×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳  
true
true
پروژه‌های مرمتی حفاظت از میراث فارس در دستورکار

پروژه‌های مرمتی حفاظت از میراث فارس در دستورکار، فارس با میزبانی از سه هزار و ۹۷ اثر تاریخی غیر منقول و ۱۳۱ اثر منقول ثبت ملی و ۱۳ اثر جهانی از جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور برخوردار است؛ امسال برای حفاظت از این میراث کهن ۲۵ پروژه مرمتی اجرایی شده است.

 

به گزارش شهر مردم، رمت آثار تاریخی علاوه بر حفظ ارزش میراثی آن، زمینه ساز رونق گردشگری بر بستر میراث فرهنگی نیز هست و از این لحاظ اهمیت این پروژه‌های مرمتی بیشتر می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت خود اعلام کرد که این دولت حساسیت ویژه‌ای بر حفظ و مرمت بناهای تاریخی دارد.

عزت الله ضرغامی در ادامه در سفر به فارس گفت: اعتبارات حفظ و مرمت بناهای تاریخی که پیشتر “چیزی شبیه به شوخی” بود، در دولت سیزدهم در زمینه مرمت افزایش چشمگیری یافت هر چند که با توجه به وجود ۳۶ هزار بنای تاریخی و شمار زیادی از بناهای واجد ارزش هنوز ناکافی است.

فارس، چنانکه وزیر میراث فرهنگی نیز به آن اذعان کرده از استان‌های “ممتاز” در زمینه میراث فرهنگی است و رسیدگی و مرمت این میراث ارزشمند در سراسر این استان پناور، می‌تواند برای صنعت گردشگری آن نیز رونق و همه جایی شدن به ارمغان آورد.

امسال روند مرمت و بهسازی بناهای تاریخی فارس تداوم یافته و به گفته مسئولان میراث فرهنگی ۱۷ شهر این استان میزبان اجرای پروژه‌های مرمتی شدند که تعمیر و بهسازی برخی از این بناها به تازگی پایان یافته است.

اجرای ۱۰۱ میلیارد ریال پروژه مرمتی در فارس

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس به خبرنگار ایرنا گفت: امسال مرمت ۲۵ بناهای تاریخی فارس با اعتبار ۱۰۱بیش از میلیارد ریال در قالب پروژه‌هایی یک تا پنج ماهه اجرایی شده و تعمیر و بهسازی برخی از انها پایان یافته است.

آنطور که محمدتقی قلعه‌نوعی گفت مسجد جامع کبیر نی‌ریز، کاخ اردشیر فیروز آباد قلعه باستانی ایزدخواست، مجموعه‌های حافظیه و سعدیه، ۲ بخش از ارگ کریمخوانی شیراز، تیمچه صرافیان اباده، خانه‌های تاریخی ذوالانوار، صدر جهرمی ، خانه قصاب زاده، خانه کریمی و خانه شاهوران شیراز، حمام شهرپیر زرین‌دشت، مرمت چهارطاقیفراشبند، حمام خضر جویم، خانه طوفان و مدرسه خان جهرم، حمام کهنه و کاروانسرای دپودان خرامه، کاروانسرای شهیدآباد خرم آباد، بقعه شبخ خلیفه خفر، چهارطاقی صحرای پوشنج داراب، پل باستانی و حمام شهر اهل لامرد و حمام ملابابا و محوطه و بنای کاروانسرای کمارج کازرون از میراث غیر منقول فارس هستند که امسال در سایه امن ساماندهی، تعمیر و مرمت قرار گرفته‌اند.

حفاظت از میراث فارس با اجرای ۲۵ پروژه مرمتی

کدام بناهای شناخته شده فارس در دست مرمتند؟

به گفته او یکی از پروژه‌هایی که امسال بخشی از مرمت آن به سرانجام رسید میراث جهانی کاخ اردشیر فیروزآباد بود که این دور از مرمت آن در قالب پروژه‌ای ۲ ماه از تابستان امسال آغاز شد و به تازگی به پایان رسید.

قلعه نوعی افزود: در این قالب با اعتباری بیش از یکهزار و ۹۶۹ میلیون ریال تعمیرات اضطراری سنگی این بنای ساسانی انجام شد و ام آن نیز به طور کامل با پوشش کاهگل مرمت شد.

به گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس مرمت آرامگاه‌های سعدی و حافظیه از دیگر پروژه‌های مرمتی فارس است که در قالب پروژه‌هایی پنج ماهه و با اعتبار ۱۳ هزار و ۳۵۲ میلیون ریال در دست اجرا است.

آنطور که قلعه‌نوعی گفت قرار است در این دور از مرمت آرامگاه ۲ شاعر نام آشنای شیرازی، سنگ فرش محوطه، تعمیرات آزاره‌های سنگی نمای ایوان، اجرای عایق رطوبتی مقبره و تعمیرات، مرمت و رنگ‌آمویزی درها، پنجره‌ها و ارسی‌های چوبی به انجام برسد.

خانه سوخکیان داراب نیز از میراث تاریخی فارس است که اعتبار تملک و مرمت آن در مصوبات سفر نخست رئیس جمهور به این استان نیز گنجانده شد.

این خانه تاریخی که ۲ هزار متر مربع مساحت دارد، قرار است پس از مرمت با تملک کامل به عنوان محل استقرار اداره میراث فرهنگی داراب مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

اکنون معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر از مراحل پایانی مرمت این خانه داد و گفت: مرمت خانه سوخکیان داراب با اعتبار هشت هزار و ۴۳۰ میلیون ریال در دست اجرا است و در این قالب سنگ فرش محوطه، احیای آزاره‌های سنگی، سفیدکاری بدنه و تاسیسات برقی و میکانیکی آن در دست اجرا است.

قلعه ساسانی ایزدخواست نیز از بناهای شاخصی است که به گفته قلعه‌نوعی مرمت آن سه ماهه آغاز شد و سه هزار و ۳۰۰ میلیون ریال نیز به آن اختصاص یافت.

آنطور که او گفت: قرار است در این سه ماه مرمت بخش‌های سنگی دیوارها انجام شود و بخش‌های مورد نیاز فضای داخلی قلعه نیز مسقف شود و دیگر بخش‌های مسقف نیز با کاهگل اندود شود.

چنانکه معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشتر پیشتر به ایرنا گفت ثبت جهانی قلعه ساسانی ایزدخواست نیز به عنوان اثری شاخص به وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد شده و تا کنون سه فاز مطالعاتی ارزشمند نیز بر روی آن انجام شده است.

حفاظت از میراث فارس با اجرای ۲۵ پروژه مرمتی

تدوام مرمت میراث کهن فارس

اما مرمت و تعمیر بناهای تاریخی فارس پهناور با پایان ۲۵ پروژه مرمتی تعریف شده تا پایان سال، سرانجام نمی‌یابد و این مسیر با هدف ساماندهی و حراست از تاریخ کهن این دیار و رونق گردشگری تاریخی در این استان تداوم می‌یابد.

به نقل از ایرنا، طبق گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم اکنون نیز مطالعات هشت پروژه‌ مرمتی فارس آغاز شده که پس از پایان مطالعات و تعیین ضرورت‌ها و اولویت‌ها اجرایی می‌شود.

true
true
پروژه‌های مرمتی حفاظت از میراث فارس در دستورکار
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true