×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
شرکت در انتخابات مهم است چون تمام مسئولیت برعهده ملت است

شرکت در انتخابات مهم است چون تمام مسئولیت برعهده ملت است ، امام خمینی (ره) در پیامی خطاب به ملت ایران در اسفند سال ۱۳۵۸ اعلام کردند که ملت اگر کنار بنشینند و اشخاصی که نقشه کشیده‌اند برای این مملک وارد مجلس بشوند تمام مسئولیت به عهده ملت است.

خبرگزاری شهرمردم – سوالی که در ایام نزدیک به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی از طرف برخی از افراد مررد برای شرکت در انتخابات مطرح می‌شود این است که آیا شرکت در انتخابات و رای دادن اهمیتی دارد؟ انتخاب یک نماینده مجلس یا فرد دیگری چه تفاوتی در سرنوشت کشور و یا حتی شهر و استان محل زندگی من دارد؟

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بودجه سالانه کل کشور به ترتیبی که در قانون مقرر می‏شود از طرف دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌‏شود.

دیوان محاسبات کشور مستقیماً زیر نظر مجلس شورای اسلامی است و به کلیه حساب‏های وزارتخانه‏‌ها، مؤسسات، شرکت‏های دولتی و سایر دستگاه‏هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‏کنند رسیدگی یا حسابرسی می‏‌کند و حساب‏ها و اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون، جمع‏ آوری و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‏‌کند.

مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی در عموم مسائل و در حدود مقرر می‏تواند قانون وضع کند و حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد.

عهدنامه‏‌ها، مقاوله‌‏نامه‏‌ها، قرارداد‏ها و موافقت‌نامه‌‏های بین‏‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و گرفتن و دادن وام یا کمک‏های بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد.

طبق قانون اساسی استخدام کارشناسان خارجی از طرف دولت ممنوع است، مگر در موارد ضرورت با تصویب مجلس شورای اسلامی.

در بیان اهمیت مجلس شورای همین بس که در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال جواب دهد.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌‏توانند در مواردی که لازم می‏دانند هیئت وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند.

در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را مورد استیضاح قرار دهند، رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسائل مطرح‏شده توضیحات کافی بدهد. در صورتی که پس از توضیحات اکثریت دو سوم کل نمایندگان به عدم کفایت رئیس جمهور رأی دادند مراتب جهت اجرای بند ده اصل یکصد و دهم به اطلاع مقام معظم رهبری می‏‌رسد.

حتی در مودی که رئیس جمهور وزیری را عزل می‌کند باید برای وزیر یا وزیران جدید از مجلس رأی اعتماد بگیرد، و در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت نیمی از هیئت وزیران تغییر کنند، رئیس جمهور باید مجدداً از مجلس شورای اسلامی برای هیئت وزیران تقاضای رأی اعتماد کند.

اهمیت مجلس شورای اسلامی با این حدود از اختیارات نظارتی و تقنینی مشخص‌تر از آن است که قابل انکار باشد.

مجلسی که به‌وسیله دیوان محاسبات از دستگاه‌های بودجه‌بگیر حساب‌رسی کرده و عهدنامه‏‌ها، قرارداد‏ها و موافقت‌نامه‌‏های بین‏‌المللی را با تصویب نمایندگانش معتبر می‌کند و می‌تواند از هریک از وزرا سوال و یا وزیر و رئیس جمهور را استیضاح کند دارای شان و مقامیست بدون نیاز به اثبات.

حال انتخاب نمایندگان چنین مجلسی چگونه می‌تواند بدون اهمیت باشد؟ آیا قرار گرفتن هر فردی در این مجلس تفاوتی در انجام وظایف و اختیارات ایجاد نمی‌کند؟ هر فردی در مقام نظارت یا قانون‌گذاری با شخص دیگری که دارای سلیقه‌ای متفاوت است در جایگاه نمایندگی مجلس عملکرد یکسانی خواهد داشت؟

 

پاسخ به این سوالات مشخص می‌کند که تک تک رای‌های ریخته شده به صندوق‌ها در روز انتخابات می‌تواند مسیر حرکت یک کشور را برای چهار سال مشخص کند.

مسئولیت ملت در انتخابات مجلس

با وجود این توضیحات مروری بر بیانات امام خمینی (ره) در پاسخ به افراد مردد نیز می‌تواند راهگشا باشد، آنجا که توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی بیان شد: نگویید که دیگران رأی می‏ دهند. من هم باید رأی بدهم، تو هم باید رأی بدهی، آن روستایی هم که در کنار مزرعه خودش کار می‏ کند باید رأی بدهد؛ تکلیف است. این یک تکلیف الهی است…. حساب نکنید که خوب، دیگران هستند، من چه می ‏کنم؟ خیر. برای هر فردی از افراد این ملت تکلیف است… ما مکلفیم به اینکه در امور دخالت کنیم. ما مکلفیم در امور سیاسی دخالت کنیم.

امروز مسئولیت به عهدۀ ملت است. ملت اگر کنار بنشینند، اشخاص مؤمن، ‏‎ ‎‏اشخاص متعهد کنار بنشینند، و اشخاصی که نقشه کشیده اند برای این مملکت از چپ و‏‎ ‎‏راست، آن‌ها وارد بشوند در مجلس، تمام مسئولیت به عهدۀ ملت است. هر قدمی که بر‏ ‏ضد اسلام بردارند، در نامۀ اعمال ملت نوشته می‌شود. هر کاری که انجام بدهند‏‎ ‎‏مسئولیتش متوجه ملت است. امروز سرنوشت اسلام و سرنوشت مسلمین در ایران و‏‎ ‎‏سرنوشت کشور ما به دست ملت است؛ و اگر مسامحه کنند در این امر، اهمال کنند، نروند‏‎ ‎‏و رأی ندهند، مسئولیت متوجه خود آنهاست عیناً.

امروز قدرت دارید برای اینکه حفظ کنید حیثیت اسلام را و حفظ کنید مصالح کشور را و حفظ کنید استقلال خودتان را و حفظ کنید آزادی خودتان را. اگر مسامحه کنید، مسئول هستید پیش خدای تبارک و تعالی. اگر نروید و رأی ندهید و آن‌ها که جدیت دارند به اینکه وارد بشوند در مجلس و به هم بزنند اوضاع ایران را، آن‌ها خدای نخواسته بروند، مسئولیتش به عهده شماست مستقیماً. مسئولیت همه طبقات دارند. مراجع مسئولند. علما مسئولند. ائمه جماعت مسئولند، خطبا مسئولند. تجار مسئولند. بازرگانان مسئولند. دانشگاهی‌ها مسئولند. طلاب علوم دینیه مسئولند. کارگر‌ها مسئولند. همه مسئولند. تمام قشر‌های مملکت امروز مسئولند.

true
true
شرکت در انتخابات مهم است چون تمام مسئولیت برعهده ملت است
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true