×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
فارس در آستانه برپایی رخداد بزرگ گردشگری پارس

فارس در آستانه برپایی رخداد بزرگ گردشگری پارس،  فارس و بیت‌الغزل آن، شیراز را همه به زیبایی ‌می‌شناسند؛ استانی که حرفه‌ای‌های گردشگری معتقدند جذبه‌های پرشمارش در کثرت گمنام شده و سر در گریبان فرومانده است.

 

به گزارش شهر مردم، کمتر شهر و استانی است که گردشگرانش به انگیزه‌هایی متفاوت مسافر آن شوند یا چند جاذبه آن‌ها را راهی این سفر کند.

فارس اما چنین است، این استان با بیشترین حلقه بقاع متبرکه و نگین آن شاهچراغ (ع) می تواند بهشت گردشگری مذهبی باشد، شاعران شهیرش نام آن را در گردشگری ادبی بلند آوازه کرده، دامنه گسترده تاریخی‌اش از باستان تا معاصر با ۱۳ اثر ثبت جهانی، گردشگری تاریخی فارس را زبانزد ایرانیان و جهانگردان کرده و هنر دست نیاکانش و معماری‌های چشم‌نوازش گردشگری فرهنگی آن را پسندیدنی کرده است.

شیراز به عنوان قطب پزشکی جنوب ایران ، ظرفیت بزرگی در گردشگری سلامت دارد طوریکه بر اساس آمار امسال تا کنون هشت هزار و ۵۶۰ گردشگر برای استفاده از امکانات درمانی فارس به این استان سفر کرده‌اند.

به این همه می‌توان گستردگی فارس و گردشگری طبیعی، تنوع قومیت‌ها و زمینه مهیای گردشگری قومی و عشایری را نیز افزود که از نحله‌های جدیدتر گردشگری هستند.

همین تعدد جاذبه‌ها سبب شده تا به همه شاخه‌های گردشگری فارس توجهی شایان نشود و جاذبه‌هایی که هر یک به تنهایی می‌تواند برای رونق گردشگری استانی کافی باشد، تا اندازه‌ای سر به مهر باقی بماند.

نمایشگاه بین‌المللی پارس فرصتی برای تعامل‌های رونق بخش

رویدادهای گردشگری با جذب گردشگران و توجه فعالان گردشگری می‌تواند نقطه‌ای عطف برای شکوفایی میزبان باشد؛ ۱۳ تا ۱۶ دی ماه پیش رو قرار است سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس به میزبانی شیراز برگزار شود.

به گفته مسئولان گردشگری فارس این نمایشگاه شاخصه‌هایی خواهد داشت که هر یک به گونه‌ای می‌تواند رونق بخش صنعت پرظرفیت گردشگری این استان باشد.

آنطور که معاون امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در آیین رونمایی از پوستر این نمایشگاه گفت: توجه ویژه به روابط بین‌الملل از شاخصه‌های این دوره از نمایشگاه است که از طریق نمایندگی سفارت‌ها و شهرهای خواهرخوانده دنبال می‌شود.

به گفته محمد فرخ‌زاده این نمایشگاه که قرار است در فضایی به متراژ ۶ هزار مترمربع برگزار شود، تمرکز بر روی تخصصی شدن و دعوت از مهمانان خارجی است.

نمایشگاه گردشگری پارس، دریچه‌ای باز رو به رونق گردشگری فارس

او مذاکره با ایرلاین‌های خارجی برای حضور در این نمایشگاه گردشگری و تلاش برای ارتقای سواد گردشگری و یاد دهنده و یادگیرندگی در قالب آن را از دیگر ویژگی‌های این رویداد عنوان کرد و درباره اهمیت رونق گردشگری نیز به این نکته تامل برانگیز اشاره کرد که اگر در صنعت به ازای هر ۱۰ واحد سرمایه‌گذاری ۲ واحد اشتغال ایجاد می‌شود، در گردشگری با هر ۲ واحد هزینه کرد، برای ۱۰ نفر کارآفرینی می‌شود.

دبیر سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی شیراز نیز گفت: تا کنون بیش از ۱۰۰ دعوت نامه برای موسسه‌های توریستی کشورها و بازارهای خارجی هدف گردشگری فارس برای شرکت در این نمایشگاه ارسال شده است.

خسرو مقدسی افزود: این دعوت نامه‌ها برای فعالان عرصه گردشگری ۳۰ کشور هدف گردشگری از کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه CIS و برخی دیگر از کشورهای آسیایی و اروپایی ارسال شد.

او درباره ساختار برپایی این نمایشگاه توضیح داد: بخش گسترده ای از سالن‌های مسقف نمایشگاه برای برپایی غرفه از سوی فعالان گردشگری و شرکت‌های داخلی و خارجی حوزه های گردشگری و صنایع دستی هماهنگ شده و تفاهم نامه‌های همکاری متعددی با اتحادیه ها و انجمن‌های گردشگری برای حضور پر رنگ در نمایشگاه سیزدهم منعقد شد.

آنطور که دبیر سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس گفت: از هم اکنون شرکت‌های بزرگ هواپیمایی داخلی و خارجی برای حضور و برپایی غرفه در نمایشگاه گردشگری شیراز اعلام موافقت کرده‌اند.

مقدسی این را هم اضافه کرد که از سفرای خارجی مستقر در ایران خواسته شده که برپایی این ۲ نمایشگاه تخصصی در شیراز را به اطلاع فعالان اقتصاد گردشگری کشورهای خود برسانند و از آن ها جهت شرکت در نمایشگاه دعوت کنند.

حضور گسترده فعالان گردشکری و شرکت‌های خدمات مسافری داخلی و خارجی در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس، فرصتی مغتنم برای عرضه و معرفی ظرفیت‌های پربار گردشگری شیراز و البته آموزش همگانی در جهت بهره‌برداری بیشتر از این جاذبه‌های پرشمار است.

نمایشگاه گردشگری پارس، دریچه‌ای باز رو به رونق گردشگری فارس

“پارس” بومی برای نمایش داشته‌های فارس از گردشگری ادبی تا سفر به ناشناخته‌ها

این نمایشگاه می‌تواند فرصتی برای نمایش بخش‌هایی از داشته‌های گردشگری فارس باشد که کمتر شناخته شده و بسیار کمتر از انچه درخور ان است به شکوفایی رسیده است.

یکی از این بخش‌ها گردشگری ادبی فارس است که اکنون امیرحسین حکمت‌نیا، مسئول میز تخصصی گردشگری ادبی کشور از برپایی میز تخصصی این نوع گردشگری در قالب سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس خبر داده است.

به گفته او یکی از ارکان گردشگری خلاق، گردشگری ادبی است که در ایران نیز حدود یک دهه پیش با محوریت بخش خصوصی فعال شد.

حکمت‌نیا با اشاره به راه‌اندازی میز گردشگری ادبی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مرکزیت شیراز، یادآور شد: طی ۲ سال گذشته از نظر محتوایی، سمینارهای مختلفی برای آموزش فعالان ادبی و گردشگری برگزار شد که بهره‌وری آن را در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس خواهیم دید تا گردشگری ادبی تا بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

آنطور که مسئول میز ملی گردشگری ادبی گفت حدود ۲۰ مسیر سفر گردشگری ادبی در فارس مرتبط با داستان‌ها، روایت‌ها، خانه‌های تاریخی و معابر طراحی شده که در این نمایشگاه معرفی خواهد شد.

نمایشگاه گردشگری پارس، دریچه‌ای باز رو به رونق گردشگری فارس

مسئول برگزاری رویدادهای علمی گردشگری ادبی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس ادامه داد: همچنین در یکسال اخیر به صورت مستمر تورهای گردشگری ادبی در شیراز اجرایی شده و در سایر شهرها هم مسیرها هدفمندسازی و در حال تعریف است.

او در این ارتباط بیان کرد: بازار امروز گردشگری به سمت روایت محوری و حس و ادراک گردشگر پیش می‌رود و شاخه‌هایی مانند گردشگری ادبی و گردشگری خوراک می‌تواند جذابیت و رغبتی مضاعف را برای گردشگری پدید آورد.

این فعال گردشگری معتقد است که امسال نمایشگاه گردشگری خارج از همه ظرفیت‌ها، با عطر غزل وظرفیت‌های مشاهیر ادبی زینت پیدا خواهد کرد و رنگ متفاوتی به خود خواهد گرفت.

یکی دیگر از شاخه‌های کمتر شناخته شده توریسم، گردشگری عشایری است که فارس میزبانی از میز ملی آن را بهعهده دارد.

فارس با ۲۶ هزار و ۷۸۰ خانوار کوچنده به عنوان اولین قطب عشایری کشور مطرح است و ۲.۵ تا سه درصد جمعیت فارس این استان عشایر هستند. شیراز چندی پیش نیز میزبانی از نخستین رویداد ساماندهی شده و تخصصی گردشگری عشایر بود و قرار است این بار نیز سیاه‌چادرهای گردشگری عشایری حضور پررنگی در نمایشگاه بین‌المللی پارس داشته باشند.

به گفته نقیب زاده مدیر شرکت توسعه گردشگری فارس حضور اقوام ایرانی و غرفه‌های گردشگری عشایر از نکات شاخص این رویداد است و میز گردشگری عشایری کشور در این نمایشگاه حضور فعالی خواهد داشت.

فارس و مرکز آن شیراز، سرشار از جذابیت‌های کمتر دیده شده و ناشناخته‌ای است که می‌تواند برای گردشگران گیرا باشد و پای آنها را بیش از گذشته به این استان بگشاید.

علاوه بر اینکه حضور تخصصی و پرشمار فعالان گردشگری در نمایشگاه می‌تواند زمینه ساز تعامل پویا و معرفی بیشتر چنین ظرفیت‌هایی باشد، برپایی تورهای شیرازگردی همزمان با این نمایشگاه نیز از برنامه‌های جانبی موثر این رویداد است.

به گفته علی نیری، مدیر گردشگری و امور زیارتی شهرداری شیراز تورهای شیرازگردی با تمرکز بر کم شناخته‌های شیراز همزمان با برگزاری نمایشگاه اجرایی می‌شود.

او اضافه کرد: بخش شیراز شناسی نیز برای معرفی این کلانشهر پیش‌بینی شده است.

نمایشگاه گردشگری پارس، دریچه‌ای باز رو به رونق گردشگری فارس

نیری ادامه داد: برپایی نمایشگاه عکس اماکن گردشگری شیراز از دیگر برنامه‌های شهرداری در نمایشگاه پارس است و وجه تمایز این نمایشگاه عکس انتشار عکس‌هایی است که برای نخستین بار عکاسان داخلی و خارجی از اماکن گردشگری شیراز گرفته‌اند.

او معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری شهرداری شیراز در حوزه گردشگری را از دیگر برنامه‌هایی اعلام کرد که برای سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس پیش‌بینی شده است.

به نقل از ایرنا، از این قرار و نظر سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه گردشگری این استان می‌تواند دریچه‌ای باز و روشن برای معرفی و فعال‌سازی همه جانبه گردشگری پر جاذبه فارس باشد؛ استانی که به تنهایی میزبان ۱۰ درصد از میراث ثبتی ملی و ۳۰ درصد از آثار جهانی کشور است.

true
true
فارس در آستانه برپایی رخداد بزرگ گردشگری پارس
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true