×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲ خرداد - ۱۴۰۳  
true
true
افزایش غرفه های زنجیره از ” مزرعه تا سفره”

به گزارش عباس امیری خبرنگار “شهر مردم” ، مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس گفت: زنجیره مزرعه تا سفره با افزایش غرفه ها راه اندازی و ساماندهی می شوند تا محصولات با قیمت مناسب تامین و بدون واسطه به دست مصرف کننده برسد.

سید کاظم موسوی در نشستی که به منظور تشریح دستاوردهای این اداره کل با حضور خبرنگاران برگزار شد، بیان کرد: این سازمان در حوزه روستایی و کشاورزی تشکیل شد تا خدماتی در قالب تعاونی به مردم روستایی و کشاورزان ارایه شود.وی افزود:۵۶۲ شرکت تعاونی تحت پوشش این سازمان در حوزه روستایی و کشاورزی فعال هستند و سازمان حمایت، هدایت و نظارت براین تعاونی ها را بر عهده دارد.

موسوی با اشاره به تصویب سند توسعه تعاون توسط هیئت دولت در اسفند سال گذشته، گفت: تعاون به عنوان بخش مردمی ساز اقتصاد است و در سند توسعه تعاون اهداف کمی دیده شده است که نقطه قوت است.مدیرکل تعاون سازمان تعاون روستایی فارس  با اشاره به اینکه در چشم انداز ۱۰ ساله جذب ۴۵ درصد سرمایه گذاری کل کشور در بخش تعاون، جذب حداقل ۱۵ درصدی از حجم نقدینگی کشور، افزایش حجم بخش تعاون تا ۲۵ درصد از تولید ناخالص مدنظر است، یادآور شد: همچنین افزایش در بخش کمی سند توسعه دیده شده است و بخش کشاورزی در سند توسعه تعاون به لحاظ کمی ۶۵ درصد سرمایه گذار ی در بخش کشاورزی و همچنین افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون از ۲۸۰ هزار به ۶۲۰ هزار میلیارد ریال دیده شده است.

*در حوزه تعاون روستایی خرید گندم به عنوان محصول استراتژیک در کشور مدنظر است

وی با بیان اینکه در حوزه تعاون روستایی نیز خرید گندم به عنوان محصول استراتژیک در کشور مدنظر است، بیان کرد: در این حوزه توسعه کشت گندم در دستور کار  قرار گرفت  و جهش در دیم زارها عمده ترین بخش بوده است.به گفته موسوی استراتژی که در دیم‌زارها و مناطق مستعد در پیش گرفته شد منجر به کاهش فشار به منابع آب زیرزمینی شد.

وی با اشاره به کشت قراردادی و افزایش قیمت گندم و رشد ۲۰۰ درصدی در ۲ سال گذشته افزود:  فارس رتبه دوم در تولید گندم دارد و ۲۰۰‌کارگزاری تامین و توزیع  نهاده کشاورزی در  فارس در کوتاه ترین زمان نهاده را به دست کشاورز می رساند.مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس گفت: بیش از ۱۰۰ مرکز خرید در استان گندم را از کشاورزان تحویل می گیرند و در مناطق محروم۱۰۰ درصد مراکز خرید مربوط به تعاونی روستایی است.

موسوی خاطرنشان کرد: بیش از یک میلیون تن گندم در استان خریداری شد که ۶۲۵ هزار تن توسط تعاونی های روستایی بوده است. وی با اشاره به کنترل کیفی و کمی محصول خریداری شده از نظر آلودگی و بیماری گفت: این کنترل به طور کامل توسط سه دستگاه جهاد کشاورزی، اداره بازرگانی و غله و تعاون روستایی در ورودی مراکز خرید انجام می شود.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس تصریح کرد: در برداشت گندم با ابیاری فاضلاب در حوزه کشت محیط زیستی است و با پیگیری ها این نوع کشت و محصولات امحا شد و کانال های انتقال آب نیز تخریب شد.به گفته موسوی این موضوع کنترل ۱۰۰ درصدی شده است درحالی که حیطه فعالیت تعاون روستایی در حوزه جمع آوری و خرید محصولات است.

وی میزان توزیع بذر گواهی شده نیز به عنوان کلیدی ترین نهاده بخش کشاورزی دانست و افزود: در این زمینه  رشد خوبی داشته ایم و در سال گذشته ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن بذر گندم گواهی شده توسط کارگزاری ها به کشاورزان تحویل شده است.وی در بخش دیگری از صحبت هایش  به تنظیم بازار و واگذاری آن به بخش تعاونی و مردمی اشاره کرد و افزود: در سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ دولت هزینه هایی برای تنظیم بازار داشت و در سال گذشته با واگذاری به تعاونی ها بدون هزینه دولت انجام شد که این اقدام توانمندسازی حوزه تعاونی ها و مردمی سازی بود.

موسوی  با اشاره به تخصیص اعتبارات تملک دارایی نیز گفت: تکمیل انبارهای ذخیره محصولات کشاورزی نیز در سال گذشته با اعتباری که ایجاد شد  ۸۳ میلیارد تومان تخصیص یافت که جهت تکمیل انبارها برای ذخیره محصولات کشاورزی بود.مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس با بیان اینکه در سال گذشته ۱۷۰ میلیارد تومان تحت عنوان تسهیلات جهت توسعه شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی تزریق شده است، خاطرنشان کرد: این مهم نسبت به سال های قبل ‌رشد خوبی داشته است.

در پایان این نشست از خبرنگاران حوزه اداره کل تعاون روستایی استان فارس تجلیل شد.

true
true
افزایش غرفه های زنجیره از ” مزرعه تا سفره”
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true