×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳  
true
true
تولید سالانه ۱۳ هزارتن محصول شیلاتی در فارس

تولید سالانه ۱۳ هزارتن محصول در فارس،  کِشتی دولت در مسیر رونق اقتصاد شیلاتی کشور در حال حرکت است، این در حالیست که شهرستان‌های فارس نیز پتانسیل بالایی در زمینه پرورش انواع آبزیان دارند به گونه‌ای که سالانه بیش از ۱۳هزارتُن محصولات شیلاتی و آبزیان در این استان تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر مردم ،کشور ایران در حوزه زیرساخت‌های صید و صیادی با چیزی حدود ۲۲۷ نقطه تلاقی، ۷۰ بندر صیادی، ۱۲۰اسکله تخلیه و ۳۷ اسکله‌ مردمی از بیشترین سازه و زیرساخت در حوزه شیلات برخوردار است.

در حقیقت صنعت شیلات ایران با تولید یک میلیون و ۳۵۲هزار تُن محصولات شیلاتی که ۷۵۱ هزار تُن از این مجموع در حوزه صید و صیادی و ۶۰۱ هزار تُن در حوزه آبزی‌پروری است در غرب آسیا رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و به عنوان پیش رو در حوزه تولید پروتئین آبزیان در منطقه به شمار می‌رود. به گفته متولیان امر، در دولت سیزدهم نیز اتفاقات خوبی برای صیانت از این ذخایر رخ داده که تأمین اعتبار در سفرهای استانی برای پنج مرکز بازسازی ذخایر و تأمین اعتبار برای ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی از جمله اقدامات قابل توجهی است که در طول ۲سال گذشته صورت گرفته است. معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز یکم شهریورماه ۱۴۰۲ از تولید سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار تُن محصولات شیلاتی در کشور خبر داد و اعلام کرد: با همت دولت سیزدهم سال گذشته ۳۶۵میلیون قطعه ماهی با اعتبار ۴۵میلیارد تومان تکثیر و رها سازی شد و امسال ۹۰میلیارد تومان برای همین موضوع اعتبار در نظر گرفته شده است.

وضعیت منابع آبی طبیعی در فارس

در استان فارس نیز منابع آبی طبیعی و نیمه‌طبیعی متعددی در مناطق مختلف وجود دارند که این منابع نقش بسزایی بر روی تأمین آب و رونق اقتصادی استان ایفا می‌کنند.

شاخص‌ترین منابع آبی فارس

در حال حاضر سدهای درودزن در شهرستان مرودشت، ملاصدرا در اقلید، تنگاب در فیروزآباد، سد سلمان فارسی در شهرستان های جهرم و قیروکارزین، رودبال در استهبان و سد ایزدخواست در آباده از شاخص‌ترین منابع آبی استان به شمار می‌روند.

این در حالیست که افزایش رسوبات و آلودگی آب، کاهش کیفیت آب و کاهش تنوع‌زیستی از مهمترین اثرات زیست‌محیطی ناشی از انباشت پساب کشاورزی و فضولات حیوانی در مخازن آبی پشت سدها هستند.

ضرورت برنامه الگویی بازسازی و احیای ذخایر آبزیان

براساس مطالعات انجام شده بازسازی و احیای ذخایر آبزیان به عنوان یکی از راهکارهای اساسی از سوی متخصصان برای بهتر شدن کیفیت آب و توسعه و بهره‌وری منابع آبی به شمار می‌رود. بنا به استدلال این افراد، مدیریت منابع آبی به واسطه بهره‌برداری از ذخایر آبزیان در زمان‌های مجاز و غیرمجاز و تداوم صید تفریحی با در نظرگیری مسایل زیست‌ محیطی می‌تواند برنامه الگویی بازسازی و احیای ذخایر آبزیان را در برنامه‌های توسعه و بهره‌وری منابع آبی بگنجاند.

پتانسیل بالای فارس در زمینه تکثیر و پرورش انواع آبزیان

فارس با داشتن ۱۰ سد، بیش از هزار و ۵۰۰ دهنه قنات، ۲ هزار و ۷۰۰ رشته چشمه، ۱۰۰ هزار هکتار منابع آبی شور و لب شور و شیرین و همچنین با برخورداری از ۷۰ هزار حلقه چاه کشاورزی از پتانسیل خوبی در زمینه تکثیر و پرورش انواع آبزیان برخوردار بوده و از این نظر جایگاه مطلوبی در کشور دارد.

تولید سالانه ۱۳ هزارتن محصولات شیلاتی

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: سالانه بیش از ۱۳ هزار تُن محصولات شیلاتی و آبزیان در این استان تولید می شود که شهرستان سپیدان با تولید چهار هزار و ۳۰۰تن دارای مقام نخست است. علی فلاحی افزود: این شهرستان با دارا بودن ۵۳ مزرعه پرورش ماهی قزل آلا حائز رتبه نخست تولید در استان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۱۱ مرکز پرورش و تکثیر بچه ماهی در شهرستان سپیدان وجود دارد، گفت: این توانمندی یکی از ظرفیت‌های بسیار مناسب و مستعدی است که با توجه به وجود چشمه‌سارها و رودخانه‌های موجود در شهرستان سپیدان ایجاد شده که مضافا می‌تواند در توسعه گردشگری و عرضه آبزیان و افزایش مصرف این محصولات اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف و وظایف همه دولت‌ها در تمامی کشورها این است که تلاش کنند سطح سلامت و سطح زندگی مردم جامعه خود را ارتقا دهند، افزود: پرورش نسل‌های سالم‌تر و کاهش هزینه‌های درمانی از طریق ایجاد امنیت غذایی و ارائه یک الگوی تغذیه‌ای مناسب حاصل می‌شود. فلاحی افزود: برای رسیدن به این هدف می‌توانیم افزایش مصرف آبزیان را به عنوان یکی از راه‌های پیش روی دنبال کنیم زیرا که یکی از مؤثرترین روش‌های ارتقای سطح سلامت جامعه مصرف کافی آبزیان است به طوری که شاخص سالیانه آن را به عنوان یک معیار برای سنجش سطح سلامت جامعه استفاده می‌کنند.

او با اشاره به اینکه سازمان های جهانی بهداشت به صورت مستمر از شاخص مصرف آبزیان در برنامه‌های ارزیابی سلامت جوامع استفاده می‌کنند، افزود: متأسفانه سرانه مصرف کشور ما اختلاف بسیار زیادی با سرانه دنیا دارد.

به گفته وی؛ در سال ۲۰۲۲ سرانه مصرف دنیا ۲۰ کیلو و ۳۰۰ گرم بوده است این در حالی است که سرانه مصرف کشور ما در سال ۱۴۰۱، ۱۴ کیلو و ۱۰۰ گرم بوده است از این رو برای افزایش سرانه مصرف آبزیان به عنوان یک هدف راهبردی در کشورمان برنامه‌هایی از جمله برگزاری جشنواره طبخ آبزیان برگزار می شود.

برپایی جشنواره طبخ آبزیان سپیدان با هدف فرهنگ‌سازی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان نیز با اشاره به برپایی جشنواره طبخ آبزیان در این شهرستان گفت: این جشنواره که با یک مسابقه نیز همراه بود با هدف فرهنگ سازی و ترویج افزایش مصرف سرانه ماهی و تقویت روحیه نشاط اجتماعی برگزار شد.شهاب الدین صالحی افزود: این جشنواره ترویجی در منطقه چله گاه با حضور ۴۵ نفر شرکت کننده از ۶ شهرستان سپیدان، شیراز، مرودشت، بیضا، استهبان و خرمبید بر پا شد و در پایان برگزیدگان معرفی و کارگاه طبخ آبزیان برگزار شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه یک سوم تولیدات ماهی قزل آلای استان فارس در شهرستان سپیدان تولید می‌شود، گفت: این شهرستان به عنوان قطب تولید استان فارس به شمار می‌رود.

۱۲هزار اشتغال در صنعت شیلات

در سال ۱۴۰۱ در صنعت شیلات با توجه به سامانه اشتغال، ۱۲ هزار اشتغال در همین صنعت با جذب ۱۱هزار میلیارد سرمایه‌گذاری صورت گرفته که نسبت به ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد رکورد قبلی می‌توان گفت این رقم چهار برابر شده است.

امسال هم در بحث آب‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۶ سال حق عضویت خود را به سازمان مدیریت اقیانوس هند آی تی سی پرداخت کرد و پایبندی ایران به ۷۳ درصد رسید که در واقع تثبیت فعالیت در این حوزه بسیار حایز اهمیت است.مسئولان فارس هم در حال برنامه‌ریزی هستند تا با افزایش تولید ماهی، به ایجاد اشتغالزایی در این صنعت بپردازند و سهم آبزیان را در سفره مردم این استان افزایش دهند.

true
true
تولید سالانه ۱۳ هزارتن محصول شیلاتی در فارس
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true