×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
خبر خوب برای مشترکان برق استان فارس ، بهینه مصرف کنید ۲۰ برابر پاداش بگیرید

خبر خوب برای مشترکان برق استان فارس ، بهینه مصرف کنید ۲۰ برابر پاداش بگیرید، مدیریت مصرف برق و استفاده از فرصت پاداش به عنوان یکی از راهبردهای برنامه‌های عملیاتی گذر از دوره اوج بار مصرف تابستان در اولویت دولت سیزدهم قرار گرفته به طوری که در سال جاری هم‌ پاداش‌های ویژه برای جلب مشارکت بیشتر مردم فارس در بخش تعرفه خانگی در نظر گرفته شده است.

به گزارش شهرم مردم؛ روند افزایش مصرف برق هر ساله از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه و با گرم‌تر شدن هوای کشور آغاز می‌شود، اما امسال این روند زودتر از سال‌های گذشته کلید خورده و موجب افزایش میزان مصرف برق در شهرهای مختلف کشور شده است.

رکورد زنی میزان مصرف برق کشور

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو نهم خرداماه ۱۴۰۲ با منتشر کردن گزارشی اعلام کرد که میزان مصرف برق کشور به بیش از ۶۰ هزار مگاوات رسیده است، به طوری‌که در پیک روزانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۶۴۸ مگاوات و در پیک شبانه نسبت به مدت مشابه پارسال ۷ هزار ۷۲۲ مگاوات با افزایش میزان مصرف برق در کشور روبرو شدیم.

با توجه به افزایش تدریجی دمای هوا در سراسر کشور، پیک مصرف برق در ساعت ۱۴:۲۸روز دوشنبه هشتم خرداماه به ۶۰ هزار و ۸۶۶ مگاوات و در ساعت ۲۰:۲۸ شب به ۵۸ هزار و ۴۸۲ مگاوت رسید که نسبت به سال گذشته به ترتیب ۸ هزار ۶۴۸ مگاوات و ۷ هزار ۷۲۲ مگاوات افزایش یافته است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، میزان مصرف برق در این روز در بخش صنعت نیز ۵ هزار ۴۰۸ مگاوات و در شب گذشته ۵ هزار ۷۲۷ مگاوات به ثبت رسیده است.

بدین ترتیب افزایش دمای هوا در نقاط مختلف، بازگشت کولرها به مدار را در برخی شهرهای کشور به دنبال داشته و می‌توان اثر این گرما را در رشد مصرف برق به وضوح مشاهده کرد.

افزایش دمای هوا دراستان فارس و لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای تأمین و توزیع برق

هم‌زمان با افزایش دمای هوا در استان‌های مختلف کشور در استان فارس نیز شاهد گرم تر شدن هوا و مصرف بالاتر برق به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی هستیم.

هرچند که به گفته مسئولین مربوطه، استان فارس در سال گذشته با وجود مشکلات بسیاری که در این بخش وجود داشت با یک مدیریت صحیح و استفاده از ظرفیت مردم و صنایع و با تدابیر هوشمندانه و دقیق،توانست با موفقیت از پیک برق فصل گرما عبور کند اما افزایش دما در روزهای اخیر نشان می‌دهد که امسال نیز با تابستان دشواری برای تأمین و توزیع برق رو به رو هستیم.

در سال گذشته مدیریت مصرف و استفاده از فرصت پاداش برای خوش مصرف های برق از رویکردهایی بود که برای گذر از پیک فصل گرما به کار گرفته شد و بهره‌گیری از این نوع رویکرد باعث شد ضمن کمک به صرفه اقتصادی برای خانوار، دردسرهای خاموشی این حامل انرژی ضروری به ویژه برای ساکنان مناطق گرمسیری استان به حداقل کاهش یابد.

این در حالی بود که در سال‌های اخیر به دلیل نامتناسب بودن توسعه ظرفیت‌های تولید برق با میزان مصرف، ناترازی و شکاف قابل توجه میان تولید و مصرف، خاموشی‌های برق از اردیبهشت‌ماه آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه می‌یافت و این امر ابعاد مختلف کار و زندگی شهروندان را تحت تأثیر قرار می داد به همین دلیل دولت طرح پاداش خوش مصرف‌های برق را عملیاتی کرد تا این مشکل را مرتفع کند.

مدیریت مصرف برق در دوره اوج بار مصرف سال ۱۴۰۲ نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بر این اساس برای جلب مشارکت همگانی در بخش مصارف خانگی مشوق‌های جذاب‌تری نسبت به سال قبل پیش بینی شده است.

سال ۱۴۰۱ دشوارترین سال برای صنعت برق کشور

حمیدرضا کریمی فرد مدیر عامل شرکت توزیع برق استان فارس روز چهارشنبه در نشست خبری در این باره اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ دشوارترین سال برای صنعت برق کشور بود و در این سال با بک‌ ناترازی قابل ملاحظه و ژرف در تولید و مصرف مواجه بودیم که توانستیم با هوشیاری و مساعدت مردم و مشترکین در حوزه صنعتی و کشاورزی به خوبی از پیک گرما گذر کنیم. البته نمی‌توان نقش اصحاب رسانه را نیز در این زمینه نادیده گرفت.

وی افزود: رسانه‌ها در سال ۱۴۰۱ پا به پای صنعت برق پیش آمدند و باعث شد بتوانیم با همراهی این بخش اطلاع رسانی به موقعی داشته باشیم و به تبیین و تشریح شرایط خاص کشور در حوزه صنعت برق بپردازیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس با بیان اینکه امسال با گرمای زودرس هوا مواجه شده‌ایم، ادامه داد: امسال برنامه‌های مدیریتی دوران عبور از پیک بار سال ۱۴۰۲ از ۱۵ خردادماه برنامه ریزی و مقرر شده این برنامه‌ها را در چارچوب مصوبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ هیأت وزیران که اخیرا توسط معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ شده پیش ببریم.

جلب مشارکت بیشتر مردم در بخش تعرفه خانگی با پاداش‌های ویژه

کریمی فرد با اشاره به اینکه برای جلب مشارکت بیشتر مردم در بخش تعرفه خانگی پاداش‌های ویژه‌ای پیشبینی شده است، گفت: همه ساله با افزایش گرما با حدود ۱۵ هزار مگاوات افزایش تقاضا رو به رو می‌شویم. در واقع با گرم شدن هوا، تقاضا نیز افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: طبق برآوردی که کارشناسان انجام داده‌اند به ازای هر یک درجه افزایش دما با افزایش هزار مگاواتی برق در کل کشور رو به رو هستیم که امیدوارم با عزم جزم و راسخ ملی بتوانیم با موفقیت و سربلندی دوران پیک امسال را که از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور تعریف شده پشت سر بگذاریم.

کریمی فرد عنوان کرد: هدف اصلی ما این است که مردم از خاموشی‌ها دچار سختی و رنج نشوند. البته در سال گذشته هم شاهد بودیم که هیچ شهر و روستایی با مدیریت هدفمند بار در بخش‌های مختلف خاموش نشد و مردم سختی های خاموشی را متحمل نشدند که امیدواریم امسال هم این توفیق حاصل شود.

وی گفت: سال گذشته در بخش خاموشی بحران‌هایی را تجربه کردیم که اگر هوشیاری و اقدامات به موقع و تمهیدات اندیشیده شده در تاب آوری و ارتقا پایداری شبکه‌ها نبود با خاموشی‌های طولانی مدت مواجه می‌شدیم.

او ادامه داد: در تیر و مرداد ماه سال گذشته در بیش از نیمی از شهرستان‌های تحت پوشش شرکت توزیع برق استان فارس هر روز از ساعت ۱۷ بعدازظهر تا ساعت ۲۱ و برخی اوقات تا ۲۳ شاهد پدیده چهل‌پسین بودیم. در دل این پدیده نیز با پدیده مونسون مواجه بودیم. خوشبختانه توانستیم از این مشکلات سربلند بیرون بیاییم.

وی با اشاره به اقدامات قابل توجه شرکت توزیع برق فارس در زمان مواجه شدن استان‌های همجوار با بحران و کسب رتبه برتر توسط این شرکت گفت: در فصل زمستان هم به دلیل بارش باران با مشکلاتی مواجه بودیم؛ شبکه‌های توزیع برق بر اثر وزش باد و بارش برف و باران با مشکل مواجه شدند که نیروهای فعال در این حوزه توانستند در کوتاهترین زمان شرایط پایدار را در شبکه ایجاد کنند.

تفاوت در تعرفه‌های اقلیم‌های مختلف استان

کریمی‌فرد با بیان اینکه سوخت پایه نیروگاه‌های حرارتی کشور گاز است، گفت: به همین دلیل بخشی از این نیروگاه‌ها با کاهش تولید مواجه شدند. بنابراین در فصل سرد هم ما با مشکل تولید برق مواجه بودیم اما بدون اینکه بگذاریم مردم با سختی رو به رو شوند پیک زمستان ۱۴۰۱ را هم به خوبی پشت سر گذاشتیم.

وی با اشاره به اینکه برای اقلیم‌های مختلف استان تعرفه‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است، گفت: امسال فرصت بهره‌مندی از پاداش برای همه مشترکان فراهم است. سال ۱۴۰۱ برای دریافت پاداش سقف معینی تعریف شده بود که بر اساس آن تنها مشترکینی که مصرف خود را در سقف الگوی مصرف مدیریت می‌کردند می‌توانستند از این پادش بهره ببرند. امسال این سقف فراتر رفته است.

کریمی‌فرد با بیان اینکه سقف الگوی مصرف برای مناطق گرمسیر ۳هزار کیلو وات ساعت برای هر ماه تعیین شده است، افزود: سقف الگوی مصرف در مناطق غیرگرمسیر ۳۰۰ کیلو وات ساعت برای هر ماه تعریف شده است‌.در واقع امسال پاداش به همه مشترکان حتی مشترکانی که مصرف آنها بالای الگوی مصرف است تعلق می‌گیرد.

وی اضافه کرد: با این حال هر کس بتواند مصرف خود را مدیریت کند و حتی مصرف خود را به زیر سقف الگوی مصرف برساند؛ یعنی به میزان پنجاه درصد مصرف خود را مدیریت کند پاداشی تا سقف ۲هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی به او تعلق می‌گیرد. این در حالیست که قیمتی که‌ مشترکین برای انرژی برق مصرفی پرداخت می‌کنند به ازای هر کیلووات ساعت ۱۰۰ تومان است.

پاداش در نظر گرفته شده برای مشترکین

کریمی‌فرد با بیان اینکه در حال حاضر هر کیلو وات ساعت برق با احتساب هزینه سوخت بدون یارانه بالای ۲ هزار تومان برای وزارت نیرو تمام می‌شود، گفت: مشترکان اگر مصرف خود را به نصف الگوی مصرف برسانند به ازای هر کیلووات ساعت کاهش قریب به ۲ هزار تومان پاداش دریافت می‌کنند.

وی شیراز را جزو شهرهای غیرگرمسیر استان دانست و بیان کرد: تصویب گرمسیری شدن هر شهرستان در صنعت برق کشور و وزارت نیرو پروسه دشوار و پارامترهای متعددی دارد.

او پاداش در نظر گرفته شده برای مشترکان برق را قابل ملاحظه قلمداد کرد و گفت: پاداش ۱۰ کیلو وات ساعت صرفه جویی امسال برای مشترکان کم مصرف معادل ۴۰ کیلووات ساعت پاداش مشترکان کم مصرف سال گذشته است. در کل کشور پیشبینی می‌شود مشترکان در بخش خانگی تا سقف ۲هزار مگاوات در مدیریت مصرف دوران پیک امسال صنعت برق کشور را یاری کنند.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱ با همت و تلاش خدمتگزاران در صنعت برق کشور بالغ بر ۷ هزار مگاوات ساعت بر قدرت تولید برق کشور اضافه شده است اما علی‌رغم این تلاش باز هم با ناترازی مواجه هستیم و این ناترازی ممکن است تا چند سال آینده هم ادامه داشته باشد.

کریمی فرد با اشاره به اینکه مردم کشور در سال گذشته با مدیریتی که در بخش خانگی انجام دادند ۴/۳ درصد مصرف را نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش دادند، گفت: هر ساله با یک رشد مصرفی حداقل ۵درصدی مواجه هستیم. لذا بایستی برای رشد بار ۱۰ درصدی برنامه ریزی و ظرفیت تولید ایجاد می‌شد. هرچند تحقق این امر امکان پذیر نیست و زمان بر است.

وی بیان داشت: سال گذشته در کشور شاهد مدیریت مصرف مناسب مردم بودیم که در نهایت منجر به پرداخت پاداش ۱۳۴۰ میلیارد تومانی به ۸ میلیون مشترک شد، اگر مدیریت مصرف برق وجود نداشت، برای رفع ناترازی و تأمین نیاز کشور به انرژی باید ۵۰ هزار میلیارد تومان در زمینه ایجاد زیرساخت نیروگاهی هزینه می‌شد.

کریمی‌فرد با بیان اینکه ۲۷ شهرستان از ۳۷ شهرستان فارس در پهنه‌ای به مساحت ۱۰۳هزار کیلومتر مربع تحت پوشش شرکت توزیع برق فارس است، گفت: در واقع ۸۵ درصد از مساحت استان پهناور فارس تحت پوشش شبکه‌های شرکت توزیع نیروی برق فارس است، در واقع بالغ بر یک میلیون و ۳۹ هزار مشترک تحت پوشش این شبکه‌ها هستند.

وی ادامه داد: در محدوده شرکت توزیع برق فارس در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۵۴هزار مشترک خوش مصرف شناخته شدند و در حدود ۹۴ میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی به روش های مختلف به این مشترکان پرداخت شد.

صنعت برق حامی تولید کننده و صنعتگر

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس با اعتقاد به اینکه صنعت برق همواره حامی تولید کننده و صنعتگر بوده و هست، گفت:شرکت توزیع نیروی برق به جد از هر گونه کارآفرینی و اشتغالزایی حمایت می‌کند. اما صنعتگران و تولیدکنندگان بخصوص آنهایی که جزو مصارف سنگین محسوب می‌شوند باید متناسب با میزان مصرف خود نیروگاه احداث می‌کردند و یا اگر سطح مصرف‌شان پایین بوده باید از مولد بهره می‌بردند که‌ تاکنون شاهد اقدام قابل توجهی در این عرصه نبودیم.

وی ساعت پیک را از ساعت ۱۱ هر روز لغایت ۲۳ دانست و ادامه داد: اینکه در دوره پیک مصرف، میزان مصرف انرژی در بخش خانگی، بالاترین حجم را به خود اختصاص می‌دهد. مشترکان خانگی با رعایت اصولی بسیار ساده، قادر خواهند بود که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف برق را صرفه‌جویی کنند؛ این اقدامات شامل قراردادن کولر آبی روی حالت سرعت متوسط، ثابت کردن دمای کولر گازی روی عدد ۲۴ درجه یعنی دمای آسایش، استفاده نکردن از وسایل پرمصرف، نظیر اتو، جاروبرقی، ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی و مایکروفر در ساعات پیک بار یعنی از ۱۱ صبح تا ۲۳ شب است.

او بیان داشت: از مجموع مشترکان برق در فارس، ۲.۹ درصد کشاورزی، ۸۱ درصد خانگی، ۱۰ درصد صنعتی و مابقی سایر مصارف است؛ حال آنکه میزان مصرف مشترکان بخش کشاورزی ۵۲ درصد کل و بخش خانگی ۲۷ درصد کل انرژی توزیع شده را شامل می‌شود.

کریمی فرد افزود: سال گذشته بیش از نصف مشترکان بخش خانگی توزیع برق فارس مشمول دریافت پاداش شدند و به آنان بالغ بر ۹۴ میلیارد تومان پاداش تعلق گرفت. این در حالیست که مجموع پاداش پرداخت شده به مشترکان این شرکت برای مدیریت مصرف انرژی برق در سال گذشته بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است.

الزامات بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای مصرف بهینه برق

او ادامه داد: براساس مصوبه هیئت دولت، همه دستگاه‌ها اعم از دولتی و نیمه دولتی و بانک‌ها، مکلف هستند که طی دوره زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور، میزان مصرف برق در زمان اداری را تا ۳۰ درصد و در زمان غیراداری را تا ۶۰ درصد کاهش دهند و کم شدن میزان روشنایی معابر و پارک‌ها نیز جزو تکالیف است.

مدیرعامل توزیع برق فارس با بیان اینکه عدم همراهی مردم در مدیریت مصرف انرژی برق در زمان اوج مصرف موجب افت فرکانس شبکه سراسری و پدیده بسیار مخاطره آمیز فروپاشی شبکه خواهد شد گفت: این موضوع حداقل برای چندین روز کل کشور را در بحران خاموشی مطلق و تبعات ناشی از آن، فرو خواهد برد

کریمی‌فرد مراکز استخراج رمزارز غیرمجاز مانند ویروس کووید-۱۹ در اقصی نقاط شهرها و روستاها نفوذ کرده است، گفت: اصلی‌ترین کانال ما برای شناسایی این مراکز گزارش‌های مردمی بوده و گزارش‌های مردمی نقش مهمی در جلوگیری از فعالیت این مراکز داشته‌اند. متأسفانه اکثر استخراج کنندگان غیرقانونی رمز ارزها از برق غیرمحاز استفاده می‌کنند و نیاز است با اتخاذ تدابیر لازم و همکاری مردم از این اقدام جلوگیری شود.

وی ادامه داد: مردم می‌توانند استخراج کنندگان غیرقانونی رمز ارزها از طریق شماره ۱۱۳ ستاد خبری وزارت اطلاعات و شماره ۱۱۴ ستاد خبری اطلاعات سپاه و سامانه سمات و اپلیکیشن برق من معرفی کنند و تا سقف ۲۰ میلیون تومان از پاداش گزارشی که ارسال می‌کنند برخوردار شوند.

خاموش کردن کولرهای گازی مازاد در مناطق گرم و یا استفاده از دور کند کولر آبی در مناطق عادی

بدین ترتیب طرح پاداش مصرف صرفه‌جویی برق که در سال گذشته تنها برای مشترکان دارای مصرف زیر الگو اجرایی شد، امسال برای همه مشترکان در نظر گرفته شده و همه مشترکان می‌توانند مشمول این پاداش‌ها شده و به میزانی که نسبت به سال گذشته مصرف برق خود را کاهش دهند، پاداش دریافت خواهند کرد که این از ویژگی‌ها و امتیازات طرح نسبت به سال گذشته است.

کارشناسان اعتقاد دارند خاموش کردن کولرهای گازی مازاد در مناطق گرم و یا استفاده از دور کند کولر آبی در مناطق عادی، همچنین ایجاد سایه‌بان برای کولر، عدم استفاده از دستگاه‌های برقی غیرضروری، کاهش مصرف در ساعت های پیک بار، مدیریت مصرف روشنایی ساختمان‌ها و نیز رعایت دمای آسایش یعنی دمای ۲۴ درجه از جمله راهکارهای برخوردار شدن از پاداش خوش مصرف های برق است.

 

 

true
true
خبر خوب برای مشترکان برق استان فارس ، بهینه مصرف کنید ۲۰ برابر پاداش بگیرید
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true