×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
قطار مستند سازی در صدا و سیمای مرکز فارس راه افتاده است/با مشکلات مالی و اعتباری رو بروییم و امیدوار به رفع این مساله در ماههای آتی هستیم

سيد محی الدین حسینی ارسنجانی-شهر مردم
*اشاره:
فرصتی پیش آمد تا گفتگویی رو در رو و صمیمانه با پهلوانیان، مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس، داشته باشیم. در دیدار دو ساعته با حسینی ارسنجانی، خبر نگار روزنامه “شهر مردم” با وی مطالبی مطرح شده که تقدیمتان میگردد. احمد پهلوانیان، سابق بر این، به مدت هفت سال و هفت ماه رئیس شبکه استانی یزد بوده و بعد از سید تقی سهرابی، در شهریورماه ۱۴۰۱ مدیریت صدا و سیمای مرکز فارس را عهده دار شد. پهلوانیان متولد یزد و کارشناس ارشد ارتباطات گرایش تهیه‌ کنندگی از دانشکده صدا و سیما و دانش آموخته دکترای فلسفه اسلامی از دانشگاه باقرالعلوم است. وی ضمن تدریس در دانشگاه و موسسات آموزشی، مدیر مسئولی نشریات تخصصی «رواق هنر و اندیشه »، «دین و رسانه» و فصلنامه «تصویر نامه» را بر عهده داشته، ریاست دانشکده صدا و سیما در قم، قائم مقامی مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما و مدیر کلی «خدمات رسانه‌ای» و مدیریتهای «خانه هنر و اندیشه» و «پژوهش برنامه‌ای و نگارش فیلمنامه» آن مرکز را در کارنامه شغلی خود دارد.‌ همچنین وی، دارای مدرک سطح سه حوزه علمیه بوده و همکاریهای نزدیک با مراکز علوم دینی و حوزوی، همچون جامعه المصطفی العالمیه، دانشگاه هنر اسلامی قم، دانشکده دین و رسانه و…داشته است. آنچه در ادامه می آید گزارشی از چهارده ماه حضور موثر وی، بر مدیریت صدا و سیمای استان فارس و بیان توفیقات این مرکز در بخشهای گوناگون میباشد.

*ساخت سریالهای فاخر در دستور کار مرکز فارس قرار دارد
دکتر احمد پهلوانیان، مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس، در تشریح فعالیتهای این مرکز در حوزه تولید و ساخت سریالها، اظهار داشت: سریال داستانی “شهدای حرم” در مرحله پیش تولید و در حال نگارش فیلمنامه بوده و هفت مستند چهل دقیقه ای با اسامی مشخص، هر کدام از شهدای حرم شاهچراغ(ع)، شیراز خواهد بود. مستندی که تاکنون در این سطح و موضوع در فارس نداشته ایم. مجموعه سیزده قسمتی “رنگواره های کهن” که در مراحل آخر تولید است. مستندی فاخر، در حوزه زیباییهای بصری و فرهنگی و هنری که بخشی از واقعیات زندگی و فرهنگ عشایر را به تصویر میکشاند. مستندهای شهید آباد، شهید جاویدی، مدرسه عشایری شهید بهشتی، مستند شهید مویدی، مستند جامعه پزشکی و دفاع مقدس و…که تعداد این مستندها به ۵۰ عدد مستند میرسد که برخی در حال تهیه و تولید و بعضا آماده پخش است و در این مدت یک سال اخیر، این حجم از تولید مستند در مرکز فارس یا مراکز کشور، منحصر به فرد و بی نظیر است.

*به دنبال انجام کارهای فاخر و ماندگار در حوزه مستند سازی هستیم
وی بیان داشت: هزینه تولید مستندها از منابع مالی صدا و سیمای مرکز استان است اما تولید مستند از سوی کارگردان و تهیه کننده های خارج از مرکز فارس میباشد. در تولید اینچنین آثار، تنها بر توان و نیروی داخل تکیه نکرده و از بیرون از مرکز نیز از دانش و تخصص نیروهایی که نیاز داشته و داریم، استفاده برده و میبریم.
مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس، افزود: برنامه های روزانه مرتبط با مردم و مسئولان، پرسشگری و مطالبه عمومی در مرکز فارس، تهیه و مخاطبان خوبی دارند. از جمله برنامه روزانه رادیویی و تلوزیونی “پیجور ” که در فضاهای مجازی متعلق به مرکز هم بازتاب دارد و از شش ماه پیش تاکنون در حال پخش میباشد. پیجور، برنامه ای پر مخاطب است که خبرنگاران مرکز به صورت سر زده از کار روزانه مردم و رویت مشکلاتشان با دیدن مسائل کف خیابان گزارش تهیه و آن را بازتاب میدهند تا مسئولان ببینند و پیگیر باشند.

*صدا و سیمای فارس در جهت مطالبه گری مردم از مسئولان تولید برنامه دارد
پهلوانیان، بیان داشت: مثلث برنامه های” پیجور”و “بازتاب” و “در شهر” به بیان مشکلات روزمره، زیر ساختی و کلان و حضور میدانی مردم و مسئولان در مسائل استان و کلانشهر شیراز میپردازد و موضوعاتی مهم، مثل توسعه همه جانبه استان، بویژه در بخشهای تولید و صنعت و کشاورزی، گردشگری و مدیریت شهری میپردازد. مرکز فارس، بنا به رسالت کاری خود در بحث معرفی کلان پروژه های در حال ساخت شیراز و فارس اطلاع رسانیهای لازم را دارد و در زمینه دستاوردهای نظام و نمایش خدمات دولت به مردم از طریق شبکه خبر سیما، تلاشهای گسترده ای صورت گرفته و میگیرد. بنابراین صدا و سیمای مرکز فارس در جهت پاسخگویی مسئولان به مردم، تولید برنامه دارد و خود یک مطالبه گر عمومی است.
در کنار اینها، هزینه نیروهای انسانی موجود در شمال تا جنوب و غرب تا شرق استان وسیع فارس هم هست و ما به شدت با مشکل اعتباری، رو بروییم و امیدواریم ظرف چند ماه آینده، به تحولی مالی در راستای کمک به جذب و معیشت و ترمیم حقوق پرسنل برسیم، البته فرمانداران شهرستانها هم باید بهتر و بیشتر از قبل، همراهی و همکاری داشته باشند و از سازمان برنامه و بودجه و… اعتبارات لازم در جهت کمک به ایستگاهها و مراکز شهرستانی صدا و سیمای مرکز فارس، اخذ نمایند.
مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس، همچنین عنوان داشت: درآمدها از پیامهای بازرگانی، به حسابی ملی واریز و به مرکز فارس برگشتی ندارد، مگر بخشی از هزینه برنامه های مشارکتی که پس از طی مراحل مالی، به مرکز فارس عودت داده میشود.
این پیشکسوت در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: هجده نماینده فارس در مجلس، با گرفتن امکانات و اعتبارات لازم برای مرکز فارس، میتوانند نقش آفرین باشند. در صورت حمایت مراکز عمده تولیدی، تجاری، صنعتی و اقتصادی استان میتوان به تولید سریالهای فاخر و فیلمهای سینمایی و تله فیلم و فیلم کوتاه و مستند در مرکز فارس، اقدام نمود.

*توجه صدا و سیمای استان به جذابیتهای اقلیمی و گردشگری فارس
وی، اظهار امیدواری کرد با برنامه ریزیهای صورت گرفته در مرکز استانی فارس، گردشگری و مذهب در شیراز و جای جای استان تاریخی و متمدن فارس، رونق بگیرد. بویژه در زمینه توجه به جذابیتهای اقلیمی و مراکز گردشگری فارس که کم هم نیستند، همه باید پای کار بیایند و کمک کنند تا با همراهی بخش خصوصی، بتوان در زمینه تولید و پخش سریالهای مستند و نمایشی جالب و جذاب، اقداماتی کرد.
پهلوانیان، در پایان با توجه به سهم بالای مرکز فارس در تصاحب جوایز جشنواره های سراسری صدا و سیمای کشور، گفت: درخشش صدا و سیمای مرکز فارس، مرهون تلاشها و زحمات ارزشمند پرسنل مرکز در جاهای مختلف آن است و بحمدالله، این مرکز در میان سایر مراکز استانها، در بحث تولید و کسب جوایز و رتبه های برتر جشنواره های رسانه ملی، در طی سالهای اخیر، سرآمد بوده و از این بابت به دانش و توان علمی و فنی همکارانمان، افتخار میکنیم.

فعال رسانه ملی در ادامه، خاطر نشان کرد: در سفر دوم و اخیر ریاست محترم جمهوری، تمام امکانات و پرسنل صدا و سیمای مرکز فارس بمنظور پوشش کامل برنامه
های سفر آماده و به نحوی رضایت بخش که تحسین مقامات ملی و استانی را به دنبال داشت، روزهای حضور رییس جمهوری و اعضای هیات دولت در فارس و برنامه های افتتاحیه و جلسات و …را به طور کامل هم در رادیو و تلوزیون مرکز فارس و هم در شبکه های اجتماعی، پوشش دادیم.
او تصریح کرد: در دو روز سفر ریاست جمهوری به فارس، تعداد ۵۶۰ پست خبری از صدا و سیمای مرکز فارس، منتشر و منعکس شد، به نحوی که رسانه های معاند هم مجبور به سکوت شده و نتوانستند سفر ایشان و هیات همراه را دچار حاشیه سازی کنند.

*در حادثه دوم عملیات تروریستی در حرم شاهچراغ ، حرف اول و آخر اطلاع رسانی توسط صدا و سیمای مرکز فارس زده شد
عضو شورای اداری استان فارس، گفت: در زمینه پوشش درست و سریع اخبار حمله دوم تروریستها به حرم شاهچراغ(ع) سعی شد حرف اول و آخر اطلاع رسانی به موقع و دقیق را صدا و سیمای مرکز فارس و عوامل رسانه ای این مرکز، بزنند. تلاش شد با بهره گیری از امکانات موجود رسانه ای، مانع از انتشار اخبار کذب و جعلی در رابطه با علل و عوامل حمله تروریستی و مسائل پیرامونی آن شویم و به صورت لحظه ای، اخبار حرم را پوشش دادیم.
پهلوانیان، یاد آور شد: همکاران ما نوزده دقیقه بعد از حادثه دوم، برنامه پخش زنده حادثه را از خود حرم شاهچراغ داشتند که این سرعت عمل، فوق العاده و بی نظیر است. پوشش برنامه های مختلف از جمله پوشش خبر مراسم مختلف سفر ریاست جمهوری و سرعت عمل مرکز فارس در انعکاس اخبار، حمله دوم تروریستی به حرم شاهچراغ، موجب تقدیر ریاست سازمان مرکزی رسانه ملی و مدیر ارشد استان شد. معتقدم روایت حاکم و غالب در فضای رسانه ای و مجازی مرکز فارس، روایت نظام بود. این سرعت عمل در پوشش اخبار و وقایع، مانع از تبلیعات سوء بد خواهان و موجب رفع شبهات از نظام و کارگزاران نظام میشود.

*تکیه بر دانش بومی متخصصان مرکز فارس برای تولید تجهیزات فنی مورد نیاز
مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس، همچنین اظهار داشت: در زمینه فنی و تجهیزات، تمام سعیمان بر این بوده و هست که با تکیه بر دانش بومی و توان علمی متخصصان و کارشناسان فنی خودمان، در راستای رسیدن به خودکفایی، دست به اقداماتی بزنیم که بعضا اعجاب آور و افتخار آفرین است. اولین اقدام در این راستا، hd شدن یکی از استودیوهای مرکز فارس بود و این مهم، تنها دو یا سه ماه طول کشید و ده میلیارد تومان در این خصوص، هزینه شد.
وی گفت: استودیوهای دیگر هم به مرور تجهیز و به روز رسانی خواهد شد. در زمینه تجهیزات سیگنال فرست هم که یک مورد بود، در طی این مدت ۱۴ ماهه حضور بنده، به ۵ مورد رسیده که با بهره مندی از دانش فنی مرکز فارس، امکان تولید انبوه و قبول سفارش ساخت سیگنال فرستها از دیگر مراکز را پیدا کرده ایم و تلاشمان بر این است که در زمینه تجهیزات و خرید دستگاههای مورد نیاز مرکز فارس، اقداماتی اساسی انجام دهیم تا از دیگر مراکز استانی عقب نمانیم.
این مقام مسئول در رسانه ملی، عنوان کرد: در حوزه عمرانی بنا به ملاحظاتی خاص و برای همراهی و همکاری با مدیریت شهری و شهرداری شیراز، در اجرای پروژه های عمران شهری قرار شد بخشی از شلوغی و ترافیک خیابان و میدان روبروی صدا و سیمای مرکز فارس کاهش و از حجم بار ترافیکی بولوار جمهوری، کاسته شود. به همین منظور بخشی از زمینهای غرب مرکز فارس را با انعقاد قرار داد و تفاهم نامه، بین استانداری فارس و شهرداری شیراز و معاونین فنی و مالی صدا و سیمای کشور به شهرداری شیراز، واگذار کردیم تا شهرداری نیز در اجرای پروژه تقاطع دو سطحی در این محدوده، اقدام و کلان پروژه ۵ تا ۶ هزار میلیاردی خود را که به نفع شهر و شهروندان است، شروع کند. در همین زمینه، ریاست محترم سازمان صدا و سیما هم دستور دادند و پیگیری کردند و باب همراهیهای بیشتر مرکز فارس با شهرداری و شورای شهر و مرکز استان، با تحویل دو هزار متر از زمینهای قسمت پارکینگ خودروها به شهرداری آغاز و قرار شد برابر تفاهم نامه مذکور که در شش ماده به امضای طرفین رسید در عوض این همراهی و همکاری مرکز فارس، اعتبارات ملی خاصی به این مرکز، تخصیص داده شود که با این تصمیم، ان‌شاءا… تحول خوبی در جهت کمک به رفع مشکلات مالی این مرکز، اتفاق خواهد افتاد.
مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس، افزود: در طی سیزده ماه اخیر، تعداد شصت نفر از پرسنل مرکز فارس، بازنشسته شده اند و البته اجازه جذب نیرو به تعداد محدود برای برخی از جاهای مورد نیاز مرکز، گرفته شده که بیشترشان در بخش فنی میباشند.

*فارس دارای بیشترین فرستنده های رادیو، تلوزیونی در بین مراکز استانها است.
وی گفت: مرکز فارس، بیشترین تعداد فرستنده های رادیو، تلوزیونی را در کشور دارد که نگهداری این فرستنده ها، مشمول هزینه های زیاد میباشند. تنها در فارس، ۴۵۰ فرستنده داریم و بیشترین ایستگاههای پرقدرت تلوزیونی و رادیویی کشور، متعلق به مرکز فارس میباشد.

true
true
قطار مستند سازی در صدا و سیمای مرکز فارس راه افتاده است/با مشکلات مالی و اعتباری رو بروییم و امیدوار به رفع این مساله در ماههای آتی هستیم
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true