×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
پیشتازی ایران به عنوان قطب پزشکی منطقه/ تولید ۴۰ درصدی تجهیزات پزشکی در کشور

پیشتازی ایران به عنوان قطب پزشکی منطقه/ تولید ۴۰ درصدی تجهیزات پزشکی در کشور، پیشرفت ایران در عرصه پزشکی از جهت خودکفایی در تولید ۹۹ درصد داروها در داخل، بی‌نیازی به خارج در عرصه پیوندهای چشم، کبد، درمان بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، تولید ۴۰ درصدی تجهیزات پزشکی و غیره سبب شده به یکی از قطب‌های علمی و پزشکی در منطقه و جهان تبدیل شود.

 

به گزارش شهر مردم، کشورمان همگام با کشورهای پیشرفته در حوزه پزشکی دستاوردهای ازرشمندی دارد و چندین دهه است که به عنوان الگوی ارتقای سلامت در منطقه از سوی سازمان جهانی بهداشت برتر شناخته شده همانطور که رهبر انقلاب نیز فرمودند: علیرغم همه تحریم ها، در حوزه پزشکی و سلامت جزو پیشتازان هستیم.

بر اساس آمارهای موجود از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروزه بیش از ۹۰ درصد از نیاز بیمارستان‌های کشور را شرکت‌های داخلی و دانش بنیان تهیه می‌کنند. اکنون واحدهای تولیدکننده تجهیزات پزشکی در کشور بیش از ۱۰ هزار نوع وسیله پزشکی در کلاس‌های مختلف، تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کنند.

ایران در حوزه های مختلف ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته در حوزه داروسازی نیز پیشرفت های فراوانی را داشته است که در زمینه‌های مختلف طراحی و ساخت قابل رویت هستند.

کسب رتبه نخست تولید دارو در سطح منطقه، تولید ۹۹ درصد از داروهای مورد نیاز و و صادرات دارو از جمله داروهای بیوتکنولوژی، خودکفایی در ساخت انواع واکسن، ریشه‌کنی فلج اطفال و سایر بیماری‌های فراگیر، پوشش واکسیناسیون از ۳۰ به ۱۰۰ درصد از دیگر دستاوردهای علمی در شاخه پزشکی محسوب می‌شود که می‌توان از آن به‌عنوان انقلاب پزشکی نام برد.

پیشتازی ایران به عنوان قطب پزشکی منطقه

استفاده از داروی نوترکیب برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج

اکنون ایران مقام اول در تولید داروهای نوترکیب را درسطح آسیا داراست و داروی نوترکیب به طور عمده در درمان بیماری‌های صعب العلاج مانند سرطان‌ها، برخی بیماری‌های ویروسی، ام اس و هموفیلی به کار گرفته می‌شود.

سل، دیفتیری، سرخک، حصبه، وبا، سیاه سرفه، جذام و هپاتیت B از بیماری‌های شایع و گریبانگیر مردم در دوره پیش از انقلاب بود. پس از پیروزی انقلاب، پوشش گسترده واکسیناسیون کودکان زیر پنج سال علیه بیماری‌های واگیردار از ۲۰ درصد به ۱۰۰ درصد رسیده و همه کودکان کشور از بدو تولد علیه برخی از این بیماری‌ها حتی در دورافتاده‌ترین منطقه‌ها نیز واکسینه می‌شوند.

تولید چهار ماده اولیه دارویی برای ساخت داروهای جدید فشار خون ریوی، ساخت داروهای درمان مشکلات انعقادی و ساخت داروهای شیمی درمانی، ساخت و تولید نخستین نانوداروی تزریقی ضدسرطان با نام تجاری «سینا دوکسوزوم» قابل استفاده در انواع سرطان ناحیه شکمی، تولید داخلی داروی «لووفلوکساسین» برای درمان بیماری‌های عفونی، تولید داروی ضد سرطان «پکلی تاکسل» برای درمان انواع سرطان‌های ریه، پوست، تخمدان و سینه، داروی ضد سرطان «دوکسوروبیسین» با فناوری نانو، داروی «سترورلیکس استات» برای درمان نازایی، ‌داروهای نو ترکیبی برای بیماران ام اس (با عنوان‌ ‌سینووکس)، بیماران خاص (با عنوان اینترفرون بتا، گاما و آلفا) و مبتلایان به هپاتیت c‌(با ‌عنوان اینترفرون پگنیله) تنها نمونه‌ای از تلاش محققان ایرانی است.

در دوران همه گیری ویروس کرونا در جهان، ایران به عنوان کشور موفق در کنترل کرونا از سوی سازمان جهانی بهداشت معرفی شد؛ در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی تا مدت‌ها بعد درگیر روزانه چند صد نفر فوتی کرونایی بودند. ایران حتی توانست ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از اتباع و مهاجرین خارجی را در برابر کرونا واکسینه کند. واکسن‌های کرونا بسازد؛ در کوتاهترین زمان ممکن جامعه را واکسینه کند و کیت تشخیص زیرسویه‌های این ویروس را نیز تولید کند.

اکنون مراقبت‌های بهداشتی اولیه با ارتقای پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری روستایی کشور همراه است، در عین حال، ایجاد نظام شبکه بهداشتی- درمانی به عنوان یک الگوی جهانی با بیش از ۱۸ هزار خانه بهداشت و ۱۰ هزار مرکز بهداشتی درمانی به وقوع پیوسته است.

این مراقبت‌ها از طریق ارتقای تعداد مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به وجود آمده و در همین راستا می‌توان توزیع بیمارستان در استان‌های مختلف و رعایت عدالت بهداشتی در تمامی نقاط کشور را مشاهده کرد. در حالی که در سال ۱۳۵۷، فقط ۳۷ درصد شهرهای کشور دارای بیمارستان بودند، این رقم اکنون به بیش از ۹۵ درصد و تعداد بیمارستان‌های فعال کشور به ۱۶۰ هزار تخت رسیده در حالی که در سال ۱۳۵۷ این رقم ۵۷ هزار بوده است.

ایران در زمینه پیوند کلیه و کبد در سال‌های اخیر دستاوردهای چشمگیری داشته بطوریکه بیش از ۶ هزار پیوند کبد در کشور انجام شده وهمچنین ۲ هزار و ۵۰۰ پیوند کلیه نیز توسط پزشکان داخلی در کشور با موفقیت انجام می شود.

براساس گزارش بانک جهانی، شاخص پزشک به جمعیت در دوره پس از پیروزی انقلاب ۶ برابر بهبود یافته است.

 

پیشتازی ایران به عنوان قطب پزشکی منطقه

ثروت عظیم نیروی انسانی دانشمند در حوزه سلامت

اکنون به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۱۶ پزشک در کشور داریم و باید گفت که مردم بسیاری از کشورها به منظور درمان به کشورمان سفر می‌کنند تا تحت نظر پزشکان ایرانی به درمان خود بپردازند.

در حال حاضر ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی در کشور ایجاد شده و در همه دانشگاه های علوم پزشکی تعداد ۱۷ هزار و ۹۳۰ عضو هیات علمی مشغول به فعالیت و نیز بیش از ۱۹۵ هزار دانشجو در حال تحصیل هستند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان مطلب فوق اظهار داشت: اکنون حدود ۶۰ هزار پزشک در مقاطع دکتری عمومی و دستیاری پزشکی مشغول به تحصیل هستند که اگر این افراد را به تعداد پزشکان کشور بیافزاییم تعداد پزشکان کشور حدود ۲۲۰ هزار نفر خواهد شد.

محمد رئیس زاده تعداد پزشکان عمومی را ۹۸ هزار و تعداد پزشکان متخصص در کشور را حدود ۶۱ هزار نفر برآورد کرد و گفت: بررسی مقابله‌ای تعداد پزشکان در سال‌های ۶۲ و ۱۴۰۲ بیانگر این است، تعداد پزشکان کشور در سال ۶۲ حدود ۱۳ هزار نفر بود که این تعداد در حال حاضر بیش از ۱۶۰ هزار نفر است. بر این اساس تعداد پزشکان کشور حدود ۱۳ برابر شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، درباره وضعیت رشته جراحی مغز و اعصاب گفت: سال ۶۲ تعداد پزشکان جراح مغز و اعصاب معادل ۱.۴ در یک میلیون نفر بود. استاندارد جهانی درباره تعداد جراحان مورد نیاز در یک میلیون نفر معادل ۶ است. تعداد جراحان مغز و اعصاب در یک میلیون نفر در کشورهای آمریکا و ترکیه به ترتیب ۱۰ و ۱۳ بوده و تعداد جراحان مغز و اعصاب ایرانی در یک میلیون نفر معادل ۱۳ نفر است.

رئیس‌زاده یادآور شد: در گذشته، سالانه حدود ۱۱ هزار بیمار به خارج از کشور اعزام می‌شدندکه سرانه درمان هر کدام حدود ۱۰ هزار دلار بود همچنین پنج هزار پزشک خارجی در کشور مشغول طبابت بودند که هر کدام سه تا پنج هزار دلار ماهیانه حقوق دریافت می‌کردند.

در عرصه سلامت به خودکفایی رسیده‌ایم که نتیجه این خودکفایی صرفه‌جویی ۲۰ هزار میلیارد تومانی سالانه برای آن سالهاست که با لحاظ کردن رشد عدد بیماران و پزشکان مورد نیاز، این عدد صرفه جویی برای اکنون حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان در سال است.

 

پیشتازی ایران به عنوان قطب پزشکی منطقه

ایران از نظر وضعیت تحقیقات در حوزه چشم پزشکی با کشورهای پیشرفته برابر است

محمود جباروند رئیس جامعه چشم پزشکی ایران نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: ایران از نظر وضعیت تحقیقات و پژوهش در حوزه چشم پزشکی با کشورهای پیشرفته برابر است و به دلیل گستردگی و کیفیت بالای ارائه خدمات و درمان چشم پزشکی هیچ بیماری به خارج اعزام نمی‌شود و حتی بیماران زیادی از کشورهای مختلف به خصوص همسایه برای درمان به ما مراجعه می‌کنند.

به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه ما قطب چشم پزشکی در خاورمیانه هستیم، اظهار داشت: سطح دانش و تجهیزات چشم پزشکی کشور از نظر جراحی و آموزش علمی با دنیا برابری می‌کند و به دلیل اینکه خدمات درمانی این حوزه در کشور ارزان‌تر از سایر کشورهاست و به دلیل تجهیزات مدرن و مهارت زیاد پزشکان ما، بیماران خارجی تمایل دارند در ایران جراحی انجام دهند.

رئیس جامعه چشم پزشکی ایران، تولید قرنیه مصنوعی را از دستاوردهای کشور تولید قرنیه مصنوعی برشمرد و اضافه کرد: پیوند از طریق قرنیه مصنوعی برای بیمارانی انجام می شود که نمی‌توانند از بافت انسانی و سلول‌های بنیادی پیوند بگیرند و تاکنون جراحی در این زمینه موفقیت‌آمیز بوده و بینایی خود را بدست آورده‌اند.

جباروند با اشاره به فعایت ۲ هزار و ۵۰۰ چشم پزشک در کشور، اظهار داشت: در زمینه کاربرد سلول‌های بنیادی، پیشرفت‌های چشمگیر در کشور حاصل شده و اکنون در بین دانش‌آموختگان ایرانی، افرادی توانمند و باهوش هستند که قادرند تحقیقات کاربردی سطح بالا را انجام داده و مدیریت کنند.

وی اظهارداشت: در کشور ما به خاطر تخصص بالا و عملکرد خیلی خوب پزشکان و وجود مراکز خصوصی و مراکز دولتی در حوزه‌ی چشم پزشکی، بیمارانی که مراجعه‌ می کنند، به موقع تشخیص داده شده به سرعت تحت عمل جراحی قرار می گیرند و بینایی شان را به دست می آورند.

true
true
پیشتازی ایران به عنوان قطب پزشکی منطقه/ تولید ۴۰ درصدی تجهیزات پزشکی در کشور
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true