×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
از بورسیه صنعتی دانشجویان مستعد تا تشکیل هسته‌های استاد محوری در دانشگاهها

از بورسیه صنعتی دانشجویان مستعد تا تشکیل هسته‌های استاد محوری در دانشگاهها، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم، کار ما نخبه پروری نیست، بلکه شناسایی و حمایت استعدادهای برتر و تکریم نخبگان و الگو سازی آنها، برای نسل های بعدی است.

رئیس بنیاد نخبگان فارس در گفت وگو با خبرنگار شهر مردم، با بیان مطلب فوق، گفت: در سال ۱۳۸۴ بنا به دستور رهبر انقلاب، بنیاد ملی نخبگان شکل گرفت و اساسنامه و سند راهبردی کشور در امور نخبگان، تدوین شد  .

حبیب شریف، در پاسخ به این سوال که هم اکنون چه تعداد نخبه، شناسایی و در زیر مجموعه این بنیاد هستند، افزود: ما نخبه ای در زیر مجموعه نداریم، بلکه  هدف اصلی ما، شناسایی استعدادهای برتر  و نخبه پروری با تکریم از نخبگان و الگو سازی با استفاده از شیوه های علمی و فرهنگسازی برای نسل جوان است.

وی، اضافه کرد: در این ارتباط، بنیاد در قالب سهمیه، دانشجویان برتر را تحت حمایت خود قرار می دهد و این کار، در قالب جوایز متعددی انجام می شود که این جوایز به نام توانمندسازی، در اختیار این افراد قرار می گیرد.

شریف، گفت: بنابراین بنیاد، عضو ندارد و عضوپذیر نیست، بلکه یک سری جوایز پیش بینی کرده که برای حمایت و توانمندسازی در اختیارشان قرار می گیرد.

وی، در تعریف اینکه به چه کسی نخبه گفته می شود، بیان داشت: نخبه، به فرد مستعد و برتری گفته می شود که پس از شکفته شدن در رشته خود، در کشور شناسایی شود، اما وظیفه ما، شناسایی استعدادهای برتر و حمایت و هدایت آنهاست که در این زمینه، از زمان راه اندازی بنیاد ۶ هزار نفر از استعدادهای برتر از امکانات و حمایت بنیاد، در راستای شکوفایی و توانمندی خود بهره برده اند که این حمایت ها، در قالب کمک هزینه آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی، حمایت در انجمن علمی، کمک هزینه خرید کتاب، وام اشتغال و ازدواج، کار آفرینی و سایر موارد بوده است .

رئیس بنیاد نخبگان فارس، تصریح کرد: امروز اما به دلیل مشکلاتی که ما در حوزه آموزش، در دانشگاه ها داریم و در کنار آن، کافی نبودن ارتباط دانشگاه با صنعت، فارغ التحصیلان ما به جای اثرگذاری در توسعه کشور، به خیل بیکاران جامعه می پیوندند.

وی، با اشاره به رتبه پنجم ایران در تعداد مهندس، با چند سوال سخنان خود را ادامه داد و گفت: حال سوال اینجاست با این همه تحصیل کرده، چرا وضعیت صنعت ما اینگونه است؟ چرا جوانان ما بدون داشتن مهارت یا به قولی دست به آچار، فارغ التحصیل نمی شوند؟ و البته چرا عده زیادی از آنها به دلیل نبود شغل مناسب مهاجرت کرده و عده ای هم که می مانند در مشاغل مرتبط با رشته خودشان شاغل نیستند؟

شریف، گفت: با توجه به این مشکلات، بنیاد ملی نخبگان در سال تحصیلی جاری، یک نسخه سناریو جدید برای این دسته از دانشجویان، با عنوان طرح بورسیه صنعتی دانشجویان مستعد، در واحدهای صنعتی و اقتصادی تعریف کرده است و هدف از اجرای این طرح، شناسایی، هدایت، توانمند سازی، جذب و نگهداشت سرمایه انسانی مستعد، برتر و نخبه در واحدهای اقتصادی کشور و در کنار آن آموزش مهارت های لازم و مرتبط با نیازهای اقتصادی، به این دانشجویان مستعد و ارتقاء توانمندی های علمی و فنی استعدادهای برتر، از طریق استمرار ارتباط آنها با واحدهای اقتصادی است.

رئیس بنیاد نخبگان فارس، ادامه داد: در این طرح، دانشجویان مستعد برتر از دو روش، یکی از طریق رتبه کنکور و دیگری از طریق نمرات آنها در دو سال آخر دوره کارشناسی، شناسایی می شوند، در ادامه نیازهای فعلی و آتی آنها، احصا و با همکاری واحدهای اقتصادی، دانشجویان بورسیه انتخاب می شوند. وی، افزود: طی دوره بورسیه نیز با مشارکت بنیاد ملی نخبگان و واحد صنعتی، به دانشجویان بورسیه شده، حقوق ماهانه پرداخت و پیشرفت تحصیلی آنها، توسط بنیاد و واحد اقتصادی، به صورت مستمر رصد می شود و البته دانشجو، یک روز در هفته نیز باید در آن واحد صنعتی، حضور یابد.

شریف، گفت: در پایان تحصیل در صورت توافق دو طرف، فرد به استخدام آن واحد اقتصادی در می آید، بر اساس این طرح، حداکثر به تعداد ۴۰ واحد درسی از دروس موجود، با نظر واحد اقتصادی جایگزین می شود و دانشجویان مورد نظر، حتی می توانند دوره سربازی خود را در آن واحد صنعتی، طی کرده و در طول این مدت، از بیمه نیز استفاده کنند.

رئیس بنیاد نخبگان فارس، در ادامه از تشکیل هسته های استاد محور علمی و فرهنگی، به عنوان یکی دیگر از طرح های این بنیاد، یاد کرد و گفت: در این برنامه، مشابه آنچه در قدیم، تحت عنوان مرید و مراد مطرح بود، کار می شود که در آن، عده ای از شاگردان به منظور راهبری و یا هدایت گر، معلم، مربی و یا استاد جمع می شوند و از وی، در زمینه زندگی اجتماعی، علمی و اخلاقی، الگو می گرفتند.

وی، افزود: شبکه سازی دانشجویان مستعد و اعضای هیات علمی در حوزه های تخصصی، حول فعالیت های نخبگانی، افزایش مهارت های اجتماعی و خودباوری در دانشجویان جدید الورود، هم افزایی، همگرایی و تقویت همکاری اعضای هیات علمی و دانشجویان مستعد و البته اثرگذاری هیات علمی در مسیر تحصیلی و تربیتی دانشجویان، از جمله اهداف تشکیل این هسته هاست.

شریف، گفت: در این ارتباط، در سطح کار گروهی در استان، اساتیدی که دارای ویژگی های خاص از جمله داشتن مرتبه علمی استادیاری، تجربه کافی در توانمند سازی و مهارت آفرینی دانشجویان، حسن سابقه و خوشنامی و… هستند، شناسایی می شوند و پس از قطعی شدن اساتید راهبر، فراخوان پذیرش دانشجو از بین دانشجویان مستعد و برتر، اعلام می شود.

وی، در خصوص شرایط دانشجویان برای ورود به این هسته ها هم گفت: این دانشجویان، می توانند دارندگان مدال های علمی ملی و جهانی و یا رتبه یک تا هزار آزمون سراسری در رشته های علوم تجربی، ریاضی، فنی، علوم انسانی، رتبه های یک تا صد رشته های هنر و زبانهای خارجی، رتبه های اول تا سوم جشنواره خوارزمی و یا ده درصد ورودی هر یک از گروه های تحصیلی از آزمون سراسری به دانشگاه های هر استان باشند.

شریف، گفت: دانشجویان پس از اعلام فراخوان، در بین مخاطبین و اعلام اسامی، یکی از اساتید راهبر را انتخاب می کنند و اساتید راهبر، برنامه پیشنهادی خود برای توانمندسازی را اعلام می کنند و تقاضای اعتبار تا سقف ۵۰ میلیون تومان را می نمایند و پس از تصویب در بنیاد، قرارداد منعقد و کار آغاز می شود، البته اساتید راهبر، هر سه ماه، باید مراحل پیشرفت برنامه را به بنیاد نخبگان، گزارش دهند.

 

true
true
از بورسیه صنعتی دانشجویان مستعد تا تشکیل هسته‌های استاد محوری در دانشگاهها
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true