×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بیش از ۸۰ درصد کودکان کار خیابانهای شیراز اتباع خارجی هستند/بیش از ۷۵ درصد کودکان کار خیابانی غیر مجازند

جلال الدین عرفانی-شهر مردم
گاهی بر سر یک چهارراه با چند شاخه گل یا دستمالی به دست، التماس کنان دنبال ماشین ها میدوند و گاهی یک گونی، چند برابر بزرگتر از خودشان بر دوش، در سطل های زباله و جویهای آب به دنبال مواد بازیافتی هستند، کودکان کار، سالهاست به عنوان یکی از مهمترین نمونه از آسیب های اجتماعی، در سر خط خبرها هستند، کودکانی که به جای بازی و شادی، گاه وظیفه تامین معیشت یک خانواده را باید به دوش بکشند، اما نکته حایز اهمیت در این زمینه، آن است که اکثریت این کودکان را اتباع خارجی که بیشتر هم افغانستانی ها هستند، تشکیل می ‌هند، موضوعی که مدیر کل بهزیستی استان فارس نیز در گفت و گوی اختصاصی با شهر مردم، بر آن اذعان داشت و در این رابطه، گفت: یکی از اقدامات ما، در راستای ساماندهی کودکان خیابانی است، البته وظیفه ما، جمع آوری آنها نیست و ما بیشتر وظیفه نگهداری آنها را به عهده داریم.
هوشیار افزود: در همین راستا، ۶مرکز ساماندهی کودکان با هدف نگهداری اینگونه کودکان، راه اندازی شده که ۴مرکز روزانه و ۲مرکز به صورت شبانه روزی فعال است و از این تعداد نیز ۴مرکز در شیراز و دو مرکز در دیگر شهرستانها فعال هستند.
وی اظهار داست: این کودکان پس از جمع آوری توسط، شهرداری و سایر بخشهای مرتبط، به این مراکز اعزام و مدت ۲۱ روز تا یکسال در این مراکز نگهداری می شوند.
هوشیار گفت: در این رابطه، ۸۰درصد این کودکان را اتباع بیگانه خارجی تشکیل میدهند که از این تعداد هم بیش از ۷۵ درصد غیرمجاز هستند و هیچ مدرکی که مجاز بودن آنها را تایید کند، به ما ارایه نمی دهند، در این ارتباط، بر طبق قانون، کودکان ایرانی به مراکز نگهداری بهزیستی تحویل داده می شوند و لیست کودکان اتباع نیز برای تعیین تکلیف، به اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی ارسال می شوند.
مدیر کل بهزیستی فارس، اضافه کرد: در جلساتی که با استانداری و سایر مسئولین داشتیم آسیب رساندن به کودکان، جزء سه آسیب مهم در استان مشخص شده و ۱۶ ارگان مرتبط، مکلف شده برای رسیدگی به رفع آن، همکاری لازم را داشته باشند.
هوشیار گفت: در این راستا، شرح وظایف هر ارگان بر طبق ماده ۶ حمایت از اطفال مشخص شده و همه موظف هستند در این زمینه، ما را یاری دهند و در کنار آن نیز تعدادی خیریه و سازمانهای مردم نهاد حوزه آسیب های اجتماعی نیز قدم به میدان گذاشتند.
وی، در خصوص سن کودکان کار هم گفت: بر طبق قوانین بین المللی، همه افراد کمتر از ۱۸ سال، کودک محسوب می شوند که در این زمینه یک مرکز ما، ویژه کودکان ۶ تا ۱۲ سال و یک مرکز هم ویژه کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال است.
البته در این رابطه، قصد داشتیم با مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی هم گفت و گویی داشته باشیم که پاسخی دریافت نکردیم.

true
true
بیش از ۸۰ درصد کودکان کار خیابانهای شیراز اتباع خارجی هستند/بیش از ۷۵ درصد کودکان کار خیابانی غیر مجازند
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true