×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
دفن ۴۰درصد زباله های شیراز زیر پوست شهر

روزانه ۱۰۰۹ تن زباله از سطح شهر شیراز جمع آوری می‌شود، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم ، زباله یا همان طلای کثیف، سالهاست به معضلی به ویژه برای شهرهای بزرگ، تبدیل شده است. در این بین، گرچه در چند سال اخیر با پی بردن به اهمیت و ثروتی که در همین طلای کثیف، وجود دارد، عده ای هم به جمع آوری مواد بازیافتی در مبدا روی آورده اند اما هنوز هم ۴۰درصد از زباله های شهر، دفن می‌شوند.

موضوعی که رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، در گفت وگو با شهر مردم به آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روزانه حدود یک هزار و ۹ تن پسماند خانگی در شیراز تولید می شود که از این میزان، حدود ۳۰درصد از آنها  از پسماندهای تولیدی، پسماندهای خشک قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت، شامل انواع کاغذ، کارتن، مقوا، انواع فلزات آهنی و غیرآهنی، انواع پلاستیک، پارچه، چوب، انواع شیشه و… است.

روح ا…  خوشبخت، تصریح کرد: این در حالی است که ۷۰درصد مابقی پسماندها، پسماند تر هستند که شامل باقیمانده مواد غذایی، پوست میوه و سبزیجات است که باید توجه داشته باشیم که تمام موادی که از نظر ما، به درد بخور نیستند، دور ریختنی نیست.

وی، با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ تن از مواد بازیافتی در مبدأ، تفکیک می شود، گفت: از یک هزار و ۹ تن زباله ای که هر روز در شیراز، جمع‌آوری می‌شود ۶۰۰ تن در مقصد و مبدا پردازش می‌شود که بخشی از آن، مواد بازیافتی است و بخشی، مواد آلی برای تهیه کود کمپوست است و ۴۰۰ تن دیگر دفن می‌شود.

خوشبخت، با اشاره به اینکه پسماندهای خشک قابل بازیافت به دلیل مدت زمان تجزیه طولانی در طبیعت، سبب تخریب محیط زیست می‌شوند، گفت: در جهت حفظ محیط زیست از آلودگی ها، ارتقاء بهداشت عمومی و کاهش بیماری‌ها، حفظ منابع طبیعی برای نسل های آینده، کاهش حجم زباله های ورودی به محیط زیست، کاهش هزینه جمع آوری و حمل و نقل و دفن پسماندها و در نهایت، نیاز کمتر به ورود مواد خام از خارج کشور و در نتیجه کاهش وابستگی اقتصادی کشور و افزایش تولید ملی، ضرورت تفکیک پسماند در مبدأ و ترویج آن بین شهروندان را نشان می دهد.

وی، اضافه کرد: در همین راستا، این سازمان از سال ۱۳۷۸ اقدام به اجرای طرح تفکیک از مبدأ، نمود که این طرح، شامل مراحل تفکیک و جداسازی پسماندها در محل تولید، ذخیره سازی، جمع آوری و حمل و نقل، پردازش اولیه، پردازش ثانویه می‌باشد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، افزود: در حال حاضر، تفکیک از مبدأ در شیراز به  سه  شیوه در حال اجراست که نوع اول، مراجعه حضوری خودروهای بازیافت مجهز به سیستم موقعیت‌یاب مکانی به درب منازل، روش دوم، جمع‌آوری پسماندهای خشک در معابر و سوم استقرار ۶۳ ایستگاه اطلاع رسانی و مبادله پسماند خشک قابل بازیافت در سطح شهر است.

وی، با اشاره به ارایه طرحهای تشویقی، گفت: در شیوه مراجعه حضوری خودروهای بازیافت به درب منازل، علاوه بر توزیع نایلکس همچنین مخازن، جهت ذخیره پسماند خشک قابل بازیافت در بین شهروندان، توزیع می‌کنند و خودروهای بازیافت طبق برنامه جمع‌آوری و بر اساس محدوده های مشخص شده، به صورت هفتگی به در منازل مراجعه و نسبت به جمع‌آوری بازیافت، اقدام می‌کنند.

خوشبخت، اظهار داشت: همچنین در بخش جمع‌آوری پسماندهای خشک در معابر، با توجه به سیاست های جدید سازمان و به منظور بهبود ارائه خدمات به شهروندان، جمع آوری مواد بازیافتی در این بخش، به پیمانکار جداگانه، واگذار می‌شود و خودروها، توسط پیمانکاران با نظارت سازمان، ساماندهی می‌شود.

وی، با اشاره به فعالیت ۶۳ ایستگاه جمع‌آوری مواد بازیافتی در شهر، اظهار داشت: در این ایستگاه‌ها، نیز ضمن اطلاع رسانی و آموزش به شهروندان در زمینه تفکیک از مبدأ، پسماندهای خشک شهروندان را تحویل گرفته و در ازای آن کالاهایی از جمله مواد شوینده و بهداشتی که غیرقابل فساد است، اهدا می شود، امسال هم حداقل ۳ ایستگاه پسماند دیگر نیز راه اندازی می‌شود.

وی، اضافه کرد: در زمینه بازیافت در مقصد نیز دو باب کارخانه تفکیک صنعتی، در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۵ با مجموع ظرفیت حدود ۶۰۰ تن در روز در سایت برمشور، احداث شد خط سوم تفکیک صنعتی پسماند با اعتباری بیش از ۲۴۱ میلیارد ریال در نیمه اول امسال، آغاز می‌گردد که با احداث کل زباله های ورودی به سایت، پردازش می‌شود.

خوشبخت، با اشاره به ضرورت احداث این کارخانه، گفت: احداث این خط در مباحث مدیریت پسماند، به عنوان یکی از مهمترین حلقه‌های مدیریت نوین و استفاده از خروجی‌های آن، در جهت فراورده های زیستی، نظیر کود کمپوست و بهره‌برداری از انرژی محصولات و همچنین تبدیل ضعف به قوت و جلوگیری از آلودگی زیست محیطی است.

وی، تصریح کرد: در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی، سازمان مدیریت پسماند، از سال ۹۳ به صورت جدی به آموزش و فرهنگسازی در زمینه تفکیک از مبدأ پسماندها در فضاهای مختلف آموزشی از جمله چهره به چهره، درب منازل ویلایی، آپارتمانی و مجتمع‌های مسکـونی، مدارس، مهد کودک ها، اصناف، سازمان ها و ادارات، مساجد، فرهنگسراها، مانورها، مناسبت‌ها و نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها و همچنین بهـره‌گیری از رسانه هایی نظیر صدا و سیمای ملی و محلی، استندها و بیلبوردها، پل های هوایی و… اقدام کرده است. با توجه به اقدامات انجام شده، در زمینه جداسازی و تحویل جداگانه پسماندهای خشک در مبدأ، در بخش های دیگر مدیریت پسماند، از جمله جمع آوری، حمل و دفن پسماند، کاهش هزینه خواهیم داشت.

true
true
دفن ۴۰درصد زباله های شیراز زیر پوست شهر
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true