×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
مزایای استفاده از تکنولوژی برای سالمندان

این مقاله به مزایای فناوری برای سالمندان و چگونگی بهبود زندگی آنان با استفاده از فناوری‌های پیشرفته می‌پردازد.

به گزارش شهر مردم به نقل از باهاتیم، ازآنجایی‌که بسیاری از سالمندان در مورداستفاده از فناوری تمایل چندانی نشان نمی‌دهند، بهتر است مزایایی که اینترنت می‌تواند برای زندگی آن‌ها به همراه داشته باشد را برای آن‌ها توضیح دهیم. این مقاله به مزایای فناوری برای سالمندان و چگونگی بهبود زندگی آنان با استفاده از فناوری‌های پیشرفته می‌پردازد.

بهتر است در ابتدا به سؤالی که بسیار زیاد پرسیده می‌شود، پاسخ دهیم: فناوری چگونه برای سالمندان مفید واقع می‌شود؟

۱- شبیه‌سازی ذهنی
ثابت‌شده که استفاده منظم از اینترنت خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد، زیرابه بهبود عملکرد شناختی و مهارت‌های حافظه کمک می‌کند. هر بار که یک فرد مسن یک پازل سودوکو یل جدول کلمات متقاطع را به‌صورت آنلاین تکمیل می‌کند، مغز خود را پرورش داده و آن را تیز نگه می‌دارد. یادگیری مهارت‌های استفاده از فن‌آوری‌های جدید می‌تواند هوش ذهنی را بهبود بخشد.

۲- کاهش انزوا
در سال ۲۰۲۳، بیش از یک نفر از هر سه نفر سالمند گزارش کردند که در سال گذشته احساس انزوا کرده و تماس خیلی کمی با افراد خارج از خانه خود داشته‌اند. این یک نگرانی جدی است، زیرا انزوای اجتماعی می‌تواند خطر مرگ زودرس را به‌اندازه سیگار کشیدن و چاقی،افزایش دهد. اینترنت بهترین راه مبارزه با این تنهایی است.

سالمندان می‌توانند با استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای تماس با دوستانی که مدت‌هاست با آنان ارتباطی ندارند، استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند با اعضای خانواده خود که دور از آنان زندگی می‌کنند در تماس باشند. آن‌ها حتی می‌توانند گروه‌های پیامی جدیدی را با حضور افراد دارای علایق مشترک ایجاد نمایند.

ذبه لطف فناوری‌های جدید، سالمندان می‌توانند از تلفن‌ها یا ساعت‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها برای ردیابی علائم حیاتی خود ازجمله سطح اکسیژن، ضربان قلب و فشارخون استفاده کنند.

همچنین اپلیکیشن هایی وجود دارند که زمان مصرف دارو را به افراد یادآوری می‌کنند. علاوه بر این، اینترنت به مردم این امکان را می‌دهد که به‌راحتی به پورتال‌های سلامت دسترسی داشته باشند، نتایج آزمایش را بررسی کنند و قرار ملاقات با پزشک خود را برنامه‌ریزی کنند.

۴- سرگرمی و دل‌مشغولی

سالمندانی که بازنشسته شده‌اند ممکن است بیش از هر زمان دیگری وقت آزاد داشته باشند. اینترنت می‌تواند دنیاهای جدیدی را برای آن‌ها بگشاید. آیا یک گیتار زنگ‌زده در خانه آن‌ها وجود دارد که هرگز از آن استفاده نکرده باشند؟ آن‌ها می‌توانند ویدیوهای یوتیوب را تماشا کنند و یاد بگیرند که چگونه با آن بازی کنند. شاید آن‌ها همیشه می‌خواستند زبان دیگری را یاد بگیرند و هرگز وقت نداشتند؟ یک برنامه برای آن وجود دارد.

شاید آن‌ها به یوگا یا هر نوع ورزش دیگری علاقه‌مند هستند اما از رفتن به باشگاه خجالت می‌کشند؟ آن‌ها می‌توانند در اتاق نشیمن خود ورزش کنند. البته کتاب‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی بی‌شماری نیز به‌صورت آنلاین وجود دارد. مزایای فناوری برای سالمندان بی‌پایان است.

۵- افزایش استقلال
برای افراد مسن‌تر با مشکلات حرکتی یا بینایی، ممکن است این احساس ناامیدکننده وجود داشته باشد که همیشه باید به کسی تکیه کنند تا آن‌ها را به مکان‌هایی که می‌خواهند، هدایت کند. بااین‌حال، فناوری این امر را متحول کرده است.

فرض کنید فرد به مواد غذایی نیاز دارد. به‌جای هماهنگی با یکی از اعضای خانواده یا همسایه، فرد می‌تواند به‌سادگی مواد غذایی را از طریق خرید آنلاین به خانه خود منتقل نماید. یا اگر بخواهند به فروشگاه بروند، می‌توانند از یک برنامه اشتراک‌گذاری سواری برای رزرو سفر استفاده کنند.

همه‌چیز در نوک انگشتان آن‌هاست. علاوه بر این، اینترنت زندگی تنهایی را حتی در دوران پیری آسان‌تر کرده است. فناوری‌های فعال‌شده با صدا به مردم اجازه می‌دهند کدرهایی مانند روشن کردن موسیقی یا افزایش دما را از طریق یک فرمان کلامی ساده انجام دهند

. در همین حال، دستگاه‌های نظارت شخصی با عملکرد GPS و سایر دستگاه‌های هشداردهنده مانند تشخیص سقوط، می‌توانند آرامش خاطر را برای افراد مسن و خانواده‌های آنان به ارمغان آورند.

 

true
true
مزایای استفاده از تکنولوژی برای سالمندان
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true