×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
سایه سنگین عملیات قرن بر فلسطین اشغالی

سایه سنگین عملیات قرن بر فلسطین اشغالی، عملیات طوفان الاقصی در حالی وارد دومین روز خود شده است که جبهه صهیونیستی در اثر شوک وارده همچنان در بلاتکیفی به سرمی برد و نتانیاهو در یک وضعیت دوسرباخت گیر کرده است.

به گزارش شهر مردم، عملیات الاقصی یک عملیات پیچیده ترکیبی غافلگیرکننده بود که به طور همزمان از زمین، هوا و دریا صورت گرفت و به فاصله چند دقیقه حداقل ۵ هزار موشک نقطه زن و یکصد پهپاد رادار گریز از سوی حماس به سوی تاسیسات نظامی و اقتصادی اسرائیل در اراضی اشغالی پرتاب شد و گنبد آهنین در رهگیری بسیاری از این موشک‌ها نا کام ماند.

این عملیات تاکنون نزدیک به ۲۰۰۰کشته و زخمی، بیش از یکصد اسیر و حداقل ۷۵۰ مفقود از صهیونیست‌ها برجای گذاشته است و بین دو تا سه برابر وسعت غزه به تصرف نیرو‌های حماس در آمده است.

همچنین تعدادی از ادوارت زرهی و مهمات و حتی تانک به غنیمت نیرو‌های حماس در آمده است.

نیرو‌های مقاومت همچنین در اقدامی بی‌سابقه به حداقل ۷ شهرک صهیونیست‌نشین نفوذ کردند که یک شکست تمام عیار امنیتی و اطلاعاتی برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

این برای نخستین بار در طول یک دهه گذشته است که ارتش رژیم صهیونیستی کلیه نیرو‌های احتیاط و ذخیره خود را فرا خوانده است.

عملیات طوفان الاقصی از برخی جهات با عملیات وعده صادق حزب الله در سال ۲۰۰۶ و از برخی جهات دیگر بخصوص مقطع زمانی آن با جنگ سال ۱۹۷۳ ارتش‌های مصر و سوریه برای بازپس گیری اراضی اشغال شده در جنگ ۱۹۶۷ شباهت دارد، اما در عین حال واجد خصوصیاتی است که این عملیات را از هر دو متمایز می‌سازد.

به نوشته نشریه فورچون این حمله با توجه به اینکه ۵۰ سال پس از ناکامی اسرائیل در جلوگیری از حمله غافلگیرانه که مصر و سوریه در عید یهودیان (یوم کیپور) انجام دادند، تکان دهنده‌تر است. این شکست اطلاعاتی باعث ایجاد کمیسیونی برای پی بردن به اشتباهات شده و به موضوع کتاب‌ها و مقاله‌های علمی بی‌شماری تبدیل شد.

این بزرگترین ضربه مهلک نظامی، سیاسی و روانی به سه نهاد مهم نظامی و امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی از ۵۰ سال گذشته به ویژه از زمان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ است؛ زیرا رزمندگان مقاومت عمق امنیت اشغالگران را هدف قرار دادند.

ماه اکتبر برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها یادآور ایام جنگ کیپور در سال ۱۹۷۳ است. جنگی که مصر و سوریه با غافلگیری تمام در روزی که یهودی‌ها در تطعیلات عید بودند، آغاز کردند و ضربات سنگینی را به صهیونیست‌ها زدند.

این اوج فروپاشی ارتش اسرائیل است که خودش را در رتبه چهارم قوی‌ترین ارتش‌های جهان طبقه بندی کرده بود.
اسرائیل برای اولین بار است که پس از سال ۱۹۷۳ اعلان وضعیت جنگی می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان نظامی عملیات طوفان الاقصی به عنوان یکی از موفق‌ترین عملیات کماندو‌ها در تاریخ مبارزات فلسطینیان ثبت خواهد شد.

به نوشته گاردین حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل، به عنوان یک شکست اطلاعاتی برای قرن‌ها به یاد خواهد ماند.

دولت نتانیاهو نه راه پیش دارد و نه راه پس

یکی از ویژگی‌های عملیات طوفان الاقصی این است که هرگونه تصمیم گیری در برابر این عملیات را برای رژیم صهیونیستی بسیار سخت می‌کند که امکان دارد عواقب پیش بینی نشده به همراه داشته باشد.

در صورتی که هدف از فراخوانی نیرو‌های ذخیره تدارک برای عملیات نظامی گسترده در غزه باشد در این صورت این احتمال قوی وجود دارد که جنگ تنها به غزه محدود نشود و به طور همزمان چند جبهه دیگر به روی اسرائیل گشوده شود.

عملیات غافلگیرانه و گسترده مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی در حالی وارد دومین روز خود شده که نیرو‌های دیگر گروه‌های مقاومت همچون جهاد اسلامی و عرین الاسود نیز به رزمندگان حماس پیوسته اند و حزب الله نیز سه پایگاه شنود و راداری صهیونیست‌ها در منطقه اشغالی شبعا در جنوب لبنان را هدف قرار داده و ویران کرد.

از اینرو ورود بازو‌های محور مقاومت از لبنان و سوریه و یمن و عراق به عملیات طوفان الاقصی در صورت توسل رژیم صهیونیستی به جنگ گسترده زمینی علیه غزه دور از انتظار نخواهد بود.

همچنین در صورت ورود اسرائیل به جنگ گسترده علیه غزه هیچ تضمینی برای نجات اسرای اسرائیلی وجود نخواهد داشت که تعداد آن از همه جنگ هیا گذشته بیشتر است.

در مقابل در صورتی که نتانیاهو بخواهد جلوی ضرر بیشتر را بگیرد و با وضع موجود کناربیاید دراین صورت از داخل با مشکل مواجه خواهد شد و با خطر فروپاشی دولت ائتلافی مواجه خواهد شد.

به نقل از واحد مرکزی خبر، بر این اساس می‌توان گفت رژیم صهیونیستی و دولت ائتلافی نتانیاهو در یک وضعیت دوسرباخت گیر کرده است. احمد کاظم زاده

true
true
سایه سنگین عملیات قرن بر فلسطین اشغالی
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true