×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۰ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
رئیس‌جمهور آینده باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

رئیس‌جمهور آینده باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ مهم‌ترین سوالی که این روزها با آغاز فرآیند ثبت نام داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اذهان عمومی جامعه وجود دارد این است که رئیس جمهور آینده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا بتواند به مطالبات مردم جامه عمل بپوشاند.

به گزارش شهرمردم، به دنبال شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور محبوب کشورمان در سانحه سقوط بالگرد، زودتر از آنچه که انتظار می‌رفت موعد برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرا رسید. پس از وقوع این سانحه تلخ مقام معظم رهبری به مردم اطمینان دادند که امورات کشور بدون خللی پیش خواهد رفت و سه قوه کشور نیز به تبعیت از فرمان مقام معظم رهبری به صحنه آمده تا در کنار پیشبرد امورات روزمره کشور، بستر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کنند.

بر اساس قانون اساسی در صورت فقدان رئیس جمهور  شورایی متشکل از رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضاییه و سرپرست نهاد ریاست جمهوری باید ظرف ۵۰ روز امکان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کنند. هم زمان با بدرقه باشکوه رئیس دولت سیزدهم بر دستان مردم، این شورا نیز کار خود را آغاز کرد و وزارت کشور با جدیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در دستور کار خود قرار داد.

بر اساس اعلام وزارت کشور از تاریخ ۱۰ تا ۱۴ خرداد ماه زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تعیین شد و زمان برگزاری انتخابات نیز در روز ۸ تیرماه تعیین شده است. به دنبال این دستورالعمل از روز پنجشنبه دهم خرداد ماه درهای وزارت کشور به روی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گشوده شد و از تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس گرفته تا نمایندگان ادوار مجلس و برخی از چهره های شاخص عرصه سیاسی کشور نظیر علی لاریجانی و سعید جلیلی به منظور حضور در رقابت های انتخاباتی ثبت نام خود را در وزارت کشور نهایی کردند.

ناگفته نماند که حضور این افراد در عرصه رقابت های انتخاباتی کماکان نیاز به تایید شورای نگهبان داشته و هنوز مشخص نیست که کدام یک از این داوطلبان پا در میدان رقابت های انتخاباتی برای نشستن بر صندلی ریاست دولت چهاردهم خواهند گذاشت. اما سوال اصلی که این روزها در اذهان عمومی جامعه تکرار می‌شود این است که معیار انتخاب رئیس جمهور آتی چه باید باشد و به عبارت دیگر این رئیس جمهور چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا بتواند هدایت‌گر قطار توسعه کشور باشد؟

خالی از لطف نبود که برای پاسخ به این پرسش به سراغ نمایندگان مردم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رفتیم که خود چندی پیش از میدان رقابت های انتخاباتی بیرون آمده و حدود ۱۰ روز است که بر صندلی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تکیه زده اند. اکثر نمایندگان مردم در مجلس دوازدهم در وهله اول فردی را لایق این صندلی دانستند که همانند رئیس جمهور شهید از دل مردم برخاسته و مردمی باشد. به عبارت دیگر نمایندگان مجلس فردی را شایسته ادامه دهنده راه شهید رئیسی می دانند که مردمی بوده و مردمی بماند. دغدغه مردم را در دل داشته باشد و برای رفع مسائل آنان شب و روز نشناسد.

شهباز حسن پور نماینده مردم کرمان در مجلس دوزادهم  درباره ویژگی‌هایی که رئیس جمهور آینده باید داشته باشد، اذعان داشت که رئیس جمهور آینده باید فردی باشد که در چارچوب مصالح نظام و انقلاب گام برداشته و از سوی دیگر همانند شهید رئیسی باید فردی باشد که اصلی ترین دغدغه وی خدمت به مردم باشد.

حسن پور معتقد بود که رئیس جمهور باید مانند مراجع تقلید جامع الشرایط باشد و شناخت کافی نسبت به مسائل و مشکلات کشور داشته باشد. چنین فردی می تواند راه شهید رئیسی را ادامه دهد.

حجت الاسلام حسن اخلاقی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دوازدهم نیز بر این نکته تاکید کرد که معیارها و ملاک هایی که رهبر انقلاب در سال های گذشته پیرامون انتخاب رئیس جمهور بیان کرده بودند، در کنار آنچه که قانون اساسی برای یک رئیس جمهور در نظر گرفته است، می تواند معیار خوبی برای انتخاب مردم باشد. قطعا مردمی بودن و انقلابی بودن از ویژگی های ضروری رئیس جمهور آتی است.

علی کرد نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس دوازدهم نیز بر این باور بود که فردی باید در جایگاه رئیس جمهور آینده قرار بگیرد که مومن، متدین، پاکدست، شجاع و دلیر باشد. مردم رئیس جمهوری می خواهند که حلال مشکلات و مدیریت کننده بحران‌ها به ویژه در مسائل اقتصادی و بین المللی باشد.

غلامرضا میرزایی نماینده مردم بروجن در مجلس دوازدهم نیز بر این نکته تاکید داشت که مهمترین ویژگی شهید آیت الله رئیسی پر تلاش بودن ایشان بود. از نگاه بنده در شرایط فعلی کشور نیز رئیس جمهوری می‌تواند موفق شود که پر تلاش باشد. همان طوری که شهید رئیسی فردی خستگی‌ناپذیر بود، انتظار می رود رئیس جمهور آینده نیز فردی خستگی ناپذیر باشد.

محمد بهرامی نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس دوازدهم معتقد بود که مردم در انتخابات پیش رو مقام اول اجرائی کشور را انتخاب خواهند کرد، واقعیت این است که ما نیازمند عقلانیت هستیم و رئیس جمهوری می خواهیم که توان و تخصص و تدبیر شهید رئیسی را داشته باشد تا بتواند کشور را به خوبی مدیریت کند.

همان طوری که نمایندگان مردم در مجلس دوازدهم تاکید داشتند شاید مهم ترین ویژگی که مردم انتظار دارند تا در رئیس جمهور آتی وجود داشته باشد، مردمی بودن است. رئیس جمهوری که از جنس مردم بوده و در کنار آنان بایستد. مردم رئیس جمهوری می خواهند که به صدای مطالبه آنان فارغ از شعارهای انتخاباتی، پاسخی مبتنی بر عقلانیت داده و برنامه محوری و شایسته سالاری را سرلوحه کار خود قرار دهد.

true
true
رئیس‌جمهور آینده باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true