×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
ایل راهها مقصد تازه گردشگران تجربه گرای داخلی و خارجی

تورهای گردشگری عشایر با محوریت فیروز آباد در نوروز ۱۴۰۳ برگزار می شود‏

 

فاطمه مقدم/ شهر مردم: نخستین جشنواره ملی گردشگری عشایر دیروز جمعه در حالی به کار خود پایان داد که مسئولین گردشگری فارس امیدوارند بتوانند از این رویداد به نفع گردشگری استان طرفی بربندند.

ایران با دارا بودن ۱۰۵ ایل و  بیش از ۵۰۰ طایفه و تیره مستقل پتانسیل خوبی برای رونق گردشگری عشایر دارد که خود میتواند گونه ای ترکیبی از اکوتوریسم -که در سال‌های اخیر در کل جهان به‌شدت افزایش داشته است- با گردشگری فرهنگی باشد. به سبب غنای جذابیت‌های گردشگری طبیعی در سراسر کشور و البته جذابیت های منحصر به فرد سبک زندگی عشایر میتوان امیدوار بود که ادامه این برنامه به صورت هدفمند به رونق گردشگری داخلی در شکلی نوین و حرفه ای بینجامد و حتی منجر به جذب گردشگران خارجی تجربه گرا شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس در گفت و گو با «شهر مردم» گفت: جشنواره عشایر اولین رویداد ملی گردشگری عشایر کشور بود که به سبب وجود چند طایفه عشایر در فارس میز ملی عشایر به فارس داده شد ودر این جشنواره پتانسیل های زندگی منحصربه‌فرد عشایر برای جذب گردشگر مورد بررسی قرار گرفت.

روح الله روانشاد با اشاره به اهداف جشنواره گردشگری عشایر افزود: ما در این جشنواره ۵ روزه که حضور معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در روز افتتاحیه تاکیدی بر اهمیت آن بود تلاش کردیم تا رویکردی تازه در برگزاری جشنواره های تخصصی گردشگری بنیان بگذاریم که با رویکردهای پیشین از این نظر که در برگزاری ان فروش محور نبود تفاوت عمده داشته باشد. به این منظور ما از تمامی بومگردی های عشایریی و فعالین گردشگری عشایر کشور که از میان عشایر یا عشایر زادگانی انتخاب شده اند که در حوزه گردشگری آموزش دیده و فعال بودند در این جشنواره دعوت کردیم تا دور هم جمع شوند و گردشگری عشایر را به مردم معرفی کنند. خود نیز به همراه متخصصین گردشگری در حال تدوین پکیج گردشگری عشایر هستیم پکیجی که جز معرفی ایل راههای مستعد پذیریش گردشگر، رویدادهای گردشگری و تاسیسات گردشگری را شامل می شود و فعالین این نوع گردشگری می توانند پس از ‏تعیین نقشه ایل راههای گردشگری به صورت تخصصی بر روی گردشگری منطقه و ایل خود کارکنند.

وی در ادامه اظهار داشت: در این جشنواره تعدادی ورکشاپ به دنبال طراحی نقشه گردشگری ایل راه های عشایر و به آموزش عشایر شرکت کننده در جشنواره برای میزبانی از گردشگران در سبک زندگی عشایر در بستر واقعی پرداخته شد. تا بتوان پکیج های گردشگری را توسط دفاتر خدماتی مسافرتی کل کشور برای گردشگری عشایر با نظر به حضور گردشگران در ایل راه ها تعریف کنیم.

روانشاد در ادامه اظهار داشت: ما در این جشنواره هیچگونه فروش محصولات بی ربط به گردشگری نداشتیم و تنها محصولات تخصصی نظیر گیاهان دارویی مناطق  ودیگر محصولات مرتبط با عشایر به صورت بسیار محدود به فروش می رسید. به همین سبب چون این جشنواره فروش محور نبود ما اقامت شرکت کننده گان و پذیرایی از آنها را رایگان کردیم تا کیفیت حضور در جشنواره افزایش یابد و زندگی عشایر به مردم معرفی شود و گردشگرانی از دل مردم راهی بوم عشایر شوند.

وی با اشاره به اینکه بناست پکیج سفر با تعیین نقشه ایل راه ها رای آژانس ها تعریف شود اظهار داشت: ما در شش ماه گذشته در معاونت گردشگری اداره کل میراث فارس به عنوان صاحب میز گردشگری عشایر کشور به شناسایی ایل راهها در سراسر کشور پرداخته ایم. از این رو پس از ارائه پیکج های گردشگری که در حال طراحی آن هستیم عشایر فعال در حوزه گردشگری با تعیین نشان و آدرس مشخص از مسیر و اقامتگاه شان می توانند اقدام به جذب گردشگر کنند. از سوی دیگر ما در حال تربیت راهنمایانی با محوریت گردشگری عشایر هستیم تا این راهنمایان بتوانند مردم را به دل زندگی عشایر ببرند . در سومین  مرحله کار نیز اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی برای عشایر و مردم کردیم تا هم عشایر از شیوه های خدمات دهی و برخورد با گردشگران مطلع شوند و هم مردم با احترام به فرهنگ عشایر و مراقبت از محیط زیست و دیگر موارد که به صورت پروتکل در آمده -تا محیط های طبیعی زندگی عشایر کمترین آسیب را از ورود گردشگر ببیند- آشنا شوند.

معاون گردشگری فارس، بازار هدف گردشگری عشایر را فراتر از بازارهای داخلی خواند و گفت: اکثر گردشگران خصوصا گردشگران اروپایی نظیر روسیه، فرانسه، ایتالیا و آلمان و حتی گردشگران چینی که تجربه گرا وعلاقمند به فرهنگ ‏هستند می توانند مشتریان بالقوه پکیج های گردشگری عشایر باشند تا بتوانند به دیدن زندگی کوچگردی عشایر ایران بروند و آن را از نزدیک لمس کنند. البته بازار هدف داخلی نیز دیگر منظور ما برای توسعه گردشگری عشایر است و با افزایش تعداد آژانس های فعال در این حوزه به خوبی می توانیم به معرفی عشایر به پردازیم تا مردم کشور نیز با این سبک زندگی سنتی که به سرعت در حال تغییر است آشنا شوند.

روانشاد با اشاره به اینکه پیکیج های گردشگری عشایر به زودی معرفی خواهد شد اظهار داشت: ما در نوروز به طور قطع تورهای گردشگری عشایر را برگزار خواهیم کرد که شامل خدمات مختلفی چون آشنایی با موسیقی، سنت، فرهنگ وآداب روسوم، شرکت در مراسم  و همچنن گردشگری خوراک عشایر خواهد بود که ابتدا گردشگری عشایر فیروز آباد به صورت پایلوت شروع به کار می کند و گردشگری در باقی مناطق کشور به فیروز آباد به عنوان شهر پایلوت متصل خواهد شد.

گفتنی است عشایر ‏۸ استان کشور نظیر عشایر ترکمن،کرد، بویر احمدی، باصری، عشایر کرمان،چهار محال ‏بختیاری، عشایر راهی، عشایر هفت لنگ و چهار لنگ و عشایر قشقایی فارس و ممسنی در ۱۵ سیاه چادر در نخستین جشنواره گردشگری عشایر در پیاده راه حافظیه از ۲۲ تا ۲۶ آبان ‏حضور داشتند.‏

true
true
ایل راهها مقصد تازه گردشگران تجربه گرای داخلی و خارجی
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true