×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
زیرساخت‌های بر زمین مانده فرهنگ فارس در مدار تکمیل؛ پیشرفت ۳۰ درصدی تالار مرکزی شیراز

زیرساخت‌های بر زمین مانده فرهنگ فارس در مدار تکمیل؛ پیشرفت ۳۰ درصدی تالار مرکزی شیراز، شیراز – شهرمردم– شیراز را همگان به پایتختی فرهنگ و ادب ایران‌زمین می‌شناسند، کلانشهری که همه وجهه‌های فرهنگ را از شعر و ادب گرفته تا اندیشه و هنر، یکجا در خود دارد، برخورداری از یک مجموعه فرهنگی و هنری برازنده سال‌ها خواسته بر زمین مانده اهالی این عرصه بود که امروز و با بودجه‌ سفر استانی هیات دولت سیزدهم به فارس، به سمتی می‌رود تا رنگ تحقق به خود گیرد.

به گزارش شهرمردم به نقل از ایرنا، مجموعه‌ای که با عنوان تالار مرکزی شیراز در نخستین سال دهه گذشته کلنگ‌زنی شده است، از ویژگی‌های یک مجموعه فرهنگی شایسته برای جایگاه شیراز در عرصه فرهنگ و ادب برخوردار بود و همین سبب شد تا اجرا و تکمیل آن برای هنرمندان و اهالی فرهنگ شهر علم و ادب به آرزویی شیرین بدل شود.

ساخت تالار مرکزی ۱۷ هزار و ۸۰۰ مترمربعی شیراز با زیربنای ۱۴ هزار متر با ویژگی‌هایی منحصر به فرد مانند برخورداری از یک سالن ۷۰۰ نفره قاب صحنه‌ای و تخصصی ویژه تئاتر با سن متحرک، یک پلاتوی حرفه‌ای و محیط تمرین ویژه گروه های نمایشی سالن تخصصی ۹۰۰ نفره اجرای موسیقی و بخش های ویژه گالری، آموزشی، اداری، رستوران، کافی شاپ و مهمانسرا طراحی و اجرایی شد اما دیری یکبار تا سال ۹۲ متوقف ماند و یکبار دیگر در این سال کلنگ‌زنی و به پیمانکار سپرده شد ومطالعات آن انجام گرفت تا طی ۳۶ ماه به بهره‌بردای برسد اما اینگونه نشد.

برای ساخت این پروژه یکبار در سال ۱۳۹۵ اعتباری هفت میلیارد تومانی پیش‌بینی شد و یکبار دیگر سال ۱۳۹۶ نیز ۹ میلیارد تومان به آن تخصیص شد، اما این کافی نبود و بار دیگر اجرای این پروژه سال ۹۸ متوقف ماند، تا اینکه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ همزمان با سفر نخست رییس جمهور به استان فارس، بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم نور امیدی برای ساخت و راه‌انداری این مجموعه بزرگ فرهنگی در شیراز بود.

محمدمهدی اسماعیلی در این بازدید برای تزریق اعتبار به این پروژه فرهنگی شیراز قول مساعد داد و گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات سفر رییس‌جمهور برای تکمیل این تالار اختصاص می‌یابد.

وی بیان کرد: شیراز مهد هنر و فرهنگ ایران زمین است و بایستی متناسب با این جایگاه تاریخی زیرساخت های فرهنگی در این کلانشهر فراهم شود.

وزیر فرهنگ دولت سیزدهم قول داد تا پیگیری‌های لازم برای تخصیص‌های سالانه این پروژه انجام شود تا تالار مرکزی شیراز طی سه سال تکمیل و بهره‌برداری شود.

این اعتبار تصویب در میان مصوبه‌های این سفر استانی جای گرفت تا جان تازه‌ای در رگ‌ زیرساخت‌های فرهنگی پایتخت فرهنگ ایران باشد.

امروز پس از گذشت بیش از یک و نیم‌سال از این سفر استانی امید بخش، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس می‌گوید: فاز نخست اسکلت تالار مرکزی رو به اتمام است و کل پروژه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته حمیدرضا قانعی در سفر اول رییس جمهور ۲۰۰ میلیارد تومان طی سه سال به این پروژه اختصاص یافت که تا کنون در ۲ مرحله ۴۸.۵ میلیارد تومان تخصیص یافته و اسکلت فلزی مرحله اول این پروژه مراحل تکمیلی خود را طی می‌کند.

زیرساخت‌های بر زمین مانده فرهنگ فارس در مدار تکمیل؛ پیشرفت ۳۰ درصدی تالار مرکزی شیراز

نوید خبری خوش به اهالی فرهنگ فارس تا پایان دولت سیزدهم

آنطور که وی می‌گوید سال‌های گذشته توجه جدی به تخصیص اعتبار به این پروژه وجود نداشت اما از ابتدای دولت سیزدهم و با پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد ساخت زیرساخت‌های فرهنگی این استان با جدیت بیشتری دنبال شده است.

به بیان قانعی تکمیل پروژه تالار مرکزی شیراز به عنوان مهم‌ترین خواسته حوزه فرهنگ و هنر استان در سفر دوم رییس جمهور به استان فارس مطرح و امید است با تامین اعتبار و همت پیمانکار، تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری شود.

بازدید و سرکشی‌های مکرر و ماهیانه مدیر دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این پروژه امیدها را برای تخصیص اعتبار به آن در دومین سفر هیات دولت سیزدهم نیز ایجاد کرده و حالا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس پیش‌بینی‌می‌کند که خبر خوش افتتاح این زیرساخت مهم فرهنگی در همین دولت اعلام شود.

گره ۱۶ ساله‌ای که دولت سیزدهم از تکمیل مجتمع فرهنگی خنج گشود

مجتمع فرهنگی شهرستان خنج بود یکی دیگر از پروژه‌های فرهنگی استان فارس بود که تا ابتدای ۱۴۰۰، ۱۴ سال از اجرایی شدن آن می‌گذشت و زمین گیر شده بود.

سفر استانی هیات دولت سیزدهم به فارس در این سال، برای فرهنگ این شهرستان جنوبی استان پر فایده بود؛ مجتمع فرهنگی خنج سال ۱۳۸۶ از سوی اداره راه و شهرسازی با زیربنای یکهزار و ۷۰۰ مترمربع آغاز و در سال ۱۳۹۰ برای تکمیل، تحویل اداره راه و شهرسازی لارستان شد.

این پروژه نیز از نیمه‌تمام‌های طولانی مدت استان فارس بود که پس از ۱۵ سال، در سال گذشته با تامین اعتبار یک میلیارد تومانی از محل سفر رییس جمهور تکمیل و بهره‌برداری شد.

امروز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: در روزهای پایانی سال گذشته همکاری فرمانداری و شهرداری شهرستان خنج مشکل زمین مجتمع هم برطرف شد و مجتمع فرهنگی این شهرستان تکمیل، تجهیز و در حال بهره برداری است.

به گفته قانعی مجتمع فرهنگی خنج دارای یک سالن آمفی تئاتر چند منظوره با ظرفیت ۲۸۰ صندلی، نگارخانه، کلاس‌های آموزشی و فضای اداری است و به زودی با استقرار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و سایر انجمن های فرهنگی و هنری، بهره برداری از آن آغاز می‌شود.

اکنون با در مدار تکمیل قرار گرفتن پروژه تالار مرکزی شیراز و تکمیل مجتمع بر زمین مانده خنج، این امید در دل اهالی فرهنگ و هنر استان فارس زنده شده تا توجه به ساخت و تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی این استان در دومین سفر استانی رییس دولت سیزدهم به فارس نیز تداوم یابد.

true
true
زیرساخت‌های بر زمین مانده فرهنگ فارس در مدار تکمیل؛ پیشرفت ۳۰ درصدی تالار مرکزی شیراز
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true