×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
طرح جهادی واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان؛ گامی بزرگ در حفاظت از دامهای کشور

“طرح جهادی واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان؛ گامی بزرگ در حفاظت از دامهای کشور”، به گزارش فائزه فیروزی خبرنگار شهر مردم، در رزمایش جهاد دامپزشکی در روستای حسین آباد از بخش ارژن شهرستان شیراز به مناسبت هفته بسیج سازندگی تعداد ۴ هزار بز و گوسفند در برابر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

رزمایش جهاد دامپزشکی در تاریخ ۱۸ اردیبهشت در روستای حسین آباد، بخش ارژن با همکاری اداره دامپزشکی شهرستان شیراز و جامعه کشاورزی سپاه ناحیه ثارا… (ع) و با حضور سرهنگ مجید علیپور جانشین سردار فرماندهی سپاه فجر در قرارگاه محرومیت زدایی احمدبن موسی (ع)، سرهنگ شرفی جانشین فرماندهی سپاه ثارا… (ع) ، سرهنگ مویدی معاون بسیج سازندگی سپاه فجر استان فارس ، سرهنگ کرمی مدیر کانون جامعه بسیج کشاورزی سپاه ثارا… (ع) ، سرهنگ مومنی مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه ثارا… (ع) و دکتر هاشم پور ریاست اداره دامپزشکی شهرستان شیراز، مهندس شریفی رئیس شورای اسلامی بخش ارژن، مهندس نسیمی شهردار خان زنیان و جمعی از مسئولان محلی و اکیپ‌های مبارزه با بیماریهای دامی اداره دامپزشکی شیراز شیراز برگزار شد.

هاشم‌پور، رئیس اداره دامپزشکی با بیان اینکه این رزمایش در راستای تحقق شعار سال و حمایت از تولید کنندگان روستایی و عشایر برگزار شده است، گفت: اقدام جامعه کشاورزی سپاه ناحیه ثارا… قابل تقدیر است که با تداوم طرح های واکسیناسیون رایگان قدم مهمی در راستای کاهش ابتلا به بیماریهای دامی برداشته اند.

وی با اشاره به هفته بسیج سازندگی و برخی از اقدامات این قشر در حوزه کشاورزی و دامداری، افزود: در این رزمایش تعداد چهار هزار راس گوسفند و بز بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک هزار و ۲۰۰ راس بره و بزغاله برعلیه بیماری بروسلوز و  ۱۴قلاده سگ بر علیه بیماری هاری بصورت رایگان واکسینه شدند. به گفته هاشم پور، در این رزمایش تعداد ۳۲۰ راس دام بصورت رایگان معاینه  شدند و به دامداران آموزش چهره به چهره در خصوص بیماری های دامی داده شده است.

رئیس اداره دامپزشکی با اشاره به برخی از بیماری های واگیردار دامی، تصریح کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) یک بیماری ویروسی به شدت واگیردار در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی (گوسفند و بز) است که در صورت عدم کنترل این بیماری، تلفات شدیدی در گله‌های گوسفند و بز مشاهده خواهد شد.

وی با بیان اینکه این بیماری در صورت انتقال به حیات وحش باعث تلفات در کل و قوچ خواهد شد، خاطرنشان کرد: بروسلوز (تب مالت) یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در صورت عدم واکسیناسیون می‌تواند منجر به سقط جنین در دام‌ها شود، همچنین این بیماری می‌تواند به انسان منتقل شده و باعث تب‌های راجعه گردد.

وی ادامه داد: هاری یک بیماری ویروسی است که از طریق گاز گرفتن از حیوان به حیوان و از حیوان به انسان منتقل می‌شود، با توجه به اینکه در صورت وقوع این بیماری درمان ندارد حیوانات و انسان‌های مبتلا به احتمال صد درصد تلف خواهند شد، بنابراین واکسیناسیون، بهترین راه پیشگیری از وقوع این بیماری است که جهت پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون سگ‌های گله، به صورت رایگان توسط اداره دامپزشکی انجام می‌شوند.

true
true
طرح جهادی واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان؛ گامی بزرگ در حفاظت از دامهای کشور
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true