×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۱ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
چرا ۱۲۳ حضور نداشت؟

چرا ۱۲۳ حضور نداشت؟ ، به گزارش فرخنده آشوری  خبرنگار  شهر مردم ، احتمالا خبر خودکشی یک زن در مجتمع نگین، واقع در میدان احسان شیراز در روز یکشنبه ۵ شهریور، یعنی روز گذشته به دلیل مشکلات خانوادگی مانند طلاق و عدم دریافت حضانت فرزندش را شنیده اید. آتش نشانی از عملیات ناموفق نجات یک زن از خودکشی، خبر داد، البته بعد از آنکه فیلم های این حادثه در فضای مجازی، منتشر شد، این سازمان، توضیحات کوتاهی را در این زمینه منتشر کرد.

به گفته‌ی هادی عیدی پور، رییس سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز، ساعت ۱۲ و ۲۷ دقیقه یکشنبه، احتمال خودکشی فردی در مجتمع تجاری نگین فارس، واقع در کوی وحدت شیراز، به سامانه آتش نشانی اعلام شده است و پنج تیم عملیاتی به محل حادثه اعزام و اولین گروه سه دقیقه و ۱۰ ثانیه پس از تماس با سامانه، به این محل رسیده و تیم‌های تخصصی نجات ارتفاع و تشک نجات و بانوان آتش‌نشان، سریعا اقدام به انجام دستورالعمل‌های فنی کرده و مذاکره با شخص، برای دعوت به آرامش را انجام می‌دهند.او، به رسانه ها می گوید که این خانم، که در قسمت نمای این ساختمان مشرف به بلوار پرستار به صورت ناایمن قرار داشته، حین صحبت تیم‌های نجات، خودش را از طبقه پنجم به پایین پرتاب کرده است.

عیدی پور که تاکید دارد فرد به صورت عمدی و بدون مداخله نیروهای سازمان آتش نشان، خود را پرت کرده است، ادامه می دهد: همزمان با دعوت به آرامش، در پشت بام، کارگاه عملیاتی برای دسترسی به این خانم ایجاد می شود. همزمان تشک نجات هم در حال برپایی بوده اما فرد، اقدام خود را پیش از برپایی تشک، عملی می کند و مصدوم شده و توسط اورژانس به بیمارستان منتقل می شود.

وی، با بیان اینکه ۲ تشک نجات در شهر شیراز وجود دارد که باتوجه به نیازسنجی ها و برآورد حوادث پرتابی در شهر شیراز، کفایت می‌کند، ادامه می دهد: تشک نجات در ایستگاه شماره ۱۲ ساحلی قرار گرفته است که توسط یک خودرو دارای جرثقیل برای حمل آن و تجهیزات مورد نیاز، جابجا می شود که یک دقیقه بعد از اعلام حادثه، حرکت می کند و بهترین مسیر را انتخاب می‌کند، اما حدود ۵ دقیقه در ساحلی، در ترافیک می‌ماند، از میدان احسان تا مجتمع نگین به دلیل ترافیک ناشی از این حادثه به دلیل عدم فرهنگ‌سازی، ۸ دقیقه در ترافیک می‌ماند که حدود ۱۳ دقیقه مسیر پرترافیک را داشته و سبب شده تا این خودرو، دیر به محل حادثه برسد.

رییس سازمان آتش نشانی، اذعان می دارد که صحبت با فردی که اقدام به خودکشی کرده، وظیفه این سازمان نیست و باید پرسید که اورژانس اجتماعی یا همان ۱۲۳ چرا در این حادثه، حاضر نشده است؟!

ما علت حادثه را از بهزیستی استان فارس، جویا شدیم که «محمدرضا هوشیار، مدیرکل بهزیستی فارس» از این حادثه، کاملا بی اطلاع بود و بعد از تحقیق در این حوزه، ما را به کارشناس بخش اورژانس اجتماعی ارجاع داد.

*مدیریت فنی حوادثی مانند خودکشی بر عهده ۱۲۳ است

«اعظم فرمانی» کارشناس اورژانس اجتماعی که ید طولانی در این حوزه دارد در گفتگو با ما، گفت که از سه سال قبل، جلسات متعددی بین اورژانس اجتماعی یا همان ۱۲۳، آتش نشانی۱۲۵، پلیس۱۱۰ و فوریت های پزشکی۱۱۵ برگزار شد و موضوعات حساسی مانند خودکشی، به ویژه اقدام خودکشی در ملاء عام، بررسی شد که در نتیجه خروجی آن جلسات، صورتجلسه ای تنظیم شد و از طریق علوم پزشکی همراه با ضمیمه پروتکل برای همه و استانداری ارسال شد، که بر اساس آن، در صورت بروز یک حادثه خودکشی، مدیریت فنی آن حادثه، به عهده ۱۲۳ است چرا که در این خصوص، آموزش دیده و متخصصان مورد نیاز را دارد، مدیریت اجرایی صحنه، مانند دور کردن عوامل مزاحم، پراکنده کردن مردم، تامین امنیت مورد نیاز، بر عهده ۱۱۰ است، وظیفه ذاتی اورژانس یا در حوزه خدمات رسانی درمانی در صورت بروز مشکل ۱۱۵ و وظیفه آتش نشانی ۱۲۵ یعنی تامین تجهیزات مورد نیاز برای عملیات نجات مانند تشک و غیره نیز مشخص است.فرمانی، تاکید کرد که بر اساس این پروتکل تعیین شده، تمام مداخلات باید با هماهنگی ۱۲۳ انجام شود و سایر نهادها، اجازه اقدام خودسرانه ندارند و هر اقدام به خودکشی که به یکی از این سازمان ها اطلاع داده شد باید سریعا به اورژانس اجتماعی، اطلاع دهند تا خود را به محل حادثه برسانند و با توجه به موقعیت این حادثه، در صورت اطلاع از موضوع، کارشناسان ما به سرعت در محل حاضر شده و حادثه را مدیریت می کردند.
او با قاطعیت گفت: در مورد این حادثه، هیچ تماسی با ۱۲۳ گرفته نشده است. کودک آزاری و خودکشی خط قرمز سازمان ما است و در مورد این دو موضوع، اقدامات سریع و کارشناسی، انجام می‌شود. شماره شخصی من را هم دارند و در موارد ویژه، می توانند به شماره شخص من اطلاع دهند اما در این مورد، ما هیچ تماسی نداشتیم.
این روانشناس، با بیان اینکه اقدام به خودکشی به صورت عمومی به دلایل مختلفی، مانند جلب توجه و فشار روانی و غیره می‌تواند باشد، تاکید کرد: صحبت یک فرد غیرمتخصص، می‌تواند سبب تحریک فرد و اجرایی کردن تصمیمش شود و توصیه ما، این است در این قسم موارد، فرد غیرمتخصص ورود نکند.

افشین محمدی دره شوری، سرپرست دادسرای جنایی و جرایم امنیتی شیراز، در گفتگو با رسانه هایی مانند فارس و تسنیم از حضور اورژانس اجتماعی در این حادثه خبر داده بود در صورتی که آنها، اعلام کردند از این حادثه، هیچ اطلاعی نداشتند.ما، با رییس اورژانس فارس، دکتر محمد جواد مرادیان، تماس گرفتیم تا علت عدم تماس با اورژانس اجتماعی در این حادثه را جویا شویم اما وی حاضر به مصاحبه نشد و گفت «معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس» خواسته برای جلوگیری از ایجاد تشنج در جامعه، در این مورد، مصاحبه انجام ندهیم، می توانید به خبر منتشر شده در رسانه هایی مانند ایرنا، رجوع کنید.

اسماعیل قزل سفلی، معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس اما به ما گفت که به هیچکس، نگفته که با رسانه ها، مصاحبه نکنند، فقط در دقایق اول حادثه که ممکن بود چند روایتی پیش آید، با رسانه های برخط رسمی مانند ایرنا و صدا و سیما مصاحبه هایی از سوی آتش‌نشانی و اورژانس جهت روشن شدن افکار عمومی در حوزه تخصصی خودشان، انجام شد و اگر فردی از مصاحبه امتناع می کند تصمیم شخصی وی بوده است.پلیس نیز در تماس به ما گفت این موضوع، خط قرمز بوده و نمی توانند در این زمینه، مصاحبه کنند.

در این حادثه، تجهیزات دیر رسیده است، علاوه بر تشک نجات، از تور نجات و هیچ وسیله‌ی دیگه استفاده نشده است و مردم که از این ماجرا عصبی بودند بعد از اقدام این زن، به سمت نیروهای آتش نشانی حمله بردند که خوشبختانه، هیچ آسیبی به نیروها و تجهیزات آنها، وارد نشده است.این حادثه که بیش از نیم ساعت طول کشیده، افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده و واکنش هایی را در فضای مجازی، به وجود آورده است، تا زمان نگارش این گزارش به گفته مسئولان، این زن هنوز در قید حیات بوده و تحت عمل جراحی، قرار گرفته است.امیدواریم از اشتباهات انجام شده در این حادثه، درس گرفته و در این شرایط، دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم و اگر حادثه مشابهی پیش آمده با مدیریت صحیح از اتفاقات ناگوار، پیشگیری شود.

true
true
چرا ۱۲۳ حضور نداشت؟
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true