×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
قطار صنعت فارس در مسیر احیا؛‌ بازگشت هزار و ۵۰بنگاه اقتصادی روی ریل تولید

قطار صنعت فارس در مسیر احیا؛‌ بازگشت هزار و ۵۰بنگاه اقتصادی روی ریل تولید، بنا بر خبرگزاری شهر مردم، متولیان اقتصادی فارس در این هفته از مشکلات ۲۳واحد صنعتی گره‌گشایی کردند و با این اقدام تعداد بنگاه‌های اقتصادی حمایت شده در استان از ابتدای سال جاری تاکنون به یک هزار و ۵۰واحد رسید.

به گزارش خبرنگار شهر مردم، بنگاه‌های اقتصادی نقش بسزایی در اشتغالزایی و رونق تولید دارند؛ از این رو دولت سیزدهم تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و امکانات کشور در مسیر رفع موانع پیش روی این واحدهای صنعتی گام بردارد.

رویکرد دولت برای احیای واحدهای تولیدی؛ برگزاری مستمر کارگروه ستاد تسهیل

یکی از مهمترین سیاست‌های دولت برای تحقق این امر، برگزاری مستمر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌های مختلف کشور است. در جلسات استانی مربوط به این کارگروه معمولاً مسائل تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی بررسی و تصمیماتی با هدف امهال تسهیلات، تقسیط بدهی‌های بانکی و معافیت مالیاتی به منظور رفع موانع تولید اتخاذ می‌شود.همچنین به منظور اخذ مصوبات لازم در سطوح ملی، برخی موارد به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور ارجاع داده می‌شود.

مروری بر جلسات کارگروه در استان فارس

تشکیل این جلسات در استان فارس هم در اولویت متولیان حوزه اقتصاد قرار دارد به گونه‌ای که نخستین جلسه این کارگروه‌ در سال جاری در همان روزهای ابتدایی سال یعنی ۱۵ فروردین ماه برگزار شد و در این جلسه مشکلات و چالش‌های پیش روی ۲۰ بنگاه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

پس از آن نشست‌های مربوط به این کارگروه هر هفته در روزهای سه‌شنبه به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و با هدف تسریع در رسیدگی به مشکلات سرمایه‌گذاران، توسعه و رونق کسب و کارها و افزایش اشتغالزایی تشکیل شد.

بدین ترتیب این کارگروه در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ یعنی از ۱۵ فروردین ماه تا ۲۸شهریورماه توانست مشکلات ۶۱۹ واحد تولیدی فارس را که در عرصه‌های مختلف فعالیت داشتند با برگزاری ۲۱ جلسه گره‌گشایی کند.

برگزاری متفاوت جلسه با شروع ماه مهر

و اما بیست و دومین جلسه از این کارگروه در مهرماه سال جاری و هفته نخست پاییز به شکل متفاوتی برگزار شد؛ در این جلسه که با حضور دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد مشکلات ۲۱ بنگاه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

کارخانه قند ممسنی در رستم، روغن نباتی نرگس شیراز، شرکت کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC)، شرکت تک ایستا تولید قطعات ساختمانی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز از مهمترین بنگاه‌های اقتصادی بودند که مشکلات آنها در این جلسه ارزیابی و بررسی شد.

دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید در این جلسه از شناسایی قوانین مزاحم و معرفی آنها خبر داد و گفت: هیچ بانکی حق تملک یا تعطیلی واحدهای صنعتی را ندارد.

حل ۱۹۲ مشکل در حوزه تولید

محمد باقر آقا علیخانی دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید که معتقد است اخیرا ۱۹۲ مورد مشکل در حوزه تولید کشور شناسایی و برای آن حل مساله انجام شده است، هشدار داد: ۲ ماه به بانک‌های فارس فرصت می‌دهیم که واحدهای تملک شده صنعتی را بازگردانند؛ این حجم از تعلیق واحدهای صنعتی توسط بانک‌ها قابل قبول نیست.

پس از آن پانصد و چهل وهشتمین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه احیا و فعال‌سازی واحدهای راکد استان که به عنوان بیست و سومین نشست این کارگروه از ابتدای سال جاری تاکنون به شمار می‌رود برگزار شد و در این نشست مشکلات ۴۶ بنگاه اقتصادی و مجموعه تولیدی در محل سالن جلسات شهید قاضی استانداری فارس با حضور اعضای کارگروه و روسای بانکهای عامل مورد بحث بررسی و تبادل نظر و کار کارشناسی قرار گرفت و ضمن تصویب مصوبات لازم برای رفع این مشکلات به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

تولید تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی، دستکش طبی، ظروف یکبار مصرف و البسه بیمارستانی از جمله تولیدات بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی در این جلسه بود که مشکلات و موارد در خصوص تعیین تکلیف بدهی، مطالبات دولتی، بررسی امکان پرداخت تسهیلات و مصوبات گذشته در این کارگروه بررسی و تصمیمات لازم برای رفع مشکلات این واحدها تصویب شد.

بررسی مشکل ۲۶ بنگاه‌اقتصادی در دومین جلسه پاییزه این کارگروه

در پانصد و چهل و نهمین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه احیا و فعال سازی واحدهای راکد استان که بیست و چهارمین نشست این کارگروه از آغاز سال ۱۴۰۲ تاکنون محسوب می‌شد هم مشکلات ۲۶ بنگاه اقتصادی و واحدهای تولیدی در محل سالن جلسات شهید قاضی استانداری فارس و با حضور اعضا کارگروه و رؤسای بانک‌های عامل بررسی شد.

در این جلسه که پس از سفر رییس‌جمهور و هیأت دولت به استان فارس که در روزهای پنجشنبه ۲۰ و جمعه ۲۱مهرماه انجام شد برگزار شد، تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی، ساندویچ پانل، ادوات کشاورزی، تولید و بسته‌بندی قند، ترشیجات و شوریجات و گندله آهن ازجمله تولیدات بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی حاضر در این نشست بود که مشکلات و موارد در خصوص تقسیط بدهی، پیگیری موضوع اعلام هزینه اطفاء حریق، امکان تأمین شکر با قیمت پایین‌تر، تخصیص ارز و بررسی برخی مصوبات گذشته در این جلسه مورد بحث کارشناسی قرارگرفت و در ادامه مصوبات کارگشا جهت حل مشکلات و موانع تصویب شد.

مانع‌زدایی از ۱۹بنگاه اقتصادی در نُهمین روز از آبان

در نُهمین روز از آبان ماه سال جاری هم پانصد و پنجاهمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به عنوان بیست و پنجمین جلسه این کارگروه از ابتدای سال جاری تاکنون برگزار شد و در این جلسه مشکلات ۱۹ بنگاه اقتصادی و واحدهای تولیدی در محل سالن جلسات شهید قاضی استانداری فارس با حضور اعضاء کارگروه و رؤسای بانک‌های عامل مورد بررسی قرار گرفت.

این واحدهای تولیدی در زمینه فولاد، پتروشیمی فرآورده‌های نفتی، هتل، همچنین طرح بسته‌بندی خشکبار فعالیت داشتند که در جلسه این هفته کارگروه تسهیل، موضوعات مختلفی از جمله اقاله زمین به متقاضی و بخشش جرائم در شهرک‌های صنعتی، موارد مالیاتی تعیین تکلیف بدهی، تأمین انرژی، بخشش جرائم گاز و بررسی برخی مصوبات گذشته مورد بحث کارشناسی قرارگرفت و مصوبات لازم جهت حل مشکلات و موانع تصویب و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.

گره‌گشایی از ۷۲واحد تولیدی در هفته پایانی آبان

در پانصد و پنجاه و دومین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه احیا و فعال‌سازی واحدهای راکد استان که به عنوان بیست و ششمین جلسه این کارگروه از ابتدای سال تاکنون قلمداد می‌شود موضوعات و چالش‌های ۷۲ طرح و واحد تولیدی و بنگاه اقتصادی بررسی و تصمیمات لازم برای حل این این مشکلات اتخاذ شد.

فعالیت طرح‌ها، واحدهای تولیدی و اقتصادی مطرح شده در این جلسه در زمینه نمک، طرح تولید تراکتور،‌ نوشیدنی‌های انرژی زا، طرح تولیدهیدرو کربن‌های سبک و سنگین، چینی‌آلات بهداشتی، فرآورده های لبنی، تیرچه وبلوک بود که موضوعات آزادسازی وثایق، تخصیص زمین مورد نیاز، انتقال سند، تأمین انرژی، درخواست تسهیلات، تأمین آب مورد نیاز از طریق حفرچاه و فرآورده‌های لبنی در کارگروه بحث، بررسی و با تصویب مصوبات لازم گره‌گشایی شد.

برطرف شدن مشکلات ۶۱ بنگاه اقتصادی در سومین ماه پاییز

سه شنبه چهاردهم آذرماه، پانصد و پنجاه و سومین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و پانصدو پنجاه و چهارمین کارگروه احیا و فعال‌سازی واحدهای راکد استان در سالن جلسات شهید قاضی استانداری فارس به ریاست استاندار فارس، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و با حضور سایر اعضاء کارگروه و رؤسای بانک‌های عامل و کارشناسان ذی ربط برگزار شد و موارد مطرح شده با محوریت قرار دادن راهکارهای برون رفت از چالش‌های موجود در عرصه تولید و اشتغال و هموار کردن زمینه رشد و توسعه فعالیت‌های تولیدی ۶۱ واحد تولیدی با اهتمام جدی دستگاه‌های ذی‌ربط جهت حل موضوعات بنگاه‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه مشکلات ۵۶ بنگاه اقتصادی در کمیته تخصصی ذیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و معضلات پنج بنگاه اقتصادی در کارگروه استانی ارزیابی شد.

موضوعات مطرح شده در این نشست در خصوص طرح تولید سبد میوه، ساخت مسکن، فرمالین و انواع رزین، طرح بره‌پرواری و سنگبری بود که درخواست تسهیلات، درخواست مجوز ساخت و خروج از لیست سیاه بانکی از جمله موارد مورد بحث در این نشست بود. در این جلسه همچنین مصوبات رفع موانع ۵۶ بنگاه اقتصادی در کمیته تخصصی ذیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قرائت شد.

جلسه‌ای متمایز با حضور معاون وزیر؛ تعیین تکلیف ۳۴بنگاه اقتصادی

پانصد و پنجاه و پنجمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اما با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور برگزار شد؛ جلسه‌ای که در آن وضعیت ۳۴ بنگاه اقتصادی تعیین‌تکلیف شد.

در این جلسه مشکلات ۱۴واحد در کارگروه استانی و بررسی مصوبات ۲۰بنگاه هم در کمیته تخصصی ذیل کارگروه تسهیل استان صورت گرفت.

فعالیت واحدهای حاضر در این کارگروه در زمینه تجهیزات نفت، گاز وپتروشیمی، ماشین‌آلات راهسازی، سردخانه نگهداری موادغذایی، فرآوری سیب‌زمینی، تجهیزات‌پزشکی، انواع محصولات تک، خدمات درمانی، تلویزیون ال ای دی، کشتارگاه مرغ و طرح تولید مرغ مادر بود که مسائل مختلفی از جمله افزایش سهمیه ارزی، درخواست تسهیلات، تسریع در مجوز واردات مواد اولیه، تخصیص گاز و صدور مجوزهای لازم برای این واحدها بررسی و رفع موانع شد.

حمایت از ۱۹بنگاه اقتصادی در هفته پایانی پاییز

سه شنبه بیست و هشتم آذرماه هم پانصد و پنجاه و ششمین جلسه از کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و پانصد و پنجاه و هفتمین کارگروه احیای واحدهای راکد در سالن جلسات شهید قاضی استانداری فارس به ریاست استاندار فارس، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و با حضور اعضاء کارگروه برگزار شد.

در این جلسه راهکارهای عملیاتی جهت رفع موانع و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و تصمیمات به منظور فعالیت بهینه و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی اتخاذ و مصوبات گره‌گشا تصویب شد.

همچنین چهار بنگاه اقتصادی در کارگروه استانی تعیین تکلیف شدند و مصوبات ۱۵ بنگاه اقتصادی در کمیته تخصصی ذیل کارگروه تسهیل استان مورد بررسی قرار گرفت.

واحدهای تولیدی حاضر در این جلسه در زمینه تولید آرد، طرح تولید سیانید سدیم و خدمات درمانی ایزوگام فعالیت داشتند که مسائلی از جمله درخواست تمدید مهلت استفاده از بخشنامه عدم محدودیت‌ها حاصل از چک برگشتی، تأیید پیش پرداخت شرکت به فروشنده، جابجایی زمین مجاور جهت اجرای طرح و درخواست مجوز بروزرسانی تجهیزات( بازسازی دستگاه) در این نشست مطرح، بررسی و تعیین تکلیف شد.

تسهیل و رفع موانع ۲۳ بنگاه اقتصادی در هفته نخست زمستان

سه شنبه پنجم دی‌ماه ۱۴۰۲پانصدو پنجاه وهشتمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و پانصد و پنجاه و نهمین کارگروه احیا واحدهای راکد به ریاست استاندار فارس، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و اعضا کارگروه در محل سالن جلسات شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد.

در این جلسه برای رفع موانع پنج بنگاه اقتصادی در کارگروه تسهیل تصمیم‌گیری شد و مشکلات ۱۸ بنگاه فعال در زمینه درودگری، خدمات برق‌رسانی، پروفیل آلومینیومی، فورمینگ ورق و سنگبری مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی مشکلات ۳۴بنگاه اقتصادی در دوازدهمین روز از دی‌

سه شنبه دوازدهم دی‌ماه نیز پانصدو شصتمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و پانصد و شصت و یکمین کارگروه احیا واحدهای راکد به ریاست استاندار فارس ، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و اعضا کارگروه در محل سالن جلسات شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد.

در جلسه گارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان فارس مشکلات ۳۴ بنگاه اقتصادی بررسی و برای حل آن تصمیمات لازم اتخاذ شد.

در حقیقت در این جلسه گفتگو و بحث در خصوص رفع مشکلات چهار بنگاه اقتصادی در کارگروه تسهیل استان و بررسی موضوعات ۳۰ بنگاه اقتصادی مصوب کارگروه تخصصی ذیل کارگروه استان در زمینه درخواست شرکت گاز( ناترازی گاز)، تولید فرآورده‌های گوشتی، آرد و البسه پزشکی صورت گرفت و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شد.

تدوین مصوبات برای حل مشکلات ۲۳ بنگاه اقتصادی

سه شنبه نوزدهم دی‌ماه هم پانصدو شصت و دومین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندار فارس ، دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و اعضا کارگروه در محل سالن جلسات شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد و در این جلسه مشکلات ۲۳بنگاه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و مصوبات لازم برای رفع این مشکلات تدوین شد.

پر این جلسه مواردی از جمله درخواست جهادکشاورزی جهت تصویب امکان اخذ تعهد از سرمایه‌گذار به منظور تسهیل در صدور مجوزهای لازم، همچنین تولید انواع دستمال کاغذی، آب معدنی، انواع تجهیزات مخابراتی با طرح موضوعات تعیین تکلیف‌بدهی، تقسیط بدهی و درخواست تسهیلات مطرح و بررسی شد.

اخطار استاندار به دستگاه‌های خدمات رسان

استاندار فارس در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خطاب به دستگاه‌های خدمات‌رسان بویژه آب، برق و گاز گفت: به هیچ وجه و بدون هماهنگی قبلی با کارگروه تسهیل، اجازه مسدود کردن حساب‌های بخش خصوصی به دلیل بدهی را ندارید.محمدهادی ایمانیه افزود: برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و تسهیل در امورشان مکلف به همکاری و هم‌افزایی هستیم و وحدت کلمه در دستگاه‌های دولتی یکی از ارکان اصلی رفع مشکلات و تسهیل در امور تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی است.وی اضافه کرد: لذا تصمیم واحد در کمیته‌های کارشناسی اتخاذ شود؛ سپس راه‌های حل مشکلات پیش.روی تولیدکنندگان در این جلسه پیشنهاد شود.ایمانیه از رویکرد دولت سیزدهم برای حل مشکلات بنگاه‌های تولیدی و رفع موانع و مشکلات این واحدها سخن گفت و افزود: بخش دولتی تلاش می‌کند راه را برای سرمایه گذاران باز کند اما بخش خصوصی هم باید با تمام قوا به میدان بیاید.

وی، خطاب به دستگاه‌های دولتی و خدمات‌رسان بویژه شرکت‌های آب، برق و گاز اخطار داد که بدون هماهنگی قبلی با کارگروه تسهیل اجازه مسدود کردن حساب‌های بخش خصوصی را به دلیل بدهی ندارند؛ البته در کارگروه نیز منطقی و منصفانه تصمیم‌گیری خواهد شد.استاندار فارس بر ضرورت بررسی و رصد میزان تحقق مصوبات این کارگروه تأکید کرد و افزود: معتقدم باید مصوبات تا حصول کامل نتیجه پیگیری شود، در صورتی که مصوبه‌ای وجود داشته که عملیاتی شدن آن در شرایط فعلی غیر ممکن است می‌بایست آن را در جلسه کارگروه مجددا مطرح و اصلاح کرد.

قطار صنعت فارس در مسیر احیا؛‌ بازگشت هزار و ۵۰بنگاه اقتصادی روی ریل تولید

ضرورت اجرای مصوبات کارگروه

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس هم در این جلسه گفت: با کار کارشناسی، بررسی‌های لازم در خصوص رفع موانع چهار بنگاه اقتصادی در کارگروه تسهیل استان صورت گرفت و مصوبات برای حل مشکلات ۱۹بنگاه اقتصادی مصوب کارگروه تخصصی ذیل کارگروه استان به تصویب رسید.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید فارس با تأکید بر تأثیر مثبت کارگروه تسهیل بر تحقق اهداف اقتصادی و رشد تولید در استان فارس گفت: مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، قانونی و لازم الاجراست‌، لذا اجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با جدیت انجام می‌شود، گزارش آن ارائه و از طریق رسانه‌ها به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

احیای پنج هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی کشور در سال ۱۴۰۱

بدین ترتیب استاندار و مدیران ارشد فارس عزم خود را برای حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی استان جزم کرده‌اند تا افزون بر احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل، مشکلات را نیز از سر راه واحدهای تولیدی فعال بردارند.به گفته متولیان امر بخش صنعت در سال ۱۴۰۰ نیز با رُشد حدود ۳.۵ درصدی و سال ۱۴۰۱ با رشد ۹.۵درصدی همراه بوده است.در حقیقت پارسال بیش از پنج هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی کشور به مدار تولید بازگشت که از این تعداد یک هزار و ۷۷۳ واحد تولیدی و صنعتی بیش از ۱۰ کارگر داشته‌اند

 

true
true
قطار صنعت فارس در مسیر احیا؛‌ بازگشت هزار و ۵۰بنگاه اقتصادی روی ریل تولید
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true