×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
تداوم عملیات آبرسانی به شیراز؛ انتقال آب از مخازن معالی‌آباد تا میانرود

تداوم عملیات آبرسانی به شیراز؛ انتقال آب از مخازن معالی‌آباد تا میانرود،  با توجه به تکمیل خط دوم آبرسانی از سد درودزن به کلانشهر شیراز، شرکت آب و فاضلاب اعلام کرد پروژه رینگ بین مخازن این شهر از اهمیت ویژه ای برخوردار است که شروع آن از مخازن معالی آباد تا مخازن میانرود است و در دست اجراست.

به گزارش خبرنگار شهر مردم  ، مشکل افت فشار و قطعی آب در تابستان برخی از استان‌ها را با مشکلات بسیاری روبه رو کرده است؛ امسال ۲۴ استان کشور با تنش آبی روبرو شدند که این تنش در هفت استان شدیدتر بود.

معضل تنش آبی در فارس

استان فارس نیز از جمله استان‌هایی است که با معضل تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کند.در حقیقت با آغاز فصل گرما و افزایش تقاضای مصرف آب، تنش آبی مهمان ناخوانده بسیاری از شهرستان‌های فارس به ویژه شیراز شد و به نظر می‌رسد امسال این روند شدت بیشتری داشت چراکه از همان روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه بسیاری از شهرها با مشکلات قطعی و یا افت فشار مواجه شدند.در حال حاضر مردم از نقاط مختلف استان به‌ویژه شهر شیراز خواستار تعیین تکلیف وضعیت آب هستند.

چه تدابیری برای قطعی و افت فشار آب در شیراز اتخاذ شد؟

بروز مشکلات قطعی و افت فشار آب در مناطق مختلف شیراز، موجب شد تا شرکت آب و فاضلاب برای گذر از تنش آبی فصل گرم در این کلانشهر تدابیر بسیاری اتخاذ کند.توسعه و تعویض بیش از ۱۵ کیلومتر شبکه و خطوط انتقال آب شیراز از جمله اقداماتی بود که با هدف حل مشکل تنش آبی تابستانه در این کلانشهر اجرایی شد.

همچنین شناسایی انشعاب‌های آب غیرمجاز برای کاهش تنش آبی تابستانی در این شهرستان در دستورکار قرار گرفت و با شناسایی چهارهزار و۵۸۴ فقره انشعابات غیرمجاز آب در شیراز شرایط تبدیل چهار هزار و ۱۳۹ فقره از این انشعابات به انشعاب مجاز فراهم شد.

در اقدامی دیگر چاه ۱۰۱ ابیوردی به‌منظور پایداری آب مناطق مرکزی شهر شیراز وارد مدار شد؛ چاهی که با بهره‌برداری از آن وضعیت آبرسانی بالغ‌ بر ۱۵هزار نفر در مناطق مرکزی و بافت قدیم شهر شیراز پایدار می‌شود.

قطعی دوباره آب در برخی مناطق

با این حال در روزهای اخیر نیز برخی مناطق شهر شیراز با افت فشار و قطعی آب مواجه شدند که در پی آن شرکت آب و فاضلاب شیراز اعلام کرد به دلیل ترکیدگی و شکستگی یکی از خطوط انتقال اصلی آبرسانی به مخازن میانرود واقع در کمربندی و لزوم تعمیرات سریع نقطه آسیب دیده، برخی مناطق از جمله بولوار زاگرس، خیابان سراج، بخشی از بولوار عدالت، شهرک های سبحان و رضوان و بولوار باهنر دچار قطعی آب شده‌اند اما این مشکل به سرعت در حال برطرف شدن است.مشکل افت فشار در کلانشهر شیراز در حالی است که دولت در ۲ سال اخیر پروژه‌های آبرسانی قابل توجهی را در فارس به ثمر رسانده و اقدامات قابل توجهی برای تأمین آب در مناطق مختلف استان انجام داده است؛ یکی از این اقدامات تکمیل پروژه طرح خط دوم آبرسانی به کلانشهر شیراز از سد درودزن است.

پروژه خط دوم آبرسانی به کجا رسید؟

این طرح در سال ۱۳۹۰ کلید خورد و بر اساس برنامه زمان بندی، مقرر شده بود که افق بهره برداری از این طرح حدود چهار سال به طول می‌انجامد.

این پروژه با طول خط انتقال ۷۷ کیلومتر تا مخازن معالی‌آباد شیراز از جنس لوله فولادی در قطرهای هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۸۰۰ میلیمتر و دارای تصفیه‌خانه و ایستگاه پمپاژ هر کدام به ظرفیت سه متر مکعب در ثانیه و به ارتفاع ۲۵۰ متر و تونلی به طول ۱۲ کیلومتر ساخته شده است.

اگرچه تصفیه‌خانه آب شیراز و فاز اول آبرسانی به سعادت شهر و ارسنجان ۱۲ تیرماه سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید اما این طرح نیاز به افتتاح فازها و گام‌های تکمیلی داشت تا بتواند چرخه کاملی از آبرسانی به شیراز از سد درودزن را ایجاد کند.روند اجرایی این پروژه در دهه ۹۰ همچنان به آهستگی پیش می‌رفت تا اینکه با شروع فعالیت‌های دولت سیزدهم و همزمان با سفر سال ۱۴۰۰ رییس‌جمهور به فارس، بر تسریع در این پروژه و بهره‌برداری از آن تأکید شد و بدین ترتیب عملیات اجرایی این طرح شتاب بیشتری گرفت.

پیگیری‌ها برای شتاب‌بخشی به این پروژه در دولت سیزدهم

۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ بود که مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس اعلام کرد برق مورد نیاز برای تأسیسات خط دوم آبرسانی به شیراز تأمین شده و در حال حاضر شرایط برای بهره‌برداری از این تأسیسات فراهم است.

همچنین طی یک اقدام با نصب ایستگاه برق جدید و افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ در طول مسیر برنامه‌ریزی شد تا ایستگاه‌های تقویت فشار آب در خط دوم انتقال آب به شیراز همیشه و همواره برق دار باشند.

استاندار فارس نیز که در طول ۲سال گذشته همواره تأکید بسیاری برای به سرانجام رساندن این پروژه داشته اشت، در حاشیه بازدید رییس دیوان محاسبات کشور از خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با بیان اینکه این پروژه مراحل پایانی را طی می‌کند، اعلام کرد که یک بحث قانونی در قرارداد پیمانکار این پروژه وجود داشت که با کمک دیوان محاسبات این موضوع برطرف شد و مشکلی در ارتباط با پمپ انتقال آب و بحث تأمین برق آن بود که با مدیر توانیر کشور صحبت شد و ایشان قول دادند در جلسه‌ای این موضوع بررسی و دستورات لازم را در این زمینه صادر کنند.

هنوز مدت زمان زیادی از پیگیری استاندار فارس برای تکمیل این پروژه نگذشته بود که در روز شنبه ۲۴تیرماه ۱۴۰۲، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس از تکمیل این پروژه خبر داد و اعلام کرد خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز که از ۷۸ کیلومتر طول مسیر،چهار هزار و ۴۴۰ متر تونل انتقال،ایستگاه پمپاژ،تصفیه خانه با ظرفیت سه هزار لیتر در ثانیه و سه مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی در مجموع ۶۰هزار متر مکعب بهره می‌برد، تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

وی که معتقد است خط اول انتقال آب شرب شیراز با ظرفیت هزار و ۱۰۰لیتر بر ثانیه به تنهایی یارای رفع نیازهای آب شرب شیراز نیست، احداث خط دوم تأمین آب شرب از سد دروددزن را زمینه‌ساز انتقال سه هزار لیتر آب در ثانیه می‌داند و بر این باور است که این اقدام وابستگی آب شرب شیراز به آبخوان‌های آهکی اطراف را به شدت پایین می‌آورد.با این حال تلاش‌ها برای بهره‌برداری هر چه بهتر از این خط همچنان ادامه دارد.

خط دوم آبرسانی با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه در مدار بهره‌برداری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز در رابطه با آخرین وضعیت این عملیات بزرگ ۱۴ مردادماه ۱۴۰۲ اعلام کرد خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز از ظهر روز پنجشنبه ۱۲ مردادماه با ظرفیت بیشتری وارد مدار بهره‌برداری شد، در واقع این خط با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه وارد مدار شد.اما برای بهره‌برداری از این پروژه نیاز است که در شهر شیراز نیز اقدامات تکمیلی انجام شود.

اجرای پروژه خط انتقال از مخازن معالی‌آباد تا مخازن میانرود

مدیر عامل آبفا شیراز در حال حاضر اعلام کرده که با توجه به تکمیل خط دوم آبرسانی از سد درودزن به کلانشهر شیراز، پروژه رینگ بین مخازن این شهر از اهمیت ویژه ای برخوردار است که شروع آن از مخازن معالی آباد تا مخازن میانرود است و در دست اجراست.بهمن بهروزی افزود: این طرح با لوله GRP هزار میلی متر و طول حدود ۲۰ کیلومتر می‌باشد که در حال حاضر ۱۰ کیلومتر اول آن در دو فاز پنج کیلومتری توسط دو پیمانکار در حال اجرا می باشد.این پروژه در مرداد ماه سال قبل آغاز شده و پس از یک وقفه پنج ماهه به دلیل عملیات اجرایی قطار شهری در مسیر انتقال، در بهمن ماه ۱۴۰۱ مجددا آغاز بکار کرد و امید است با اجرای آن بتوان مشکلات آبی شهر شیراز را تا حدود زیادی برطرف کرد.

true
true
تداوم عملیات آبرسانی به شیراز؛ انتقال آب از مخازن معالی‌آباد تا میانرود
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true