×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
عملیات تکمیل طرح فاضلاب داراب به کجا رسید؟

اجرای طرح فاضلاب شهر داراب که از اسفندماه سال ۱۳۹۶ آغاز شده در دو سال گذشته با سرعت بیشتری در حال انجام است و طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب فارس برای احداث تصفیه‌خانه این فاضلاب بیش از ۴۸۰میلیارد ریال اعتبار ریالی به اضافه ۲میلیون و ۱۰۰ هزار یورو اعتبار ارزی هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار شهر مردم ، پروژه خط انتقال فاضلاب شهری داراب از سال ۱۳۹۳ در این شهر آغاز و مقرر شد دولت ۱۳۰ کیلومتر از مجموع ۲۶۵ کیلومتر شبکه فاضلاب شهری را اجرا کند.

آغاز اجرای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب داراب

اجرای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شهر داراب نیز از اسفندماه سال ۱۳۹۶ با اعتبار ۳۲۰ میلیارد ریالی دولت و اعتبار ارزی یک میلیون و ۹۵۶ هزار یورویی بانک توسعه اسلامی آغاز شد.

وزیر وقت نیرو در اسفندماه سال ۱۳۹۶در سفر به شهرستان داراب دستور آغاز ساخت این پروژه مهم و حیاتی را صادر و تأکید کرد که باید برای حفظ کشاورزی و صنعت و همچنین حفظ محیط‌زیست این شهرستان هر چه سریعتر این پروژه انجام شود.

اما با وجود تأکیدهای بسیار برای تحقق این امر، قرار داد اجرای طرح خط انتقال با ۲۸ ماه تأخیر به پیمانکار ابلاغ شد. در تیرماه ۱۳۹۹ کلنگ‌زنی خط انتقال فاضلاب شهری بار دیگر توسط معاون وزیر وقت و مدیرعامل آبفا کشور انجام و مقرر شد تا هر چه سریعتر این پروژه تکمیل شود.

با این حال باز هم عملیات اجرایی این طرح به آهستگی پیش رفت به گونه‌ای که از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۴۰۰ تنها ۷۰ کیلومتر این طرح اجرا شد. در جریان ساخت طرح فاضلاب داراب، مشکلات بسیاری گریبانگیر مردم این شهرستان شد؛ این پروژه موجب ایجاد چاله‌هایی به عمق ۹متر در این منطقه و به وجود آمدن معضلاتی در عبور و مرور برای مردم شد.

بسیاری از شهروندان شهرستان داراب در طول این سال‌ها گلایه و اعتراض خود را نسبت به روند کُند و آهسته اجرای طرح تصفیه‌خانه این شهر مطرح کردند و خواستار شتاب‌بخشی در اجرای این طرح شدند. در دو سال گذشته ، اجرای این طرح با جدیت بیشتری در دستورکار قرار گرفت. ششم تیرماه ۱۴۰۲ بود که طی مراسمی با حضور وزیر نیرو و جمعی از مسئولان عملیات اجرایی خط انتقال فاضلاب شهر داراب به طول سه هزار و ۷۰۰ متر و با اعتبار ۴۰۰میلیارد ریال آغاز شد.

وزیر نیرو در سفر به شهرستان داراب ضمن بازدید از مراحل اجرای تصفیه خانه فاضلاب شهر داراب، کلنگ عملیات اجرایی خطوط انتقال فاضلاب شهر داراب به طول چهار کیلومتر را به زمین زد. این پروژه به منظور بهره‌برداری از طرح بزرگ زیست‌محیطی جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شهر داراب در حال انجام است. در طول این مدت شتاب‌بخشی در تکمیل طرح فاضلاب شهر داراب نیز در اولویت قرار گرفت.

تسریع عملیات تکمیل طرح فاضلاب شهر داراب

مدیر عامل آبفا فارس در حال حاضر از سرعت بخشیدن به عملیات تکمیل طرح فاضلاب شهر داراب خبر داده و اعلام کرده که عملیات تکمیل طرح فاضلاب شهر داراب به سرعت در حال اجراست و به زودی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

علی جان صادق پور افزود: با توجه به توقف ردیف اعتباری تسهیلات بانک توسعه اسلامی طی ۲سال اخیر و به تبع آن توقف پروژه‌های منتفع از وام و تسهیلات بانک مذکور، شرکت آبفا فارس پیگیری‌های متعددی را جهت تأمین اعتبار مورد نیاز برای اجرای خط انتقال فاضلاب از شبکه جمع آوری شهر داراب تا تصفیه خانه، از محل اعتبارات دولت جمهوری اسلامی انجام داده است.

آخرین وضعیت فاز اول پروژه

وی ادامه داد: فاز اول این پروژه شامل لوله‌گذاری با لوله‌های کاروگیت پلی اتیلن به قطر هزار میلیمتر به طول سه هزار متر و همچنین اجرای کانال بتنی به طول هزار و ۵۰۰ متر در حال انجام است که تاکنون بیش از سه هزار و ۸۰۰متر لوله گذاری و کانال بتنی اجرا شده و به زودی با تکمیل این پروژه، امکان بهره‌برداری از فاز اول تصفیه خانه فاضلاب شهر داراب و حدود ۵۲ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فراهم می‌شود.

مدیر عامل آبفا فارس اضافه کرد: با توجه به اهمیت و لزوم تسریع در زمان اتمام این پروژه با هدف بهره‌برداری از تصفیه‌خانه و تأسیسات فاضلاب احداث شده، عملیات اجرای خط انتقال مزبور به صورت ۲شیفت روزانه و شبانه توسط حداقل چهار اکیپ اجرایی در حال انجام است.

تکمیل طرح نیازمند ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار

وی به اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به مسیر اجرای پروژه پیش‌بینی می‌شود برای تکمیل طرح بالغ بر ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شود.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس در خصوص مشخصات فنی تصفیه خانه فاضلاب شهر داراب نیز گفت: مدول اول تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت ۱۰هزار مترمکعب در شبانه روز با سیستم تصفیه DPMC از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی در حال گذراندن مراحل پایانی احداث است و هم اینک حدود ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: برای احداث این تصفیه خانه بالغ بر ۴۸۰میلیارد ریال اعتبار ریالی به اضافه ۲میلیون و ۱۰۰ هزار یورو اعتبار ارزی هزینه شده و از زمان شروع اجرای تأسیسات فاضلاب شهر داراب تاکنون از محل اعتبارات دولت جمهوری اسلامی نیز حدودا ۵۲کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب با استفاده از لوله‌های پلی اتیلن در اقطار مختلف اجرا شده است.

امکان بهره‌مندی حدود چهار هزار مشترک فاضلاب شهر

صادق پور یادآور شد: ارزش بروزرسانی شده کل تأسیسات سرمایه‌گذاری شده در این طرح، بالغ بر چهار هزار و۴۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود که با بهره‌برداری از فاز نخست آن امکان بهره‌مندی حدود چهار هزار فقره مشترک فاضلاب شهر داراب، از خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب فراهم می‌شود. تأسیسات فاضلاب شهر داراب در ۱۰ کیلومتری غرب شهر داراب واقع شده است.

بدون شک طرح جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب افزون بر ارتقاء سطح بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست، باعث رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی از طریق توسعه صنعت و کشاورزی خواهد شد.

true
true
عملیات تکمیل طرح فاضلاب داراب به کجا رسید؟
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true