×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
چشم انداز روشن رویان؛ از ۶۵ پیوند موفق تا گسترش سبد خدمات

چشم انداز روشن رویان؛ از ۶۵ پیوند موفق تا گسترش سبد خدمات ، سلول درمانی از همان سال‌های اولیه درمانی وارد کشور شد و دانشمندان ایرانی در تحقیقات بالینی سلول درمانی همواره دست پری داشته و به توسعه جهانی این علم کمک کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار شهرمردم ، شرکت بن‌یاخته‌های رویان طی فعالیت ۱۵ ساله خود در این حوزه دستاوردهای درخشانی داشته که ذخیره سازی بیش از ۱۸۰ هزار نمونه خون بند ناف و انجام ۶۵ پیوند موفق از سلول‌های این خون تنهابخشی از موفقیت‌های این شرکت فناوری به شمار می‌رود.

مدیر تحقیقات شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان جمعه در حاشیه گردهمایی آموزشی کارشناسان فنی بانک خون بند ناف که به میزبانی جهاد دانشگاهی فارس برگزار شد، در جمع خبرنگاران شیرازی گفت: بانک خون بندناف رویان اولین و بزرگترین بانک خون خاورمیانه است که تا کنون بیش از ١٨٠ هزار نمونه خون بندناف را ذخیره کرده تا در کنار بیماری‌های خونی، حاشیه امنی برای درمان بیماری‌های نقص ایمنی باشد که پیوند خون بندناف یکی از درمان‌های رایج و استاندارد برای آنها است.

معصومه نوری با برشمردن بسیاری از بیماری‌هایی که با پیوند سلولهای بنیادی شانس بالایی برای درمان دارند، به والدین توصیه کرد: از ذخیره کردن بند ناف فرزندان خود به عنوان نوعی بیمه سلامتی استفاده کنند چرا که با توجه به توسعه تحقیقات در حوزه سلول درمانی، در آینده می‌تواند بر کیفیت و درمان زندگی بیماران تاثیر قابل توجهی بگذارند.

به گفته او استفاده از قابلیت‌های بالای این اقدام برای آنهایی که در بستگان خود بیماران خونی و نقص ایمنی دارند، ضرورت بیشتری دارد و نوعی امنیت روانی برای آنها به همراه می‌آورد.

او یادآور شد: خون بندناف به عنوان منبع غنی از سلول‌های بنیادی خون ساز ذخیره می‌شود و بر اساس مطالعات علمی به احتمال بالا در آینده به عنوان ماده اولیه سلول درمانی به ویژه در بیماری‌های اتوایمیون نیز استفاده خواهد شد.

به گفته نوری ذخیره سازی خون بندناف ١٠٠ درصد برای فرد ذخیره شونده قابل استفاده است و برای خواهر و برادر، پدر و مادر و پدر بزرگ و مادربزرگ او نیز با ضریب کمتری کارایی درمانی دارد.

سلول‌های بنیادی که در خون بند ناف باقی می‌ماند به عنوان ضامنی برای درمان بسیاری از بیماری‌های صعب اهمیت بسیاری دارند که فرآیند جمع آوری و ذخیره آنها از سوی ٤٥ دفتر نمایندگی مراکز استانها به دفتر مرکزی رویان در پایتخت ارسال می‌شود.

به گفته امین خوش اخلاق، کارشناس واحد کنترل کیفی شرکت رویان براساس استانداردها اعلام شده، سلول‌های بنیادی باید در ۷۲ ساعت اولیه زایمان ار نمونه‌ها جدا سازی شود که در ایران با افزایش شعب نمایندگی این زمان به کمتر از ٤٨ ساعت رسیده است.

آنطور که خوش‌اخلاق گفت: بر اساس آمارها این نمونه‌ها در آینده برای درمان ٨٠ نوع بیماری کارگشا خواهد بود.

به گفته متخصصان سلول درمانی شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان استفاده از سلول درمانی در شاخه‌ای از پزشکی بازساختی شکل گرفته و این نوید را می‌دهد تا خون بندناف درآینده به عنوان منبع غنی از سلول‌های موثر در درمان بیماری‌ها استفاده شود؛ بیماری‌هایی که امروز درمان آنها بسیار دشوار است یا شانس بالایی برای درمان ندارند.

آنطور که مدیر تحقیقات شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: در این راستا بخش تحقیقات این شرکت فناوری رویکرد تحقیقاتی خود را با استراتژی افزایش خدمات و محصولاتی غالبا دانش بنیان تنظیم کرده است.

نوری ادامه داد: در این مسیر فراهم کردن خدمات مرتبط با خون بندناف و ضمائم زایمانی از مهمترین بخش تحقیقات شرکت رویان است و در نتیجه مطالعه چندین ساله ذخیره بافت بند ناف نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور به سبد محصولات آن اضافه می‌شود.

او افزود: در سال‌های گذشته خون بندناف به عنوان منبع غنی از سلول‌های بنیادی خون ساز در درمان بیماری‌های خونی مورد استفاده قرار گرفته اما با توجه به پیشرفت‌های اخیر سلول درمانی در دنیا، ذخیره‌سازی بافت بند ناف نیز به عنوان خدمتی جدید انجام می‌شود.

مدیر تحقیقات شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در این‌باره توضیح داد: بافت بندناف، سلول‌های مزانشیمی را در بر می‌گیرد که امروز علم پزشکی بر روی آنها سرمایه‌گذاری تحقیقاتی کرده و امید می‌رود در اینده سلول درمانی بزرگی با استفاده از این بافت‌ها انجام شود.

به گفته او ایران نیز همراه با دیگر کشورهای پیشرفته به دنبال فراهم کردن امکان ذخیره سازی بافت بند ناف و دیگر محصولات زایمانی است.

رویان ایران در مسیر چنین درمان‌هایی کارآزمایی‌های بالینی تعریف و اجرا کرده که برخی از آنها با موفقیت در مراحل نخست اکنون به مرحله مطالعات انسانی رسیده است.

به گفته مدیر تحقیقات شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان یکی از این مطالعات بررسی تاثیر سلول‌های مزانشیمی مشتق از بافت بندناف و سلول‌های بنیادی خون بندناف در درمان فلج مغزی کودکان است که فاز مطالعاتی یک و ۲ آن انجام شده است.

گسترش سبد درمانی رویان با سلول‌های بنیاد

به دنبال این مطالعات علمی، شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان درصدد است تا سبد درمانی محصولات خود را همپای سلول درمانی جهانی توسعه و تنوع بخشد.

نوری در این ارتباط گفت: در تلاشیم تا اولین و بزرگترین پالایشگاه محصولات زایمانی‌را در ایران راه‌اندازی کنیم، محصولاتی که در ادامه کاربردهای درمانی بالایی خواهد داشت.

او اعلام کرد: در این حوزه سرم خون بندناف در این شرکت تهیه شده است؛ محصولی که بیشتر در آزمایشگاه‌های کشت سلول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته مدیر تحقیقات شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان اکنون تحقیقات PRP خون بندناف نیز در این شرکت آغاز شده که به خوبی پیش‌می‌رود و عصاره‌های بافتی نیز به زودی به سبد محصولات سلول‌درمانی رویان افزوده می‌شود.

کارشناس واحد کنترل کیفی شرکت بن‌یاخته‌های رویان نیز در این نشست در تکمیل سخنان نوری بیان کرد: سیاست شرکت بن یاخته‌های رویان علاوه بر ذخیره سازی خون بند ناف، ارایه بسته‌ای تحت عنوان پالایشگاه ضمائم زایمانی است که در آینده‌ای نه چندان دور در جمع آوری بافت بندناف، پالپ دندان و مایع و پرده آمونیاتیک نیز ورود می‌کند.

به گفته او نمونه‌های ذخیره شده رویان سالیانه از سوی شرکت EORS انگلستان مورد بازرسی و ممیزی قرار می‌گیرد.

مدیر مرکز تحقیقات شرکت رویان علاوه بر اینها از ذخیره سازی خون محیطی و انجاد و انجماد زادایی آن برای بیماران مبتلا به سرطان در بانک خون بندناف خبر داد و اضافه کرد: یکی از منابعی که در سالهای اخیر مطرح شده، سلول‌های بنیادی پالپ دندان است که اگر چه کمتر از بافت بند ناف اما سلول‌های مزانشیمی ارزشمندی از آن استخراج و ذخیره سازی می‌شود

او توصیه کرد: با توجه رویکرد علم پزشکی به حوزه سلولی درمانی، برای کسانی که فرصت ذخیره سازی خون و بافت بند ناف کودک خود را نداشته‌اند و در حال حاضر دندان شیری فرزندانشان در حال افتادن است، این فرصت فراهم شده تا این سلول‌ها در فرآیندهای پردازش استخراج و ذخیره سازی شود.

مدیر مرکز تحقیقات شرکت فناور بن یافخته های رویان با بیان اینکه امروز نیروی انسانی متعهد و متخصص و تجهیزات لازم در مجموعه رویان تامین شده، اذعان کرد: با این حال اگر چه نیاز همواره برای استفاده از امکانات به روز و مدرن وجود دارد

رویان از دیروز تا فردا

مسئول نمایندگی‌های شرکت بن‌یاخته‌های رویان به خبرنگاران شیرازی گفت: تا پیش از سال ۸۴ ، بندناف و جفت به عنوان یک زباله بیولوژیکی دور ریخته می‌شد و از سال ٨٤ به همت زنده یاد دکتر کاظم آشتیانی کار ذخیره سازی سلول‌های خون بند ناف در شرکت بن یاخته‌های رویان آغاز شد.

او یادآور شد: تاکنون بیش از ١٨٠ هزار نمونه خون بندناف در کشور جمع آوری و ذخیره شده است و دفتر بانک خون بندناف استان فارس از اولین‌های این حوزه بوده است که تا کنون موفق شده نزدیک به ١٦ هزار نمونه بند ناف ذخیره کند.

هادی جوشقانی معتقد است که مزیت فارس نسبت به برخی دیگر از استان‌ها، ایجاد هفت شعبه در شهرستان‌های فسا، داراب، لامرد، کازرون، لار و جهرم است.

او سه خبر خوب را هم در جمع خبرنگاران شیرازی اعلام کرد یکی اینکه دفتر نمایندگی بن یاخته‌های رویان به زودی در ۲ شهرستان‌های آباده و نی‌ریز نیز راه‌اندازی می‌شود و دیگر اینکه کار اجرایی جمع آوری پالپ دندان شیری نیز امسال در این شهرستان انجام خواهد شد

سومین خبر خوشی که جوشقانی از شرکت رویان گفت اینکه امسال نخستین تانک ذخیره خون بندناف با توان داخلی توسط شرکت بن یاخته‌های رویان تولید شده و آمادگی ارائه این تانک به شرکت‌های متقاضی وجود دارد.

تلاش رویان برای همگانی کردن دریافت خدمات سلولی

به گفته مسئول نمایندگی‌های شرکت بن‌یاخته‌های رویان شرایط پرداخت استفاده از خدمات شرکت بن یاخته‌ها به ۲ صورت نقد و اقساط فراهم شده تا همگان امکان استفاده از آن را داشته باشند.

جوشقانی توضیح داد: رویان با بانک رسالت وارد مذاکره شده‌ و به متقاضیانی که امکان پرداخت هزینه عقد قرارداد را به صورت نقدی ندارند، تسهیلات بدون سود و کارمزد اعطا می‌شود.

او یادآور شد: هم اکنون هزینه عقد قرارداد برای ذخیره سازی خون بند ناف در این شرکت هشت میلیون و ١٠٠ هزار تومان و هزینه شارژ سالانه ٤١٠ هزار تومان است و بر اساس استاندارد بانک خون جهانی قرارداد برای ٢٥ سال تنظیم می‌شود؛ هرچند محققان و کارشناسان بر این باورند که نمونه خون بندناف با توجه به شرایطی که فریز می‌شود، تا مادام العمر قابل نگهداری است

او همچنن اعلام کرد که این خدمات برای افراد تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد با شرایطی خاص ارائه می‌شود.

امروز ۱۵ سال است که رویان در ایران فعالیت می‌کند و هنگامی که نمونه‌ای از خون بندناف یکی از اعضای خانواده ذخیره می‌شود سبب ایجاد اطمینان و آرامش در خانواده می‌شود تا اگر روزی سلامت یکی از اعضا به خطر افتاد، سلول درمانی با استفاده از سلول‌های بنیادی ذخیره شده به کمک درمان آنها آید.

به گفته امیرحسین استقلال رییس جهاد دانشگاهی فارس، تا کنون در این استان نیز بیش از ۱۶ هزار نمونه خون بندناف ذخیره‌سازی شده و پیش بینی می‌شود امسال نیز نزدیک به ۲ هزار نمونه جمع‌آوری شود.

به گفته او جمع آوری خون بندناف خدمتی هایتک است که بسیاری از کشورها از آن محروم هستند اما حالا که این خدمت در ایران و فارس فراهم است ، رسانه‌ها باید با توجه به گسترش بیماری‌های سرطانی و اپیدمی، نسبت به ترویج و تبیین جمع آوری نمونه‌های خون بندناف نوزادان اطلاع‌رسانی کنند.

true
true
چشم انداز روشن رویان؛ از ۶۵ پیوند موفق تا گسترش سبد خدمات
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true