×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
افغانستان: تمام بدهی واردات برق از ایران را پرداخت کرده ایم

افغانستان: تمام بدهی واردات برق از ایران را پرداخت کرده ایم ، رئیس اجرایی شرکت برق افغانستان (برشنا) اعلام کرد این کشور تمام بدهی ها بابت برق وارداتی از کشورهای همسایه از جمله ایران را پرداخت کرده است.

به گزارش خبرنگار شهرمردم ،  در کابل، عبدالرحمان رحمانی رئیس اجرایی شرکت برق افغانستان روز گذشته در یک نشست خبری در کابل گفت: شرکت برق افغانستان در یک سال گذشته تمام بدهی های مربوط به برق وارداتی از کشورهای همسایه و شرکت‌های تولید برق داخلی را پرداخت کرده است.

رحمانی تصریح کرد: شرکت برق افغانستان ۸۶٫۹ میلیون دلار به ازبکستان، ۶۶٫۱ میلیون دلار به تاجیکستان، ۳۶٫۸ میلیون دلار به ترکمنستان، ۳۷٫۷ میلیون دلار به ایران و همچین ۴۳۲٫۹ میلیون افغانی و ۱۷٫۲ میلیون دلار به شرکت‌های تولید برق داخلی بدهکار بود که همه را پرداخت کرده است.

در آبان ماه سال گذشته، مولوی عبداللطیف منصور سرپرست وزارت انرژی و آب افغانستان همزمان با برگزاری نماشگاه صنعت برق ایران، به تهران سفر کرد و ضمن بازدید از این نمایشگاه، گفت: هدف ما از سفر به ایران در مورد تمدید قرارداد برق و همچنین صحبت در مورد تعرفه آن بود. در این میان، نمایشگاه صنعت برق ایران افتتاح شد و ما هم دعوت شدیم که به این نمایشگاه بیاییم.

وی با استقبال از حضور در این نمایشگاه، تأکید کرد: باید از تجاربی که ایرانی ها دارند، استفاده کنیم.

سرپرست وزارت انرژی و آب حکومت سرپرست افغانستان افزود: واقعیت این است که ما نیاز بیشتر به انرژی برق داریم، ما تلاش می کنیم که از تجارب ایران، تاجیکستان و ازبکستان بیاموزیم، چه در بخش انرژی آبی، خورشیدی و چه بادی، که چطور می توانیم در افغانستان برق تولید کنیم و خودکفا شویم.

در دی ماه سال ۱۴۰۰، مشاور وزیر نیرو ایران در امور بین‌الملل، ظرفیت انتقال برق ایران به افغانستان را ۱۷۵ مگاوات برشمرد و میزان صادرات برق ایران به افغانستان (در سال ۱۴۰۰) را ۱۱۰ مگاوات اعلام کرد.

true
true
افغانستان: تمام بدهی واردات برق از ایران را پرداخت کرده ایم
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true