×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
مراکز خرید گندم فارس حق دریافت وجه از کشاورزان ندارند

مراکز خرید گندم فارس حق دریافت وجه از کشاورزان ندارند، مدیرکل تعاون روستایی فارس در خصوص دریافت وجه از کشاورزان توسط مراکز خرید گندم گفت: مراکز خرید گندم استان حق دریافت هیچ‌گونه وجهی از کشاورزان بابت دریافت محصول ندارند و باید از تحویل هرگونه گندم خارج از دستورالعمل جلوگیری کنند که در صورت مشاهده تخلف با مرکز خاطی برخورد خواهد شد.

سیدکاظم موسوی سه‌شنبه در گفت‌ و گو با شهرمردم افزود: هیچ‌یک از مراکز خرید تضمینی گندم بابت توزیع محموله‌های که به این مراکز وارد و یا خارج می‌شوند وجهی دریافت نمی‌کنند و براساس گزارش هایی که به ما رسیده برخی مراکز خرید غیرتضمینی که به صورت توافقی گندم‌ها را به بخش خصوصی تحویل می‌دهند اقدام به دریافت این مبالغ می‌کنند.

تحویل هرگونه گندم خارج از دستورالعمل تخلف است

مدیرکل تعاون روستایی فارس ادامه داد: دریافت هرگونه وجه نقدی از کشاورزان در استان بابت وزن باسکول گندم غیر قانونی است و تخلف محسوب می‌شود و اگر در مرکز خرید تضمینی گندم این اتفاق بیفتد حتما برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نمونه‌برداری از گندم در جهت شفافیت کار انجام می‌شود، اضافه کرد: مراکز خرید باید در نحوه نمونه‌برداری و تعیین افت دقت لازم را داشته باشند و از تحویل هرگونه گندم خارج از دستورالعمل جلوگیری کنند.

موسوی با اعتقاد به اینکه نظام تعاون به عنوان یک نظام اقتصادی محسوب می‌شود که اهدافش را متناسب با نظام اقتصادی اسلامی پیش می‌برد، گفت: نیاز است تعاونی‌ها توسعه یابند.

تعاونی‌ها انحصار شکن هستند

مدیرکل تعاون روستایی فارس بیان کرد: تعاونی‌ها انحصار شکن هستند و اجاره نمی‌دهند بخش‌های دیگر در اقتصاد اخلال ایجاد کنند؛ در واقع تعاونی‌ها هر جا نیاز شده با حداقل امکانات بیشترین خدمات را ایجاد کرده‌اند.

موسوی افزود: نیاز است که در دولت سیزدهم در حوزه توسعه تعاونی‌ها گام‌های محکم‌تری برداریم و با هدف ترویج فرهنگ تعاون و اطلاع‌رسانی در این زمینه تلاش کنیم و تمهیدات لازم را با بهره‌گیری از تجارب سیاستگذاران، دولتمردان و مسئولان استان بیندیشیم‌.

وی ادامه داد: مسئولان استان هم باید همکاری لازم را با اداره‌کل تعاون روستایی داشته باشند تا نقش تعاونی‌ها در اقتصاد از آنچه که امروز هست بیشتر شود.

ضرورت دیده شدن نقش تعاون در برنامه هفتم توسعه

مدیرکل تعاون روستایی فارس عنوان کرد: انتظار داریم که در برنامه هفتم توسعه که در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد نقش تعاون به خوبی دیده شود و حمایت‌های لازم برای توسعه نظام تعاون صورت بگیرد تا در پنج سال آینده شاهد اجرای برنامه‌های قابل توجهی باشیم که در برنامه هفتم به عنوان سند بالادستی تعریف شده است.

موسوی بیان کرد: در برنامه پنجم توسعه ۲۵ درصد نقش تعاونی‌ها در اقتصاد تعریف شده بود امروز عدد پنج درصد، هفت درصد و ۱۰ درصد اعلام می‌شود؛ برای رسیدن به ۲۵ درصد سهم در اقتصاد کشور باید تمهیدات لازم در برنامه هفتم اندیشیده شود.

نقش تعاون روستایی در مهاجرت معکوس

وی با اعتقاد به اینکه تعاونی‌ها باید تقویت شوند تا بتوانند در اقتصاد، تولید و اشتغال نقش‌آفرینی کنند، گفت: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم، فعال کردن اقتصاد روستا با هدف فراهم کردن زمینه مهاجرت مردم از شهرها به روستاها است.

وی ادامه داد: در حقیقت سیاست دولت سیزدهم این است که در روستا و در جایی که بستر تولید است فضایی فراهم کند تا زمینه استمرار حضور روستانشینان و عدم مهاجرت آنها از روستا به شهر فراهم شود.

بازمهندسی ساختار و اصلاح فرآیندها، مهمترین برنامه دولت در تعاونی‌های روستایی است

این مقام مسئول اضافه کرد: برای تحقق این امر خدمات بسیاری در حوزه روستا انجام شده و زیرساخت‌هایی که برای توسعه روستایی نیاز است فراهم شده به گونه‌ای که در روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار هم آبرسانی، برق‌رسانی و گازرسانی انجام و دورترین نقاط روستا جاده آسفالته کشیده شده است.

فراهم شدن زمینه سرمایه‌گذاری در روستاها

موسوی یادآور شد: هرچند خشکسالی‌ها در سال‌های اخیر باعث از بین رفتن منابع آبی شد که این مسئله مشکلات بسیاری را برای بخش کشاورزی به عنوان تنها محل درآمد روستاییان، ایجاد کرده است

وی ادامه داد: با این حال سیاست‌های دولت در زمینه توسعه گلخانه‌ها، کشت گیاهان کم‌آب بر، استفاده از اراضی شیبدار برای تولید و توسعه گیاهان دارویی زمینه اسکان روستاییان در مناطق روستایی را فراهم کرده است.

مدیرکل تعاون روستایی فارس اظهار کرد: همچنین دولت با اعطای تسهیلات، مستندسازی زمین‌های کشاورزی و صدور اسناد کشاورزی زمینه و شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاری در روستا فراهم کرده است.

موسوی افزود: خوشبختانه با اتفاقات خوبی که پس از انقلاب اسلامی در حوزه روستایی شکل گرفته شاهد مهاجرت معکوس هستیم.

تعاونی‌ها بهترین نماد مشارکت مردمی

وی با بیان اینکه امروز بحث حکمرانی متعالی مطرح است، گفت: تعاونی‌ها بستری هستند که می‌توان از آنها برای رسیدن به حکمرانی متعالی بهره گرفت.

مدیرکل تعاون روستایی فارس عنوان کرد: در حال حاضر ایراد و آسیبی جدی در فرهنگ جامعه وجود دارد که هرگونه کمبود و کاستی به دولت ارتباط داده می‌شود لذا باید به جایی برسیم که از دولت انتظار داشته باشیم مشکلات کلان را حل کند اما مشکلات کوچک و خرد را باید خودمان برطرف کنیم.

موسوی با اعتقاد به اینکه تعاونی‌ها بهترین نماد مشارکت مردمی هستند، افزود: نیاز است رسانه در زمینه ترویج فرهنگ تعاون قدم بردارد و اگر فرهنگ تعاون را در بین مردم افزایش دهیم قطعا باعث کاهش مشکلات شده‌ایم.

تعاونی‌ها رقیبی برای نظام سرمایه‌داری

وی تعاونی‌ها را رقیبی برای نظام سرمایه‌داری دانست و گفت: تعاونی رقیب جدی برای سرمایه‌داران است؛ این جریانات از رشد تعاونی رضایت نداشته و این نوع نگرش به بخش تعاون آسیب زده است.

وی با بیان تعاونی‌ها نیاز به حمایت جدی دولت و مجلس دارند، افزود: باید خط اعتباری لازم برای تعاونی‌ها در نظر گرفته شود، به عنوان مثال اگر نیاز باشد تعاونی‌ها در حوزه‌ای که قیمت محصول کشاورزی افت پیدا کرده ورود کنند نیاز به نقدینگی دارند.

مدیرکل تعاون روستایی فارس اظهار کرد: هرچند کشاورزان به تعاونی‌ها اعتماد دارند اما به دلیل اینکه کشاورزان هزینه‌های سنگینی متحمل می‌شوند نیازمند تامین نقدینگی هستند لذا باید تدابیر لازم برای حل این مشکل اندیشیده شود.

موسوی افزود: نباید تعاونی که پنج هزار نفر عضو دارد در سطح تسهیلاتی قرار بگیرد که یک فرد معمولی در بانک از آن برخوردار می‌شود.

true
true
مراکز خرید گندم فارس حق دریافت وجه از کشاورزان ندارند
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true