×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس فرصتی برای بازیابی پتاسیل های کم نظیر فارس

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس فرصتی برای بازیابی پتاسیل های کم نظیر فارس،  به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار شهر مردم، نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، دیروز دوشنبه در سالن ‏اجتماعات هتل چمران برگزار شد. ‏

به گزارش «شهر مردم »‏ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در این نشست خبری، اظهار داشت: برپایی نمایشگاه گردشگری پارس، فرصتی برای بازیابی و معرفی هر چه بیشتر ‏پتاسیل های مغفول مانده گردشگری استان است که امسال نیز سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس، از ۱۳ تا ۱۶ دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های ‏بین‌المللی شیراز، برگزار خواهد شد.

* جذب گردشگران شیعه کشورهای همسایه به شیراز اولویت اصلی مدیر جدید میراث فرهنگی فارس

محمد ثابت اقلیدی که به تازگی به سمت مدیرکلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس درآمده است، در ابتدا گریزی بر رویکرد مدیریتی که در آینده، پیش خواهد گرفت زد و گفت: توسعه گردشگری در فارس، با تمامی ظرفیت های موجود، آن طور که باید انجام نگرفته است و ما، حسب اجرای منویات رهبر معظم انقلاب، در نظر داریم تا با بالفعل کردن ظرفیت های گردشگری زیارت در شهر شیراز، به عنوان سومین حرم اهل بیت، بتوانیم این ظرفیت مغفول مانده گردشگری شیراز و فارس را احیا کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، در ادامه افزود: با توجه به اینکه بالغ بر ۸۲ درصد گردشگران ورودی در کشورهای مختلف جهان را گردشگران همسایه، تشکیل می دهند، بیشترین میزان گردشگران ورودی کشور ما نیز از عراق است که حدود نیمی از کل گردشگران ورودی به کشور را تشکیل می دهند، از این رو، در نظر داریم، با برقراری تعامل با دو شهر مذهبی مشهد و قم که عموما گردشگران شیعه عراقی، به منظور زیارت به این دو شهر سفر می کنند، زمینه ای فراهم کنیم تا این گردشگران پس از سفر به مشهد و قم، سفر به شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت را در برنامه خود جای دهند، از این رو، ارتباطی معنادار با این دو شهر مذهبی برقرار خواهیم کرد، تا بتوانیم به جذب گردشگران مذهبی در شیراز بپردازیم، به همین سبب، به معرفی ظرفیت های مذهبی شهر شیراز در کشور عراق و بازاریابی برای جذب گرشگر زیارت از این کشور، خواهیم پرداخت.

ثابت اقلیدی، با اشاره به اینکه گردشگران زیارت از ظرفیت های مختلف اقتصادی برخوردارند، گفت: این گردشگران هم با بضاعت مالی اندک هستند و هم با بضاعت مالی خوب، و ما برای هر نوع گردشگر با بضاعت مالی، می توانیم به خدمات دهی در تاسیسات مختلف گردشگری، از مهمانسرا تا هتل های ۵ ستاره بپردازیم.

وی، توسعه گردشگری فرهنگی را نیز مبتنی بر تبلیغ کتیبه های باستانی فارس برای معرفی درست کشور ایران و پیشینه آن، خواند و گفت: ما در نظر داریم در مناطقی از استان که کتیبه ها و آثار باستانی، هویت بخش فرهنگ و ملیت ما وجود دارد، رویدادهای روایتگری را تعریف کنیم تا به معرفی پیشینه، کشورمان در عرصه داخلی و بین المللی به صورت صحیح پرداخته شود. این برنامه هم موجب اتفاقی خجسته خواهد بود که بسته گردشگری فرهنگی و تاریخی فارس را از چند محور محدود، به تخت جمشید، پارسارگاد، حافظیه و سعدیه به محورهای دیگری چون، محور جهانی ساسانی گسترش خواهد داد و هدف از این توسعه، افزایش وسعت بازار خدمات مسافرتی شهر شیراز و استان فارس است که نهایتا به جذب گردشگر و تکمیل زنجیره گردشگری با تکیه بر پتانسیل های خوب گردشگری فارس می پردازد، همچنین این کار، به ایجاد ایونت ها و برنامه های مختلف که منجر به اقامت گردشگر در استان فارس و شهر شیراز خواهد شد، به رونق جریان اقتصاد گردشگری خواهد پرداخت.

مرمت اصولی و با سرعت مناسب بناهای تاریخی، متناسب با منابع در اختیار و انجام کارهای مارکتینگ، متناسب بازار هدف گردشگران خارجی و داخلی و معرفی استان فارس، به عنوان یکی از قطب های گردشگری کشور است، از دیگر برنامه های بیان شده توسط مدیر کل میراث فرهنگی فارس بود، وی، همچنین بر شرکت شیراز در دو نمایشگاه مهم بین المللی گردشگری آلمان (ITB Berlin) و نمایشگاه فیتور اسپانیا تاکید کرد.

*‏حضور ۹ کشور خارجی در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس

مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری فارس نیز در نشست با خبرنگاران، در خصوص ویژگی های سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس، گفت: این نمایشگاه، چند ویژگی شاخص دارد که یکی از آنها مشارکت خوب بخش خصوصی و بخش دولتی است که از ویژگی های مدیریتی خاص این دوره از برگزاری نمایشگاه بوده است. این تعامل سازنده را شرکت توسعه گردشگری فارس، ‏با بخش های خصوصی گردشگری استان در طول ۵ ماه آمادگی برای نمایشگاه برقرار کرد، تا زمینه بروز توانمندهای بخش خصوصی گردشگری استان، به نمایش دربیاید.

احمدرضا نقیب‌زاده، یکی دیگر از ویژگی های سیزدهمین نمایشگاه پارس را همکاری دستگاه های اجرایی استان از جمله، استانداری فارس و شهرداری شیراز در مراحل مختلف آماده سازی نمایشگاه خواند و اظهار داشت: تنوع موضوعات مختلف در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری و چهاردهمین نمایشگاه صنایع دستی، حضور اقوام مختلف ایرانی و نمایش توانمندی های آنها، از دیگر ویژگی های این دوره است. همچنین حضور فعال کانون اتومبیلرانی و جهانگردی استان نیز در یک سالن اختصاصی که به نمایش تجهیزات سفر این کانون اختصاص داده شده، از دیگر ویژگی های سیزدهمین نمایشگاه گردشگری شیراز است.

نقیب زاده در ادامه، گردهمایی حلقه های مختلف گردشگری در سیزدهمین دور برگزاری را از ویژگی های دیگر این نمایشگاه خواند و گفت: ما در این نمایشگاه، شاهد حضور ایرلاین های خارجی و داخلی و شرکتهای فعال در حوزه آموزش گردشگری و شرکتهای مسافرتی و … هستیم که ضمن معرفی توانمندی های خود، به رقابت با یکدیگر برای جذب گردشگر و مسافر، خواهند پرداخت و ضمن آن نیز ایجاد فضای تعامل میان حلقه های گردشگری از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این دور از برگزاری خواهد بود.

مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری فارس، یکی دیگر از ویژگی های نمایشگاه را توجه به اثرگذاری نمایشگاه در عرصه های بین الملللی خواند و افزود: در نظر داریم با این رویکرد، بتوانیم در چهارچوب برگزاری این نمایشگاه، به برندسازی شهر شیراز بپردازیم، از این رو، سایتی به آدرس www.shirazite.com  به عنوان سایت نمایشگاه، تعریف کردیم که معرفی ظرفیت های گردشگری شهر شیراز، یکی از مواردی است که در این سایت، دیده شده است‏. یکی دیگر از مباحث در حوزه بین الملل، حضور فعالین گردشگری بین المللی در نمایشگاه است که ما در این دوره، سی مهمان خارجی از ۹ کشور عربستان، عراق، کویت، سریلانکا، مالزی، ترکیه، آلمان، امارات متحده عربی و پاکستان خواهیم داشت که این مهمانان، علاوه بر حضور، به شکل ویزیتوری در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری فارس غرفه نیز خواهند داشت.

وی، در ادامه عنوان کرد: اتفاق ویژه دیگر این نمایشگاه، حضور عتبه مقدس کاظمیه عراق در کنار تولیت شاهچراغ(ع) در فضای نمایشگاه است که با توجه به اینکه عراق، بازار هدف گردشگری ماست، این حضور می تواند بسیار مهم باشد تا به معرفی موضوعات معنوی و ظرفیت های گردشگری مذهبی شیراز بپردازیم.

توجه ویژه به گردشگری سلامت، حضور میز ملی ادبی، حضور میز ملی عشایر، میز ملی خوارک اقوام و میز ملی خوراک تاریخی، از دیگر ویژگی های این نمایشگاه است که نقیب زاده به آن اشاره کرد، همچنین در این نمایشگاه غرفه ای ویژه برای استقرار خبرنگاران، در نظر گرفته شده است.

*معرفی شش خوراک تاریخی شیراز در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس نیز در این نشست، با اشاره به اینکه یکی از برنامه های این انجمن در این دور از نمایشگاه، برگزاری دوره های شیرازشناسی است که ثبت نام آن در طول سه روز برگزاری نمایشگاه، صورت خواهد گرفت که این دوره ها با هدف جذب گردشگر، برگزار خواهد شد.

مسعود منیعاتی، افزود: در گردشگری خوراک‌های تاریخی شیراز، امسال شش خوراک و پی خوراک تاریخی از دوره باستان و دوره حافظ و سعدی، بر اساس کتابهایی که این دستور غذا ها را مستند کرده اند، در طول نمایشگاه رونمایی خواهد شد، تا ضمن معرفی این خوراک ها، در زمینه احیای آنها و جذب گردشگر خوراک، گامی برداشته باشیم. اکران نمایشگاه عکس بافت تاریخی در سه روز برگزاری، از دیگر برنامه هایی بود که منیعاتی، به آن اشاره کرد.

* برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس ۶۵۰۰ متر فضای مسقف نمایشگاهی

دبیر سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی نیز با اشاره به اینکه ۶۵۰۰ متر فضای نمایشگاهی در قالب سالن های مسقف، به برگزاری سیزدهمین نمایشگاه پارس، اختصاص پیدا کرده است، گفت: سالن حافظ، به نمایش تاسیسات گردشگری، هتلداری و صنوف گردشگری، شرکت های هوایی، سفارت خانه ها، کمپانی های خارجی و تولیت آستان احمد بن الموسی و عتبه کاظمین(ع)، اختصاص یافته است. همچنین حدود ۹۰۰ متر مربع به معرفی توانمندی های اقوام که از تمامی استان های کشور در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، اختصاص یافته است.

***حضور هنرمندان صنایع دستی از سی استان کشور چهاردهمین نمایشگاه صنایع دستی پارس

خسرو مقدسی، در ادامه اظهار کرد: سالن های سرو و بهار که بالغ بر۱۸۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی دارند، در اختیار هنرمندان صنایع دستی از سی استان کشور و ۲۸ شهرستان فارس، قرار خواهد گرفت که جمعا ۱۹۵ هنرمند در ۵۱رشته صنایع دستی، در این دو سالن، به نمایش آثار هنری خود خواهند پرداخت.

علاوه بر آن، تعداد ۱۸ شهر و روستای صنایع دستی کشور در غرفه های جداگانه، به ارائه آثارشان خواهد پرداخت و در نهایت نیز فضای ۹۰۰ متری در اختیار کانون اتومبیلرانی و جهانگردی فارس، قرار داده شده است.

مقدسی، فضای باز نمایشگاهی را نیز مکانی دو هزار متری خواند که در اختیار عشایر و اقوام کشور، برای ارائه توانمندی های این اقوام، قرار خواهد گرفت، وی، همچنین به امکان برقراری طرح تحریک تقاضای صندوق کارآفرینی امید، برای خرید صنایع دستی اشاره کرد که متقاضیان می توانند تا سقف ۲۰ ‏میلیون تومان تسهیلات، برای خرید صنایع دستی دریافت کنند.‏

وی، در پایان به معرفی برنامه های آموزشی و جنبی نمایشگاه پرداخت و گفت: حضور میهمانان بین‌المللی و داخلی در قالب سخنرانی و ارائه مطالب آموزشی، در حاشیه نمایشگاه، صورت خواهد گرفت که پرفسور ولف گان، استاد دانشگاه هامبورگ و کارشناس دوره ای سازمان جهانی جهانگردی، با موضوع چالش های گردشگری و فرصت ها، در صبح پنج شنبه ۱۳ و شنبه ۱۶ دی ماه، در هتل چمران به ارائه سخنرانی خواهد پرداخت، دیگر سخنرانان سیزدهمین دور نمایشگاه ها گردشگری پارس نیز مسعود منیعاتی، محمد یزدان پناه و علی سبوکی خواهند بود که هریک به ارائه سخنرانی در حوزه های مختلف گردشگری، خواهند پرداخت.

آیین افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه پارس، صبح روز ۱۳ دی ماه، در سالن وصال هتل هما، از ساعت ۹ و نیم تا ۱۱ و نیم صبح، برگزار خواهد شد

true
true
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس فرصتی برای بازیابی پتاسیل های کم نظیر فارس
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true