×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
چالش‌های سریال «آمرلی» با گریم داعشی‌ها

چالش‌های سریال «آمرلی» با گریم داعشی‌ها، هادی لطفی ـ طراح چهره‌پرداز سینما ـ که طراحی گریم سریال «آمرلی» را عهده‌دار بود با تاکید بر اینکه «آمرلی» با همه جذابیت‌هایش کار بسیار سختی بود، درباره چالش‌های این سریال محصول مشترک می‌گوید: گریم‌های سنگین بازیگران ایرانی و عرب‌زبان از مهم‌ترین چالش‌های این سریال بود.

به گزارش شهر مردم، سریال «آمرلی» به کارگردانی احمد ابراهیم احمد و تهیه‌کنندگی امیرمهدی پوروزیری از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است. این سریال محصولِ مشترکِ ایران و عراق است.

هادی لطفی، طراح گریم این سریال در ابتدای صحبت‌هایش با ادای احترام به پیشکسوتان و بزرگانِ طراح چهره‌پردازی در سینمای ایران به نحوه‌ی انتخاب شدنش در سریال «آمرلی» اشاره کرد و توضیح داد: ابتدا، اعتماد تهیه‌کننده و کارگردان سریال «آمرلی» موجبِ ایجادِ این فرصت شد. بنده همزمان با پیش‌تولید «آمرلی» مشغولِ طراحی چهره‌پردازی در یک سریال عراقی بودم و همین اتفاق زمینه‌ساز این شد تا با این پروژه نیز همکاری داشته باشم. پیش از این با کشورهای عرب‌زبان سابقه همکاری به عنوان دستیار گریم داشتم و در آن سریال عراقی که در ماه رمضان سال پیش در کشور عراق پخش شد، به صورت مستقل طراح گریم آن بودم.

همکاری با کشورهای عرب‌زبان و شروعِ کار از کجا؟

وی سپس به نحوه آشنایی‌اش با این شغل (طراح گریم) و همکاری با کشورهای عرب‌زبان اشاره کرد و گفت: من سال‌ها با اساتیدِ زیادی به عنوان دستیار کار می‌کردم و آن‌ها این توانایی را دیدند که من همراه آن‌ها باشم و کار کنم و در هر پروژه‌ای که وارد می‌شدم کیفیت آن اثر برایم مهم بود و در همه کارهایی که حضور داشتم احساس رضایت دارم.

لطفی خاطرنشان کرد: یکی از اساتیدی که بسیار از ایشان آموختم آقای محمدرضا قومی بودند که از چهره‌پردازان مطرح سینما هستند. هر کشوری در صنعتِ سینمای خود، فرهنگ‌های متفاوت خود را دارد. من بخش زیادی از سبک سینمای عرب در چهره‌پردازی را از آقای محسن موسوی از دیگر چهره‌پردازان مطرح سینما، یاد گرفتم که به عنوان دستیار با ایشان کار کردم.

او سپس به همکاری با امیر اسکندری و مهرداد میرکیانی اشاره کرد و گفت: سابقه کار کردن با استاد مهرداد میرکیانی و استاد امیر اسکندری را نیز داشته‌ام. بعد از حدود ۱۷ سال دستیاری در چهره‌پردازی، تصمیم گرفتم که مستقل بشوم که چالش‌های خاص و سختِ خود را دارد. چهره‌پردازی جزئیات بسیاری دارد و چیزی‌ است که در تصویر به وضوح دیده می‌شود و مردم متوجه کیفیت کار می‌شوند و مسئله‌ی بسیار مهمی‌ است.

این طراح چهره‌پرداز سینما در ادامه درباره چالش‌های سریال «آمرلی» توضیح داد: تجربه‌ی همکاری با استاد احمد ابراهیم احمد در سریال «آمرلی» از این جهت برایم جذاب بود که یک اثر متفاوت و سختی بود. چالش‌هایی که برای چهره‌پردازی بازیگران وجود داشت باتوجه به اینکه تقریبا هر کدام از بازیگران نیز، گریم‌های سنگینی داشتند تجربه‌ی ارزشمند و مهمی بود. همچنین با توجه به ژانر جنگی و نوع قصه‌ای که سریال «آمرلی» داشت، گاهی لازم بود چهره‌پردازی‌های بازیگران، متناسب با جریانِ فیلم‌نامه تغییر کند که به سختی و البته جذابیت این کار اضافه می‌کرد.

او همچنین به نحوه‌ی تعامل با عوامل و بازیگرانِ عرب‌زبان سریال «آمرلی» و سبک فیلمسازی کشورهای عرب‌زبان اشاره کرد و گفت: صادقانه باید بگویم که کمی سخت بود اما چون من کمی به زبان عربی آشنا و مسلط هستم به روند تعامل با همکاران عربی کمک می‌کرد ولی در کل اختلافِ فرهنگی ماجرا را سخت می‌کند و اساسا نوع فرهنگ هر کشوری در سینما موضوع مهمی‌ است. گاهی پیش می‌آید که عوامل تخصصی کار، کارگردان را درک نکنند و یا برعکس، کارگردان آن‌ها را درک نکند. بخش زیادی از این درک نشدن‌ها به علت عوامل فرهنگی‌ست؛ چراکه هرکسی مطابق شرایط جامعه خود دارای بینش و جهان‌بینی حرفه‌ای در سینما می‌شود.

لطفی سپس اظهار کرد: کشورهای عرب‌زبان، مدلِ سریال‌سازی خود را دارند و ما در ایران سبک مخصوص خودمان را داریم. در سریال «آمرلی» با توجه به اینکه قبلا سابقه‌ همکاری با سینمای عرب‌زبان را داشتم توانستم ارتباط خوبی با کارگردان برقرار کنم. درباره‌ بازیگران کار نیز باید بگویم که با همگی تعامل و ارتباط به طور عالی و حرفه‌ای در زمینه‌ی چهره‌پردازی، شکل گرفت.

او تاکید کرد: این تفاوت فرهنگی در نوع فیلمسازی‌ است؛ وگرنه به لحاظ اجتماعی و دیگر مسائل فرهنگی تشابهات زیادی بین ایران و کشورهای همسایه و عرب‌زبان وجود دارد. به عنوان مثال حتی نوع بازی بازیگرانشان با ایرانی‌ها متفاوت است که این امر در تمامی حوزه‌های فنی سینما از جمله چهره‌پردازی وجود دارد.

گریم داعشی‌ها در «آمرلی»

طراح گریم سریال «آمرلی» درباره گریم داعشی‌ها هم اینگونه بیان کرد: گریم داعشی‌ها مانند دیگر شخصیت‌ها نبود. چهره و تیپ داعشی‌ها یک اِلمان مشخص و ثابت دارد اما من با تعاملی که با کارگردان داشتم، تصمیم گرفتم برای یکی از شخصیت‌های اصلی که داعشی بود باتوجه به تیپ شخصیتی خاصی که در فیلمنامه و قصه داشت چهره‌پردازی متفاوتی برای او اعمال کنم که امیدوارم نتیجه‌ آن نیز خوب در آمده باشد. آقای رامز الاسود که بازیگر این نقش بود نیز از این چهره‌پردازی رضایت داشت و معتقد بود که این تفاوت چهره‌پردازی میان دیگر داعشی‌ها به‌جا و مناسب است. برای دیگر بازیگران داعشی به دلیل شلوغی و تعدد آن‌ها و اینکه هرکدام باید به تیپ داعش و شخصی خود برسند؛ از سختی‌های گریم بازیگران داعشی در سریال «آمرلی» بود.

اهمیت ساخت سریال به صورت مشترک

لطفی در بخشی دیگر درباره اینکه اهمیت ساخت سریال به طور مشترک با کشورهای دیگر چطور است؟ خاطرنشان کرد: همکاری مشترک ما را از یک قالب ثابت در می‌آورد و موجب آشنایی با سبک‌های متفاوت فیلمسازی در سینما می‌شود. سینما انتها ندارد و حرفه‌ای‌ است که در آن هر روز چیزی برای یادگیری وجود دارد. وقتی در یک قالب جدید به واسطه‌ی همکاری مشترک با کشوری دیگر قرار می‌گیری، وارد دنیای متفاوت و جذابِ دیگری از سینما می‌شوی و دریچه‌های دیگری در وجود ما پدید می‌آید. (در اینجا منظور سبک‌های متنوع چهره‌پردازی).

او درباره بازخورهای پخش این سریال در عراق و ایران هم گفت: بازخوردی که در کشور عراق داشتم از طریق دوستانی که آنجا هستند و در ارتباط هستیم مورد قبول واقع شده و اثرگذاری مثبت داشته‌ است. در ایران نیز من بازخورد خوبی دریافت کردم و شخصا از کار و کیفیت آن راضی بودم.

وی یادآور شد: به این موضوع هم باید اشاره کنم که گروهی که باهم در این پروژه بودیم بسیار همدل و همراه بودند و حتی در کشوری دیگر احساس غربت نمی‌کردی. نکته‌ دیگری که در این پروژه بود، حضور دوستانی مانند: خسرو دادگرام، محمدرضا کفاشیان و حامد شیوندی بود که با یکدیگر دوستان خوبی هستیم و تقریبا در سینما همگی باهم به یک لِول بالاتری رسیدیم که این همکاری را بسیار دل‌نشین و خوش‌تر می‌کرد.

هادی لطفی در پایان اظهار کرد: در آخر نیز می‌خواهم بگویم که آپدیت شدن و به‌روز کردن خود در زمینه‌ چهره‌پردازی بسیار اهمیت دارد و نباید از چیزهای جدید غافل ماند.

به گزارش شهر مردم، سریال «آمرلی» جمعه و شنبه‌ هر هفته ساعت ۸ صبح از پلتفرم «فیلم‌نت» پخش می‌شود.

هادی لطفی، طراح چهره پرداز سینما در کارنامه‌ هنری خود سابقه همکاری با کارگردانان مطرحی همچون: مسعود کیمیایی، مجید مجیدی، رسول صدرعاملی و پرویز شهبازی را نیز دارد.

true
true
چالش‌های سریال «آمرلی» با گریم داعشی‌ها
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true