×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
دومین مجمع ملی کاهش خطرپذیری برگزار شد

دومین مجمع ملی کاهش خطرپذیری برگزار شد ، دومین مجمع ملی کاهش خطرپذیری با حضور وزیر کشور و بیش از ۲۰۰ کارشناس و استاد دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شهرمردم، احمد وحیدی وزیر کشور روز سه شنبه در مجمع ملی کاهش خطرپذیری حوادث (طبیعی) که در وزارت کشور برگزار شد، نظرات کارشناسان و اساتید حوزه حوادث را شنید و گفت: حضور ساماندهی شده تشکل های مردمی پس از وقوع بحران بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: اما آنچه در این میان مهم است و باید به آن توجه شود، ساماندهی کردن مردم پس از وقوع بحران در امر کمک رسانی است.

وی همچنین افزود: پس از وقوع بحران و پیش از رسیدن نیروی دولتی و امدادی، مردم همان منطقه می‌توانند با مسوولیت پذیری که دارند، کمک زیادی کنند.

وحیدی در ادامه بر ضرورت آموزش مستمر تشکل‌ها تاکید کرد و گفت: ستاد بحران و دیگر تشکل های مرتب، باید آموزش و بازآموزی داشته باشند تا در صورت بروز بحران درست عمل کنند.

وی همچنین از کارشناسان و اساتید حاضر خواست برای بهبود عملکرد و خروجی مجمع، پیشنهادهایشان را ارایه کنند.

وزیر کشور بر سازماندهی تشکل های مردمی، تسریع در ایجاد زیر ساخت ها و شناسایی خطر و کاهش پیامدهای آن و ایجاد زمینه برای انسجام نیروها هنگام شرایط بحرانی تاکید کرد و افزود: ما در زمان وقوع بحران باید در میدان باشیم و برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات باید بر این اساس انجام و به نتیجه برسد.

وحیدی شناخت مساله برای کاهش خطرات حوادث و سوانح را مهم دانست و اظهار کرد: در مدیریت بحران و کاهش ریسک خطرات، مسایل نباید به فراموشی سپرده شوند.

وزیر کشور بازخوانی نقش هر دستگاه در شرایط بحران را مورد اشاره قرار داد و گفت: بحث تشکل های مردمی در شرایط بحران و سازمان یافتن آن را خیلی مهم می دانیم و باید این مهم به عنوان بزرگترین امکان برای شرایط سخت سازماندهی مناسب شود.

وحیدی، توسعه زیر ساخت ها به خصوص در زمینه لرزه نگارها و شتاب نگارها را مورد توجه قرار داد و در ارتباط با گزارش نماینده مرکز ژئوفیزیک گفت: از راه اندازی تاسیسات لرزه نگاری به میزان مورد نیاز کشور حمایت می کنیم و سازمان مدیریت بحران در این زمینه برنامه ریزی کند.

وی توجه به آموزش مرتبط با آمادگی در برابر مدیریت بحران را مورد تاکید قرار داد و گفت: آموزش در این عرصه باید یک جریان مستمر و همراه با نرم افزارهای لازم باشد.

وزیر کشور در مورد موضوع اقتصاد بحران نیز پیشنهاد کرد با تشکیل کارگروهی، رابطه دولت و ملت در شرایط بحرانی مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد.

حفظ محیط زیست، اصل پیشگیری از بحران‌های طبیعی

علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست به منابع طبیعی و نحوه بهره برداری از آن اشاره کرد و گفت: بحران ها یا طبیعی یا انسان ساز هستند و اصل پیشگیری در هر دو موضوع، حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کشور است .

وی با اشاره به شرایط حاکم بر جهان و نحوه بهره برداری از سرزمین و تغییر اقلیم گفت: این وضعیت باعث شده که امروز در وضعیت مناسبی از نظر داشته های پشتیبان قرار نداشته باشیم .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، تنوع های فرهنگی و سرزمینی ایران را مورد اشاره قرار داد و افزود: هرچه این تنوع ها بیشتر باشد تاب آوری در زمان بحران افزایش می یابد، اما علت اینکه چرا در زمان بحران خسارات و تلفات سنگینی را متحمل می شویم؛ عدم توجه به پشتیبان های اصلی است.

سلاجقه ادامه داد: مساله پسماند که ناشی از مصرف خود مردم است، در حال تبدیل شدن به یک بحران برای کشور است که امید می‌رود با نشست هایی چون مجمع ملی کاهش خطرات حوادث و سوانح، سامان یابد.

فرهنگ سازی برای پیشگیری از بحران

محمد حسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این نشست درباره اهداف و وظایف این مجمع ملی گفت: این نهاد یک مجمع مشورتی و بازوی شورای عالی مدیریت بحران محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه این مجمع دارای پنج کمیته تخصصی بوده و باید سالی دو بار برگزار شود، اظهار داشت: مباحث و نظریات از سوی کمیته‌ها در طول سال بررسی و در این مجمع ارائه می‌شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه این مجمع دارای ۲۲۰ عضو است، افزود: روسای پژوهشگاه‌های مختلفی که به موضوع حوادث طبیعی مرتبط هستند از اعضای اصلی این مجمع به شمار می روند.

وی با اشاره به این‌که از ۶۴‌ مخاطرات شناخته شده در جهان ۴۴ مخاطره در ایران روی می‌دهد، گفت: ما در این مجمع بیشتر روی حوادثی مانند سیل، طوفان، خشکسالی، زلزله فرونشست، سرمازدگی، آتش سوزی، ریزگردها، شیوع بیماری های و همه گیری‌ها گیاهی بحث و تمرکز می‌کنیم.

true
true
دومین مجمع ملی کاهش خطرپذیری برگزار شد
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true