×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بررسی ماشین زامیاد زاگرس

بازار خودرو ایران این روزها میزبان پیکاپ‌های مختلف است، پیکاپ‌هایی که در اشکال گوناگون به بازار عرضه می‌شوند و اصلا مشخص نیست مشتری ایرانی تا چه حد به تنوع پیکاپ‌ها علاقه نشان می‌دهد یا اصلا قدرت خرید آن‌ها را دارد! پیکاپ زاگرس محصول جدید زامیاد در این بخش از بازار است، خودرویی که پس از زامیاد کارون به دومین پیکاپ فودای از زیرمجموعه سایپا در بازار ایران تبدیل خواهد شد.

به گزارش شهر مردم به نقل از خودروبانک، همکاری زامیاد و فودای از چند سال پیش آغاز شد و تاکنون دو محصول زامیاد پادرا و زامیاد کارون براساس نسخه‌های تک کابین و دو کابین فودای F16 توسط زامیاد به تولید رسیده‌اند.

پیکاپ زامیاد زاگرس سومین محصول این شرکت براساس فودای F22 خواهد بود که یک سطح بالاتر از خودروهای پیشین است.

در صورتی که زامیاد قیمت مناسبی را برای پیکاپ زاگرس در نظر بگیرد، این خودرو به موفقیت قابل قبولی در ایران دست خواهد یافت.

بررسی زامیاد زاگرس

در مقدمه مطلب اشاره کردیم که پیکاپ زاگرس در حقیقت فودای F22 است. سابقه فودای F22‌ به سال ۱۳۹۴ باز می‌گردد، یعنی زمانی که این پیکاپ توسط شرکت چینی فودای معرفی شد. پیکاپ فودای F22 براساس یکی از مدل‌های شاسی بلند این شرکت یعنی فودای لندفورت شکل گرفته است که این خودرو نیز مدت‌ها پیش با پوشش استتار در ایران مشاهده شد.

بنابراین امکان دارد پس از عرضه فودای F22، شاهد عرضه فودای لندفورت از سوی زامیاد نیز باشیم. فودای F22‌ شهریورماه ۱۳۹۹ در محوطه شرکت سایپا مشاهده شد.

در آن زمان رسانه‌ها از این پیکاپ به عنوان محصول جدید سایپا خبر می‌دادند. بدیهی است که فودای F22 یا همان پیکاپ زاگرس، محصولی برای رقابت با پیکاپ فوتون ایران خودرو دیزل خواهد بود.

فودای F22 از سال ۲۰۱۲ تا به امروز در حال تولید است و بنابراین با خودرویی مواجه هستیم که برای سال ۲۰۲۲ اندکی کهنه به نظر می‌رسد.

داخل زامیاد زاگرس

کابین پیکاپ زاگرس به خوبی نمایان‌گر یک خودرو با اصول طراحی یک دهه پیش است که البته نمی‌توان در مقایسه با وانت بارهای قدیمی بازار، آن را زیبا قلمداد نکرد. ویژگی‌های اصلی کابین پیکاپ زاگرس شامل این موارد هستند: نمایشگر کوچک سیستم سرگرمی، دکمه‌ها و کنترلرهای فیزیکی فراوان، فرمان بزرگ و گرد و طرح V شکل داشبورد. تریم داخلی فودای F22 دو رنگ است اما مشخص نیست که زامیاد زاگرس با همین تریم به تولید خواهد رسید یا خیر.

همچنین فرمان خودرو محلی برای دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی و کروز کنترل دارد اما فاقد این دکمه‌ها است.

انتظار داریم در صورت تولید این پیکاپ توسط زامیاد، چند دکمه کنترلی به فرمان ساده خودرو اضافه شود.

در تصاویری که اخیرا از پیکاپ F22 منتشر شدند، شاهد اعمال چند تغییر از سوی فودای در این پیکاپ هستیم. از جمله این تغییرات می‌توان به جایگزینی کنترلرهای سیستم صوتی و سیستم تهویه با یک پنل لمسی اشاره کرد که دکمه‌های دیجیتالی دارد.

همچنین فرمان خودرو نیز به دکمه‌های کنترلی مجهز شده است.

با این حال نمایشگر سیستم صوتی در پیکاپ زاگرس همچنان کوچک خواهد بود.

طراحی زامیاد زاگرس

سبک طراحی پیکاپ زاگرس یا همان فودای F22‌ برای مشتریان ایرانی آشنا است که دلیل آن عرضه پیکاپ‌های چینی مختلف به بازار کشورمان است. طراحی قسمت جلو پیکاپ زاگرس را می‌توان شبیه به مکث کلوت دانست که البته این شباهت بی‌دلیل نیست، چرا که پیکاپ زاگرس، مکث کلوت و شاسی بلند دایون Y5 براساس یک پلتفرم توسعه یافته‌اند. به همین دلیل هر سه خودرو از نظر طراحی به یکدیگر شباهت دارند.

شباهت بین پیکاپ زاگرس و مکث کلوت در نمای عقب نیز ادامه دارد، جایی که سبک طراحی چراغ‌ها و درب قسمت بار به یکدیگر شبیه است. نمای جانبی پیکاپ زاگرس نیز با استفاده از یک حجم فانتزی خفیف و زه‌های پلاستیکی مشکی رنگ تا حدودی از سادگی خارج شده است.

مشخصات زامیاد زاگرس

تنها ظاهر و پلتفرم پیکاپ زاگرس با مکث کلوت مشترک نیست، بلکه پیشرانه این خودرو نیز با برخی دیگر از پیکاپ‌های چینی بازار ایران اشتراک دارد.

پیکاپ زاگرس به موتور ۲٫۴ لیتری تنفس طبیعی میتسوبیشی مجهز است که پیش‌تر آن را در کاپرا و کاپرا ۲، آمیکو آسنا و فوتون بنزینی دیده بودیم.

این پیشرانه ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و راندمان متوسطی دارد.

عمر این پیشرانه به دو دهه پیش باز می‌گردد، بنابراین نباید توقع خاصی را در زمینه مصرف سوخت از این موتور داشت. لازم به ذکر است که فودای F22‌ با سه پیشرانه در چین عرضه می‌شود اما احتمالا نسخه تولید شده توسط زامیاد تنها با موتور ۲٫۴ لیتری عرضه خواهد شد.

مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه ۱۰٫۴ لیتر در صد کیلومتر است و تنها با گیربکس پنج سرعته دستی عرضه می‌شود.

مشخصات فنی زامیاد زاگرس

نام خودرو: زامیاد زاگرس

کشور سازنده: چین

سال (طراحی): ۲۰۱۵

موتور: ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه

حجم موتور: ۲۳۷۸ سی سی

تنفس موتور: تنفس طبیعی

انتقال نیرو: دو دیفرانسیل

حداکثر قدرت: ۱۳۶ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: ۲۰۰ نیوتن متر در ۲۵۰۰ دور در دقیقه

جعبه دنده: ۵ سرعته دستی

شتاب ۰ تا ۱۰۰: –

حداکثر سرعت: ۱۴۰ کیلومتر در ساعت

وزن: ۱۶۶۲ کیلوگرم

اندازه (میلیمتر): ۵۲۱۹ طول – ۱۸۷۰ عرض – ۴۱۸۴ ارتفاع

فاصله بین دو محور: ۳۱۰۰ میلیمتر

مصرف سوخت

داخل شهر: ۱۳٫۸ لیتر در هر صد کیلومتر

خارج از شهر: ۸٫۳ لیتر در هر صد کیلومتر

ترکیبی: ۱۰٫۴ لیتر در هر صد کیلومتر

حجم باک: ۷۲ لیتر

استاندارد آلایندگی: یورو ۵

میزان تولید CO2: –

استاندارد امنیت: –

امکانات و تجهیزات زامیاد زاگرس

پیکاپ زاگرس در سبد محصولات زامیاد، جایگاهی بالاتر از کارون خواهد داشت و به همین دلیل مشتریان انتظار آپشن‌های بیشتری را در آن دارند.

خوشبختانه پیکاپ زاگرس به سیستم کنترل پایداری مجهز است و بنابراین با یک پیکاپ نسبتا ایمن روبرو هستیم.

از جمله دیگر تجهیزات ایمنی این خودرو می‌توان به دو کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم ترمز کمکی و سیستم توزیع نیروی ترمز اشاره کرد. پیکاپ زامیاد زاگرس از نظر تجهیزات رفاهی نیز در سطح قابل قبولی قرار می‌گیرد.

روکش چرمی صندلی‌ها، سیستم صوتی به همراه نمایشگر، سنسور پارک و دوربین عقب، آینه‌های تنظیم شونده برقی، سیستم تهویه برقی، لامپ‌های هالوژنی جلو و عقب، پاور ویندوز و گرمکن صندلی (احتمالی) برخی از تجهیزات پیکاپ زاگرس زامیاد هستند.

رقبای زامیاد زاگرس در بازار

پیکاپ زامیاد زاگرس با تاخیر بسیار به بازار ایران وارد شد و اکنون باید با انبوهی از رقبا دست و پنجه نرم کند.

رقبای این پیکاپ پرشمار هستند، از کاپرا ۲ نیوفیس بهمن موتور گرفته تا آمیکو آسنا، فوتون نیوفیس دیزلی و مکث کلوت همگی زامیاد زاگرس را به چالش می‌کشند.

با این حال عمده توجهات مصرف کننده در بازار پیکاپ‌های ایران به کی ام سی T8 معطوف شده است.

سایپا و زامیاد برای آن‌که بتوانند سهمی از این بازار داشته باشند، باید پیکاپ زاگرس را با قیمتی رقابتی به بازار عرضه کنند.

در صورتی که قیمت پیکاپ زاگرس در محدوده کاپرا ۲ قرار گیرد و با تیراژ مناسبی روی خط تولید قرار داشته باشد، می‌توان به موفقیت این پیکاپ در بازار ایران امیدوار بود.

 

true
true
بررسی ماشین زامیاد زاگرس
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true