×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
نشاندن بچه ها پشت میز و نیمکت مدرسه برای والدین چقدر هزینه دارد؟

کف هزینه های یک دانش آموز برای شروع سال تحصیلی معادل یک ماه حقوق کارگری! ، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار شهر مردم، بوی ماه مدرسه سالهاست که با بوی پول گره خورده و آموزش همگانی و رایگان را به آرمانی فراموش‌شده تبدیل کرده است. دیگر نه ثبت‌نام مدارس دولتی حتی با سطح نازل آموزشی مثل گذشته رایگان است و نه در تب و تاب گرانی وتورم امیدی به بستن کوله پشتی دانش‌آموزان با هزینه ای کم می‌رود. هر کس که بچه مدرسه‌ای دارد باید حداقل و در کف قیمت روی صرف هزینه‌ای برابر با ۷ میلیون تومان تنها برای شروع سال تحصیلی جدید حساب کند. هزینه‌هایی که با حداقل حقوق هیچ همخوانی ندارد. تحصیل در باقی سال هم هزینه‌های خود را دارد که چون خرد می شود فشار کمتری به سبد معیشتی خانوار می‌آورد. در ادامه نگاهی به هزینه‌های والدین تا نشاندن فرزندانشان پشت میز و نیمکت های مدرسه می‌اندازیم. با اذعان به این پیش‌فرض که در یک‌کلام «تحصیل رایگان وجود ندارد» کف هزینه‌ای که والدین باید برای ثبت‌نام فرزندانشان حتی در دور‌افتاده‌ترین مدارس شهر بپردازند چیزی حدود ۶۰۰هزار تومان است. حتی اگر ناتوانی مالی والدین برای مدرسه محرز باشد که این موضوع هم فقط در چند مدرسه انگشت‌شمار مناطق محروم شهر مورد پذیرش مدیران قرار می‌گیرد پرداخت کمتر از ۳۰۰ هزار تومان برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی امکان‌پذیر نیست. مدرسه هزار و یک هزینه آشکار و پنهان دارد (از هزینه های آب و برق و تلفن و کاغذ گرفته تا هزینه‌های گزاف برج‌هایی چون تعمیر و نگهداری تجهیزات مدرسه، برگزاری مراسم در طول سال تحصیلی و…) که مدیر باید آنها را با همین شهریه‌های ثبت‌نام اداره کند آن هم بدون دریافت ریالی سرانه دانش‌آموزی، بودجه ای که پرداخت آن توسط آموزش و پرورش سالهاست که به تاریخ پیوسته است.

به هر رو اگر خوشبینانه کف هزینه ثبت‌نام در مدارس دولتی شیراز را ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بگیریم می‌ماند باقی هزینه‌ها که دیگر هیچ جوره تخفیف‌بردار نیست. بنا بر اعلام اخیر شواری شهر شیراز نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید به پنج گروه دسته بندی شده‌ است. نرخ استفاده از سرویس برای دانش‌آموزان بسته به نوع خودرو برای یک کیلومتر از چهار میلیون و ۴۸ هزار تومان تا هفت میلیون و ۳۹۸هزار تومان متغیر است و هزینه مسافت بیشتر نیز به آن افزوده می‌شود.

این روزها دیگر هر مدرسه‌ای لباس فرمی مخصوص به خود دارد. از آنجایی که پارچه‌های مخصوص و مناسب لباس فرم مدارس متنوع است، قیمت لباس فرم نیز با توجه به نوع پارچه استفاده‌شده، تعداد تکه‌های لباس و طرح آن متفاوت می‌شود. با اینهمه بنا بر نرخنامه مصوب اتحادیه خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک شیراز هزینه لباس فرم مدارس در سال۱۴۰۲ در این بازه قیمتی است: مانتو شلوار دخترانه برای سه مقطع تحصیلی از ۳۶۵ هزار تومان با پارچه تریگال معمولی آغاز و تا ۱ میلیون و ۵۵۰هزارتومان برای پارچه فاستونی اعلا نوسان دارد. مقنعه با پارچه تترون بروجرد نیز بین ۶۰ تا ۷۵ هزار تومان قیمت دارد. تک پیراهن پسرانه از پارچه تترون نیز هزینه‍ای بین ۲۰۰ تا ۲۷۰ هزار تومان بر می‌دارد. برای شلوار پسرانه نیز انتخاب پارچه معمولی و باکیفیت قیمت را تغییر می‌دهد. شلوار پسرانه با پارچه کتان برای سه مقطع تحصیلی از ۳۲۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان در نوسان است. شلوار با پارچه «شبه فاستونی» نیز بازه قیمتی بین ۲۵۰ تا ۶۴۰ هزار تومان دارد. یعنی یک دست لباس پسرانه در کف قیمت و با معمولی‌ترین جنس پارچه ۵۲۰ هزار تومان هزینه روی دست والدین می‌گذارد. گفتنی است که بنا به شنیده‌های «شهر مردم» هزینه‌های لباس فرم ذکر شده در تعدادی از مدارس شیراز به صورت غیر‌قانونی بالاتر از قیمت مصوب از والدین اخذ می‌شود و والدین از نرخنامه بی خبر هم در معذوریت کادر مدرسه قرار گرفته و این هزینه را می‌پردازند.

*افزایش ۳۵ درصدی قیمت لوازم التحریر در سال جاری

اما پر کردن یک کوله‌پشتی برای سال تحصیلی جدید چقدر خرج روی دست والدین می‌گذارد؟ از آنجا که لوازم التحریر انواع متنوع و کیفیت‌های زیادی دارد از آوردن جزئیات قیمت این اقلام پرهیز می‌کنیم و تنها به بازه قیمتی کوله‌پشتی که درشت‌ترین هزینه در این بخش را دارد، می پردازیم. تهیه یک کوله پشتی رنگارنگ و جذاب برای مقطع دبستان‏که جای کافی برای جا دادن کتاب‌های درسی، دفتر و جامدادی داشته باشد از قیمت ۱۶۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا برندهای لوکس و خارجی چون گابل که به قیمت ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان نیز می‌رسد. کوله‌پشتی‌های بزرگتر برای سنین بالای دبستان بسته به برند و کیفیتشان از قیمت ۳۵۰ هزار تومان آغاز می شود تا کوله های لوکس خارجی که قیمت آن به بالای۵ میلیون تومان می‌رسد. با نگاهی به قیمت های بازارهای آنلاین می‌توان گفت متوسط قیمت خرید کوله پشتی ساده با کیفیتی معمولی چیزی در حدود ۳۰۰ هزار تومان می باشد.

بر آگاهی از قیمت لوازم التحریر در شهر شیراز با رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار تماس گرفتیم. محمد علی زعفرانی در گفت و گو با «شهر مردم» از افزایش قیمت ۲۵ تا ۳۵ درصدی لوازم التحریر در سال جاری خبر داد و گفت: « ۸۵ درصد لوازم التحریر موجود در بازار تولید داخل است که این ۸۵ درصد تقریبا تمامی لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان و دانشجویان را در بر می گیرد آن ۱۵ درصد لوازم التحریر خارجی نیز مربوط به لوازم تخصصی است که در ایران تولید نمی‌شود نظیر لوازم طراحی و معماری و غیره. به دلیل تولید خوب داخلی تهیه لوازم التحریر با تنوع کیفیت و به تبع آن تنوع قیمت بسته به توان مالی خانواده میسر است و با وجود اقلام ارزان قیمت درصد کمی از خانوارها برای تهیه لوازم التحریر در فشار مالی قرار می‌گیرند.» به طور کل می توان گفت پر کردن یک کوله پشتی برای سال جاری چیزی حدود۲۵۰ هزار تومان است.‏ با یک حساب سر انگشتی فقط مخارج یک دانش آموز در شروع سال تحصیلی در  ارزان ترین قیمت چیزی حدود ۷ میلیون تومان می شود.‏

در پایان این مورد را نیز بایستی در نظر گرفت که برخی از خانواده‌ها چند فرزند دانش‌آموز در خانه دارند و برای تحصیل آنها باید به صورت جداگانه این هزینه‌ها را بپردازند. تصور کنید در چنین اوضاع اقتصادی که حقوق حداقلی۷ میلیون تومان است و یک کارگر یا کارمند افزون بر گذران زندگی با سبد معیشتی که تورم هر هفته نرخ آن را چند درصد افزایش می‌دهد، برای فرستادن فرزندش به مدرسه‌های دولتی باید چیزی در حدود یک ماهش حقوق را هزینه کند. هزینه ای که با توجه به کیفیت پایین آموزشی در مدارس دولتی، خواه نا خواه مخارج جانبی هنگفتی را در طول سال تحصیلی برای هزینه‌های کلاس‌های کمک آموزشی و تقویتی که اغلب نه نرخ مشخصی دارند و نه پایانی می‌توان بر آنها متصور بود ‏به والدین تحمیل می‌کند به طوریکه حتی به فرض محال ثبت‌نام رایگان در مدارس دولتی این هزینه‌های تحمیل شده بر یا تکمیل آموزش دانش آموزان، مفهوم آموزش رایگان و همگانی را به طور کامل از بین برده است.

true
true
نشاندن بچه ها پشت میز و نیمکت مدرسه برای والدین چقدر هزینه دارد؟
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true