×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
آغاز آموزش فرهنگ شهروندی در شیراز با اجرای برنامه «بهار شهروندی»

آغاز آموزش فرهنگ شهروندی در شیراز با اجرای برنامه «بهار شهروندی»، به گزارش عباس امیری خبرنگار شهر مردم، یکی از برنامه های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در طول ایام نوروز امسال اجرای برنامه ای آموزشی با عنوان«بهار شهروندی» بود که توسط اداره توسعه و ترویج فرهنگ شهروندی این سازمان با محوریت فرهنگ شهروندی بود که در چند نقطه این شهر برگزار شد.

*«بهار شهروندی» در راستای ایجاد نشاط اجتماعی و آموزش‌ فرهنگ شهروندی برگزار می‌شود

معاون فرهنگی، هنری و ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در خصوص این برنامه گفت: در ایام نوروز در پیشخوان عفیف‌آباد یک‌سری برنامه‌های مرتبط با آموزش فرهنگ شهروندی تحت عنوان «بهار شهروندی» را برگزار کردیم که در راستای ایجاد نشاط اجتماعی، ایفای نقش هنرمندان در این موضوع و ارائه آموزش‌ها به شهروندان و میهمانان نوروزی بود.

روح ا… مظفری، گفت: بحث توسعه فرهنگ شهروندی یکی از مهمترین رسالت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز است و آنچه که در حوزه فرهنگ شهروندی است بلا معارض با شهرداری شیراز می‌باشد.

مظفری افزود: آنچه که یک شهروند شیرازی باید با آن آشنا باشد، هویت شهر شیراز و سبک زندگی اسلامی و ایرانی و شاخصه های یک شهروند شیرازی است.

وی با بیان اینکه شهروندان باید در موضوع اداره شهر با شهرداری ارتباط پیدا کنند، ادامه داد: فرهنگ شهروندی در کلان قضیه اینگونه است که هر چه مسئولیت‌پذیری و مشارکت شهروندان در اداره شهر ارتقا پیدا کند، در نتیجه یک شهر توسعه یافته در فرهنگ شهروندی خواهیم داشت.

معاون فرهنگی، هنری و ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اظهار داشت: در همین راستا در ایام نوروز برای کسانی که در شیراز ماندند نیاز بود که در محلات، یک مراسم و جشن‌هایی برگزار شود که بر این اساس در محلات شهرداری، جشن آموزش فرهنگ شهروندی با عنوان «بهار شهروندی»، با یک سری از آیتم‌های شاد شامل تئاتر، پرفورمنس، نمایش‌های خیابانی و توزیع افطار آسمانی و افطار ساده برگزار شد.

مظفری افزود: در کمپ‌های نوروزی از جمله در کمپ باغ جنت و زیباشهر نیز برنامه‌هایی برای کسانی که در آنجا مستقر بودند، پیش‌بینی شد و اجرا گردید و در پیشخوان عفیف‌آباد هم یک‌سری برنامه‌های مرتبط با آموزش فرهنگ شهروندی تحت عنوان «بهار شهروندی» را برگزار کردیم که همه این‌ها در راستای ایجاد نشاط اجتماعی، ایفای نقش هنرمندان در این موضوع و ارائه آموزش‌ها به شهروندان و میهمانان نوروزی بود.

وی اضافه کرد: در کنار این برنامه‌ها، برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان نیز با همکاری سازمان پسماند و سازمان آتش‌نشانی و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با همکاری موسسات فرهنگی و هنری در محورهای حافظیه، عفیف‌آباد، محلات و کمپ‌ها برگزار شد.

معاون فرهنگی، هنری و ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در پایان ابراز امیدواری کرد؛ برگزاری این برنامه‌ها بتواند در بالا نگه داشتن پرچم هویت شیراز به عنوان یک جهانشهر موثر باشد.

*آغاز برنامه های آموزش فرهنگ شهروندی از «بهار شهروندی» شیراز

رئیس اداره توسعه و ترویج فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار شهر مردم گفت: برنامه‌های آموزش فرهنگ شهروندی در شیراز در بهار امسال و در ایام نوروز آغاز شد و تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

بتول معلم، با تبریک سال نو به هموطنان و مردم شیراز به تقارن بهار قرآن و طبیعت اشاره کرد و افزود: برنامه هایی به صورت جشن برای نشاط خانواده‌ها و شهروندان فهیم شیرازی برنامه ریزی شد و در کنار این جشن‌ها آموزش‌های فرهنگ شهروندی را داشتیم که به همت اداره توسعه و ترویج فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز با همکاری هنرمندان و موسسات فرهنگی هنری فارس برگزار شد و با استفاده از ابزارهای هنری یک سری مفاهیمی را به خدمت عزیزان و مردم فهیم و هنردوست و هنرمند شهر شیراز ارائه کردیم.

معلم افزود: آغاز این برنامه ها از ابتدای امسال با عنوان «بهار شهروندی» از ایام بهار آغاز شد و بنا داریم تا پایان سال با همکاری مسئولین محترم شهرداری به صورت پررنگ و ویژه برنامه ها را مستمر در مناطق مختلف شهر ادامه دهیم.

وی ادامه داد: در اولین گام؛ این برنامه‌ها از سوم لغایت هشتم فروردین ماه هر روز در دو نقطه شهر اجرا شد که یکی از آن ها باغ عفیف‌آباد بود و یک سری برنامه‌ها هم در همین زمان در محلات کم برخوردار اجرا می‌شد.

معلم تاکید کرد: در همه مناطق شهر برنامه آموزش فرهنگ شهروندی را خواهعیم داشت اما در ایام نوروز سعیمان بر این بود که برنامه ای در مقابل باغ عفیف‌آباد به لحاظ اینکه مخاطب خوبی که در آنجا حضور داشتند و حضور پررنگ مردم شیراز و میهمانان نوروزی را در آنجا شاهد بودیم و برنامه هایی هم در محلات کم برخوردار داشته باشیم.

وی در خصوص محتوای برنامه های «بهار شهروندی» نیز گفت: یکسری مسابقات، آموزش و برنامه‌های هنری که همه با آموزش‌های فرهنگ شهروندی در حوزه‌های مختلف محیط زیست، حفظ و حراست از فضای شهر، حفظ هوای پاک و مبارزه با آلودگی که از محورهای این برنامه‌ها بودند و برای مقاطع سنی مختلف کودک، نوجوان و بزرگسال اجرا می‌شد و گروههای مختلف سنی تشریف داشتند و از برنامه استفاده می کردند و یکسری مسابقاتی هم با جوایز داشتیم که هم موضوعات مسابقاتمان و هم جوایز آن ها مرتبط با فرهنگ شهروندی بود.

رئیس اداره توسعه و ترویج فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هدف از آغاز این برنامه ها در ایام نوروز را  برگزاری جشن در جهت نشاط شهروندان و میهمانان نوروزی و اجرای برنامه‌های توسعه و ترویج فرهنگ شهروندی در جهت ارتقای سطح فرهنک شهروندی جامعه عنوان کرد.

معلم اظهار داشت: استقبال از این برنامه ها بسیار خوب بوده که اول شاکر خداوند هستیم و جا دارد از مسئولان شهری به ویژه شهردار محترم و اعضای محترم شورای اسلامی شهر شیراز که همیشه یاریگر ما در برنامه ها هستند و هنرمندان و همشهریان عزیزمان تشکر کنیم.

*«بهار شهروندی» زمینه همبستگی اجتماعی را در سطح شهر فراهم می کند

مدیر اجرایی موسسه مطالعات فارس نامه نیز با اشاره به اجرای برنامه «بهار شهروندی» گفت: این برنامه‌ها و این جشن ها زمینه همبستگی اجتماعی را در سطح شهر فراهم می کند.

اباذر ظهرابی گفت: شادمانی و رضایت از زندگی از مهمترین شاخص‌های توسعه است و به همین دلیل برنامه ریزی برای توسعه نشاط اجتماعی در سطح شهر می تواند به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی مدیران شهری باشد.

ظهرابی افزود: این برنامه‌ها و این جشن ها زمینه همبستگی اجتماعی را در سطح شهر فراهم می کند و عواطف و احساسات مختلف را در اقصی نقاط شهر گسترش می دهد.

*«بهار شهروندی»؛ برنامه ی آموزش شهروندی با استفاده از ابزار هنر

همچنین کارشناس فرهنگی شهرداری شیراز گفت: برگزاری برنامه های آموزش شهروندی با استفاده از ابزار هنر تاثیرگذاری بیشتری بر عموم شهروندان دارد.

محمد زنده دل، افزود: به همین منظور سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در ایام عید نوروز برنامه های متعدد هنری با عنوان «بهار شهروندی» در مناطق و محلات شیراز برنامه ریزی کرد.

وی برنامه‌های هنری و فرهنگی اجرا شده در این مراسم را نمایش های پرفورمنس، نمایش‌های میان پرده، نمایش‌های عروسکی، ویژه برنامه کودکان، عروسک گردانی عروسک های غول پیکر و تن پوش های شهروندی، نوروز خوانی، برگزاری مسابقات و اجرای بازی‌های شهروندی عنوان کرد.

*آموزش فرهنگ شهروندی می تواند در حفظ و نگهداری فضای سبز شهر شیراز یاریگر شهرداری باشد

شهردار منطقه ۴ شیراز نیز در حاشیه اجرای این برنامه در کمپ جنت در گفتگو با خبرنگار شهر مردم گفت: آموزش فرهنگ شهروندی می تواند در حفظ و نگهداری فضای سبز و باغات شیراز  به شهرداری کمک کند و یاریگر آن باشد.

حسام الدین اسدزاده، بیان کرد: یکی از وظایف اساسی و اصلی شهرداری شیراز آموزش و ایجاد فرهنگ شهروندی است که در مقوله ها و زمینه های مختلفی می تواند به وجود بیاید از جمله مبحث ترافیک، پسماند، حفظ و نگهداری از شهر و فضای سبز.

وی ادامه داد: شهرداری بر اساس رسالتی که دارد با ایجاد برنامه ها و مباحثی که در محلات شهر شیراز راه اندازی کرده و ایجاد می کند، باید در کودکان و این آینده‌سازان مملکت این فرهنگ را  ایجاد کند که ان شاء ا… همین فرزندان و همین خردسالان در آینده حافظ و نگهدار شهرمان برای آیندگان خود باشند.

اسدزاده افزود: منطقه ۴ به دلیل وسعت خود، بیشترین فضای سبز را در اختیار خود دارد بنابر این بیشترین وظیفه ما حفظ و نگهداری از فضای سبز و توسعه آن است. در همین راستا در سالی که پیش رو داریم در حدود ۱۰ تا ۲۰ هکتار فضای سبز را توسعه خواهیم داد و ایجاد دو باغ بزرگ را در سطح منطقه در سال ۱۴۰۳ خواهیم داشت. در مبحث فضای سبزو  در راستای حفظ و نگهداری آن برنامه هایی مدنظر داریم که با برگزاری همایش‌ها و برنامه ها به خصوص در روزهای تعطیل در باغ بزرگ جنت که به عنوان خاستگاه بسیاری از مردم شیراز در طول سال هست بتوانیم این فرهنگ را توسعه دهیم که بیشتر و بهتر بتوانیم از این فضا بهره ببریم و آموزش فرهنگ شهروندی می تواند در این امر به ما کمک کند و همچنین یاریگر شهرداری در حفظ و نگهداری فضای سبز باشد.

وی در خصوص اهمیت برگزاری برنامه «بهار شهروندی» در باغ جنت نیز گفت: در کمپ باغ جنت به عنوان یکی از کمپ‌های اساسی شهر شیراز که هر ساله میزبان همشهریان و هموطنانمان از اقصی نقاط ایران هستیم، با توجه به اسکان ۵۰۰ نفر در روز که اینجا ساکن می شوند این برنامه ها می تواند بسیار برنامه موثری باشد، هم برای سرگرم کردن کودکان و هم اینکه در قالب این سرگرمی بتوانیم آموزشی برای این عزیزان داشته باشیم.

*آموزش فرهنگ شهروندی در توسعه پایدار، رفاه و پیشرفتها و مسئولیت پذیری، مشارکت جویی و رعایت قوانین و مقررات تاثیرگذار  است

شهردار منطقه سه شیراز نیز در حاشیه برگزاری این برنامه در کمپ شهر زیبا گفت: توجه به فرهنگ شهروندی و آموزش های لازم در این خصوص قطعا می تواند در توسعه پایدار، رفاه و پیشرفت های فرهنگی اجتماعی و همچنین دیگر ابعادی چون مسئولیت پذیری، مشارکت جویی و رعایت قوانین و مقررات تاثیرگذار باشد.

سید محمد جواد افضلی با بیان اینکه این شهرداری همه امکانات و ظرفیت های خود را به کار گرفت تا در نقاط مختلف این منطقه میزبانی شایسته ای از گردشگران و میهمانان نوروزی داشته باشد، تصریح کرد: کمپ زیباشهر یکی از مکان های اسکان مسافران نوروزی است که مدتها قبل از شروع سال جدید تلاش کردیم تا با ایجاد امکانات لازم شرایط خوبی برای میزبانی از میهمانان نوروزی فراهم شود.

افضلی در ادامه به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن (ماه مبارک رمضان) اشاره کرد و افزود: در راستای احیای سنت های حسنه این دو مناسبت ، ویژه برنامه های مختلف فرهنگی در سطح شهرخصوصا بوستانها ، مساجد و مکان های اسکان مسافران نوروزی اجرا شد.

شهردار منطقه سه به ویژه برنامه آموزش های فرهنگ شهروندی که در محل اسکان مسافران نوروزی (کمپ زیباشهر) برگزار شد، اشاره کرد و گفت: علاوه بر امکانات فراهم شده در کمپ زیباشهر، این برنامه نیز همراه با برنامه های جذاب و مفرح خصوصا برای کودکان و نوجوانان فضایی را ایجاد کرد تا خانواده ها به همراه فرزندان خود بتوانند هم اوقات خوبی را در این مکان اسکان سپری کنند و هم از آموزش های فرهنگ شهروندی بهره مند شوند.

شهردار منطقه سه در پاسخ به این سئوال که آموزش های فرهنگ شهروندی چه تاثیری می تواند در زندگی روزمره مردم داشته باشد، گفت: توجه به فرهنگ شهروندی و آموزش های لازم در این خصوص قطعا می تواند در توسعه پایدار، رفاه و پیشرفت های فرهنگی اجتماعی و همچنین دیگر ابعادی چون مسئولیت پذیری، مشارکت جویی و رعایت قوانین و مقررات تاثیرگذار باشد.

true
true
آغاز آموزش فرهنگ شهروندی در شیراز با اجرای برنامه «بهار شهروندی»
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true