×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
تقلای فرانسه برای جلب‌ نظر کشورهای بالتیک به ایده جنگ‌طلبانه ماکرون

تقلای فرانسه برای جلب‌ نظر کشورهای بالتیک به ایده جنگ‌طلبانه ماکرون ، رئیس جمهور فرانسه در پی اعتراض برلین و چندین متحد غربی دیگر خود به پیشنهادش برای اعزام سربازان ناتو به اوکراین، حالا برای جلب نظر کشورهای حوزه بالتیک به رویکرد خودش تلاش می‌کند.

به گزارش شهرمردم، «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه اوایل اسفند ماه پیشنهاد جنجالی خود را برای آنکه سربازان خارجی به اوکراین اعزام شوند مطرح ساخت اما با مخالفت تعداد زیادی از متحدانش با این پیشنهاد، به‌ویژه از سوی برلین مواجه شد.

پایگاه آمریکایی «پالتیکو» در این رابطه نوشت فرانسه برای ایجاد ائتلافی از کشورهایی که موافق اعزام سربازان غربی به اوکراین هستند تلاش می‌کند و این تلاش‌ها تعارض با برلین را که دنباله‌رو ایده احتیاط در مورد مسلح کردن کی‌یف است، تشدید کرده است.

استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه به لیتوانی سفر کرد و در این دیدار با همتایان اوکراینی و حوزه بالتیک بر سر آنکه نیروهای خارجی می‌توانند به کی‌یف در جنگ در زمینه‌هایی همچون مین‌زدایی کمک کنند، رایزنی کرد.

سژورنه در نشست با گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی و دمیترو کولبا، همتای اوکراینی‌ او گفت: «این بر عهده روسیه نیست که به ما بگوید چطور در ماه‌ها یا سال‌های آینده باید به اوکراین کمک کنیم. این به عهده روسیه نیست که نحوه سازماندهی اقدامات ما یا خطوط قرمز ما را تعیین کند. ما در این خصوص بین خودمان تصمیم می‌گیریم.»

نشریه پالتیکو تصریح کرد، سژورنه در این دیدار بارها امکان مشارکت در عملیات‌های پاکسازی مین در اوکراین را پیش کشیده و گفت: «برای این عملیات‌ها پرسنل لازم است اما نه برای جنگیدن.»

این وزیر دولت فرانسه در ادامه اظهاراتش بیان کرد: «اوکراین از ما تقاضا نکرد که سرباز اعزام کنیم. اوکراین از ما تقاضا دارد که در مقطع فعلی مهمات بفرستیم. ما هیچ چیز را برای ماه‌های آینده رد نمی‌کنیم.»

به نوشته پالتیکو، وزیران دولت‌های حوزه بالتیک این مواضع فرانسه را به عنوان «تفکرات متفاوت» تحسین کرده‌اند.

امانوئل ماکرون اوایل اسفند این صحبت جنجالی را مطرح کرد که می‌شود سربازان غربی را برای کمک به کی‌یف در جنگ با روسیه، به اوکراین اعزام کرد اما بلافاصله بعد از این صحبت‌های جنجالی، اکثر کشورهای اروپایی شامل آلمان، جمهوری چک و لهستان و حتی ناتو و آمریکا گفتند که برنامه‌ای برای انجام این کار ندارند.

با این وجود فرانسه دریافته که سه کشور حوزه بالتیک (استونی، لتونی و لیتوانی) به دلیل مجاورت با روسیه و آسیب‌پذیر بودن در برابر حملات  احتمالی مسکو، بیشتر از این ایده جنجالی ماکرون استقبال می‌کنند.

لهستان نیز زمزمه‌هایی در موافقت با موضع ماکرون در اعزام سربازان ناتو به اوکراین مطرح کرده است.

پالتیکو نوشت: «رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان روز جمعه گفت: «حضور نیروهای ناتو در اوکراین مساله‌ای غیر قابل تصور نیست.» او اضافه کرد که ابتکار عمل ماکرون را ارج می‌نهد چون باعث نگرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌شود «نه اینکه ما را نگران پوتین کند.»

سژورنه مدعی شد نگران است که شاید روسیه چشم به تصرف کشورهای بالتیک داشته باشد که زمانی بخشی از شوروی بودند اما حالا عضو ناتو و اتحادیه اروپا هستند.

در این میان وزیر امور خارجه لیتوانی با این ادعای سژورنه موافقت کرده و گفت: «ما باید برای روسیه خط قرمز تعیین کنیم، نه برای خودمان. نباید هیچ شکلی از کمک به اوکراین را کنار گذاشت. ما باید به حمایت از اوکراین در هر جایی که بیشترین نیاز به آن باشد، ادامه دهیم.»

دولت آلمان با وجود آنکه به عنوان بزرگترین پشتیبان نظامی اروپایی اوکراین در جنگ با روسیه در نظر گرفته می‌شود، از سوی متحدانش تحت فشار فزاینده‌ای به خاطر خودداری از ارسال موشک‌های کروز دوربرد تاروس به کی‌یف از ترس تحریک مسکو قرار گرفته است.

true
true
تقلای فرانسه برای جلب‌ نظر کشورهای بالتیک به ایده جنگ‌طلبانه ماکرون
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true