×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true

رونمایی از پوستر جشنواره نمایش عروسکی/حجازی‌فر: قول می‌دهم ۱۰ اثر خوب بیرون بیاید،  دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در آیین رونمایی پوستر این رویداد ضمن اشاره به رقابت ۵۸ گروه داخلی و خارجی گفت: هفت نمایش از کشورهای ارمنستان، اسپانیا، ترکیه برزیل و پرو در این جشنواره حضور دارند.

 

به گزارش شهر مردم،  آیین رونمایی از پوستر و نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک امروز شنبه ۲۰ خرداد در سالن کنفرانس دفتر موسیقی با حضور هادی حجازی‌فر، دبیر جشنواره و کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی و عوامل اجرایی برگزار شد.

هادی حجازی‌فر، دبیر جشنواره با اشاره به حضور ۵۸ گروه داخلی و خارجی در این رویداد گفت: همچنین دو مراسم بزرگداشت برای اساتید و پیشکسوتان این حوزه یعنی حسن دادشکر و هما جدیکار خواهیم داشت.

رونمایی از پوستر جشنواره نمایش عروسکی/حجازی‌فر: قول می‌دهم ۱۰ اثر خوب بیرون بیاید

وی با اعلام این خبر که نزدیک به ۵۰۰ مهمان داخلی و خارجی داریم افزود: هفت اثر بین الملل داریم که از کشورهای ارمنستان، اسپانیا، ترکیه برزیل و پرو هستند. تصمیم گرفتیم در زمینه دعوت از خارجی‌ها هزینه الکی نکنیم و کارهایی را بیاوریم که برای آموزش دانشجوها مفید باشد. با ده‌ها گروه خارجی صحبت کردیم. تعداد ۱۲۰ تقاضا برای ما آمد که در نهایت هفت اثر را کار کردیم.

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک با اظهار امیدواری نسبت به دیده شدن همه نمایش‌ها اظهار داشت: بعضی از تئاترها بیش از دو اجرا دارند تا همه بتوانند ببینند. همچنین هفت کار از بخش فراگیر بهزیستی داریم که جداگانه داوری می‌شوند. قول می‌ دهم ده کار خیلی خوب از این جشنواره بیرون بیاید که قابلیت اجرای عموم را داشته باشد. شرط من برای پذیرفتن دبیری این بود که سالن قشقایی را برای اجرای عموم به کارهای عروسکی بدهند.

وی افزود: زمانی در دوران جوانی امرار معاش من از طریق جشنواره بود و همیشه وقتی من و دوستانم برنده نمی‌شدیم به داوری معترض بودیم. ویژگی متفاوت جشنواره امسال این است که داوری توسط کارگردان های حاضر در جشنواره اتفاق می افتد و هر داور باید به ۱۲ نمایش نمره بدهد. این ویژگی باعث می‌شود که بچه ها کارهای همدیگر را ببینند. در این وضعیت هفتاد درصد امتیازات بر عهده کارگردان ها و بقیه با هیات فنی است.

حجازی‌فر با اعلام این خبر که در بحث اسپانسری سراغ شرکت های بزرگ رفتیم، گفت: تمام هزینه‌های جشنواره به صورت کاملا شفاف اعلام می‌شود. برای شرکت‌کنندگان در این جشنواره سقف کمک هزینه تعلق گرفته است.

وی رویکرد جشنواره را بسترسازی برای اشتغال هنرمندان عروسکی خواند و افزود: در دنیا این رشته درآمدزا است ولی در ایران اینگونه نیست. به همین خاطر به سراغ شرکت‌ها و اسپانسرهای خصوصی رفتیم تا جشنواره خروجی در این رابطه داشته باشد.

حجازی فر درباره رقابتی بودن جشنواره نوزدهم تئاتر عروسکی تهران مبارک گفت: اصرار داشتم بخش رقابتی به جشنواره بازگردد تا حمایت مضاعفی از گروه‌های تئاتر عروسکی شود. همیشه درباره بخش رقابتی انتقاد وجود داشت ولی جشنواره تئاتر عروسکی در طول سال تولیدات نداشته که بخواهند در جشنواره حضور پیدا کنند.

آرزو می‌کنم تئاتر عروسکی به سالن‌ها برگردد

در ادامه این نشست حسن دادشکر از هنرمندان باسابقه تئاتر و تئاتر عروسکی نیز صحبت کرد و در ابتدا یاد اردشیر کشاورزی، جواد ذوالفقاری، بیژن نعمتی شریف و کامبیز صمیمی مفخم را گرامی داشت.

وی با یادآوری اینکه  ۲۰ سال از این کار دور است و کسی او را ندیده تاکید کرد: من از کسی توقع ندارم ولی خالصانه کار کردم و نسل‌هایی را پرورش دادم که منشأ تأثیرگذاری هستند. من جز خدمت کار دیگری انجام ندادم. در گروه سمندریان ۶ سال صحنه را تی می‌کشیدم و کف زمین را می بوسیدم. چون تئاتر برایم مقدس است. آرزو می‌کنم تئاتر عروسکی به سالن‌ها برگردد و فقط به عنوان کار برای کودک نگاه نشود. امیدوارم به عنوان یک جریان تأثیرگذار فرهنگی به آن نگاه شود. امیدوارم مدیران و مسئولان حمایت کنند تا تئاتر عروسکی در سالن‌های تئاتر اجرا شوند و چراغش روشن باشد.

دادشکر با بیان اینکه جوان‌های خوبی داریم که باید حمایت شوند، گفت: در ۱۸ دوره گذشته از برگزاری جشنواره چه چیزی عایدمان شده است؟ آیا تئاتر عروسکی در سالن‌ها اجرا می‌شوند؟ یکی از فواید جشنواره‌ها این است که هم را ببینیم و به تبادل اندیشه و تفکر با هم بپردازیم و با هم ارتباط داشته باشیم. امیدوارم این جشنواره منشائی شود برای اجرای تئاتر عروسکی در تمام نقاط کشور بشود.

در ادامه نشست هما جدیکار چهره پیشکسوت تئاتر و تئاتر عروسکی نیز بیان کرد: من از دهه ۷۰ حجازی‌فر را می‌شناسم و به خلاقیت و پشتکار او باور دارم. عروسکی‌ها به حمایت نیاز دارند چون کار سنگینی است. تئاتر عروسکی سرمایه‌گذاری روی انسان‌سازی و پرورش بچه‌ها و نسل‌های جدید است. اگر نمایش عروسکی فعال بود تا بچه‌ها حرف خود را از این طریق بزنند ما به اینجا نمی‌رسیدیم. امیدوارم فضای صلح‌طلبانه تئاتر عروسکی در جامعه حاکم شود.

در ادامه میرآرش مصطفایی دبیر اجرایی جشنواره خبر داد: مجموعاً ۵۸ نمایش از جمله ۱۸ کار از شهرهای دیگر در جشنواره حضور دارند و از حداکثر کمک هزینه‌ها بهره‌مند شده‌اند. جشنواره در مجموعه تئاتر شهر، سالن های مولوی، تالار هنر و کانون اجرا می‌شوند.

بودجه امسال نسبت به دوره‌های گذشته رشد داشت

سپس حجازی‌فر درباره میزان کمک هزینه‌ها و جوایز جشنواره یادآور شد: برای نمایش‌های صحنه‌ای ۳۰ تا ۵۰ و برای فضای باز ۲۵ میلیون تومان کمک هزینه پرداخت می‌شود. این مبالغ شوخی است ولی در این حد توان‌مان بود. بودجه امسال نسبت به دوره‌های گذشته رشد داشت ولی در تلاش هستیم از طریق جذب اسپانسر حمایت‌های بیشتری از گروه‌ها داشته باشیم. هدف اصلی‌مان اجرای عمومی آثار جشنواره است.

صندوق حمایت از تئاتر عروسکی

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایش نیز گفت: امسال با برنامه‌ریزی هادی حجازی‌فر، جشنواره‌ای خیلی حرفه‌ای خواهیم داشت. قطعاً برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا آثار در سالن‌های حرفه‌ای اجرا شوند. بعد از جشنواره صندوق حمایت از تئاتر عروسکی راه‌اندازی می‌شود و سالنی اختصاصی به تئاتر عروسکی تعلق خواهد گرفت.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، از هشتم تا هفدهم تیرماه سال جاری به دبیری هادی حجازی‌فر برگزار می‌شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true