×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
فرسودگی بیش از ۷۰ درصد تاکسی‌های شهر شیراز

شرایط نوسازی یکهزار دستگاه تاکسی مهیا شده است ، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار  شهر مردم ، تاکسیهای فرسوده، دعوای راننده و مسافر بر سر نبود پول خورد، عدم رعایت تعرفه های قانونی، گرانی قطعات و هزینه تعمیرات و هزار و یک مشکل دیگر، از جمله مواردی است که سالهاست، رانندگان تاکسی و مسافران تاکسیها را درگیر خود کرده است. رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز در گفت وگو اختصاصی با ” شهر مردم” ، در خصوص فرسایش ناوگان تاکسیرانی شیراز، گفت: در حال حاضر، ۱۰هزار دستگاه تاکسی فعال در شیراز داریم که از این تعداد، ۷۰درصد فرسوده هستند.

پیمان باباخانی، در خصوص افزایش قیمت خودرو و عدم توانایی رانندگان تاکسی برای تهیه خودرو جدید، اظهار داشت: با توجه به هزینه بالای خرید خودرو و قیمت بالای خودرو و مشکل رانندگان، در تامین هزینه خرید خودرو و ضرورت نوسازی، یک مصوبه از شورا گرفتیم که بر اساس آن، برای نوسازی یک هزار خودرو، تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شده است.

وی، اضافه کرد: بر این اساس، مقرر شد  ۱۰۰میلیون تومان هزینه خرید تاکسی نو با شهرداری، ۱۵۰ میلیون تومان از طریق  وام و بخشی هم از محل اسقاط کردن تاکسی، تامین شود که ۱۰۰میلیون تومان شهرداری آماده است و برای  ۱۵۰میلیون تومان وام هم با بانک شهر، توافق و تامین شده و تنها در انتظار اعلام خودرو ساز، برای تامین این خودروها هستیم و به محض صدور پیش فاکتور توسط خودرو ساز، هزینه ها به حساب سازنده واریز میشود و راننده به بانک معرفی می شود.

باباخانی، در خصوص مشکل نداشتن ضامن برای دریافت تسهیلات بانکی، گفت: مشکل ضامن حل شده است و برای رفع این مشکل، رانندگان به ۶ روش میتوانند برای تامین ضامن اقدام کنند که یکی از این روشها، این است که یک راننده تاکسی دیگر ضامن آنها شود.

رییس سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز، گفت: با توجه به فرسودگی ۷۰درصد ناوگان تاکسیرانی، اگر بتوانیم هر سال، یک هزار دستگاه را نوسازی کنیم، ۷سال طول میکشد تا کل ناوگان، نوسازی شود و البته طی این مدت، تعداد دیگری نیز فرسوده میشوند.

وی، در خصوص مشکل پول خورد و پرداخت الکترونیک کرایه که سالهاست مطرح است نیز گفت: در حال حاضر، QR کد برای پرداخت هزینه الکترونیک تاکسی ها تعریف شده اما نصب دستگاه پوز و پرداخت از طریق کارت بانک، هنوز در حال بررسی است.

باباخانی، در خصوص خطوط تاکسی مبدا به مقصد و تاکسی اینترنتی نیز اظهار داشت: در حال حاضر، ۲۶خط تاکسی فعال داریم درخصوص راه اندازی تاکسی اینترنتی نیز با آمدن سایر شرکتهای تاکسی اینترنتی، این موضوع حل شد.

وی، در خصوص علت تاخیر در راه اندازی اولین مجتمع رفاهی و خدماتی تاکسیها نیز گفت: در خصوص مجتمع رفاهی مرحوم زهتاب زاده که ویژه رانندگان تاکسیهاست با توجه به اینکه پیمانکار، به تعهدات خود عمل نکرد وارد پروسه قضایی شدیم و طی روزهای آینده، مجتمع از پیمانکار تحویل گرفته و به دنبال پیمانکار جدید هستیم تا به زودی شاهد بهره برداری از این پروژه باشیم.

باباخانی، افزود: این در حالی است که در این مدت، کمکهایی نیز به ناوگان تاکسیرانی شده از جمله، پرداخت ۴۰درصد هزینه تعویض مخازن cng، پرداخت صد در صد هزینه معاینه فنی و برخی موارد دیگر.

وی، در خصوص مشکل تامین سرویس مدارس نیز گفت: در خصوص سرویس مدارس، امسال ما برای انتقال ۹۰ تا ۱۰۰هزار نفر دانش آموز، پیش بینی کردیم که برای این کار، به ده هزار خودرو نیاز است، با توجه به پیگیری صورت گرفته از بهمن ماه سال قبل، اولین نرخ را به کارگروه ارائه کردیم و پس از رفت و برگشت و تصویب شورا، ابتدای اردیبهشت، نرخ نهایی، توسط فرماندار تایید شد و طبق قانون، سه ماه قبل از آغاز مدارس، نرخ ها مشخص و اعلام  شد.

باباخانی، گفت: در همین راستا، ۱۸ شرکت حمل و نقل برای انتقال دانش آموزان، خدمات ارایه میدهند و طی این مدت، ۲۰جلسه ماده ۱۸ و کمیته های فرعی برگزار شد تا ابتدای فصل مدارس، با مشکل مواجه نشویم.

وی، در خصوص علت افزایش چند برابری سرویس مدارس هم ادامه داد: با توجه به اینکه رانندگان سرویس مدارس، با خودروهای شخصی خود برای سرویس دهی، فعالیت میکنند و هیچ حمایتی هم نمیشوند و به همین دلیل استقبال کمی داشتیم و با مشکل مواجه شده بودیم پس نرخ نامه باید به نوعی تعیین میشد که برای آنها نیز صرفه اقتصادی داشته باشد.

باباخانی، گفت: از سوی دیگر، اگر والدین، خود خارج از این فرایند، شخصا اقدام به گرفتن سرویس کنند و اتفاقی برای فرزند آنها بیافتد، هیچکس پاسخگوی آنها نخواهد بود.

true
true
فرسودگی بیش از ۷۰ درصد تاکسی‌های شهر شیراز
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true