×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
عملکرد دولت در حوزه فضایی و پرتاب ماهواره امیدآفرین است

عملکرد دولت در حوزه فضایی و پرتاب ماهواره امیدآفرین است ، دبیرجامعه اسلامی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه پیشرفت‌های چشم‌گیر در بخش فضایی و پرتاب ماهواره از دستاوردهای دولت فعلی است، گفت: امروز در جایگاهی ایستاده‌ایم که چندین ماهواره بومی در فاصله زمانی کمتر از یک سال وارد مدار می‌شود و روز به روز به توانمندی‌ها افزوده می‌شود.‌

«به گزارش شهرمردم ، پویا محمودی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم برای افزایش رشد اقتصادی و بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام، گفت: بهبود شرایط اقتصادی یکی از وعده‌هایی است که دولت فعلی از ابتدا با مطرح کردن آن به عنوان وعده انتخاباتی و در ادامه یکی از اولویت‌های دولت و دغدغه‌های مردم، توجه ویژه‌ای به آن داشته است.

دبیرجامعه اسلامی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: طبیعتاً اولویت قرار گرفتن یک مسأله، منجر به بسیج شدن امکانات موجود در راستای حل آن و به دست آمدن دستاوردهایی در این زمینه می‌شود؛ اشاره مقام معظم رهبری به اقدامات اقتصادی شیرین دولت در دیدار اخیر با کارگزاران نظام نیز می‌تواند تأییدی بر نتیجه‌بخش بودن این تلاش‌ها باشد.

وی یادآور شد: دولت از ابتدا با پیگیریاموری چون احیای واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل و پیشبرد پروژه‌های زیربنایی و محرومیت‌زدایی، پروژه‌های آبرسانی و راه‌سازی، دستاوردهای بخش بهداشت و درمان و پیشرفت‌های حوزه دانش‌بنیان، کام مردم را شیرین کرد.

محمودی با بیان اینکه پیشرفت‌های چشم‌گیر در بخش فضایی و پرتاب ماهواره را می‌توان از دیگر دستاوردهای دولت فعلی برشمرد، تصریح کرد: سال‌ها حتی امکان پرتاب یک ماهواره به فضا توسط متخصصان ایرانی وجود نداشت، اما امروز در جایگاهی ایستاده‌ایم که چندین ماهواره بومی در فاصله زمانی کمتر از یک سال وارد مدار می‌شود و روز به روز به توانمندی‌ها افزوده می‌شود.‌

حذف ارز ترجیحی سیاستی عدالت محور بود

دبیرجامعه اسلامی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: حذف ارز ترجیحی یکی دیگر اقدامات مثبتی است که جا دارد به آن پرداخته شود. این موضوع دست کم از دو جهت حائز اهمیت است؛ اول اینکه زمینه فساد و رانت را از بین می‌برد و دوم آن که اثرات اقتصادی ثانویه به دنبال دارد. شاید تلخی که وجود رانت و فساد با ایجاد احساس نابرابری در دل مردم بوجود می‌آورد با هیچ چیزی قابل جبران نباشد؛ حذف ارز ترجیحی با از بین بردن بستر ایجاد این نابرابری اقدامی بجا و قابل تقدیر است.

وی تأکید کرد: از طرفی سیاست‌های یارانه‌ای و حمایتی دولت نباید به شکلی باشد که منجر به مصرف گرایی و اسراف شود. یکی از اشکالات اساسی و ذاتی تخصیص یارانه به ابتدای زنجیره این است که هر کس بیشتر مصرف کند، بیشتر بهره‌مند می‌شود؛ در حالی که اگر این یارانه به انتهای زنجیره تعلق گیرد، هدفمندتر است و دریافت کننده یارانه می‌تواند آن را در جایی که نیاز دارد و به اندازه‌ای که نیاز دارد استفاده کند. البته این مباحث محل بحث کارشناسی است و نمی توان نگاه صفر و یک داشت، ممکن است در مواردی، راهبرد ترکیبی، راه حل مناسب تری باشد، اما در یک نگاه کلی سیاست حذف ارز ترجیحی سیاستی نزدیک تر به عدالت است که انتظار می‌رود ادامه پیدا کند و نه تنها در بخش ارز، بلکه در سایر بخش‌هایی که به آنها یارانه تعلق می گیرد هم نیاز به بازنگری عاقلانه در سیاست‌ها داریم.

محمودی اظهار کرد: آنچه تا اینجا انجام شده خوب و قابل تقدیر است، اما کافی نیست و باید ادامه پیدا کند. اما، با وجود دستاوردها همچنان اوضاع معیشتی مردم و شرایط اقتصادی با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد که امید است در آینده بهبود یابد.

دبیرجامعه اسلامی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان کرد: هر دستاوردی نه فقط حاصل تلاش یک فرد یا یک گروه، بلکه محصول تلاش مجموعه‌ای از افراد و گروه‌ها در طول زمان است. افتتاح یک پروژه نتیجه طی فرایندی است که ممکن است چندین سال به طول بیانجامد و گاهی چندین دولت و افراد متعدد درگیر آن باشند. چه بسا بسیاری از دستاوردهایی که امروز شاهد آن هستیم، نه فقط حاصل عملکرد کسی که آن را افتتاح می‌کند، بلکه محصول تلاش و تجربه این افراد و کسانی است که در دوره‌های قبل اقداماتی در این زمینه داشته‌اند. جا دارد از همه این افراد قدردانی شده و برای ادامه، از مسئولان فعلی امر حمایت شود.

true
برچسب ها : ,
true
عملکرد دولت در حوزه فضایی و پرتاب ماهواره امیدآفرین است
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true