×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
مشکل آب و برق، کمر صنعت فارس را شکسته است

فقط ۴ ساعت در روز آب داریم و در تابستان باید منتظر قطع ناگهانی برق باشیم، به گزارش عباس امیری خبرنگار شهر مردم، مدیرعامل شرکت صنایع غذایی مینو فارس،بزرگترین شرکت حوزه غذایی در این استان، گفت: مشکل آب و برق، کمر صنعت استان فارس را شکسته است.

محمدفرید خان‌صنمی در جمع خبرنگاران ملی و استانی فارس و شیراز با اشاره به مشکلات و مسائل موجود اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین معضلات شهرک صنعتی شیرا ز بحث تامین آب است؛ نزدیک به ۲ سال است که شرکت مینو تنها  ۳ الی ۴  ساعت آب دارد و حدود ۲۰ ساعت آب آن قطع است.

خان‌صنمی افزود: در این رابطه با مسئولان استان و نمایندگان مجلس تماس های مکرر و جلسات مختلفی را برگزار کردیم اما به جز وعده های مختلف هیچ  کار عملیاتی از طرف آنها تاکنون صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: در آخرین تماس با یکی از نمایندگان شیراز گفته شد که یک کیلومتر دیگر از عملیات انتقال آب سد دوردزن به شهرک صنعتی شیراز باقی مانده است تا معضل این شهرک حل شود؛ جای سوال است که تا زمانی که خط لوله به شهرک صنعتی نرسیده است، چرا به صنایع و کارخانجات جدید مجوز داده می شود.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی مینو فارس با اشاره به اینکه در نیمه اول سال و فصول گرم با توجه به نگاه سیاسی و حفظ شرایط اجتماعی معمولا برق صنایع قطع می شود که خانوار به مشکل برخورد نکنند، یادآور شد: در دو سال گذشته یک روز در هفته و سال گذشته شنبه ها و سال ۱۴۰۰سه‌شنبه‌ها برق شرکت از ساعت ۱۱ تا ۲۳ قطع می‌شد.

به گفته خان‌صنمی امسال تفاهم نامه یا اجبارنامه‌ای به شرکت ارسال شد که این آمادگی را در طول هفته داشته باشید، که برق صنعت شما قطع خواهد شد .

وی گفت: ضررهایی که از قطع برق به شرکت وارد می شود به دو شکل است؛ یکی عدم تولید در زمان قطع برق است و دوم خسارت هایی که در زمان قطع و وصل برق اتفاق می افتد.

خان‌صنمی بیان کرد: به دلیل مشکل آب و برق در شش ماه اول تا ۷۵درصد راندمان شرکت پایین می آید این معضل باعث می شود تا  بهره وری،کیفیت محصول پایین آید و هزینه تمام شده نیز به شدت افزایش پیدا کند.

*تعامل مینوی فارس در جهت شناساندن محصولات سلامت محور در سطح کشور

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی مینو فارس در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فعالیت‌های این شرکت پرداخت و گفت: در شرکت صنایع غذایی مینو فارس به عنوان بزرگترین شرکت حوزه غذایی در سطح استان فارس سعی شده است علاوه بر گسترش فعالیت های اقتصادی و تولیدی؛ تعامل در جهت شناساندن محصولات سلامت محور در سطح کشور افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه امروزه استفاده از محصولات سلامت محور مانند شهد توت و خرما در اکثر کالاها مانند شیرینی و شکلات، آبمیوه ها، بیسکویت‌ها  وکیک‌ها افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: این استقبال باعث شد تا در جهت توسعه نوع  محصول و تعداد اقلام کالایی در حوزه سلامت محور قدم بیشتری برداریم.

وی با اشاره به اینکه شرکت مینو فارس در سال  ۸۵ کلنگ زنی و در ۸۹ به بهره‌برداری رسید، خاطرنشان کرد: با هدف تولید محصولات سلامت محور کار تولید و فرآوری محصولات خرمایی در شرکت مینو فارس آغاز شد و به تدریج به تعداد محصولات اضافه شد.

خان‌صنمی بیان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی شرکت مینو فارس و دسترسی به استان های خرماخیز و همچنین میزان خرمای قابل قبول جهت  فرآوری در جنوب فارس مکان یابی انجام شد و بهره وری قابل قبولی در محصول خرمای کشاورزان با ایجاد یک ارزش افزوده و گسترش آن در بازارهای داخلی و خارجی شکل گرفت.

این فعال حوزه صنعت گفت: با مذاکرات صورت گرفته تعداد شرکت‌های صنعتی که به نوعی شهد خرما و شیرین کننده های طبیعی را جایگزین شیرین‌کننده های مصنوعی مثل شکر کردند افزایش یافت و امروز اکثریت شرکت های برند در سطح بازار جهت تولید و تامین محصولات سلامت محور خود با شرکت مینو فارس همکاری می کنند.

وی افزود: چندین قلم محصول مانند بیسکویت ساقه طلایی، بیسکویت صبحانه آلاله و ویفر کارملا  با استفاده از شهد خرما و شهد توت تولید می شوند که  طی مذاکرات با صنایع سطح کشور توانستیم این محصولات را جایگزین شکر کنیم.

به گفته خانصنمی در این راستا با مشکلاتی از جمله قیمت تمام شده، تغییر ذائقه روبرو بودیم و امکان اینکه مصرف کننده این محصولات را نپذیرید وجود داشت؛ با تلاش در حوزه کیفی مواردی که دچار تغییر ذائقه می شدند کنار رفتند و امروز این محصولات جایگزین مناسب شکر در سبد کالای شهروندان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: از ۱۰ قلم کالای تولیدی در سال ۹۷ به ۵۲ قلم کالا رسیده ایم و در تولیدات شرکت مینو ۳ نوع سبد کالایی متفاوت با ۳ شاخه تعریف شد که شاخه اول محصولات سلامت محور بر پایه توت، خرما، انجیر و انگور است که از جمله  آن می توان به قند خرما شربت های مختلف ، ارده شیره، نوشیدنی ها برپایه شیرین های کننده های طبیعی،سرکه خرما و سرکه بالزامیک اشاره کرد.

خانصنمی افزود: شاخه دوم در حوزه اسنک که عموما آن را با برند پفک نمکی می شناسند، طی دو سال گذشته محصول پاپ کورن با دو طعم جدید کچاپ و سرکه ای به این سبد کالایی اضافه شد. همچنین خط جدید با برند روز دنیا در حوزه تولید محصول کرانچی را داشته ایم که این محصول با برند ریچی در سه طعم باربیکو، فلفلی و پنیری از ابتدای سال آینده وارد بازار خواهد شد.

وی از جمله اهداف آینده شرکت  را تولید پفک با طعم های جدید و طرح های متفاوت مثل لوله ای، حلقه ای و طعم پیاز جعفری  عنوان کرد و افزود: محصول چیپس را نیز در دستور کار آزمایشی شرکت قرار داده ایم و در صورت تایید وارد بازار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی مینو فارس بیان کرد: در شاخه سوم توسعه زیرساختی و عمرانی در شرکت مینو فارس شکل گرفت و ورود و خریداری خط بیسکویت از بزرگترین برند تجهیزات انجام شد که به واسطه نیازی که برای فضای تولیدی بود، احداث سوله‌ای به مساحت ۵ هزار متر اجرایی شد که بزرگترین خط بیسکویت در استان فارس سال آینده راه اندازی می شود.

خان‌صنمی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت آردی که در استان فارس وجود دارد و با توجه به اینکه شرکت مینو برند یک بیسکویت ایران در حوزه تولید و پخش است؛ براساس نیاز سنجی راه اندازی این خط کلید خورد.

وی گفت:در بحث خرما و کالاهای  سلامت محور و در حوزه آرد و گندم سعی شد تا از ظرفیت استان استفاده کنیم تا  کمک ویژه ای به انها شود، شروع آن با کمک به کشاورزانی که در حوزه خرما فعالیت داشتند آغاز شد و امروز به عنوان بزرگترین پالایشگاه در سطح کشور  این فعالیت در شرکت مینو فارس  ادامه دارد.

خان‌صمنی افزود: همچنین سعی شد تا از دیگر محصولات استان مانند انجیر و توت استفاده شود و امروز در حوزه آرد و گندم  گام های خوبی برداشته شده است و امیدواریم این توسعه در سال های آتی ادامه داشته باشد.

وی یادآور شد: با راه اندازی این خط بیسکویت اشتغالزایی خوبی شکل می گیرد که به صورت مستقیم ۶۰ تا ۷۰ نفر و به صورت غیر مستقیم ۲۰۰ نفر به این مجموعه اضافه خواهند شد و در صورت بهره برداری از خط بیسکویت امکان خرید لاین یا خط دوم در حوزه ویفر پیش بینی ها آن انجام شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی مینو فارس در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۳ اهداف کلی شرکت توسعه زیرساختی، منابع انسانی و توسعه خطوط و ورود به فرابورس است و بعد از آن وارد بورس خواهیم شد و بطور کلی در سطح کشور به عنوان شرکت سهامی عام فعالیت خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی مینو فارس در حوزه صادرات نیز گفت: بازارهای خوبی درحوزه صادارت از جمله به کشورهای ترکیه روسیه و… داریم و صادرات نسبت به سال۱۴۰۰ حدود ۱۲۰ درصد رشد و نسبت به سال گذشته۲۵ درصد رشد داشته است

true
true
مشکل آب و برق، کمر صنعت فارس را شکسته است
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true