×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
سویه جدید کرونا بیماری‌زایی جدی و مرگ و میر ندارد

واگیر این نوع کرونا بسیار بیشتر از دیگر انواع دیگر است، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار شهر مردم، ورود سویه جدید کرونا، موسوم به‎ J.N.‎‏۱‏‎ ‎در سالگرد اعلام رسمی کرونا(سی‌ام بهمن‌ سال ۱۳۹۸ ‏) به طور رسمی اعلام شد. سویه جهش یافته، به نام جی‌ان‌وان اکنون به سویه غالب کرونا در جهان، تبدیل شده است و بنا بر آمار رسمی، حدود ۶۰ درصد در کشور آمریکا، شیوع یافته است که دلیل این شیوع، افزایش مسافرتهای سال نو میلادی، بوده است. علائم این سویه، شامل تب و لرز، سرفه و همان علائم شایع بیماری‌های تنفسی است و خوشبختانه این نوع کرونا، آنچنان سویه خطرناکی نیست و در مبتلایان تا کنون، مرگ و میری نداشته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در گفت و گو با شهر مردم، در خصوص سویه جدید کرونا، موسوم به جی ان وان گفت: آزمایشات ما، برای تشخیص کروناست و تعیین سویه به این دلیل که بیماران مبتلا به کرونا، تعداد خیلی کمی هستند و البته تشخیص سویه کرونا، روش دیگری دارد که باید آر ای ام ویروس را تعیین کنیم، به همین دلیل، ما در شیراز برای تشخیص این سویه، کیت آزمایشگاهی هم نداریم، از طرف وزارت بهداشت نیز تاکیدی بر کار شدن روی سویه جدید نداشته است. از سویی، آنقدر تعداد مبتلایان به کرونا، پایین است که ما با نمونه برداری از بیماران، با علائم تنفسی در استان، نمونه های ویروس آنفولانزا، کرونا و آر اس وی تشخیص داده ایم و در این میان، تعداد مبتلایان به کووید و آنفولانزا، خیلی کم است، همین مورد است که ضرورتی برای تعیین سویه جدید، در میان مبتلایان هم استانی، پیش نیامده است.

*وضعیت کنونی بیماری های تنفسی عادی و نظیر زمستان های قبل از کروناست

دکتر عباس رضائیان زاده، در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به ورود این سویه از کرونا، آیا لازم است در فضای عمومی چون گذشته، مردم از ماسک استفاده کنند؟ افزود: نه، نیازی نیست، وضعیت کنونی بیماران مبتلا به بیماریهای تنفسی، نظیر تمام زمستان های قبل از کروناست و اصلا شباهتی به زمان کووید ندارد، اما به هر حال، برای در امان ماندن از همه بیماری های تنفسی، چه ویروسی و چه باکتریایی، مهم ترین و موثرترین روش محافظت، استفاده از ماسک است؛ خصوصا برای گروه‌های پرخطر، که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف ‏ایمنی بدن هستند و سالمندان و کودکان؛ اما اینکه بگوییم الان کرونا غالب است، چنین چیزی نیست.

وی، با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دائم در حال نمونه برداری از بیمارن تنفسی بستری و بیماران تنفسی سرپایی است، اضافه کرد: تنها مورد قابل توجهی که رخ داد، در هفته گذشته، در شیرخوارگاه شهرک صدرا بود که تعداد قابل توجهی طفل، با مشکل تنفسی داشتیم که بعد از نمونه برداری، مشخص شد، بیماران این شیرخوارگاه به همان ویروس خاص تنفسی آر اس وی، مبتلا شده بودند که با ایزوله کردن اطفال بیمار، شیوع این بیماری را در آن شیرخوارگاه، کنترل کردیم.

دکتر رضائیان زاده، با اشاره به اینکه بیماری تنفسی آر اس وی، کاملا با کووید متفاوت است، اظهار داشت: آر اس وی، ویروس تنفسی است که همیشه بوده و در کودکان و سالخوردگان، بیشتر ظهور پیدا می کند و پس از آنکه ماسک ها برداشته شد و حفاظت جدی که در برابر کووید بود، کنار رفت، این ویروس، خود را بیشتر نشان داده است و همین طور آنفولانزا که شیوع آن، بیشتر شده است.

وی، در پاسخ به این سوال که سویه جدید کرونا تا چه حد خطرناک است؟ گفت: سویه جدید موسوم به جی ان وان، سرایت پذیری بسیار بیشتری نسبت به سویه های قبلی کرونا دارد، اما بیماری زایی و نسبت ایجاد علائم ناراحت کننده، چون تب، کوفتگی و بدن درد بسیار کمی دارد و درگیری ریه نیز در این سویه به ندرت دیده می شود، اما همانطور که گفتم، سرایت پذیری بسیار بیشتری دارد و این سویه با این میزان سرایت پذیری، اگر می خواست مشکلی ایجاد کند، همان شش ماه پیش که آمد، شاید می توانست عده بسیار زیادی را درگیر بیماری کند، اما به سبب آنکه شدت علائم این سویه کرونا، بسیار ناچیز است، کسی متوجه ابتلا به این سویه کرونا نمی شد. این سویه، از سایر گونه های کرونا، حتی گونه اُمیکرون نیز ضعیف تر است.

**مردم نباید بترسند این سویه کرونا چندان خطرناک نیست

یک متخصص بیماری های عفونی نیز در گفت و گو با شهر مردم، با اشاره به اینکه تعداد بیماران تنفسی ما، نسبت به گذشته بیشتر شده است، گفت: در بررسی های انجام شده، بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی تعدادی کرونا، تعدادی آنفولانزا و تعدادی ویروس های تنفسی دیگر داشتند، اما چون آزمایش و تست تخصصی، برای تعیین سویه انجام نمی شود، اطلاع دقیقی درباره اینکه کدام زیرسویه، شیوع یافته است، نداریم، اما گمان این است که همان زیر سویه جدید کرونا، موسوم به جی ان وان باشد.

دکتر امیر رودگری، با تاکید بر اینکه میزان شیوع این سویه جدید کرونا، بسیار از سویه های دیگر کرونا بیشتر است، افزود: با این وجود، سویه ان جی وان، خطرناک نیست و بیماری زایی بسیار کمی دارد، مردم نباید بترسند، اما باید خیلی مراقب باشند، خصوصا افراد مسن، اطفال و کسانی که بیماری های زمینه ای دارند.

به گفته دکتر رودگری، استفاده از ماسک در فضاهای عمومی، الزامی نیست، مگر در مکان هایی، چون بانک، مترو و اتوبوس های خط واحد که مردم فاصله کمی با هم دارند، اما در فضای باز، نیازی برای استفاده از ماسک وجود ندارد.

true
true
سویه جدید کرونا بیماری‌زایی جدی و مرگ و میر ندارد
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true