×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
پیاله های فقر بیخ گوش شهر گل و بلبل

مسئول یاوران شورا محله ده پیاله: بیش از ۸۰درصد اهالی محله را اتباع خارجی تشکیل می دهند ، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم ، وارد بلوار ابوذر غفاری شیراز که می‌شویم، آرام چهره ها تغییر می‌کند،گویا وارد کشور کناری شدیم کمی بالاتر به ده پیاله یا شهرک شهید دوران می‌رسیم، اما چرا نام اینجا شد ده پیاله علی را سالها قبل در گزارشی دیگر هم پرسیده بودم و می‌دانستم. علت اما آن بود که در گذشته قبل از پیوستن به شهر در این محل روستایی قرار داشت که مزارع و باغهای بسیاری در آن بود. آن زمان به دلیل نبود ساعت وقتی میراب میخواست سهم آب هرزمینی را رها کند، به جای ساعت از یک ظرف آب و یک پیاله که کف آن سوراخ شده بود به عنوان زمان سنج استفاده می‌کرد و هر بار تا پیاله کوچک پر می‌شد که مدت زمانی طول می‌کشید و به ته ظرف آب می‌رفت مجددا آن را بالا می آورد، باز در ظرف آب می‌گذاشت تا پر شود و مثلا یک باغ ۴پیاله آب داشت زمین دیگر کمتر یا بیشتر. از همان زمان بود که این محل به نام ده پیاله معروف شد. اما حکایت این روزهای ده پیاله با زمانهای دیگر متفاوت است، امروز تبدیل به محله ای از شیراز شده که با انبوهی از. مشکلات روبروست. محلی که به دلیل وجود انبوه اتباع بیگانه مانند چند محله دیگر شهر به نام افغانستان کوچک شیراز معروف شده و در کنار آن هزار و یک مشکل دیگر که  آن را برگرفته است. محله ای که طی سالها اقدامات مناسبی در آن انجام شده اما کافی نیست و هنوز هم برخی مشکلات برجای خود باقی است. از تعداد زیادی گاراژ که گرچه به ظاهر نام مکانیکی و کارگاه جوشکاری بر سر درب آنهاست اما در اصل انبار ضایعات فروشی است گرفته تا وضعیت بهداشتی و کمبود خدمات و هزار و یک مشکل دیگر که چهره‌ای نامناسب به این بخش از شهر داده است. موضوعی که تعدادی از اهالی محله و یاوران شورای محل هنگام بازدید خبرنگاران روزنامه شهر مردم از این محل بر آن تاکید کردند و خواستار رفع مشکلات موجود در محل شدند.

عبدا..  مردانی رئیس یاوران شورای محله ده‌پیاله در این رابطه به خبرنگار ما گفت: یکی از مشکلات اساسی ما ۱۶ متری مشایخ است که مسیر ورودی آن از بلوار ابوذر غفاری ۱۶متر است اما پس از آن عرض مسیر سه متر می‌شود و همین باعث می‌شود مردم هنگام عبور و مرور با هم درگیر شوند و تا کنون چندین کشته در همین محل دادیم.

وی افزود: اما گوش شنوا نیست. من  از ۴۳سال قبل یعنی بعد از انقلاب یا عضو یاوران شورای محل یا مسئول پایگاه بسیج یا معاون پایگاه بودم. در این مدت قریب به ۲۴ شهردار آمده اند و رفته اند، اما مشکل تعریض ۱۶متری مشایخ همچنان پابرجاست و این را گردن اوقاف و بهزیستی می اندازند که ملک آنها در مسیر است. آنها هم توجه نمی‌کنند، البته آقای اسدی شهردار شیراز زمانی به شهردار منطقه ۲گفتند که شما این چند ملک را تخریب و تعریض کنید و نهایتا ما به اوقاف و بهزیستی ملک جایگزین می‌دهیم  اما شهردار منطقه که عوض شد همه چیز فراموش شد.

وی در خصوص دیگر مشکلات محله هم گفت: در حال حاضر از نظر امنیت و حضور اراذل و اوباش وضعیت محله بسیار بهتر از گذشته است، اما عمده مشکل ما مربوط به حضور تعداد زیاد اتباع بیگانه است، به طوری که ۸۵ درصد اهالی منطقه را افاغنه تشکیل می‌دهند و مردم محله خانه شان را به اینها اجاره داده و رفته و تنها کسانی ماندگار شدند که راهی جز این ندارند.

مردانی افزود: شاید در میان آنها داعش هم باشد اما ما شاهدیم در ۳۰متری دیوار پایگاه هواپیماهای جنگی ما مهاجرین افغان گاراژ ضایعات فروشی دارند و این برای امنیت پایگاه نظامی ما خطرناک است.

مسئول یاوران شورای این محله گفت: از سوی دیگر زمانی که پایگاه هوایی اینجا راه اندازی شد اطراف آن زمین کشاورزی بود و خانه ای وجود نداشت اما امروز صدای پرواز هواپیماها مخصوصا جنگنده‌ها به ویژه صبح زود و شب دیر وقت خواب آرام را از مردم گرفته و با عبور آنها دزدگیر ماشین‌ها روشن می‌شود.

وی افزود: از دیگر مشکلات ما کمبود و نبود درمانگاه است در این راستا یک درمانگاه توسط یک خیر در کنار بلوار احمد بن موسی نیز در حال اجرا بود که حتی اسکلت آن هم زده شده اما با فوت خیر عملیات اجرایی آن سالهاست متوقف شده و نیازمند همکاری مسئولین و خیرین برای تکمیل آن هستیم.

مسئول یاوران شورای محله ده پیاله گفت: ما در محله درمانگاه نداشتیم. سال ۱۳۶۰بود که خانم ریاحی یکی از خیرین با یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان یک درمانگاه به مساحت ۲۶۰۰متر در این محل احداث کرد که درمانگاه و تعرفه آن دولتی بود، اما مدتهاست این درمانگاه تعطیل شده و فقط،داروخانه آن فعالیت می‌کند و در مقابل یک درمانگاه خصوصی با ۲۵۰متر مربع مساحت در ساختمانی فرسوده راه اندازی کرده اند که تعرفه آن هم دولتی نیست.مردانی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد زیادی ضایعات فروشی در نقاط مختلف محله وجود دارد که اکثریت آنها هم از افغانستانی ها هستند و بیشترین پول را هم می‌دهند تا این گاراژها از دستشان خارج نشود. البته در بخشی که در منطقه ۲ است قبلا اقدامات خوبی برای جمع آوری آنها شد اما در بخشی که در منطقه ۵هست هنوز هم تعداد زیادی ضایعات فروشی است.وی افزود: این ضایعات فروشی ها گاه صبح‌ها از ترس شهرداری بسته و بعد از ظهرها باز هستند، اما اگر هم تعطیل و پلمپ شوند فردا باز هستند و به کار خود ادامه می‌دهند.یکی  دیگر از اعضای یاوران شورای محله ده پیاله هم گفت: ۱۶متری مشایخ ۴۳سال است در حریم است و تعریض آن به یک مشکل اساسی برای شهر تبدیل شده است. در این زمینه شهرداری منطقه ۲می‌گوید اوقاف و بهزیستی باید مشکل را حل کنند چون املاک مسیر مربوط به آنهاست. این در حالی است که هزینه تملک کل املاک مورد مسیر ۱۶متری مشایخ کمتر از ۲خانه در محله های بالای شهر است.

حسینی با اشاره به سابقه ۱۵ساله در یاوران شورای محله ده پیاله اظهار داشت: یکی از مشکلات ما مربوط به نظافت جوی‌های آب محله است. متاسفانه پاکبانها برای جمع آوری زباله درون جوی‌ها از بیل معمولی استفاده می‌کنند که همراه زباله آبهای آلوده را هم به داخل گاری می‌ریزند و بعد این آب کثیف همه جا می ریزد. من به آنها پیشنهاد دادم که حداقل از بیل یا وسیله ای استفاده کنید که مشبک باشد و آب جوی تخلیه و فقط زباله ها جمع شود تا ما هم مشکل بهداشتی پیدا نکنیم.وی با اشاره به اینکه منزل هیج مسئولی پایین شهر نیست که به فکر مردم این مناطق باشد، اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات ما این است که خط ۲۶ اتوبوسرانی زمانی که وارد بلوار ابوذر می‌شود در خیلی از ایستگاههای مسیر برگشت نمی‌ایستد علت آن هم تخریب تابلوهای این ایستگاه‌ها در جریان حوادث سال ۸۸ است اما در آن سوی بلوار در همه ایستگاهها توقف دارند.

حسینی گفت: مشکل دیگری که در خصوص اتباع وجود دارد این است که تا کنون قولنامه هایی به نام یک ایرانی نوشته می‌شد اما امروز هم قولنامه و هم سند به نام خود اتباع صادر می‌شود.یکی دیگر از ساکنان این محله نیز به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل ما حضور مهاجرین و اتباع بیگانه است. در این زمینه علاوه بر اینکه فرهنگ آنها برفرزندان ما تاثیر می‌گذارد، آنها بهترین منازل این محله را با قیمتهای بالا اجاره می‌کنند و همین امر باعث گران تر شدن هزینه زندگی در این مناطق می‌شود.

صدیقه زارع تصریح کرد: افزایش نرخ کرایه و اجاره بها باعث می‌شود تا هم شهری‌های ما که قبلا به دلیل هزینه این محل به اینجا پناه آورده بودند، به مناطق حاشیه شهر و پایین تر بروند. وی از مشکلات بهداشتی به عنوان دیگر چالش این منطقه یاد کرد و افزود: امروز موش‌های بزرگی در این محله وجود دارد که به اندازه یک گربه هستند و حتی یکی از همسایه های ما تعریف می‌کرد که حتی یک بار غذای آنها را موش برده است.

وی از نبود شعبه بانکی در بلوار ابوذر غفاری و ده پیاله به عنوان یکی دیگر از مشکلات منطقه و نیز نبود باشگاه ورزشی به ویژه در حوزه بانوان گفت: یکی دیگر از مشکلات ما کمبود نانوایی است. چون اتباع بیگانه گاه در هر بار تا ۳۰تا۴۰نان می‌خرند و ظرفیت نانواییها پایین تر است وبه همین دلیل ما یا باید ساعتها در صف نان باشیم یا از محله های دیگر نان تهیه کنیم.

این مددکار اجتماعی از نبود پارک محله ای مناسب به عنوان دیگر مشکل این محله یاد کرد و گفت: از سوی دیگر با توجه به اینکه محله ما مسیر عبور و مرور بخشی از تردد شهرک صنعتی است به ویژه عصرها ترافیک آنقدر زیاد می‌شود که عبور و مرور از خیابان بسیار خطرناک است که جادارد به این موضوع نیز توجه شود.مرعشی یکی دیگر از ساکنان این محل نیز گفت: در حال حاضر به لطف خدا هیچ کوچه خاکی نداریم اما در خصوص آسفالت در بخشی که در منطقه ۲ قرار دارد آسفالت بهتر است اما وضعیت آسفالت آن بخشی که در منطقه۵ است، مناسب نیست و برخی کوچه ها مثل کوچه۲۰ نیاز به لکه گیری آسفالت دارد.

گلنار روستا از دیگر اهالی این محل نیز گفت: مردم این محله از مشکل بی آبی زجر می‌کشند و تابستان امسال خیلی اذیت شدیم، این در حالی است که اکثرا  ساکنان وضعیت مالی نامناسبی دارند، از سوی دیگر نه محل ورزش و نه  یک بازی مناسب برای بچه ها و بانوان وجود ندارد.وی با اشاره به مشکل وجود انبوه اتباع بیگانه و مشکلاتی که برای مردم این محله به وجود می‌آورند، افزود: امنیت خوب است و بد نیست و کوچکترین نگرانی ندیدیم. اما افغانیها از ساعت ۶صبح صر و صدای زیاد دارند، تذکر هم دادیم صبح و شب در آرامش نیستیم، سر و صدا راه می اندازند، گویی که فقط اینها مشکل دارند. برایشان مهم نیست یک خانه اجاره می‌کنند ۳۰۰میلیون راحت پول می‌دهند.زارع از دیگران ساکنان این محله نیز گفت: ما در این محل درمانگاه مناسب نداریم این در حالی است که به جز بیمارستان ناتمام کنار پارک مادر یک درمانگاه ناتمام هم در دوراهی قهرمانی ابتدای بلوار دولت است که اگر اینها تکمیل شود کمک خوبی به مردم این محل است.وی ادامه داد: مشکل دیگر عدم ایجاد شبکه فاضلاب در بخشی از منطقه است که در این بین در قسمت غرب و جنوب غربی بلوار ابوذر غفاری در محدوده منطقه ۵ هنوز شبکه فاضلاب نیامده اما در طرف مقابل از سال۹۰ شبکه فاضلاب اجرا شده است. البته که این را هم نباید فراموش کنیم که مسئول رفع همه مشکلات یک سازمان و دستگاه نیست و همه باید برای رفع مشکلات تلاش کنند.از محله ده پیاله در حالی خارج می‌شویم که سرجمع اصلی ترین مشکل مردم این محله ساماندهی اتباع بیگانه، وجود انبوه ضایعات فروشی‌ها، کمبود پارک، نانوایی، شبکه فاضلاب، قطعی آب، وجود حیوانات موذی، نظافت محل و برخی دیگر از موارد بود که حال منتظریم مسئولان حوزه های مختلف پاسخگویان مردم این محله باشند و آماده ایم تا نقطه نظرات دستگاههای مربوط را در همین صفحه به اطلاع مردم برسانیم،

البته این در حالی است که در گزارش قبلی سرویس گزارش شهری روزنامه شهر مردم که مربوط به گزارشی از مشکلات محله بیات بود هیچ پاسخی از جانب مسئولین به ویژه مسئولین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که بیشترین مشکل مردم محله بیات مربوط به آنها بود دریافت نکردیم.

true
true
پیاله های فقر بیخ گوش شهر گل و بلبل
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true