله سفرای کشورهای مطرح خلیج فارس، وزیر گردشگری ایالت سند پاکستان، حضور کارشناس ارشد سازمان جهانی جهانگردی، میهمانانی از سریلانکا، مالزی، بهره می‌برد. از طرفی قرار بود نمایشگاه امسال، با رویکرد معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان فارس و توانمندی‌های شرکتهای گردشگری استان، همراه باشد که شرکت‌های گردشگری استان، از آژانس‌ها تا هتل‌ها و نمایندگان ایرلاین‌های داخلی، بخشی از سالن حافظ را به خود اختصاص داده بودند. با اینهمه، آژانس‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه، هنوز تورهای نوروزی خود را آماده نکرده بودند و پکیجی برای ارائه به مشتری‌های احتمالی، در تنها نمایشگاه تخصصی گردشگری استان، تهیه نشده بود که این خود نشان از سردرگمی آژانس‌های گردشگری استان داشت.

نکته مثبت نمایشگاه امسال، جدا کردن سالن نمایشگاه ماشین‌های سفر، ماشین‌های آفرود و تجهیزات کمپینگ، مربوط به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی فارس ‏بود که جا را برای فعالیت شرکتهای گردشگری و برگزاری جلسات، بازتر کرده بود و از آنجا که نوع فروش خدمات این کانون‌ها، برای مخاطبان عام چندان روشن نبود، جدا شدن آنها در سالنی مجزا، به مخاطبان تخصصی اجازه می‌داد که به راحتی از این تجهیزات بازدید کنند و مخاطبان عمومی نیز دیگر لازم نبود، سفری کوتاه از حسرت به دور ماشین‌های لاکچری آفرود و کمپینگ‌های مجهز داشته باشند!

*سیاه چادرهایی برای رونق خوراک و از رونق انداختن صنایع دستی!

امسال، فضای باز سیزدهمین نمایشگاه، مکانی دوهزار متری بود که طبق یک سنت، در اختیار عشایر و اقوام استان، قرار داده شده بود ‏و البته جز سیاه چادرها که عشایر در آن به فروش کباب و آش و چای آتیشی، مشغول بودند- که اتفاقاً شلوغ‌ترین بخش را به خود اختصاص می داد- نمایشی از سنت ها و دستاوردهای اقوام در حوزه های صنایع دستی، به چشم نمی خورد. نکته ای که برخی غرفه‌داران صنایع دستی، خصوصا صنعتگران استان، در گفت و گو با خبرنگار شهر مردم، به آن معترض بودند، حضور دائمی همین سیاه چادرهای فروش اغذیه در کنار نمایشگاه‌های صنایع دستی، خود عاملی برای فروش کم سالن‌های صنایع دستی به شمار می رود، عاملی که در هر نمایشگاه و جشنواره صنایع دستی، تکرار می‌شود و پول کم بازدیدکنندگان که در صورت تبلیغ شایسته، می‌توانست صرف خرید حتی یک تکه کوچک از صنایع دستی شود، صرف خرید اغذیه‌های محلی، کباب‌ها و تنقلات می شود. در نمایشگاه اقوام، نه خبری از موسیقی اقوام بود که می‌توانست فضای باز نمایشگاه را جذاب تر کند و نه نمایشی از بازی‌ها و آیین‌های اقوام، به چشم می خورد.

*حضور کمرنگ بوم گردی و اقامتگاه های استان در نمایشگاه

حضور کم رنگ بوم گردی های استان در سیزدهمین نمایشگاه را نیز می توان نشان از بی حاصل بودن حضور پر شور آنها در نمایشگاه سال گذشته خواند. امسال، بازدیدکنندگان زیادی در جست‌وجوی بومگردی‌ها بودند که به سبب هزینه پایین‌تر این اقامتگاه‌ها، در ‏قیاس با هتل‌ها و محیط خانوادگی و راحت‌شان، چند سالی است اقامت در آنها محبوب شده است، اما مخاطبان به در بسته می خوردند، چون جز یکی دو اقامتگاه از استان، باقی بومگردی ها، عطای شرکت در نمایشگاه را به لقای حضور بی حاصل سال گذشته، بخشیده بودند.

*نمایش آثار زیبای هنرمندان صنایع دستی کشور در بی رونقی خرید!

اما امسال نیز صنعتگران و هنرمندان از استان های مختلف کشور، در چهاردهمین نمایشگاه صنایع دستی، پر قدرت و پر تنوع حاضر شدند. هنرمندان و صنعتگران چندین استان کشور، با آثار ارزشمند خود، چون جاجیم روزآمد شده دزفول که قابلیت استفاده در مدرن ترین دکور خانه ها و شرکت های لوکس را داشت، ملیله کاری زیبا و نفیس، چاقوی زنجان تا کپو بافی خوزستان، منبت لوکس شهر جهانی آباده و البته توبافی زیبا و لطیف خراشاد بیرجند، در نمایشگاه حضور داشتند. با اینهمه، غلبه حضور غرفه های فروش سفال، در چهاردهمین نمایشگاه صنایع دستی نیز چون باقی نمایشگاه های صنایع دستی، با غرفه های فروش سفال بود که این وفور غرفه های فروش ظروف ارزان قیمت سفال، نشانی از پاسخ هنرمندان صنایع دستی، به کاهش شدید قدرت خرید مردم است که بنا بود، در چهاردهمین نمایشگاه، وامی برای تحریک تقاضای صندوق کارآفرینی امید، جهت خرید صنایع دستی داده شود که متاسفانه برقرار نشد و به گفته بهزاد احمدی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس، در گفت و گو با خبرنگار «شهر مردم»، امسال فروش غرفه های صنایع دستی، بسیار پایین تر از سال گذشته بوده است که نتیجه افزایش چشمگیر تورم است. با این حال، غرفه های متعلق به مجری نمایشگاه که در سالن سرو بود، متری ۴۰۰ هزار تومان به صنعتگران فروخته شده بود که یک غرفه کوچک ۹ متری، به قیمت ۳ میلیون ۶۰۰ هزارتومان در طول سه روز برگزاری نمایشگاه برای هر صنعتگر، هزینه در بر داشت و بودند صنعتگرانی که تا آخرین روز نمایشگاه، حتی موفق به درآوردن کرایه غرفه خود نیز نشدند.

*امسال تلاشمان را بر احیای وجهه بین المللی نمایشگاه گردشگری پارس گذاشتیم

معاون گردشگری استانداری فارس که خود یکی از ارگان های متعامل، در برگزاری نمایشگاه پارس بود، در گفت و گو با شهر مردم، نمایشگاه امسال را موفق ارزیابی کرد و گفت: «نمایشگاه امسال، با ظرفیتی دو تا سه برابر سال گذشته، برگزار شد و بخش خصوصی در این دور از نمایشگاه، بسیار خوب و پر رنگ ظاهر شد که همین موضوع، دلیل مهمی برای برگزاری خوب نمایشگاه بود.»

محمد فرخزاده، با اشاره به اینکه وقت زیادی صرف آماده سازی نمایشگاه از نظر دعوت از شرکتها و مقامات گردشگری بین المللی شد، افزود: «تمام تلاش را بر این گذاشتیم که نمایشگاه در ابعاد بین المللی برگزار شود و کشورهای مختلف که می توانند هدف گردشگری استان فارس باشند، در نمایشگاه حضور پیدا کنند که بلاخره با همه اتفاقات پیش آمده، هیات گردشگری نجف که از اهداف گردشگری سلامت و زیارت شیراز است و هیات گردشگری کویت، در شیراز حضور یافتند همچنین حضور مالزی و سریلانکا به صورت برپایی غرفه و دیگر کشورها به صورت ویزیتوری در سیزدهمین نمایشگاه، محقق شد. البته به سبب اتفاقاتی، چند تیم خارجی از جمله، سفیر عربستان و سفیر مالزی که اعلام حضور قطعی کرده بود، سفر خود به شیراز را لغو کردند، اما بنا شده است که سفیر و دیگر میهمانانی که به هر دلیل، نتوانستند در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری حضور داشته باشند، در فرصت آتی نزدیک، به شیراز سفر کنند. همچنین حضور ۵ ایرلاین خارجی، چون ترکیش ایرلاین، فلای دوبی و… در نمایشگاه، ارزشمند و مغتنم بود.»

فرخ‌زاده، اظهار داشت: «نمایشگاه، در حوزه صنایع دستی نیز خوب برگزار شد و علاوه بر آن، استان‌های همجوار چون کرمان، حضور خوب و پررنگی در نمایشگاه داشتند. همچنین کار دیگری که سالهاست در استان فارس، مغفول مانده بود نظیر معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌های فارس و توانمندی و تاسیسات گردشگری این شهرستان ها، خوشبختانه با رایزنی های انجام شده با شهرداران و فرمانداران شهرستان ها، از آنها برای شرکت در نمایشگاه دعوت شد تا مردم استان، با مناطق و ظرفیت های گردشگری شهرستانهای فارس، آشنا شوند.»

* مصادف شدن نمایشگاه با تعطیلات سال نو میلادی برخی کشورها را از حضور در نمایشگاه منصرف کرد

در یک نمایشگاه مطلوب گردشگری داخلی، عقد قراردادهای تجاری میان صنوف ‏مختلف گردشگری، موسوم به قراردادهای (b2b)، جزو مهمترین دستاوردهای نمایشگاه به شمار می رود. چنین رویداد‏ بزرگی، با این همه برنامه ریزی و هزینه کرد، ‏باید چنین دستاوردهایی برای کل صنعت گردشگری استان و بلکه ایران داشته باشد(با توجه به اینکه این نمایشگاه به ‏زعم مسئولین برگزاری، دومین نمایشگاه گردشگری مهم کشور پس از تهران است) و نباید تنها مبتنی بر نمایش صرف کالا، خدمات، نمایش تجهیزات سفر و تبلیغ هتل ها وایرلاین ها باشد. ‏به طور سنتی نیز شرکت‌کنندگان در نمایشگاه گردشگری، یکی از اهداف مهم خود را بر تصویرسازی، معرفی، تقویت و تثبیت برند، بازاریابی یا ‏افزایش فروش می گذارند.‏

از احمدرضا نقیب زاده، مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری فارس ‏و دبیر برگزاری سیزدهمن نمایشگاه گردشگری پارس، درباره زمینه سازی ها، برای انعقاد تفاهم نامه های گردشگری بین شرکتهای تجاری این حوزه پرسیدیم. مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری فارس نیز در پاسخ به این سوال که رویکرد نمایشگاه امسال، ورود به بازارهای نوظهور گردشگری ‏بوده است، در سیزدهمین دور برگزاری نمایشگاه، زمینه های ورود فعالین گردشگری استان به چه بازارهایی فراهم شده ‏است؟ گفت: منظور از بازارهای نوظهور، کشورهایی بوده که به طور سنتی، مخاطب گردشگری فارس نبوده اند، از جمله عربستان، سریلانکا و مالزی، که در واقع ورود به بازارهای نوظهور گردشگری، در تمام طول آماده سازی نمایشگاه، از مهم ترین اهداف مجموعه برگزار کننده، از جمله اداره کل میراث فرهنگی فارس، استانداری و ما به عنوان برگزار کننده نمایشگاه بوده است.

نقیب زاده، با ابراز امیدواری به انعقاد قراردادهای تجاری با کشورهای دیگر در روزهای آینده، اظهار داشت: در زمان ارسال دعوت و زمینه سازی برای برگزاری هر چه شایسته تر نمایشگاه، حضور کشورهایی چون چین، روسیه و کشورهای عربی چون کویت و کشورهای آسیایی، برای شرکت در سیزدهمین دور نمایشگاه دنبال شد، اما مصادف بودن روز برگزاری نمایشگاه، با تعطیلات سال نو میلادی، موجب شد، تعدادی از کشورها، از جمله چین و روسیه با وجود علاقمندی به شرکت، نتوانند در نمایشگاه حضور یابند. به هر رو، با همه محدودیت ها و موانع پیش آمده، ما حضور شهردار نجف را در نمایشگاه برای تقویت ارتباط شیراز با این شهر، در حوزه گردشگری سلامت و حضور هیاتی از کشور کویت را در طول برگزاری نمایشگاه داشتیم و بنا شد، روابط تجاری در حوزه گردشگری با این دو کشور، ادامه پیدا کند و همچنین حضور وزیر گردشگری ایالت سند که ضمن بازدید از نمایشگاه، پیشنهاد برگزاری یک نمایشگاه گردشگری مشترک با شیراز به میزبانی شیراز و یا کراچی دادند. کشور سریلانکا نیز به عنوان بازار جدیدی برای گردشگری فارس، مورد بررسی قرار گرفت و سفیر این کشور، پیشنهاد برقراری پروازی مستقیم از این کشور به شیراز را داد که خود می تواند، منجر به ورود گردشگران از این بازار جدید شود. سفارتخانه مالزی هم در نمایشگاه غرفه داشت که برنامه های هدف توسعه گردشگری در چهارچوب نمایشگاه، به سفیر این کشور اطلاع رسانی شد و سفیر هر دو کشور مالزی و عربستان، در آینده نزدیک به شیراز سفر خواهند کرد

true
true
در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس چه گذشت؟
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true