×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
رژیم صهیونیستی، گزینه‌ سیاه دولت افراطی آرژانتین

رژیم صهیونیستی، گزینه‌ سیاه دولت افراطی آرژانتین، تصمیم رئیس‌جمهوری آرژانتین برای «تروریستی» خواندن حماس، پیش از سفر به سرزمین‌های اشغالی نه تنها به عنوان یک «تصمیم صرفا سیاسی» و بدون مستندات، در داخل این کشور محل بحث است بلکه در نگاهی کلان و در چارچوب رویکرد سیاسی راست افراطی این دولت جدید برای نزدیکی روابط با تل‌آویو قابل ارزیابی است.

 

به گزارش شهر مردم، در حالی که دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه گذشته ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ (ششم بهمن ۱۴۰۲) و در آستانه سالگرد هولوکاست، رای تاریخی خود به نفع ملت فلسطین را صادر کرد و از رژیم صهیونیستی خواست تا به کشتار مردم غزه پایان دهد، دولت آرژانتین بار دیگر و در ادامه سیاست روابط دوستانه با رژیم تل‌آویو، حمایت خود از رژیم صهیونیستی را اعلام کرد.

دولت آرژانتین تصمیم گرفت تا با خاطره یک نسل‌کشی، نسل‌کشی دیگری را نادیده بگیرد و خاویر میلِی رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد: در هفته‌های آینده و در چارچوب فصل جدیدی در روابط برادری میان دو ملت، به سرزمین مقدس سفر خواهم کرد.

میلی گفت: با وجود نبود واکنش از سوی بسیاری از کشورهای جهان در مورد درگیری در نوار غزه، آرژانتین در مقابل ترور حماس ساکت نیست و آزادی فوری همه گروگان‌ها از جمله ۱۱ آرژانتینی را خواستار است.

ارادت رئیس‌جمهوری راستگرای افراطی به اسرائیل

در شرایطی که تصاویر جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان، زنان و کودکان غزه به طور بی وقفه در جهان مخابره می‌شود و حتی سفیر اوگاندا در سازمان ملل متحد از قاضی این کشور که در دادگاه لاهه به نفع رژیم صهیونیستی رای داد، اعلام برائت می‌کند، فشردن صمیمانه دست دوستی با اسرائیل توسط دولت بوئنوس آیرس، رویکردی جالب توجه است. دولتی که از آغاز به کار آن، به سختی دو ماه می‌گذرد و با زیر سوال بردن کوچک‌ترین و حساس‌ترین ارکان نظام حاکم بر این کشور در طول ۴۰ سال دموکراسی، قصد دارد آرژانتین رامتحول کند.

خاویر میلِی که خود را یک آنارکو- کاپیتالیست توصیف می‌کند، در خانواده‌ای کاتولیک رشد یافته اما از سال‌ها پیش، شروع به نزدیک‌شدن به یهودیت کرد و گرویدن به این آیین را در آینده رد نکرده است. انتقاد آشکار او از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان و توصیف توهین‌آمیز او از پاپ به عنوان «نماینده شر روی زمین» یکی از بحث‌برانگیزترین موضع‌گیری‌های میلی بود.

رئیس‌جمهوری آرژانتین بلافاصله پس از انتخابات نوامبر گذشته (اواخر آبان) نیز به نیویورک سفر و به مقبره یک خاخام معروف یهودی ادای احترام کرد.

میلی که خود را از نظر سیاسی به عنوان متحدی برای اسرائیل معرفی کرده، از آمادگی آرژانتین برای انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی خبر داده است.

تحقق شدیدترین خواسته‌های جریان راست افراطی در رژیم صهیونیستی با جامعه‌ای که توسط یک چارچوب هویتی افراطی و فوق مذهبی اداره شده و توسط یک ایدئولوژی برتری‌طلبانه حمایت می‌شود را می‌توان از جمله دلایل علاقه‌مندی رئیس‌جمهوری راستگرای افراطی آرژانتین به رژیم صهیونیستی دانست.

«تروریستی خواندن حماس» تصمیمی سیاسی با انگیزه خوش‌خدمتی به اسرائیل

روزنامه کلارین (clarin) گزارش داد که خاویر میلِی از وزرای خود خواسته است تا پیش از سفر او به سرزمین‌های اشغالی در دوشنبه آینده (پنجم فوریه/ ۱۶ بهمن)، فرمان اعلام حماس به عنوان «گروه تروریستی» را آماده کنند.

این روزنامه آرژانتینی به نقل از منابعی که با آن‌ها در تماس است، نوشت: رئیس‌جمهوری قصد دارد پیش از سفر، این اقدام را به عنوان ژستی در قبال یکی از اصلی‌ترین متحدانش انجام دهد؛ با این حال، تصمیم یادشده، محل بحث شدیدی در داخل دولت و با توجه به اینکه تصمیمی حساس است، برخی اقدامات بین وزارتی در حال انجام است و میلِی می‌خواهد در این نبرد بجنگد.

کلارین نوشت: برخلاف دو فرمانمائوریسیو ماکری(رئیس‌جمهوری پیشین) در ژوئیه ۲۰۱۹ برای تروریستی خواندن حماس، در حال حاضر مستنداتی برای اتخاذ این تصمیم وجود ندارد. بنابراین چنان که که این روزنامه پیشتر گفته است، این تصمیم سیاسی رئیس‌جمهوری است.

دست دوستی آرژانتین به سمت اسرائیل، خبری بد برای آمریکای لاتین

روی کار آمدن یک دولت راستگرای افراطی در آرژانتین در شرایطی حادث شد که واکنش‌های شدید ضد اسرائیلی از سوی منطقه آمریکای لاتین که به طور دیرینه پایگاه جریان چپ‌گرا بوده است در سال‌های اخیر قوت گرفته بود. مردمی که با تکیه بر تجربه زیست روزهای تلخ استعمار گذشته و هراس از تکرار سرنوشت دردناک فلسطین در آینده، مخالفت خود را با اقدامات رژیم آپارتاید تل‌آویو بارها اعلام کردند.

خاویر میلِی در حالی از «فصل جدید روابط دوستانه میان دو ملت» دم می‌زند که صهیونیست‌ها اگرچه در حال حاضر، فلسطین را به عنوان مرکز حضور و فعالیت خود انتخاب کرده‌اند، اما همچنان چشم طمع به آمریکای لاتین دارند و برای اجرای خواسته تئودور هرتزل بنیان‌گذار مکتب صهیونیسم به دنبال یافتن قلمرویی در آمریکای لاتین هستند و برای این هدف، منطقه پاتاگونیا را در مرز آرژانتین و شیلی به عنوان بخشی از نقشه بزرگ خود انتخاب کرده‌اند.

در مقاله صهیونیسم در آمریکای لاتین (Sionismo en América Latina) آمده است: تئودور هرتزل در کتاب خود به نام دولت یهودی (۱۸۹۵) دو سرزمین را برای تشکیل اسرائیل پیشنهاد کرد: فلسطین و آرژانتین. در این کتاب، هرتزل بر ساختار و شکل‌گیری یک کشور پراکنده یهودیان تمرکز داشت و به جای خاورمیانه و فلسطین، بر آمریکای لاتین و آرژانتین تمرکز داشت. او کوشید تا قوم پراکنده یهود را در سرزمینی اسکان دهد و برای آن‌ها جایی بیابد و دولتی تشکیل دهد، بی‌توجه به عواقب تلخ این مهاجرت و اشغال برای مردم آن سرزمین‌ها. حال تصور می‌کنیم که اگر اسرائیل در آمریکای لاتین تشکیل می‌شد، چه بر سر این قاره بزرگ می‌آمد. این فرضیه را می‌توان از طریق بررسی وضعیت کنونی خاورمیانه و مردم فلسطین تایید کرد؛ جنگ و خونریزی، آوارگی ساکنان اصلی فلسطین، تشدید بحران تبعیض نژادی و اسرائیل مجهز به بمب‌های اتمی، واقعیت‌هایی است که بی‌تردید در آمریکای لاتین در جریان بود.

به نقل از ایرنا، روزنامه محلی آرژانتینی (La Nación) در مقاله‌ای در سال ۲۰۰۳ نوشت: شکی نیست که اسرائیلی‌ها در سراسر پاتاگونیا وجود دارند و در نهایت ممکن است اسرائیل جدیدی بین آرژانتین و شیلی ایجاد کنند.

جامعه یهودیان آرژانتین با ۲۵۰ هزار نفر، یکی از بزرگ‌ترین جوامع یهودی در آمریکای لاتین است و حضور این گروه در تحت فشار قرار دادن دولت برای حمایت از اسرائیل تاثیرگذار است. از طرفی، مهاجرت گسترده یهودیان به آرژانتین را می‌توان نخستین گام‌ها برای تشکیل سرزمین دوم اشغال شده توسط صهیونیست‌ها دانست.

true
true
رژیم صهیونیستی، گزینه‌ سیاه دولت افراطی آرژانتین
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true