×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳  
true
true
پرسه‌زنی از روی وحشت بلینکن/ ماجرای آتش بس ۴۲ روزه و بند بازرسی نیروهای مصری در غزه چیست؟

پرسه‌زنی از روی وحشت بلینکن/ ماجرای آتش بس ۴۲ روزه و بند بازرسی نیروهای مصری در غزه چیست؟ تحلیلگر جهان عرب با اشاره به تحرکات آمریکا در زمینه آتش بس در نوار غزه، دلیل این اقدامات را تحولات داخلی آمریکا و هراسی دانست که انقلاب دانشجویان به جان دولتمردان واشنگتن انداخته است.

به گزارش روز چهارشنبه شهرمردم ، «عبدالباری عطوان» در مطلبی در رای الیوم با اشاره به تحرکات گسترده دیپلماتیک آمریکا در این روزها از سوی «جو بایدن» و «آنتونی بلینکن» برای تسریع در دستیابی به آتش بس در غزه و مبادله اسیران میان حماس و رژیم صهیونیستی نوشت: این در راستای دلسوزی یا تمایل به توقف جنگ در غزه نیست بلکه به دلایل داخلی آمریکا و انقلاب دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا که روند تصاعدی به خود گرفته و ممکن است به جنگ داخلی منجر شود و تغییر ریشه ای در نقشه سیاسی آمریکا از زمان پایان جنگ جهانی دوم ایجاد کند که نقطه برجسته آن حمایت مطلق از رژیم صهیونیستی و ممانعت از زوال آن بوده است.

وی افزود: دولت آمریکا از ترس انفجار این جنگ در خانه خود و از سوی حکام و رای دهندگان آتی به خود می لرزد. دولت آمریکا به شدت نگران گسترش این روند در داخل خود آمریکا و نیز دانشگاههای دنیاست و از این رو فشار بی سابقه به متحدان عرب آمریکا به ویژه مصر و قطر برای تسریع در دست یابی به آتش دارد و از نگاه آنها توقف جنگ غزه به منزله توقف انقلاب دانشجویی در دانشگاههای آمریکا و کاهش خطرات و سرایت آن و مهار آن است.

این تحلیلگر اضافه کرد: این انقلاب دانشجویی یادآور انقلاب مشابه در زمان جنگ ویتنام است که نقش بزرگی در شکست آمریکا و سرنگونی «جانسون» رئیس جمهوری آمریکا ایفا کرد. همچنین یادآور آنچه در دانشگاههای فرانسه در سال ۱۹۶۸ رخ داد و «مارشال دیگول» را برانداخت و نیز مشابه آن چیزی است که رژیم آپارتایدی در آفریقای جنوبی را سرنگون کرد و «نلسون ماندلا» را از زندان به ریاست جمهوری رساند.

وی هدف از حضور بلینکن وزیر خارجه آمریکا در منطقه را فشار به متحدان عربش در کشورهای خلیج فارس و مصر و اردن برای ترویج آتش بس موقف ۴۲ روزه دانست، بدون اینکه اشغالگران به طور کامل از نوار غزه عقب نشینی کنند و بدون اینکه مانع از شروع دوباره جنگ شوند و بدون اینکه عملیات بازسازی فوری شروع شود.

عطوان نوشت: برخی اطلاعات حاکی از این است که بندی گنجانده شده که طی آن نیروهای مصری ناظر بر بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه می‌شوند و افراد را بازرسی می‌کنند. این بازرسی برای چیست؟ مگر این افراد از خارج از نوار غزه آمده‌اند؟

وی بیان کرد: نکته جالب این است که بلینکن حامی کشتار اسرائیل در غزه که در روزهای اول جنگ در راستای حمایت از جنگ به پرسه زنی در کشورهای منطقه پرداخت و طرح کوچاندن دو میلیون غزه ای و اسکان آنها در شهر سینای مصر را مطرح کرد، از توافق جدید دم می‌زند و پیشنهاد تل آویو را سخاوتمندانه تلقی کرده که جنبش حماس باید آنرا بپذیرد. ما نمی‌دانیم کجای این توافق سخاوتمندانه است و حتی «بن گویر و اسموتریچ» وزیران کابینه رژیم اسرائیل هم مخالف هستند.

عطوان افزود: وقیحانه تر این است که بلینکن معامله جدیدی را مطرح می کند که توقف جنگ در رفح در ازای عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان است؛ موضوعی که اهانت جدیدی به عرب ها و مسلمانان است.

وی ضمن تاکید بر اینکه اعتمادی به آمریکا با توجه به حمایت های بی دریغ آن از تل آویو نیست، از نفاق و معیارهای دوگانه آمریکا سخن گفت که از نگاه آن، دیوان بین المللی کیفری اختیار بازداشت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان را دارد، اما نتانیاهو از دیدگاه آمریکا کبوتر صلح است.

عطوان نوشت: اعتمادی به آمریکا و وعده های آن نیست و تردیدی در حمایت مطلق مالی، نظامی و سیاسی واشنگتن از رژیم صهیونیستی , ویرانی کامل آن به دست این رژیم، وجود ندارد. بدون شک حماس که نبرد را با ذکاوت نظامی و سیاسی بی سابقه اداره و معجره هایی خلق کرده و همه معادلات را تغییر داده ، همه این حقایق و بیش از آن را می‌داند، به تصمیم آن در زمینه آتش بس احترام می‌گذاریم.

true
true
پرسه‌زنی از روی وحشت بلینکن/ ماجرای آتش بس ۴۲ روزه و بند بازرسی نیروهای مصری در غزه چیست؟
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true